Wonen en werken in Afrika

Na het lezen van enkele berichten op deze site kunnen ook wij ons toevoegen aan de lijst van mensen die verder willen gaan dan wat Nederland hun te bieden heeft.
We zijn een stel uit Apeldoorn, begin 40, en hebben de plannen opgenomen om tussen nu en 5 jaar een plekje in Afrika te vinden.
Het idee is een klein resort over te nemen, of een backpackerscamp.
Maar eerst wat extra geld sparen en ons voorbereiden voordat we de boel hier verkopen en gaan verhuizen.
Waar in Afrika? Ach dat moeten we de komende tijd uitzoeken. Maar het klimaat zal een rol gaan spelen, de stabiliteit van het land, en de mogelijkheden.
Voorbeelden zijn Ghana, Malawi, Kenia en Mozambique.

Mocht er iemand zijn die met gelijke plannen loopt… zou leuk zijn om er eens over te brainstormen.

Groet,

Paul

www.hipa.nl

Hallo,

wat een ontzettend mooi plan zeg. Ik zit er zelf ook over na te denken om voor langere tijd (dan heb ik het over paar jaar) Nederland te ontvluchten, want ik zie het hier echt niet meer zitten. Ik ben inmiddels al voor 9 maanden in Australie geweest en ook voor 9 maanden in Zuid-Amerika, dus weet wat het is om voor langere tijd in het buitenland te zijn. Mijn volgende doel is Afrika. Als je soms beelden van documentaires ziet, gewoonweg geweldig.

Ik loop ook met het idee om iets op te zetten daar met als doel de plaatselijke bevolking te hebben. Welk land, gedeelte, geen idee, zolang het maar enigszins veilig is.

Mijn mailadres is: [EMAIL=“ramondegraaf@hotmail.com”]ramondegraaf@hotmail.com Lijkt me leuk om samen met jullie hierover te brainstormen.

Hallo Paul en Ramon,

Jullie zijn niet de enigen die er zo over denken.Wij hebben namelijk ook besloten om iets op te bouwen in het buitenland,en meer bepaald in Ghana, mijn echtgenoot is nl.Ghanees .Eénerzijds met de bedoeling om er enkele maanden per jaar door te brengen en anderzijds voor verhuring,als guesthouse en tevens een klein project op te starten.Eigenlijk heeft het land alle troeven voor een paradijs;prachtige natuur,rijke cultuur,voor ons ongekende vriendelijkheid en gastvrijheid,lekker eten,goedkoop,stabiel,heerlijk klimaat…Een mens zou wel dwaas zijn moest hij zijn hele leven in dit kille ,papperassenlandje willen vertoeven?

Groetjes
Akosua

hai

Wij hebben onze droom reeds kunnen waar maken.Sinds een maand zijn we de gelukkige eigenaars van
http://www.rainbow-apartments.com

Ik raad iedereen aan om zijn of haar droom waar te maken

tjee, iedereen die het samen wil gaan doen of doet… ik wil t in m’n eentje doen, en op jonge leeftijd->25jr. echt een te mooi avontuur…

bhkorn,

Voor mij geldt hetzelfde…
Ik wil graag in Zuid-Afrika gaan werken.
Heb jij al een idee hoe je het aan gaat pakken?

Groetjes Loes

ben van plan om tegen die tijd (over 3 jr) te gaan kijken wat voor bedrijven er zijn in het land (kenia) waar ik eventueel terecht zou kunnen. er zijn namelijk best nog wel wat nederlandse bedrijven die daar gevestigd zijn. door open sollicitatie brieven te schrijven en door m’n netwerk te gebruiken hoop ik daar iets te kunnen regelen. mocht dit niet lukken binnen een bepaalde tijd, ga ik er gewoon heen en zie ik het daar wel. roekeloos misschien, maar mocht het falen, heb ik iig een hele vette reis gehad. heb al een half jaar (in totaal) in aussie gewerkt en dat ging wel goed eigenlijk, toen moest ik echter terug om te studeren (van mezelf), maar in dit geval hoeft dat niet meer! :slight_smile:

en jij loes? (hoe oud ben je trouwes en wat zijn jouw drijfveren eigenlijk?)

greetz bhkorn

Hoi,

Ik ben 22 als ik wil gaan, maar ik wil wel alles geregeld hebben voor ik ga.
Ik heb mijn huidige baan opgezegd, omdat ik een andere baan aangeboden kreeg, die totaal niet beviel. Mooie kans om te gaan dacht ik zo. Het spookt al zo lang door mijn hoofd, nu wordt het dus tijd.
Zit nog wel te twijfelen waarheen, maar wil graag iets in het toerisme doen.
Zuid-Afrika sprak me het meeste aan, maar weet eigenlijk niet waarom.
Een collega kent iemand die een hotel bij het Kruger Park runt, wacht eerst af wat zijn reactie is.

