What to do for a living in Mtwapa?

Hi everyone,
in english, to get the most out of this post (you can reply in dutch too):
I am new on the forum, with a special big question for a special friend, his name is Ali and he lives in Mtwapa, close to Mombasa, on the Kenian coast. We met him when we were there a year and a half ago and we hung out together, he took us on a great boat trip and a tour around his neighbourhood. He tries to make a living doing this kind of ‘tourist guide’ work, but it’s hard with the big bosses from the resorts getting in his way. They tell bad stories about him and have their own contacts for tours and safaris etc. The usual powerplay keeping everyone at bay and in place.
Now it is also rain season so there is even less work in tourism, and an agent has come to his town telling him and his friends they can get a job in Dubai…
For this he needs money to get a passport, visum and do a bloodtest in Nairobi. This is why he wrote me, to help him with this “big chance”.

Unfortunately, it is rather a trap than a chance if he goes to Dubai…

Now… To cut a long story short, I got the money together, writing a mail to all my friends everyone made a donation, but then I got the bad news about the situation in Dubai. I am very uninformed and naive so it seems: it is horrible what happens if you go to dubai as an immigrant worker. They take your passport, pay you only a quarter of what they promised (they promise him 400 euro a month), you have to stay to pay off the ticket for the flight, it takes you years, you work long days etc.
Well, silly me.

Anyway, here is my real question (that i also asked him, but i need more information from more angles): what ELSE could he do to build a life, preferably in his hometown… Something that he can use this money for, as a one time investment, that will get him started, so he can make some kind of living in relative independance.

It’s a hard question I know. But any information, or where to get this information, is very welcome. Organisations, first hand information, anything. To get him started, with the money we can send him.

Something that he can own and build upon, together with his friends and family. The only thing I could think of was he could buy a fishing boat…

Thanks for any creative input you can give me!
Greetz Sas

400 euro per maand is meer dan een jaarloon in Kenya.
Een ober in een hotel, die hele dagen loopt te sjouwen verdiend als hij geluk heeft 6000 Ksh per maand.
Een bediende van een blanke, die een grote villa heeft aan de kust, verdient als hij geluk heeft 7500 Ksh per maand.

Als hij zijn eigen stadje , Mtwapa, een beetje kent, lijkt me dat hij zelf het best met een lumineus idee kan komen.

Koop in ieder geval geen taxi of matatu voor hem, want die vragen alleen maar onderhoud.
Een boot is ook al niet meer interessant, want de oceaan wordt overbevist door grote trailers en de kleine vissers vangen noet veel meer.

Jammer dat ik negatief klink, maar ik heb het al 8 jaar geprobeerd en tis nog niet gelukt. Stuur in ieder geval nooit geld wat je hoopt terug te zien, want dat mag je vergeten.

Misschien is het beste plan nog om een stukje grond te kopen, een borehole te laten maken en sukuma wiki te laten kweken. Maar laat dat dan doen door Mevr. Ali, want de mannen gaan meestal alleen fuiven en zuipen met geld dat ze van wazungu lospeuteren. Vrouwen willen vooruit en voor hun kinderen zorgen.

Tot zover mijn zwartgallige maar zeeer realistische visie.

Dat is nou een vraag die ik dagelijks voor de voeten krijg … het dilema voor een hele hoop jonge mensen hier in Mtwapa.

Ik sluit me bij Mwende aan.

Als je wordt benaderd door een agentschap die werk voor je heeft in Dubai is dat al verdacht, Kenianen staan in de rij om in het midden oosten te mogen werken dus waarom zou een agentschap je daarvoor benaderen?
Die agentschappen verdienen goud door voor elke belofte weer geld te vragen.

Ik ken iemand die in Dubai werkte.
Op een schip en kreeg opdracht om brandstof te stelen.
Word je dan gepakt ga je de cel in en weet de baas van niets.
Weiger je, dan ga je op volle zee zo over boord, hij heeft het zien gebeuren.
Leuk hoor, 400 euries per maand.

