Werken in kenia

hallo,

ik zit er over te denken om een onderneming op te zetten in kenia, nabij mombasa, mtwapa.
een backpackerskamp of iets dergelijks, ben het wel zat om in dit kikkerlandje te moeten blijven werken.
ik heb een huis in mtwapa, dus dat scheelt al,
als er mensen zijn met dezelfde gedachten hoor ik het graag, alleen is het wel een hele grote uitdaging zeg maar.

hoor graag van jullie

groet Ed

Hai Ed als niemand het det zal ik het maar even doen.

Natuurlijk zijn er heelveel mensen die deze gedachte hebben en ook willen.
Maar het probleem is je schrijft niet van hoe en wat.
En (echt nederlands) niets over geld en vooral in afrika moet je dat probleem toch tegen komen,
dat als iemand zegt het is goed koop of duur dat niets zegt,dat kan van alles zijn.
Maar ie moet als je iets wil toch een idee geven ,wat je in gedachte hebt en wat er voor nodig zou zijn.
Je schrijft hier toch met een willekeurige naam dus dan kan je dat toch gewoon schrijven?

Je schrijft al ,heb al een huisje in Mtwapa dus dat is al mooi.
De vragen die dan komen zijn b.v.:

1.Is daar stukje land bij?
Of iets te versieren of koop?
(kan vaak door een dorp beschikbaar zijn, maar bij de kust?)

2.Wat kan je zelf?(internet de boel opzetten voor je klanten?)(bouwen) (handig in?)

3.wil je alleen maar mensen met een tentje ontvangen of…

4.vervoer van de mensen (geregelde tuktuk?)

5 weet je al wat de omgeving bied of moet dat nog even allemaal uitgezocht worden (vooral speciale dingen zullen mensen voor komen)?

6.misschien is de hele boel voor die mensen wel te regelen (goedkoop vliegen en vervoer etc)

7 Er zijn ook wel mensen die al in kenia zijn die interesse hebben,maar dan is de vraag hoeveel gaat dit kosten?
(voorlopig huisje huren etc.)

8 Als je een stukje grond hebt ,mag je daar wat op bouwen of moet het bij tenten etc. blijven.

Mensen genoeg die dit gelezen hebben ,maar er zijn nu nog teveel vragen.

dus doe daar wat aan! waar een wil is …

Jaap

2 likes

En, niet geheel onbelangrijk naast de kosten, weet jij dat je een (aardig dure) werkvergunning nodig hebt om zoiets te doen en voldoe je aan de requirements…

Ik zou het supertof vinden om zoiets (te helpen) op te starten (heb altijd een droom gehad om mijn eigen guesthouse oid te starten), maar voor mij zijn financieën en die werkvergunning een supergroot probleem. Ik woon al ruim 3 jaar in Kenia, Ukunda, zuidkust, ben getrouwd met een Keniaan en heb behoorlijk wat ervaring in de horeca, maar daar alleen kom ik er niet mee he…

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

1 like

hallo,
ja ik weet dat er veel meer bij komt kijken maar eerst wilde ik eens weten of er uberhaupt animo was in deze.
en zeker de werk visa word een probleem voor mij, maar zie daar ik ben getrouwd met een keniaanse dus dat probleem is eigenlijk niet zo erg.

voor de rest moet er natuurlijk het e.e.a uitgezocht worden,maar dat heeft voor mij pas nut als ik medestanders vind,maar vind het wel tof dat jij en mariette meedenken in deze.

m.v.g Ed

Ik ben ook al 3 jaar getrouwd met een Keniaan, maar daar wordt de werkvergunning niet goedkoper van hoor… Of had je een ander plan hiervoor?

ik ben van plan om mijn vrouw dit te laten doen,zodat er helemaal geen vergunning nodig is voor mij.
in naam zal zij de uitvoerder zijn.
ben jij trouwens ingezetene van Kenia?of toch nog steeds nederlands onderdaan?
ik heb ook aan de ambassade inlichtingen gevraagd wat te doen om permanent in kenia te blijven,maar tot nu toe geen respons nog.
alles bij elkaar ben ik er lekker druk mee, vind het wel leuk zo,maar wil ook wel een keer verder plannen.

Ik ben ook al 3 jaar getrouwd met een Keniaan, maar daar wordt de werkvergunning niet goedkoper van hoor… Of had je een ander plan hiervoor?

