Werken op Curacao

Hallo,

Sinds een maand ben ik afgestudeerd. Vanaf begin oktober wil ik graag een aantal maanden ( ongeveer 5 maanden) in Curacao werken. Het lijkt me echt een ervaring.
Zijn er nog meer mensen die in oktober naar Curacao gaan? Weet er iemand hoe ik aan onderdak kan komen? ( links naar websites, enz.). Ook wil ik graag weten of het moeilijk of makkelijk is om er werk te vinden in de horeca. Alvast bedankt voor de informatie :wink: .

Groetjes,
Merian

Hoi hoi,

Ik snap precies wat je bedoeld. Ik heb zelf ook in zo’n onzekere fase gezeten.
Ik heb vanuit Nederland onderdak gezocht (www.curliving.com) Dit is prettig want zij bieden ook extra service naast het zoeken naar woonruimte. Zo halen zij je op van het vliegveld en zijn ze er voor alle problemen die je tegenkomt voor je. Heel erg makkelijk en een veilig idee dat er iemand is op wie je kan terugvallen.
Werk is zo makkelijk te vinden op Curacao. Dan doel ik wel op werk in de horeca. Het is echt niet nodig om dat al geregeld te hebben. Werk zat!!!
Mocht je toch alles van te voren willen regelen zoek dan de sites af waar vacatures op staan.
De volgende bedrijven zoeken vrijwel altijd mensen:

• Mambo
  • Kontiki
  • Zanzibar
  • De kleine wereld
  • Dive & Dine Octopus

Succes!!!

hey Merian,

Ik wil er ook heen vanaf okt/nov voor 5/6 mnd. Mss samen zoeken?

Karlijn_2000@hotmail.com

Hee merian!

ik vertrek samen met een vriendin 17 oktober voor 6 maanden
wij hebben woonruimte geregeld bij Casa makamba (www.curacao-kamers.nl)

leuk om al vast contact te hebben

groetjes layla

Beste Mer,

als ik je een goede raad mag geven (heb samen met mijn partner ca. 6mnd op Curacao gewoond en gewerkt) vlieg dat eiland voorbij.Tis qua werk een drama,de mensen zijn aartslui,enige mooie wat ik me nog kan herinneren is dat je er mooi kunt zwemmen/duiken.,het dagelijkse leven is heel duur (vergeleken met NL), zonder auto begin je daar niks,werkcontracten etc betekend daar niets!
Je kunt beter naar Aruba gaan,veel moderner.

Oei Jonathan, jij hebt een heuse rottijd op het eiland gehad waarschijnlijk…jammer. Vond je de mensen behalve lui, niet heel vriendelijk en relaxt. Zonder auto…dat klopt, dan kom je nier ver. Of het kost je veel tijd en dat is niet aangenaam in de hitte.
Ben vandaag naar de Albert Heijn geweest, karretje redelijk vol met de artikelen van Euroshopper, nou…dat viel toch allemaal weer reuze mee bij de kassa Jonathan.
Mer, Aruba is veel toeristischer, als je dat zoekt moet je daar zijn. maar om het eiland Curacao voorbij te vliegen…nee …niet nodig hoor. Het is hier prima vertoeven. Je moet er natuurlijk zelf wat van maken en als je hetzelfde verwacht als thuis, dan moet je denk ik , thuis blijven, dan mis je niks, hebt geen last van diverse verschillen, vooral qua cultuur.
Ontdek het zelf en ga niet af op vooroordelen van anderen. Alle meningen horen en adviezen in je opslaan kan zeker geen kwaad, maar laat je er niet door (mis)leiden.

groetjes Anneke

Hoi Anneke!

Mer en ik willen samen rond november richting Aruba of Curacao gaan.

Inderdaad veel verschillende meningen van mensen… de een zegt Aruba is veiliger, mensen zijn vriendelijker en er is meer werk…de ander zegt Curacao, tis wat crimineler maar wel mooier dan Aruba!

Tja erg moeilijk vinden we het nu haha…het neigt toch meer naar Aruba nu met vaak een bezoekje ofzo aan Curacao etc…zoeken toch wel de veiligheid e nde vriendelijke mensen. Heb je daar ook contacten, want we merken wel dat het vanuit Nederland moeilijk zoeken is.