Mensen verzinnen van alles om aan inkomen te komen.
Al is het door op straat tweede hands kleding te verkopen, gekookte eieren, worstjes, zelfs pennen en potloden…
Iedereen zoekt naar die ene deal of mogelijkheid die je leven kan veranderen.

Nu kun je een vissersboot kopen, maar dan ben je er nog niet.
lokale vissers hebben een associatie waar je als betalend lid geaccepteerd moet worden.

Om legaal als gids in het toerisme te werken heb je vergunningen nodig als zelfstandige, of een gidslicentie als je voor een bedrijf werkt.

Loop overdag en 's nachts eens over straat, er is altijd bedrijvigheid.
Er zijn mensen die daar met zo’n handkarretje met kooltjes smokey worstjes verkopen, pikipikis (motortaxi) om stappers veilig thuis te brengen, mensen die met een zakjes cashewnootjes op pad gaan etc etc etc …

Sommigen van hen hebben echt een behoorlijke opleiding gedaan.
Echter, iedereen kopieert elkaars idee in een mum van tijd.

Als Ali echt iets voor zichzelf wil, laat hem dan vooral zelf een geloofwaardig plan maken met alle voordelen, nadelen, hindernissen en benodigdheden.
Dat kan niemand voor hem doen, hij moet eerst zelf echt iets willen.
Daar waar je hem met zijn plannen wil helpen, doe dat zonder verwachting van een tegenprestatie om teleurstelling te voorkomen.

Klagen over grote bazen in de hotels heeft weinig zin, zij zijn ook maar afhankelijk van wurgcontracten met bvb Neckermann en andere leveranciers van toeristen.

Mijn vrienden maken vaak erg handig gebruik van hun netwerk, zoals Mwende ook al aangeeft.

Je ziet vrouwen steeds vaker in belangrijke posities en succesvol zaken doen, zonder dat er echt sprake is van emancipatie.
Ook hier ben ik het met Mwende eens.

Als Ali (m/v?) zelf met een goed plan komt, wil ik best meehelpen brainstormen.

Hai Mwende, (en inmiddels ook Kenya terwijl ik aan het schrijven ben: dank!)
dankjewel voor je snelle en informatieve reactie; ik weet van de taxis en boda boda’s ja; hij is ook geen rijder, meer een beach en boot gozer. En supersociaal, geen zuiper of fuiver, dat weet ik zeker.
Dat van die boot wist ik nog niet, dat vissen niet zoveel oplevert, leek me nu de beste optie.
Heb hem natuurlijk ook zelf gevraagd wat hij verder nog voor ideeën heeft daarover; als iemand Mtwapa kent is hij het wel…wacht nog op antwoord van hem.

Maar aangezien hij de Dubai-horrorstories ook niet kende (neem ik aan, of misschien wil hij desondanks gaan… hier even een fijn artikel over de ellende daar voor de geïnteresseerden: The dark side of Dubai | The Independent | The Independent), dacht ik, misschien is er nog wel meer dat ik voor hem vanuit hier makkelijker uit kan uitzoeken dan hij zelf. Vanuit andere hoeken weetjewel.

Awel, ik hoop hem echt te helpen. (En ik verwacht geen geld terug of tegenprestatie; ik wil alleen dat ie iets kan opbouwen.)

Dat stuk land had hij het destijds ook over, maar meer als eerste levensbehoefte, niet als investering; en een goed huis er op zetten dat niet wegwaait met de eerste beste storm, is allemaal relatief goedkoop ook. Maar het leek me voor nu vooral belangrijk dat ie onze bijdrage gaat gebruiken voor iets dat geld genereert. Want dit is waarschijnlijk de enige keer dat ik hem zoiets kan en ga sturen…

Dat een stuk land dus ook geld op kan leveren, als ie daar iets op verbouwt, is dus volgens jou een reëel plan? Hij heeft n moeder en zus, qua Mrs. Ali.
Maar nogmaals, 't is echt n goeie gozer, geen aanklooier, maar extreem zorgzaam voor zijn familie én vrienden én de hele buurt met alle kids d’rbij.