Groetjes Loes

Als ik wel verwachtte trekt het idee om Nederland te verlaten en te wonen en werken in Afrika veschillende mensen aan. Ieder met zijn eigen ideeën en verwachtigingen. Ik wens een ieder dan ook veel succes in het volgen van hun dromen.
Wat wij inmiddes te weten zijn gekomen, en wat ons zeker voorzichtiger zal maken, is hoe ver burocratie en corruptie in enkele landen al hand in hand gaan. Zo heb ik vervelende verhalen gehoord over panden, stukken grond of resorts die te koop aangeboden werden, en achter af, nadat het geld betaald was, niet eens door de eigenaar was verkocht maar door een oplichter.
Voor een ieder die iets in Afrika wilt beginnen, trek hier uit je eigen les. Vergeet niet, het is geen lange vakantie die gehouden wordt en dat de spelregels daar anders zijn als hier. Belangrijk zal zijn om die regels te herkennen en er zo goed als mogelijk mee te leren omgaan. En natuurlijk mense te kennen die te vertrouwen zijn, die je verder kunnen helpen.

Wat Zuid - Afrika betreft, het land heeft een aantal voordelen. Zo is het een van de meest ontwikkelde landen in Afrika. Het is er mooi en voorzien van een rijke cultuur en mooie omgeving. Vergeet echter niet dat het verschil tussen blank en zwart daar nog steeds enorm is.

Wat onze stappen in de toekomst worden is nog niet duidelijk. We nemen ons de tijd om ons goed voor te bereiden. Maar wanneer we stappen ondernemen zal het op hier staan, of op onze site. http://www.hipa.nl

Groetjes,
Paul

He loes en bhkorn,

Ik sluit me helemaal bij jullie aan. Ik kom net terug uit Zuid-Afrika en ik heb er echt een top tijd gehad. Al 6 jaar werk ik overal en nergens van werken op cruiseschepen tot reisleiding en horeca dus ik ben wel gewend om in het buitenland te werken.
Nederland heeft mij niets meer te bieden vind het een super vakantie land waar ik dan zoveel mogelijk kroketten naar binnen werk en daar houdt het dan ook wel mee op.
Ik zelf zou heel graag in de omgeving van Johannesburg willen werken, woonruimte is geen enkel probleem maar nu eerst nog een baan vinden. Ik ben het met Loes eens dat je het beter van te voren kunt regelen en dan als je een baan hebt die niet bevalt kun je daar altijd nog verder zoeken maar dan heb je in iedergeval een begin. Ook het advies van Paul van Diepe zou ik in mijn achterhoofd houden daar zit helaas een grote kern van waarheid in.
Mocht iemand een manier weten om aan het werk te komen in de buurt van Johannesburg zou ik dat graag willen weten!!!

Groetjes en succes iedereen!!

Hoi Fiona en de rest,

Fiona, klinkt echt goed, zoals je het voor elkaar hebt. Heb je dan niet een keer gedacht dat je je voortaan echt ergens wilt settelen? Want hoe oud ben je als ik vragen mag? En werk je dan steeds in Nederland om weer te kunnen vertrekken? Als je tips hebt om werk te vinden in het toerisme in Afrika of Azie, hoor ik het graag. Hoeft niet betaald te zijn, wel kost en inwoning dan.

Ik zelf ga nu verder met The JoHo Company. Zij hebben leuke banen op hun website staan en volgende week ga ik op gesprek. Daarna gaan zij een baan zoeken voor mij en nodigen zij me uit voor een tweede gesprek, waarna ik waarschijnlijk zal vertrekken, en wie weet waarheen. Heb me erbij neergelegd dat ik me beter breed kan orienteren, des te meer kans.

Succes allemaal verder, en Fiona, ik kan je dus helaas ook niet helpen!