Groetjes Karlijn

Beste AMH,

Ja idd heb hele slechte ervaringen met Curacao. Helaas hebben mijn partner en ik die ervaringen moeten meemaken. Voor als toerist zal het best een ‘mooi’ land zijn. Om eerlijk te zijn, als je keer op keer bedonderd wordt door mensen (en niet alleen locals maar ook nederlanders die daar al jaren wonen en ‘zo geworden zijn’) terwijl je alleen maar iets nieuws en leuks wilde gaan opbouwen daar, dan gaat ‘alles’ bijna je tegenstaan.

Het enigste wat ik zou kunnen doen voor Mer is mijn relaas en gebeurtenissen vertellen van wat wij hebben meegemaakt (niet als toerist) en hoe wij behandeld zijn. Dan kan ze zien dat het niet alleen ‘mooi’ is zoals velen het wel hebben beleefd.

Helaas zijn we met mooie voorwenselen erheen gelokt. Ik zou een goede job krijgen bij (sorry tis al weer jaren geleden dat we er zijn geweest) …? ben de naam vergeten. Alles was geregeld met ECR Cooks recruitment in Maastricht. Het restaurant waar ik te werken zou komen (van nederlandse mensen) zouden een goedkoop appartement voor de eerste periode regelen. Wij hadden maar een budget van ca 600 euro en dat wisten ze. Gevraagd werd of ik met spoed daarheen zou willen gaan dus mijn partner en ik zo gezegd zo gedaan. Op het vliegveld zouden we opgewacht worden en naar ons goedkope tijdelijke verblijf (ca 1-2 maanden) worden gebracht.

Vol verwachting gingen wij erheen. Ik had er zin in om daar te gaan koken. Wilden duikcursussen enzo gaan volgen. We kwamen aan en niemand te bekennen. We hebben na zo’n lange reis een paar uur zitten wachten totdat eindelijk eens een meisje van het resort kwam met de auto. Ja sorry, ze had zich verslapen en had gefeest gisteren! Je kunt wel bedenken dat we pissed off waren natuurlijk. Ik ben een man van mijn woord en principes. Als je iets beloofd dan moet dat ook gebeuren. Man van trouw en eer (7 jaar als para commando gewerkt).
Dus ze bracht ons dan maar naar het resort toe, waar ik wat mensen ontmoet heb waarmee ik zou komen te werken. De persoon die ons ‘rond zou leiden’ moest nog eventjes iets doen en daarna zou die ons brengen naar ons appartement. Dat eventjes werd een hele middag. Wij waren best wel moe en wilden gewoon naar ons appartement. Maar we bleven nog rustig en beleefd. Wat nou was, ze hadden helemaal geen appartement geregeld voor ons. De verantwoordelijke was het zogenaamd vergeten en had de hele middag rondgebeld of we ergens nog met spoed in konden.Kwamen ze met een appartementje/ bungalow (niks luxe maar ja) voor 100 euro per dag. Nu waren we het zat. Zogenaamde beloftes en er niks van bakken. zo ga ja niet met ons om! We hebben gelukkig via via een hele aardige man ontmoet waar we tijdelijk bij in konden wonen, hij had nog een klein appartementje in de tuin staan. Dus zijn we platzak daarheen gegaan en hoopten maar op het beste.
Om lang verhaal kort te maken ben ik daar zeker niet gaan werken. Ga een beetje werken bij mensen die zich niet aan hun woord in het begin al houden.Ben snel gaan solliciteren en kon een hele goede job als chef de cuisine krijgen in het Floris Suite hotel. Het hele restaurant gebeuren moest nog opgezet worden en heb ik gedaan. De horeca manager was een dikke vette homo, tevens eigenaar van restaurant ‘de groenteboer’, vlakbij avila beach. Ben zijn naam “helaas” vergeten!.
Heb zo’n 120 uur in de week gewerkt de hele maand december, was druk maar in het begin heel gezellig. kon goed opschieten met het nieuwe team van restaurant. Mijn partner werd helaas heel ziek, ze had het denguee virus opgelopen. (vergelijkbaar met malaria zeg maar). Haar denguee aanval was zelfs zo erg dat ze dood had kunnen bloeden/ gaan toenertijd. Dus dat kon er ook nog wel bijkomen…