Thanks voor die info. En ook dus Kenya merci, las net je reactie. Ik ken Mtwapa van de paar weken dat we daar zaten en was onder de indruk van de bedrijvigheid en inventiviteit: álles is daar business haha. Heb inderdaad zelf ook daar een luchtig hempje gekocht dat via de zak van max daar is beland geloof ik. Maar dat terzijde.

Ik besef terdege de ingewikkeldheid van dit alles…
Daarom ook mijn vraag om input.
Wat je over Dubai schrijft is gruwelijk Kenya; hij moet daar écht niet heen, dat is zeker. De ironie is dat ik dus al geld heb ingezameld om hem dat mogelijk te maken en er toen pas achter kwam hoe erg het is…dus nu zit ik met geld dat ik hem (nog) niet wil sturen, want straks gaat ie ondanks mijn waarschuwingen. Dat ga ik echt niet op mn geweten hebben.

Awel, t is nu ook even tijd voor mij om te gaan slapen.
Nog meer tips anyone? Ik zie ze tegemoet!
Alvast dank,
(en fijn pasen ook)

grt sas

Dat van dat vissen ben ik niet helemaal eens met Mwende.
Door de piraten rondom Somalie, die nog steeds erg actief zijn, durven de grote trawlers uit China en India niet meer voor de kust van Kenia te vissen.
De visstand is daardoor enorm toegenomen de afgelopen jaren …

Een boot kan ook verhuurd worden aan vissers die al in een associatie zitten.

Maar, laat hem vooral wel zelf onderzoek doen naar de benodigde contacten, papieren en dan met ideeen komen …

Mijn twee jongens geven dat toch zo aan. Of misschien zeuren ze allebei. Het is een feit ,dat ik in de 10 dagen dat we in Kilifi waren niet 1 keer een visser over mijn duin heb gekregen. Wat vroeger dagelijks meermaals gebeurde. De eigenaar van het huis kwam na ons en neemt normaal heeeeel veeeel kiloos vis mee voor in zijn vriezer in Langata en kreeg ook niets bij elkaar.

Ndurya gaat nu zelfs snachts proberen vissen (op een surfboard nota bene !) en Fred heeft zijn eigen duggout en bemanning (bij Vipingo) Gaat erg slecht zeggen ze. En nee, ze vragen daarna niet om geld.

Misschien is het bij jou in Mtwapa beter dan in Kilifi en Vipingo ? :frowning:

Regent het al een beetje ???

Groet

Ik hoor positieve verhalen afgelopen tijd van sommige vissers … tenminste, die hier op de creek vissen met een fatsoenlijk gemotorseerde dhow.

Het visseizoen is hier net gestopt, dus op dit moment vangt iedereen hier weinig of niets.

Zou dat het verschil tussen Kilifi en Mtwapa verklaren?
Geen idee, ben zelf geen visser.

De grotere dhows zijn naar Pamba voor de Tanzaniaanse kust, voor de kleinere vissers is dat geen haalbare tocht helaas …

Hi guys,
ik ben weer wat wijzer geworden, bedankt! Het vissen is dus nog niet helemaal duidelijk; misschien kan hij me zelf daar meer over vertellen (hij is niet permanent online zoals je kunt begrijpen, dus k wacht nog op mail terug).
Hoe dan ook is me duidelijk dat hij zélf iets nieuws moet gaan verzinnen en met een concreet ‘plan’ komen. Waar ik een bijdrage aan wil leveren. Hoeft niet groots en meeslepend te zijn, inderdaad iets in de trant van een shop, een boot of stuk land. En absoluut niet naar Dubai. Of wáár heen dan ook. Dat is altijd een fuik; ook het idee van het rijke westen waar iedereen naartoe wilde, op ‘uitnodiging’ en dan wat? hier lekker in de schoonmaak belanden. Och, als ik dáár allemaal aan ga denken, de hele global economische situatie… Alles beter dan daar niks hebben, maar het is allemaal weer zo n bestendiging van de bestaande orde. Heb niet de illusie dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen, maar op zijn minst er niet aan meehelpen door hem te helpen in de Dubai-fuik te lopen.
Aarghh, wat is het toch moeilijk om betrouwbare informatie te vinden.
Bon, ik wacht even op hemzelf.