Hahaha Ik dacht al waar blijf je,want je had het heus wel eerder gelezen!! (ik ben niet helderziende !!!)
Ik had het natuurlijk ook wel gezien en dacht,ik weet iemand die daar geknipt voor is ,maar toen er niemand
reageerde dacht ik, zal hem maar wat vragen stellen,dan wordt het wat duidelijker,voor iedereen hier.
Want dan weet je waar hij een beetje aan denkt en hoe en wat de mogelijkheden zijn.
Over die werkvergunning zou ik me in het begin maar niet zo druk maken bij zoiets als dit.
Dat los je in het begin net zo op als hij voorstelt, maar dan anders om.
En dat je voor je man teveel kookt zal ook geen probleem zijn dat gebeurd overal.
Maar zelf zat ik er even over te denken voor je, dat het wel te doen is, het plaatsje ligt net
aan de andere kant (als ik het even uit mijn hoofd zeg ,dezelfde afstand en dan nog zonder
het beroemde pontje,dus alle gasten komen droog aan.
En of je daar nu een huis huurt of waar je nu zit en ook naar het dorp van je man zal het niet
veel uitmaken.
En dan komen er opeens veel mogelijkheden, je man is al hotel werk gewend en dan nog je kennis van internet werk
wat er gedaan moet worden,dat breng je allemaal dan in.
Laten we dus even afwachten wat de antwoorden op de vragen zijn,en als daar wat inzit ,maak je droom gewoon waar en
als ik het zo bekijk ook die van een paulinendungu en zijn vrouw.
Als de wil er is…

Laten we maar even wachten op de beantwoording van de vragen.:dag:

hallo jaap en mariette,

pauline ndungu is de naam van mijn vrouw, en ik ben Ed, en ja ik wil zeker iets gaan doen daar en nu zie ik dat mariette het ook wel leuk vind,
ik zal mij over de vragen buigen de komende dagen, kan alvast zeggen dat het internet gebeuren mij niet zo ligt.
voor de rest zal ik proberen om snel antwoorden te krijgen, ik ben er mee bezig nu en ga verder met plannen,
hoor graag van mariette hoe zij hierin staat, en jaap, jij nog bedankt in deze

groet Ed

Jaap heeft me door! Hahaha! Ben afgelopen weken ook erg druk geweest Jaap, hahaha. We moesten even een paar daagjes ons hele huisje leegmaken en daarna weer terugverhuizen omdat de landlord een schilder gestuurd had om de boel eens te voorzien van een nieuw likje verf en we een nieuw zeil voor de vloer hadden gekregen van vrienden die langs waren geweest. Je kan je misschien voorstellen hoe hij wij gekampeerd hebben afgelopen weken. Hahaha.
Maar inderdaad er was me ook veel niet duidelijk, en ja, ik ben zeker wel geïnteresseerd Ed, en ja Jaap, zo bedoelde ik m ook wat betreft andere ideeën voor het werkvergunningprobleem. Hahaha!

Ben benieuwd Ed!

Sorry, zie deze nu pas. Ik ben een resident in Kenia. Daarvoor heb ik na ons huwelijk in Mombasa mijn Dependants pass aangevraagd bij Immigration in Nairobi. Dit is zeg maar je verblijfsvergunning. Wil je heen en weer reizen naar Nederland/België dan heb je een re-entry pass nodig. Ik heb wel eens gehoord dat het als man moeilijker is je dependants pass te krijgen dan als vrouw van een keniaan,maar hoe dat precies zit weet ik niet. Www.immigration.co.ke is geloof ik de website waar je info over dependants pass kan vinden.

1 like

Sorry, had het emailadres fout. Het is: http://www.immigration.go.ke/Information.html

De application forms vind je onder de knop: resources

1 like

goedenmorgen,
dank voor je info,hier kan ik misschien iets mee, wilde even zeggen dat ik een paar dagen uit de lucht ben, mijn werk wat ik nu doe geeft wat problemen op internet gebied en telefoon af en toe ook(booreiland), mijn vrouw zal het stuk land wat ik op het oog heb gaan bekijken, het is in mtwapa en ligt dicht bij het strand.
op korte afstand van het strand vind je het centrum met een leuke markt, restaurantjes en barretjes, supermarkten, kappers , noem maar op.zodra ik weer internet heb kom ik weer in de lucht met hoop ik aanvullende informatie,misschien is het goed als jij ook wat ideeen geeft,samen weten we heel veel denk ik(hoop ik), bovendien ben ik van huis uit kok, ik werk ook als chef kok op het booreiland.

m.v.g Ed

Ik zal je even een persoonlijk bericht sturen met mijn overige contactgegevens, dan kan je even kijken welke vorm van communicatie het handigst is ivm je werk, email, whatsapp.

