Beste AMH,
Ja idd heb hele slechte ervaringen met Curacao. Helaas hebben mijn partner en ik die ervaringen moeten meemaken. Voor als toerist zal het best een ‘mooi’ land zijn. Om eerlijk te zijn, als je keer op keer bedonderd wordt door mensen (en niet alleen locals maar ook nederlanders die daar al jaren wonen en ‘zo geworden zijn’) terwijl je alleen maar iets nieuws en leuks wilde gaan opbouwen daar, dan gaat ‘alles’ bijna je tegenstaan.
Het enigste wat ik zou kunnen doen voor Mer is mijn relaas en gebeurtenissen vertellen van wat wij hebben meegemaakt (niet als toerist) en hoe wij behandeld zijn. Dan kan ze zien dat het niet alleen ‘mooi’ is zoals velen het wel hebben beleefd.
Helaas zijn we met mooie voorwenselen erheen gelokt. Ik zou een goede job krijgen bij (sorry tis al weer jaren geleden dat we er zijn geweest) …? ben de naam vergeten. Alles was geregeld met ECR Cooks recruitment in Maastricht. Het restaurant waar ik te werken zou komen (van nederlandse mensen) zouden een goedkoop appartement voor de eerste periode regelen. Wij hadden maar een budget van ca 600 euro en dat wisten ze. Gevraagd werd of ik met spoed daarheen zou willen gaan dus mijn partner en ik zo gezegd zo gedaan. Op het vliegveld zouden we opgewacht worden en naar ons goedkope tijdelijke verblijf (ca 1-2 maanden) worden gebracht.
Vol verwachting gingen wij erheen. Ik had er zin in om daar te gaan koken. Wilden duikcursussen enzo gaan volgen. We kwamen aan en niemand te bekennen. We hebben na zo’n lange reis een paar uur zitten wachten totdat eindelijk eens een meisje van het resort kwam met de auto. Ja sorry, ze had zich verslapen en had gefeest gisteren! Je kunt wel bedenken dat we pissed off waren natuurlijk. Ik ben een man van mijn woord en principes. Als je iets beloofd dan moet dat ook gebeuren. Man van trouw en eer (7 jaar als para commando gewerkt).
Dus ze bracht ons dan maar naar het resort toe, waar ik wat mensen ontmoet heb waarmee ik zou komen te werken. De persoon die ons ‘rond zou leiden’ moest nog eventjes iets doen en daarna zou die ons brengen naar ons appartement. Dat eventjes werd een hele middag. Wij waren best wel moe en wilden gewoon naar ons appartement. Maar we bleven nog rustig en beleefd. Wat nou was, ze hadden helemaal geen appartement geregeld voor ons. De verantwoordelijke was het zogenaamd vergeten en had de hele middag rondgebeld of we ergens nog met spoed in konden.Kwamen ze met een appartementje/ bungalow (niks luxe maar ja) voor 100 euro per dag. Nu waren we het zat. Zogenaamde beloftes en er niks van bakken. zo ga ja niet met ons om! We hebben gelukkig via via een hele aardige man ontmoet waar we tijdelijk bij in konden wonen, hij had nog een klein appartementje in de tuin staan. Dus zijn we platzak daarheen gegaan en hoopten maar op het beste.
Om lang verhaal kort te maken ben ik daar zeker niet gaan werken. Ga een beetje werken bij mensen die zich niet aan hun woord in het begin al houden.Ben snel gaan solliciteren en kon een hele goede job als chef de cuisine krijgen in het Floris Suite hotel. Het hele restaurant gebeuren moest nog opgezet worden en heb ik gedaan. De horeca manager was een dikke vette homo, tevens eigenaar van restaurant ‘de groenteboer’, vlakbij avila beach. Ben zijn naam “helaas” vergeten!.
Heb zo’n 120 uur in de week gewerkt de hele maand december, was druk maar in het begin heel gezellig. kon goed opschieten met het nieuwe team van restaurant. Mijn partner werd helaas heel ziek, ze had het denguee virus opgelopen. (vergelijkbaar met malaria zeg maar). Haar denguee aanval was zelfs zo erg dat ze dood had kunnen bloeden/ gaan toenertijd. Dus dat kon er ook nog wel bijkomen…
Ik heb op 1 januari om mijn loon gevraagd en ben daarna ontslagen. Niet meer dan normaal dat je op het eind van de maand je loon krijgt, niet?!
Schijnbaar niet op Curacao.
Er gingen al die weken daarvoor geruchten dat die gast geen geld had om wat dan ook maar te betalen. Dus daarom vroeg ik er maar zelf na…
De eigenaren van het hotel trokken hun handen ervan af en lekker makkelijk natuurlijk. zijn we naar een advocaat gegaan,zou heel moeilijk worden vertelde ze, maar ze wilde het wel proberen.Kwamen we erachter dat de overige personeelsleden op een dag uitbetaald zouden gaan worden, nou 60% van wat ze hadden verdiend dan. IK vroeg, waar is mijn geld, (die alfonso was er zelf niet, een vriend en zijn vriendje had ie gestuurd omdat ie natuurlijk niet durfde), dat kreeg ik niet omdat ik met een advocaat bezig was. Dus als je contract of wat dan ook getekend hebt heb je daar geen poot om op te staan. Zo makkelijk gaat dat daar!
Ik zat dus met een ‘doodzieke’ partner, geen werk meer, geen geld, gelukkig een hele aardig man waar we bij konden logeren. Heeft die Alfonso ons lopen zwart maken bij veel restaurants, kreeg nergens geen werk meer. Bij Avila wilden ze me graag hebben, maar jammer genoeg geen open vacature.
Gelukkig hebben we dit ook weer overleefd. Het enigste wat mooi was was het zwemmen in de zee daar. Kleine en grote knip, de stranden van de hotels, Hook’s Hut, etc.
De mensen spreken zogenaamd nederlands, maar als je wat vraagt in het nederlands doen ze net alsof ze het niet spreken en praten alleen maar papiumentu. (niet allemaal hoor). De mannen die lopen alleen maar hun P.k achterna en hebben bij de ene vrouw een kind en bij andere ook weer wat. Doeshi dit, doeshi dat… Heb wat locals in het restaurant en bar moeten aannemen (was ook één van de taken van mijn zogenaamd) en met hun samengewerkt. Ik heb maar één jongen gehad die echt NIET langzaam en lui was. Hij wilde en kon ook gelijk na het gesprek beginnen en heeft ook de hele middag mee geholpen, maar die Alfonso kon hem niet betalen dus ging het hele verhaal niet door. Het werk niveau ligt stukken lager dan in Europa, is het niet morgen dan is het wel een maand later, amaj zeg, wat een langzame mensen daarzo. En zelfs de nederlanders die daar al jaren wonen die zijn zo geworden (zal heus niet allemaal zo zijn maar de meeste die ik heb ontmoet daadwerkelijk wel).
Net als wat Jacob Dekker heeft gezegt, het eiland is zo corrupt als wat ed. Geld van Nederland willen ze wel ontvangen, maar verder ook totaal niets willen aannemen. Feesten, zuipen, sexen etc, dat kunnen ze allemaal wel daar. :crybaby: Ja misschien had het beter kunnen zijn, zou niet weten. Was een hele harde les en strijd daar. We zijn ook totaal failliet vertrokken met hulp van de familie van mijn partner. Doordat ze bijna de eerste paar maanden ziek is geweest was het nog moeilijker allemaal. Je voelt je machteloos en zeker als je alleen maar wilt werken en geld verdienen en een nieuw leven wilt opbouwen in een ‘mooi’ warm land. Maar ja, hoop dat je het wel leuk zal gaan vinden en wel een leuke toekomst tegemoed zal gaan. (dit was nog maar de helft van wat we hebben meegemaakt daarzo hahah).
En AMH ik ga ervan uit uit uw verhaal dat u op het eiland woont? allang? Weet u iets over ‘de groenteboer’ en die Alfonso? Zijn vriendje was destijds manager van de bioscoop in Otrabanda of Punda?
We zijn over de schok heen gelukkig. Ik ben wel van plan om in de toekomst eens als toerist terug te gaan, alleen al om het feit dat ik dhr. Hendrik waar we bij in hebben mogen wonen (gratis zelfs omdat we gewoon geen geld meer hadden) en waarvan we zelfs af en toe ‘zakgeld’ van ontvangen hebben weer te ontmoeten en bedanken. de natuur is wel prachtig daarzo. boodschappen vonden wij keiduur daarzo,zonder een auto begin je daar echt niets he. Succes en godspeed…