Ik heb nu een beter beeld van de lonen ook; dus zo’n 6 á 7500 kesh per jaar is “normaal” in kenya? Om nog een wat beter beeld te krijgen: los van wat je betááld krijgt; wat heb je nódig om relatief goed te kunnen leven per maand bijvoorbeeld? En voor hoeveel zou hij een stuk land, een boot (al dan niet gemotoriseerd) of een shop kunnen kopen? Hij zei destijds dat je voor 20.000 ksh een klein huisje kan bouwen van steen. Wat nog geen 200 euro is. Iets in die orde van grootheid kan ik hem geven. (En dan is er nog een potje over voor latere calamiteiten…) Geen spectaculaire bedragen dus, maar toch. Maar ik vraag me af wat je daar mee kan. En als ik m iets wil sturen om bijvoorbeeld in elk geval een (regenseizoen)maand te overbruggen, dat ie kan eten en zn familie ook, hoeveel is dan genoeg? Zodat ie in elk geval niet halsoverkop naar Dubai gaat, maar wel ff rust heeft om een beter plan te maken.

Alvast weer duizendmaal dank.

groet sas

Oh haha, per maand bedoel ik dus, 7500 ksh.
En dat is een “ok” bedrag waar je “ok” van kunt leven?

Las ook ergens, op mijn zoektocht naar meer informatie over het werken als tuinman dat hij in Dubai zou gaan doen, op een - redelijk walgelijk - dubaiaans expatvrouwenforum hoe de dames verzuchtten dat ze al 5 tuinmannen hadden versleten in het afgelopen half jaar. En nog steeds op zoek waren naar een goeie. Het leven van n expatvrouw gaat dus ook niet over rozen (…)

De prijs voor een tuinman ligt rond de 300 à 350 emiratische dirham, wat ook zo’n 65 euro is; daarvoor komen ze met zn tweeën vier keer per week de tuin verzorgen, neem aan dat je meer dan één klus aankunt op die manier, dus is misschien nog niet zo slecht in vergelijking met keniaanse lonen. Toch wens ik hem beter toe dan dat.

De salarissen die Mwende noemt kloppen volgens mij precies.
Het rare is alleen dat het een slecht uitgangspunt is, salaris.
Wij betalen met salaris onze kosten en houden daarna iests over om vrij te besteden, hier doet men vanalles om het te lage inkomen op te krikken om toch rond te komen. Dat is echt anders.

Een idee waar ik een tijdje geleden aan dacht is watersport.
Het strand hier is steeds meer in trek bij toeristen en locals die iets meer te besteden hebben.

Je kunt duiken in Mtwapa, diepzee vissen, tochten op een dhow maar surfen, jetskieen, zeilen, eenvoudig snorkelen bijna niet.
Is dat een idee?

Wel weer seizoensgebonden, waarschijnlijk zijn er een paar papieren nodig en goede contacten, maar daar kom je bijna niet aan onderuit als Ali echt iets wil beginnen.

Kent hij de eigenaar van die strandtent Copacabana goed?
Kunnen ze samen iets regelen?