Liefs Loes

He Loes,
Ik weet niet of reisleiding iets voor jou is, maar dat zou je uiteraard kunnen proberen en dan aanvragen de gebieden die jij leuk vindt. Je kunt dan ook gasten begeleiden tijdens hun reis, zo’n uitgestippelde reis leuk hoor en het verdient dan tenmiste ook wat.(en je bent verzekerd)
Vrijwilligers worden altijd gevraagd dat is het makkelijkste te vinden in Afrika en dat is dan idd kost en inwoning waarbij je waarschijnlijk je vlucht zelf moet betalen.
Zodra ik wat meer weet over hoe en wat werken in Zuid-Afrika dan laat ik je dat uiteraard gelijk weten. Veel succes met je sollicitaties en hou ons op de hoogte van waar je uiteindelijk belandt!!!
IK heb idd niet de behoefte me te settelen ben pas 27 dus dat kan altijd nog!
Groetjes Fiona

Vanwege het grote verschil tussen blank en zwart zou ik persoonlijk überhaupt nooit naar zuid Afrika willen. Ik ken meerdere mensen die daar geweest zijn om stage te lopen etc, en die kwamen niet eens in aanraking met de zwarte bevolking, dat staat mij heel erg tegen. Ik zie mensen graag als een ras: het ras wat rood is van binnen, wat daar buiten te zien is, is slechts een omhulsel. Een van de interessantste aspecten van het emigreren is (in mijn visie) het integreren in een vreemde cultuur en van de bevolking leren. Maar genoeg over dat, het valt mij op dat als ik deze site een beetje doorsurf, er best veel mensen zijn die willen emigreren naar Afrika, maar niemand die het echt gelukt is. Hoe zou dat toch komen? Misschien zitten degenen die daar geëmigreerd zijn niet op sites zoals dit omdat ze geen internet hebben ofzo? Want iedereen (inclusief ik) vraagt om tips etc maar daar wordt nooit echt concreet antwoord op gegeven. Behalve dan van Paul van Diepe zelf. Welke stappen heb je tot nu toe genomen? Ik zou echt graag willen weten of het realiseerbaar is om een baan te vinden voor een jongen als ik in Kenia of Ghana. Ik heb zelf wat Keniaanse vrienden en die zeggen; “je bent gek als je hier wilt wonen, je gaat hier zo weinig verdienen!! In Holland kan je veel meer geld verdienen!”. Maar geld boeit mij echt nul als ik mijn droom waar kan maken. Ik blijf het een interessante kwestie vinden, emigreren, het houdt me echt bezig. Tis niet dat ik hier niet in m’n element ben, maar jeez, wat een extremistische en avontuurlijke uitdaging is het!

In Januari gaan we naar Kenia voor 2 weken. Onder andere gaan we kijken wat er zoal te koop is aan grote woningen met een mogelijkheid om bijvoorbeeld een kleine camping te beginnen, of een B&B.
Onze tocht zal zich deze keer beperken tot het gebied tussen Mombassa en Malindi.
In onze tocht naar mensen die met dezelfde plannen rondlopen zijn we al wat vriendelijke gezichten tegen gekomen. sommige willen iets grootschalig opzetten, ander zoeken iets om tot rust te komen van de “wildernis” in Nederland. Maar goed, ik laat wel weer wat van me horen of we vorderen met onze plannen

Groetjes

Paul :wave:

heel veel succes paul,
ik hoop dat het jullie gaat lukken en ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, hou ons op de hoogte!
groetjes, bhkorn

Wat de corruptie betreft heeft Paul gelijk. Het is oppassen geblazen! Ik heb een tijdje in Ghana gewerkt en daar werd ons land verkocht aan mensen die daar binnen een week begonnen te bouwen. Onze oogst is hierdoor mislukt en hebben er heel veel moeite voor moeten doen om het land weer terug te krijgen. Dit gebeurde in het noorden van ghana op het platteland maar ook in de steden schijnt dit steeds vaker voor te komen.
het beste is om eerst de lokale mensen goed te leren kennen, vrienden te maken en dan pas aan de slag te gaan. ten eerste krijgen lokale mensen veel meer voor elkaar en het is een prachtige ervaring om niet alleen met de nederlanders die daar zijn samen te werken…
Ik wens iedereen heel veel succes. Ik ga mezelf orienteren in malawi vanaf december 2006 dus wie weet zien we elkaar in Malawi!!
Liefs Joyce

