Mtwapa

Mtwapa: Where the party never ends

The scramble between Mombasa and Kilifi counties over the little town of Mtwapa is not without reason.

It is the place where the night is turned into day and people go to sleep in the daylight.

During the day, one sees a combination of rusty buildings and impressive modern buildings, hotels and very few people.

But nightfall brings with it a sea of humanity and a buzz of activities in the many bars, hotels and night clubs that litter the town.

It is the destination for booze, sex and bliss for the nocturnally oriented.

It is a small town – the size of Githurai in Nairobi - where bars are more than shops, about 300 of them.

They are always full with revellers till morning. Here, Mututho laws are unknown as nothing closes after 11 pm.

Patrons come from as far as Mombasa, Kilifi and Malindi to enjoy the night.

Even big businesses including Tuskys and Nakumatt chain of stores have targeted Mtwapa. Land, targeted by potential businessmen sells for gold.

It is frequented by tourists, mainly Germans, Swiss and Italians plus local tourists out for nightlife. Sex workers hover all over openly looking for clients.

And they are aggressive as soon as a man enters any pub. They compete too. “You want good time! Am available right away!” says one
“ Take me, I know good sex, you want everything….!” says another.

Once you take your pick, the party begins with boozing. She would summon two or so friends to join the party. “These are my sisters!” she would tell an unspecting tourist whose dollars would start flowing like River Nile.

The last session would come several hours later when they retire to the hotel for real business – sex. For Mtwapa, it follows that big money change hands bringing with it businesses that pay tax to both central and the county government.

Situated at the southern tip of Kilifi county, the controversy of where it belongs was sparked by a private tour firm’s map which showed it to be in Mombasa county.

Mr Julius Kamau who owns Lambada Club says the business people who have invested heavily in Mtwapa are not bothered by the controversy.

According to Mr Kamau, the town rightfully belongs to Kilifi County and they would be happy to get services from there.

Both counties know the financial benefits from Mtwapa and each would like to have a piece of the cake in their kitty.

Kilifi people protested and the offending map has been withdrawn .Local Government minister Musalia Mudavadi confirms that Mtwapa belongs to Kilifi county and the map will not be re-drawn to favour Mombasa.

Dus, KENYA… hoe ist met de party’s ? :dag:

Goedemorgen Mwende, kom er maar in :smiley:

Mtwapa heeft inderdaad de reputatie van 24/7 party town.
Het weekend begint hier op woensdag en eindigd op maandagmorgen.
Waar elders in Kenia de nieuwe alcohol wet, beter bekend als Mututho laws geldt (beperkte openingstijd van bars, nachtclubs en uren dat men in het openbaar mag drinken) gelden deze regels niet in Mtwapa.

Vooral voor Keniaanse begrippen is het maar een vreemd plaatsje, een twilight zone waar de normen en waarden die elders in Kenia van toepassing zijn, niet gelden in Mtwapa.
Sextoerisme bloeit levendig, zie ook deze link op het Keniaanse mashada forum Mtwapa! Where sex is the fastest sellin commodity
Honderden mannen en vrouwen van alle stammen uit alle hoeken uit Kenia vestigen zich in Mtwapa om een graantje mee te pikken van de groei van Mtwapa.

Niemand van hen hoopt in de sexbranche terecht te komen, maar het is de snelste, makkelijkste, meest verdienstelijke en algemeen geaccepteerde manier om hier een bestaan op te bouwen.
Enkele sexwerkers bezitten inmiddels onroerend goed en een aantal autos waar je zelfs als westerling - U - tegen zegt … dat trekt anderen aan om hetzelfde truucje te doen …

Dat gezegt, niet iedere mzungu die zich in Mtwapa vestigd om te genieten van een relatief laag pensioen is een hoerenloper en niet iedere Keniaan die in Mtwapa woont werkt in de sexbranche … de meeste sexwerkers komen uit het binnenland waar hun familie denkt dat ze een baan als ober hebben of in een toeristenhotel.