Success in ieder geval …

Ali heeft teruggeschreven: geen woord meer over Dubai, een stuk land is nu inderdaad een goed idee volgens hem, omdat groenten vrij duur zijn en er een aantal zaken ontbreken op de markt, zoals “sikuma wikii tomatoes onion gallk maize” (ik quote even). Hij heeft al een enorm plan, zelfs al een stuk land op het oog en prijzen op een rijtje; goed bezig dus!
Een shop is minder aantrekkelijk, want die zijn weer afhankelijk van de handelaren en voedsel is nu schijnbaar duur. Vissen is te afhankelijk van het seizoen.
Bovendien vind ik het cool dat het stuk land precies ligt in zijn buurt, waar hij ons de laatste dag heeft rondgeleid en alles en iedereen heeft laten zien en leren kennen; van de buuv die palmwijn maakt tot de twintig kids die ons overal achtervolgden (de meisjes achter mij aan, de jongens achter mijn vriend haha); hij is wel echt een buurtgozer, dus ook daarom is het veel toffer als ie daar blijft en temidden van iedereen iets gaat doen. Ipv wegvliegen.
Helaas is het aan de prijzen te zien nu zaak dat de twijfelaars (vanwege het Dubaiverhaal) nu ook mee gaan doen, dus die ga ik even over de streep trekken.
Hij had het over 80.000,00 ksh voor het stuk land, 1 achre en de ‘plumber’ voor de borehole zou 1000,000 (?) zijn…
ik ga weer even quoten: "l have found alread the person who has he piece of land which is one earch he want to sell for me couse is aperson who l know he want 80,000 thouse kenya shs and the plammber he want 1000,000 couse this is including of fixing the machine and to digging the bore whole this alll in all for this price we have make the caculation lt has be come this first machine which lt cost 30, thousan and to make the bore whole in cluding material and etc "
Weten jullie of die prijzen een beetje kloppen of wordt hij (of ik) hier nou enorm in de zeik genomen?
Hoe dan ook zal het bedrag dat ik hem kan geven rond de 500 euro liggen, maar dat lijkt me een prima begin. Al heb je niks aan een stuk land zonder borehole misschien? Mwende of Kenya, weten jullie hier meer van?
Alvast weer superdank,
groeten Sas

Ik zou even heel voorzichtig zijn … waarom:

Wat is de maat van een earch?
Of is dat een acre (zo’n 64 bij 64 meter)?

Als het een acre is, dan is de prijs ver onder de marktprijs in of rond Mtwapa, dus vraag je af:

Heeft de grond een orginele Title Deed, of aleen Allotment Letter van de chief?
Zit deze grond niet al in de familie?
Is er een dispute over de grond, waardoor de “eigenaar” er snel vanaf wil?

De borehole van 1 miljoen is wel erg duur, waarom niet een gewone put die ten minste de helft goedkoper is als je de diepst mogelijke put zou moeten graven?

Wat zou hij doen met 500 euries?

Thanks yet again voor de (snelle!) info;
ik ga het allemaal checken, dat van die ownership van het land. Het is wel een ‘arme’ buurt weer iets verderop dan Mtwapa zelf, weet niet meer precies hoe het heette, iets meer landinwaarts en van de grote weg af. Misschien liggen daar de prijzen lager? En het is van iemand die hij kent…
Moet Ali denk ik inderdaad ook duidelijk maken dat het niet om Giga-bedragen gaat gaan, heb alleen maar geschreven dat mensen willen helpen,
ongetwijfeld weet hij net zo min hoeveel bijvoorbeeld 1000 euro voor ons betekent als dat ik weet hoeveel dat voor hem betekent. Er komt nog vanalles binnen hoop ik, maar zo veel zal het vast niet worden. (Alhoewel…you never know)
Awel, ik laat u nog weten,
merci wederom,
groet Sas

Het zou me verbazen dat er ergens in Mtwapa nog stukken grond te koop zijn van 1 acre, buiten Mtwapa nog wel.

Op onze zoektocht zijn we een stuk grond tegengekomen, Mtomondoni (“slechte buurt”) met Allotment Letter van 15 meter bij 30 meter voor 600.000 shilling = 5000 euro.

In Majengo dezelfde afmeting (100 bij 50 voet) met Title Deed voor 1 miljoen shilling vraagprijs = 8300 euro.

De borehole van 1 miljoen, 8300 euro lijkt me ook veel, zeker weten dat een put voor minder dan de helft van dat geld gegraven kan worden.

Zonder Title Deed zou ik geen grond kopen, dan is Ali nergens 100% zeker van.
Zie ook: grond kopen in Kenia

Een Title Deed voorbeeld beneden deze post…

Success

http://www.diani.info/images/titledeed.JPG

1 like