Ik heb op 1 januari om mijn loon gevraagd en ben daarna ontslagen. Niet meer dan normaal dat je op het eind van de maand je loon krijgt, niet?!
Schijnbaar niet op Curacao.
Er gingen al die weken daarvoor geruchten dat die gast geen geld had om wat dan ook maar te betalen. Dus daarom vroeg ik er maar zelf na…

De eigenaren van het hotel trokken hun handen ervan af en lekker makkelijk natuurlijk. zijn we naar een advocaat gegaan,zou heel moeilijk worden vertelde ze, maar ze wilde het wel proberen.Kwamen we erachter dat de overige personeelsleden op een dag uitbetaald zouden gaan worden, nou 60% van wat ze hadden verdiend dan. IK vroeg, waar is mijn geld, (die alfonso was er zelf niet, een vriend en zijn vriendje had ie gestuurd omdat ie natuurlijk niet durfde), dat kreeg ik niet omdat ik met een advocaat bezig was. Dus als je contract of wat dan ook getekend hebt heb je daar geen poot om op te staan. Zo makkelijk gaat dat daar!

Ik zat dus met een ‘doodzieke’ partner, geen werk meer, geen geld, gelukkig een hele aardig man waar we bij konden logeren. Heeft die Alfonso ons lopen zwart maken bij veel restaurants, kreeg nergens geen werk meer. Bij Avila wilden ze me graag hebben, maar jammer genoeg geen open vacature.

Gelukkig hebben we dit ook weer overleefd. Het enigste wat mooi was was het zwemmen in de zee daar. Kleine en grote knip, de stranden van de hotels, Hook’s Hut, etc.
De mensen spreken zogenaamd nederlands, maar als je wat vraagt in het nederlands doen ze net alsof ze het niet spreken en praten alleen maar papiumentu. (niet allemaal hoor). De mannen die lopen alleen maar hun P.k achterna en hebben bij de ene vrouw een kind en bij andere ook weer wat. Doeshi dit, doeshi dat… Heb wat locals in het restaurant en bar moeten aannemen (was ook één van de taken van mijn zogenaamd) en met hun samengewerkt. Ik heb maar één jongen gehad die echt NIET langzaam en lui was. Hij wilde en kon ook gelijk na het gesprek beginnen en heeft ook de hele middag mee geholpen, maar die Alfonso kon hem niet betalen dus ging het hele verhaal niet door. Het werk niveau ligt stukken lager dan in Europa, is het niet morgen dan is het wel een maand later, amaj zeg, wat een langzame mensen daarzo. En zelfs de nederlanders die daar al jaren wonen die zijn zo geworden (zal heus niet allemaal zo zijn maar de meeste die ik heb ontmoet daadwerkelijk wel).
Net als wat Jacob Dekker heeft gezegt, het eiland is zo corrupt als wat ed. Geld van Nederland willen ze wel ontvangen, maar verder ook totaal niets willen aannemen. Feesten, zuipen, sexen etc, dat kunnen ze allemaal wel daar. :crybaby: Ja misschien had het beter kunnen zijn, zou niet weten. Was een hele harde les en strijd daar. We zijn ook totaal failliet vertrokken met hulp van de familie van mijn partner. Doordat ze bijna de eerste paar maanden ziek is geweest was het nog moeilijker allemaal. Je voelt je machteloos en zeker als je alleen maar wilt werken en geld verdienen en een nieuw leven wilt opbouwen in een ‘mooi’ warm land. Maar ja, hoop dat je het wel leuk zal gaan vinden en wel een leuke toekomst tegemoed zal gaan. (dit was nog maar de helft van wat we hebben meegemaakt daarzo hahah).
En AMH ik ga ervan uit uit uw verhaal dat u op het eiland woont? allang? Weet u iets over ‘de groenteboer’ en die Alfonso? Zijn vriendje was destijds manager van de bioscoop in Otrabanda of Punda?
We zijn over de schok heen gelukkig. Ik ben wel van plan om in de toekomst eens als toerist terug te gaan, alleen al om het feit dat ik dhr. Hendrik waar we bij in hebben mogen wonen (gratis zelfs omdat we gewoon geen geld meer hadden) en waarvan we zelfs af en toe ‘zakgeld’ van ontvangen hebben weer te ontmoeten en bedanken. de natuur is wel prachtig daarzo. boodschappen vonden wij keiduur daarzo,zonder een auto begin je daar echt niets he. Succes en godspeed…