De doorgaande weg die dwars door Mtwapa loopt split het stadje in 2.
Aan de zeekant vind je de mooiste en nieuwste appartementencomplexen, supermarkten, hotels met zwembaden …
Aan de andere kant van de weg zie je dat hoe verder je gaat de armoede toe neemt… de meeste bezoekers aan Mtwapa zien deze hartverscheurende armoede niet. Een enorm contrast waar je maar moeilijk aan kan wennen…

Het sfeertje wat in Mtwapa is eentje van een dorp, iedereen kent elkaar en de laatste roddels doen snel de ronde …
In het begin is het raar.
Je komt een goede vriend tegen die je kent uit de kroeg, vandaag met een oudere blanke dame aan zijn hand … hij is aan het werk, zijn vrouw en kinderen zitten thuis en wachten op wat de vader thuis brengt aan het einde van de week…

Voor de dames hetzelfde … je kent hun Keniaanse partners, als er een mzungu is gevist kunnen ze zelfs in dezelfde kroeg zitten als hun partner, niemand die iets zegt, ze is aan het werk en ze zal haar partner voorstellen als haar broer…

In veel gevallen worden relaties tussen een mzungu en Keniaan gewoon niet als serieus genomen … als je ziet hoe sommige mzungus zich hier gedragen, dan is dat logisch.

Eergisternacht hoorde ik een scheldpartij bij de buren. Een Engelse dame was onverwacht bij haar Keniaanse partner langs gekomen en trof haar partner met een oudere Duitse dame … in bed! Ze had de sleutel van zijn appartement want ze betaald zijn huur… OOPS :D.
He! Maar vorige week woonde hij nog in het appartement met een Keniaanse?

Ansersom gebeurt het ook natuurlijk … en … nogmaals: niet iedere mzungu en Keniaan is geintereseerd in sex!
Soms geeft het trieste beelden zoals deze foto:
Bron: http://www.mtwapa.info/apps/forums/topics/show/4130120-mtwapa-party-town-

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs765.ash1/165640_143987712321435_114049985315208_241057_3257291_n.jpg

Jep. En wij (Wazungu) maar ‘‘het voorbeeld willen geven’’ want oh oh wat weten wij het allemaal goed. :mad:

Een van mijn vrienden in Mtwapa woont ongeveer 1 km wandelen door de smalle steegjes aan de niet zeekant. Het heeft toch wel 3 keer met hem meewandelen betekend voor ik het zelf terug kon vinden.

Veralgemenen is nooit goed. Daarom kom ik toch het liefst in machakos. Daar zijn geen toeristen en je mag draaien of keren hoe je wil : door de toeristen wordt erg veel verpest. Mijn grootste schrik is dat de Kenyanen nu ook gaan beginnen met het aanboren van de Russische toeristenmarkt.

Toen wij in 1979-1980-1981 van Bura naar Mombasa reden, was er geneens sprake van Mtwapa…moet je nagaan hoe snel het zo groot geworden is !

.

Dit is exact een van de redenen waarom ik niet naar de kust ga ondanks het aanbod van vrienden om van hun huisje gebruik te maken.

Machakos heeft ook mijn voorkeur als ook Central Kenya wat net als Machakos een vergeten gebied voor de z.g. hulpverleners is.

Het probleem met Machakos en Nyeri is dat het voor de grote organisaties niet intressant is om deze te promoten want de zee en Masa Mara verkopen beter. Maar de regio Mount Kenya wordt overgeslagen en zo zijn er meer mooie gebieden hier maar de 24 uurs party is gevraagd en om hun geweten te sussen geven een hoop mensen voor de tehuizen in de regio waar ze zich amuseren op welke manier ook.

Ik ken een gedreven vrouw die opp dit moment 3 weeshuizen runt en zij vertelde me dat haar meeste sponsors de mensen zijn die zich in de kustregio komen vermaken en met name de Italianen en Duitsers zijn de gulle gevers.

Daarom bedank ik om naar de regio waar jullie verblijven af te reizen want dan maak ik mij zelf alleen maar kwaad en schaam ik mij zelf voor mijn kleur.

Maar ieder heeft zijn keuze en weet waar zijn of haar hart ligt.

Verpesten toeristen Mtwapa en andere plaatsen aan de kust?
Door de droogtes in het binnenland, te grote gezinnen en te weinig grond trekken vooral jonge mensen naar de kust op zoek naar werk.

Hier komen ze vaak (niet altijd) in de sexindustrie terecht, wat de familie upcountry vooral niet mag weten, al dan niet in combi met een (te laag) betaald baantje. Moreel gezien is het natuurlijk niet goed, maar economisch?

Er gaat veel geld van deze jongeren, verdiend van de mzungu en beter gesitueerde Kenianen, naar de familie in het binnenland.

In de droge gebieden in het binnenland is de armoede schrijnend.
Je kunt je afvragen of het goed is dat mensen op plaatsen blijven wonen die geen toekomstperspectief hebben, vooral voor de toenemende jeugd.