Kok, dat is handig! Ik heb jaren als bediening/gastvrouw in Nederland in restaurants gewerkt en een vriendin van me geholpen bij het openen van haar eigen restaurant. Hier in Kenia heb ik alleen in Ukunda gewoond en ken hier veel leuke uitjes, plekjes, lokale dingen om te doen, maar helaas van Mtwapa weet ik helemaal niets. Ben er zelfs nog nooit geweest.
Ik heb een tijdje geleden ook een facebooksite gemaakt waarin ik lokale uitjes aanbied aan mensen die het echte Kenia willen ervaren (zie onder dit bericht). Dit vind ik echt superleuk om te doen, maar is dus ook grotendeels gebaseerd op wat er in Ukunda en omgeving te doen is.
Mijn man werkt nu in een van de grotere beachresorts als control clerk /financieel medewerker. Hij heeft zijn diploma voor accountant.
Mensen noemen ons beiden altijd erg talkative en we hebben dus ook al aardig wat ervaring met toeristen.

Ik had geprobeerd Pauline op te zoeken op facebook, om eens te kletsen, maar er zijn teveel Pauline Ndungu’s om uit te kiezen! Hahaha.
Werkt zij ook?
En wanneer ben je weer in Kenia? Misschien dan eens afspreken…

Ik stuur je nu dus even een persoonlijk bericht met mijn contact informatie.
Groetjes uit Ukunda en werkze!

Nou ja Ed, de naam komt daar zo veel voor dat zegt niets.(zolang je maar niet de straatnaam en het nummer er bijzet!:wink:
anders komt gelijk de hele (grote) familie (en tientallen vrienden(iedereen is dan vriend)) daar op visite en iedereen heeft wat,(tekort).

Dat internet is geen probleem daar is Marriette weer een kei in en als ze b.v.met een website zit maak ik wel even een begin (gratis)r dus als ik het zo bekijk kan het wel eens een grote kans van slagen hebben.

bericht voor Ed :
Het kan zijn dat de grond vlakbij strand wel eens boven de begroting is,laat dan even verder terug kijken(van strand af)
vaak is dat de helft of minder en nog veel ruimer ook (en vrijer).En Ed een van de dingen die Marriette je niet zal vertellen is
dat zij met geld om kan gaan.(De tering naar de nering zetten) En dat is een van de belangrijkste dingen daar,want kenianen
hebben dat nooit geleerd,je geeft ze 100 en aan het eind van de maand is het op en geef je 500 dan is het ook op.

Bericht voor Marriette:
Ik lees dat over de omgeving wat je schrijft,ik weet niet of ik er eens langs ben geweest,maar maak je daar maar
geen zorgen over er is daar veel meer dan Ukunda,al is het maar het onderwater zwemmen (snorkelen),maar ook heel andere dingen
zijn daar in de buurt,als ik het goed uit mijn hoofd weet is er zelfs een soort pretpark met halve terein auto,s.
En als ik me niet vergis zit die “Wim Fabrie” daar ook die kant op,dus die weet ook veel meer dan de leek en die helpt je wel denk ik op
dat gebied.

Hahaha, dank je voor je complimenten Jaap!

Wim Fabri zit in Msambweni, dat zit nog 30 tot 40minuten voorbij Ukunda. Dus niet aan die kant.
“Kenya” zit/zat daar altijd. Ik weet niet of ie er nog komt/is.

Mijn man weet ook aardig wat van landprijzen (het zal in Mtwapa toch niet heel anders zijn lijkt mij dan hier aan Diani Beach?) en mijn buurman schijnt geloof ik een advocatenkantoor te hebben die veel met Title Deeds doen ed.
Maar we wachten Eds berichtje weer even af :wink:

Hoi Ed,
Had je mn privé berichtje nog ontvangen?

Hoe ver ben je met je plannen nu Ed ?

Ik wil daar ook wat opzetten misschien kunnen wij samenwerken,

groet,

Arjen

Het starten van een onderneming is best lastig en vaak wordt te lichtzinnig gedacht over het trajekt van permits,werkvergunningen etc
vaak genoeg heb ik projekten mis zien lopen omdat men dacht weg te komen met een touristenvisum wat na 3 maanden verlengd kan worden en dan een paar dagen het land uit etc.
ook het benoemen van lokaal personeel tot general manager lijkt een goede optie die al ettelijke malen eerder bedacht en geprobeerd is

• Updated - - -

Mijn advies is dan ook Regel je zaakjes en permits goed ,want vroeg of laat krijg je te maken met Immigration en dab
n zijn de problemen niet te overzien