Hallo allemaal,

Geweldig om jullie plannen en verhalen te lezen. Ook ik denk er serieus over om binnenkort naar Kaapstad te vertrekken om daar wat oude bekenden op te zoeken en te gaan werken. Twee jaar geleden ben ik er vier maanden geweest voor mijn stage en na die tijd heb ik Zuid Afrika niet meer uit mijn hoofd kunnen zetten, ik ben gewoon verliefd geworden op het land. Ik ben nu aan het zoeken voor een eventuele baan in de horeca/ toerisme branche in Kaapstad en ik vroeg me af of iemand nog tips heeft of eventuele aanraders heeft.
Ik ben nu 25 en heb het gevoel dat als ik het nu niet doe, ik waarschijnlijk niet snel de kans meer krijg om terug naar Kaapstad te gaan.

Groetjes Saskia

Hello Paul,
Beniewd hoe je zoektocht naar een huisje of een stuk grond geweest is. Wij hebben namelijk eiid vorig jaar een huis gekocht in Diani Beach, met 5 studios. Van burokratie hebben we weinig ondervonden, maar het is een feit dat je hele betrouwbare mensen moet vinden. Indien we jullie van dienst kunnen zijn…roep maar, wij gaan er eind februari opnieuw naartoe

Toch even ons verhaaltje in het kort…wij hebben het geluk gehad om al veel te hebben gereisd ( zijn 49 en 46 jaar ) en zochten zo een vakantiestekje…4 jaar terug Kenya bezocht, dan nadien Senegal en vorig jaar opnieuw Kenya. Wij werden totaal verliefd op het land en op de bevolking. Katrien’s droom is ooit een kleinschalig school-projekt te starten ( zij is kleuterleidster ), wij ontmoetten er een belgisch koppel dat samen met een nederlandse vrouw een wezenhuis zijn gestart in Diani Beach, wij besloten iets te gaan zoeken, en vonden ( zie www.rainbow-apartments.co.uk). Burokratie viel echt mee, alles is vlot verlopen, maar je moet natuurlijk goede professionele mensen vinden, en die zijn er zeker. Ons plannen zijn er dit jaar een viertal keer naartoe te trekken, beste manier om het land echt te leren kennen, om er dan …wie weet, binnen een 5-tal jaar definitief te gaan wonen. We zullen graag al onze (positieve en negatieve) ervaringen met jullie delen.
Dany en Katrien

Leuk te zien wat het allemaal los brengt in mensen door een forum als deze te starten. Maar goed. We, HiPa, zijn inmiddels terug in ons nat koud en grijs kikkerlandje. Het waren weer 2 heerlijke weken in het warme Kenia.
We hebben hier ervaren dat er volop gehandeld wordt in huizen, al dan niet nieuw, stukken grond en campsites. Kenia heeft een aantal voordelen om daar te wonen. Tourisme is in grote opkomst, het feit dan engels een officiele taal is helpt zeker. Ik heb in deze streek geen tekort aan water en voedsel kunnen ontdekken (voor de westerling) en de natuur is prachtig. Is dit het land van onze bestemming? Geen idee op dit moment, maar zeker een goede kanshebbber.
Toch… er zijn meer mooie landen om eerst te verkennen.
Eén van de vragen die ik ben tegen gekomen in dit forum is “Valt er wel geld te verdienen in Kenia?” Antwoord: niet (nauwelijks) van de Kenianen. die hebben te weinig geld. Het enige waar aan geld te verdienen valt zijn de touristen die komen. Dus … mocht er een aanslag zijn ( Hotel Paradise 2002 te Momabassa, 14 doden en 2 raketten op een Israëlisch vliegtuig) kan deze inkomsten bron inzakken.
Zorg dus voor voldoende reserve, en/of probeer de overhead kosten laag te houden.
Zelf hopen we e.e.a. samen met anderen te kunnen opzetten. Voordelen zijn dat er meer kennis is, iets meer zekerheid, meer geld maar vooral van belang, je kunt ook een keer terug naar Nederland of waar je heen wilt, zonder dat je het “project” onbeheerd achter laat. Voorlopig zullen wij informatie blijven verzamelen en nog even door gaan met werken. Zodra we meer te weten komen zullen we het hier vermelden. In de tussen tijd, kijk eens op onze site naar de foto’s van Kenia.

Groet,

Paul:wave: