Wonen en werken in Afrika

Hallo T22A,
Bedankt voor de waarschuwing, ik houd het zeker in de gaten!
Omdat ik ook verantwoording moet afleggen aan sponsors houd ik de financien absoluut onder eigen beheer.

Zou ik zeker doen, maar als je ze geld geeft, wordt er vaak wat anders mee gedaan. dus de portemonee nooit afgeven dus zelf daar zijn.

groet annemieke

Ik ben zelf contactpersoon voor een stichting in Kenia. Ik koop spullen in, verzend het naar Nederland, waar het op markten en festivals verkocht wordt, en de opbrengst gaat weer 100%terug naar Kenia om hier projecten te ondersteunen (schoolbanken voor een school, toiletten bij een school, etc.)
Ik ben zelf een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Keniaan. De inkoopklusjes neem ik voor mijn rekening, maar het face-2-face contact met de school laat ik bewust bij mijn man. Man tot man/ afrikaan tot afrikaan werkt in dit soort regeldingen toch beter. Het beheer van het geld hou ik wel in eigen pocket, want hoeveel ik ook van mijn man houdt en hem vertrouw, hij blijft een Afrikaan. Met geld omgaan kunnen ze niet! En ik vind het wel belangrijk transparant te blijven naar de stichting waar ik voor werk.

Het is mij niet geheel duidelijk waarnaar jullie nu op zoek zijn. Het lijkt namelijk meer alsof je op zoek bent naar een bestaand project/school die je wil helpen uitbouwen dan slechts 1 persoon. Wat wil je precies dat die persoon gaat doen dan? Moet die een heel project verzinnen? Zelf een school opzetten? Welke eisen heeft die stichting dan? En welk land geniet je voorkeur?
Ik woon dus in Kenia, aan de zuidkust. Ben getrouwd met een Keniaan en sinds november 2012 moeder. Hier aan de kust vind je al veel (sponsor)projecten, maar bijvoorbeeld in Kaphingo, het geboortedorp van mijn man, een dorpje bij Mariakani, niet. Ik ben benieuwd naar jullie concrete plannen en evt bereid mee te denken, mits het mn hulp voor de andere stichting niet in de weg zit. Ik werk hier verder niet, een werkvergunning is te duur, zonder goede managementopleiding oid krijg je nooit een baan waar je voldoende verdiend om je werkvergunning eruit te hebben hier aan de kust. Nairobi is een ander verhaal, maar daar willen wij niet wonen. Je kan me evt mailen: marriettevdvelde@hotmail.com

Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer

@ Mariette, Ik heb je een mail gestuurd, maar een aantal vragen zijn misschien ook voor anderen interessant:

Wat wil je precies dat die persoon gaat doen dan? Vooral een lokatie (bijv. een vast klaslokaal of een atelier) zoeken waar we kunnen werken en steeds groepjes van 4 studenten. Het moet een kunst-project worden waarbij we een blijvend inkomen willen kunnen bieden, of in ieder geval kans daarop.

Moet die een heel project verzinnen? Nee, heb ik al gedaan. Is ook al helemaal uitgewerkt. Maar meedenken is zeer welkom!

Zelf een school opzetten? Liever niet. Past niet binnen het budget. Maar bijv. een schilder-leraar sponsoren voor een bestaande school zou wel kunnen.

Welke eisen heeft die stichting dan? Het moet iets zijn met Beeld & Cultuur, geld moet binnen ontwikkelingslanden worden uitgegeven (en niet aan westerse salarissen), er moet een concreet resultaat worden nagestreefd, met aantoonbaar voordeel voor de geholpenen. Scholing alleen is niet voldoende; er moet worden gestreeft naar een concreet inkomen voor de mensen die we willen helpen.

En welk land geniet je voorkeur? Geen voorkeur. Liefst wel met enige infrastructuur (internet!), en Engelstalig.

Dank je wel voor je opheldering hier op het forum. Ik heb helaas geen email van je ontvangen, ook niet in mijn junk. Zou je het emailadres misschien even kunnen nachecken en anders de email nog eens willen versturen? (een veelvoorkomende fout met het versturen van email naar mij is bijvoorbeeld dat mijn naam maar met 1 r geschreven is ipv met 2 r-en. marriettevdvelde@hotmail.com

Ik hoop snel van je te horen op email.

Raar… Is zaterdagmiddag aan het juiste adres gemaild (ik kopieer het gewoon in).
Nog een keer dan!

Heel raar! Nog steeds niets ontvangen… krijg wel andere emails binnen… anders misschien even proberen via een persoonlijk berichtje hier op wereldwijzer?
Misschien gaat er iets fout bij hotmail ofzo. Weet het ook niet…

Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer

Voor degenen die in Afrika willen werken en wonen, kijk eens op www.werkinafrika.nl, daar staan altijd verschillende vacatures in Afrika op.

Zo zijn ze altijd op zoek naar kandidaten voor een Nederlandse Help Desk in Zuid Afrika. Een mooie mogelijkheid om betaald in Afrika te toeven of als opstap naar iets groters.

Mvg,
Inez
WerkinAfrika
info@werkinafrika.nl

Voor tipos en ervaringen mag je met ons contact op nemen

info@mamboviewpoint.org

Hoi Hoi ik ben Sally en ik kome zelf uit Kameroon
het is een mooi land Google zoeken wie wet.
Gr
Sally

Hoi Hoi ,
Ramon, Ik kome zelf uit Kameroen, Google en kijken wie wet. ik ga daar elke jaar van ik heb en
Project on gehandicapt kinderen da te helpen.Ik zal jou zo mailen.
Gr
Sally

Hoi Paul, Heb jullie Kameroen naar Kameroen ?
het is ook en mooie land.
Gr
Sally

Hallo
Mijn lodge in Uganda staat te koop www.ottersrock.com

hallo Paul, en anderen die dit lezen, ik ben Ed en ben getrouwd met een keniaanse vrouw, ik heb een huis in mtwapa,dicht bij Mombasa in kenia.
helaas ben ik nog steeds werkzaam in nederland en zit zij in kenia, we zien elkaar regelmatig, zij 3 maanden hier, dan weer terug naar kenia en dan weer naar hier,en tussendoor ga ik, maar ben al langere tijd op zoek naar iets in kenia,en bij mtwapa zie ik best veel backpackers en andere toeristen,ik heb zelf een horeca achtergrond, dus ja ik ben best wel geinteresseerd in een backpackers kamp of iets dergelijks te beginnen, laten we er eens over brainstormen en met ons misschien nog anderen.

Hoi Paul,
Ik head deze plannen al veel langer en sinds 2008 is dat dan ook werkelijkheid geworden. Ik heb nu mijn eigen bedrijf Sisiza-Ukusiza Pty in Johannesburg en werk sinds 2008 ook in de NGO Sithand’Izingane, een groot kinderproject ten zuiden van Johannesburg.
Plannen maken is prachtig, maar ook gewoon de stoute schoenen aantrekken en deze kant op komen. Eerst op vakantie en op zoek naar een goede plek, maar vooral ook niet proberen om alles vooraf te regelen. Dat werkt hier niet zo goed kan ik uit eigen ervaring zeggen.
ik werk dus nu vooral met jongeren en probeer dmv verschillende activiteiten en programma’s hun uit de negatieve spiraal te krijgen. dAt lukt wonderwel best aardig en met hulp van vrijwilligers uit o.a NL duitsland en Belgie is er veel werk verzet.
Dus nogmaals plannen maken is natuurlijk 1. maar ook gewoon doen en risico’s durven nemen.
Mijn mailadres maarten@sisiza-ukusiza.com en mocht je op je speurtocht ook eens in Jo’burg willen rondkijken Be My Guest zou ik zeggen. We runnen op 10 min rijden van het project een klein guesthouse voor vrijwilligers en studenten dus wees welkom. Ik leidt je graag rond.
Groetjes
Maarten