Hi Karlijn, op Aruba heb ik verder persoonlijk geen contacten met bedrijven, alleen op Curacao. Aruba is best leuk voor vakantie natuurlijk. En als je van Nederland komt, dan is ieder eilend in het Caribisch gebied leuk, vooral om te zwemmen etc. En veiligheid begint bij jezelf, waar, hoe laat, met wie en in welke buurt hang je rond!!! Woon 13,5 jaar op Curacao, bij mij persoonlijk zijn ze nog nooit binnen geweets. Wel bij een apt. met stagiaires…raam stond open. Kun je helaas niet doen. Uit voorzorg hekwerken rondom het huis laten plaatsten en de toegang naar de apt. extra afgesloten. Meer kan ik ook niet doen, verantwoordlijkheid ligt ook bij de bewoners. Ramen en deuren sluiten als je niet thuis bent en gedurende de nacht!!!Laat je vooral niet bang praten hoor!

groetjes Anneke

Dat je echt pech hebt gehad met alles Jonathan had ik al uit die paar regels gehaald hoor. Ik woon hier dus 13,5 jaar, ken die gasten niet. Heb al dat wat jij noemt gelukkig nooit ervaren. Je bent echt met de verkeerde lui in zee gegaan en dat heeft helaas gelijk je hele oordeel (ver)gevormd over het eiland. Uit emotioneel oogpunt helemaal te begrijpen, natuurlijk. Afspraak is afspraak, je laat geen mensen wachten om vervolgens hen er achter te laten komen dat ze geen eens woonruimte hebben, in 1 woord weg…absurd. Nogmaals, dat gebeurd echt niet bij iedereen, evenmin dagelijks hoor. Misschien moeilijk aan te nemen na deze ervaringen, maar toch is het zo. jammer wel, dat het allemaal zo heeft moeten lopen, toch aardig dat je het logeeradres nog eens wilt gaan opzoeken, misschien kun je dan met ietwat mindere negatieve blikken over het eiland heen kijken. Wat er gebeurd is, wil je zeker geen 2e keer mee maken en je zult er zeker van geleerd hebben. De cultuur en mentaliteit is anders, dat klopt ook, hoeft niet per definitie altijd gelijk slechter te zijn omdat het anders is. Met andere gewoontes, andere opvattingen krijg je te maken als je buiten je eigen vertrouwde Nederland een job gaat zoeken. Ieder land heeft zijn voor-en nadelen. Ik zie heus ook veel dingen die ik beter geregeld zie in Nederland, natuurlijk. Ik wil vaak ook korter door de bocht, effe snel iets afwikkelen, lukt zeker niet altijd. Afspraak maken , tja…gaat men ook ietwat lakonieker mee om. Maar als je hier woont, zul je bepaalde dingen moeten accepteren, zonder te proberen van alles te willen veranderen, dat werkt absoluut tegen je eigen ik. Als je het wilt hebben zoals thuis…niet de grens verlaten is mijn advies. Het woordje ‘dushi’, wordt inderdaad heel veel gebruikt, maar niet alleen door mannen, ook vrouwen onderling. Het is niet altijd met een bijbedoeling. Dat voel je wel aan als je hier zelf een poosje woont. Op een gegeven moment neem je dat ook over in taalgebruik. Kan best een poosje door ratelen op papier, ik denk dat ik nu niet jouw denkwijze kan veranderen, je moet daar ook open voor willen staan om ook toch het positieve te willen zien van de mens en niet gelijk alle vertrouwen verliezen met alles wat maar met Curacao te maken heeft. Maar ja…ik heb al genoeg geschreven Jonathan en ik hoop in ieder geval wel dat je van je toekomstige vakantie op Curacao toch een beetje zal kunnen genieten.

groetjes Anneke

Beste Anneke,

Bedankt voor je reactie. Tuurlijk weet ik (nu) ook wel dat niet alles ‘slecht’ is op dat eiland en er best ook wel wat leuke dingen zijn. Voordeel is dat er bijna altijd mooi weer is. De lonen liggen wel heel laag daar vind ik persoonlijk. Zelf heb ik al over de hele wereld gewoond en gewerkt en toch vind ik dat Curacao qua mentaliteit van de bewoners, omgangsregelingen etc. toch wel de minste is van waar ik gewoond heb. Ja gelukkig bestaan er nog ‘goede’ mensen.
Wat vind u zelf dan het verschil tussen Aruba en Curacao. Persoonlijk vind ik dat Curacao in de tijd stil heeft gestaan en Aruba is veel meer vooruit in de tijd.Buiten dat het ook 'toeristischer (vooral Americans) is he.
Ben van plan om dus in de nabije toekomst terug te gaan voor vakantie naar Curacao. Hoop dat ik dan een betere blik zal krijgen van dat damn eiland. :retard: Mag ik vragen wat u heeft gedreven daarheen te gaan?
En is het eiland ‘klaar’ voor een nieuwe horeca gelegenheid? (ben van plan om eigen bedrijven te gaan beginnen/opzetten).

Greetz,

JD

Hi, mijn man is van Curacao Jonathan, zoedoende ben ik hier in 1994 beland. Ik bezie het wel zo: ik heb 2 thuizen:-)), 2 heel verschillenden!
groetjes Anneke

Hoi Anneke!!

zou jij mij en mijn vriendin alsjeblieft verder kunnen helpen met tips of contacten voorwerk in curacao!!

wij komen elke keer op niks uit!

krijg reactie van:

is moeilijk te regelen van uit nederland
je kunt beter daar pas werk regelen als je daar bent ( maar voor verblijfsvergunning meot je al werkadres aan kunnen geven)

wij weten het niet meer haha

het duurt nog wel even maar toch

alvast bedankt

groetjes layla

Hi, wat voor soort werk en vanaf wanneer tot waneer exact, weten jullie dat misschien al?

groetjes Anneke

Heey,

Ik ga zelf eind augustus voor ongeveer 5 maanden naar Curacao om daar te werken. Heb mijn studie er dan opzitten en wil er even tussenuit.
Ik weet dat werk in de jeugdzorg moeilijk te vinden is, horecawerk vind ik ook leuk en ik heb hier ook ervaring mee.
Ik wil ook graag weten wat voor vergunning ik aan moet vragen, hoe lang vantevoren en of ik dan al zeker moet zijn van mijn baan daar!
Hoop dat jullie tips hebben!

Groetjes Esther

Hi Esther, op mijn space Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online. staat een link naar de overheidsite, maar ook hier op het forum zelf heb je daar alle info over via de volgede link
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=23732
In de horeca moet ik eerlijk zeggen neemt men het niet zo precies hoor wat de vergunning etc. betreft. Da’s inderdaad hier komen, rondje maken langs de beachbarren/restaurants en meestal lukt je het ook snel om een horecajob te krijgen. Wil je toch in de jeugdzorg, dan moet je alles wel officieel gaan regelen lijkt mij. De hele papperassenwinkel!! Succes ermee hoor!!

groetjes Anneke

Hee allemaal,
Ik heb net mijn HAVO afgerond en ben 17 jaar. In januari word ik 18 en wil graag begin februari naar Curacao om daar voor 6 maanden in de horeca te gaan werken. Ik heb geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan regelen en waar ik moet beginnen. Ook ben ik op zoek naar een reis maatje, omdat ik dit een prettiger idee vind. Dus tips zijn welkom!
Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Ook kan je me mailen: lotteschipper_22@hotmail.com

Alvast bedankt!