Ik lees net van Keeska dat er zo’n 250 boreholes geplaatst gaan worden tegen de droogte, goed nieuws?
Deze boreholes moeten onderhouden worden en daar gaat het soms mis, wie zal dat betalen?
De kosten voor 1 borehole vind ik ook enorm, 2 miljoen shilling per stuk.
Boreholes vergen veel onderhoud, soms word de motor gestolen, soms gaan ze stuk.
Laten we hopen dat de overheid en betreffend Japanse organisatie daaraan gedacht hebben!
Dat zou echt goed nieuws zijn!

Vooruitgang is onvermijdelijk.
Mtwapa is 1 van de snelst groeiende plaatsen in Kenia, in verhouding zelfs vergeleken met Nairobi.
Er is ook constant armoede onder een groot deel van de inwoners door de nieuwe toevoer van jongeren uit het binnenland.
Dat trekt sextoeristen, moreel niet goed, maar de jongeren hebben bijna geen keus en er valt behoorlijk geld te verdienen, veel van dat geld gaat naar de families in het binnenland.

Als je weet hoeveel kinderen, geboren uit de sexindustrie, hier rondlopen.
Meiden die na gouden beloften, of goedbetaalde onbeschermde sex kinderen krijgen.
Het percentage geslachtziekten is veel hoger dan in de rest van Kenia, een AIDStest werd me laatst bijna opgedongen op straat (omdat ik mzungu ben?)

Schamen voor mijn huidskleur, ik heb dat gevoel ooit gehad.
Totdat ik dacht, voor wie schaam ik me eigenlijk?
Voor de andere blanken die hier de beest uithangen?
Dat doe ik niet, dat veel lokale jongeren geld moeten verdienen om rond te komen, dat begrijp ik best! People always think, maar ze hebben mij hier nog nooit zien misdragen en daar krijg je respect voor terug.

Ja, er zijn veel “vrijwiligers” die ook een graantje meepikken in het sextoerisme.
Ook gepensioneerden, zelfs stellen, die er hier (beiden) een Keniaanse partner op na houden.

Er zijn heel veel projecten aan de kust, veel meer als in bvb Nairobi, Machacos en noordelijker gebieden.
Over de kwaliteit, de efficientie, van deze projecten kan men twijfelen.
Zelden pakt men de bron van de problemen aan, onwetendheid en educatie, ook voor bvb de gastouders van weeskinderen.
Met zelfredzaamheid als doel, dan houd het zelfschouderkloppen op een bepaald moment op.
Dat willen de meeste weldoeners niet.

Hoezo ‘‘jullie’’ in Mtwapa ?

Ninatoka Machakos !!

Er zijn bij ons in Machakos best veel projecten, maar die worden niet met veel bombarie aan de grote klok gehangen.

Het is op zich redelijk ‘‘normaal’’ dat veel toeristen ook een paar dagen aan de kust willen verblijven. Maar dat is meestal niet in Mtwapa. Eerder south coast, Bamburi, Kikambala,Watamu en Malindi.

Gelukkig slaan ze hierbij Kilifi meestal over.

Mtwapa, in het centrum van mombassa, wordt ik altijd gek van de matatu conducteurs die iedereen naar Mtwapa willen brengen. Ik was er toch wel nieuwsgierig naar, wat is Mtwapa nu eigenlijk! Het is een mengelmoes van culturen, helaas zie je er inderdaad ook veel prostitutie(maar ik moet zeggen dat heb ik eigenlijk overal aan de kust wel gezien). Wat je niet mag missen is Jumba la mtwana. Is zeker de moeite waard om daarvoor naar de kust te reizen, het zou jammer zijn als de gewone toeristen (die dus niet geinteresseerd zijn in prostitutie) niet meer naar de zo’n bijzondere plaats als Mtwapa zouden gaan, aan deze toeristen verdienen de mensen ook hun geld.

Er is meer aan de hand dan veel prostitutie in Mtwapa … Je kunt het eerder een sexuele revolutie noemen.

Veel Keniaanse mannen begrijpen helemaal niets meer van de vele “losgeslagen” vrouwen in Mtwapa … en andersom trouwens ook.

Vrouwen horen volgens de doorsnee traditionele Keniaanse man thuis te blijven, kinderen te verwekken, beleeft te zijn en zich netjes te gedragen.

Dat leidt tot misverstanden … interesante link en de vertaling van die link in het Nederlands over hoe veel Keniaanse mannen over “moderne” Keniaanse vrouwen denken …

Hopelijk komt er snel een oplossing voor, al zal dat niet makkelijk zijn. Want geld is denk ik een belangrijke oorzaak voor dit soort praktijken.

Ik zag laatst een een documentaire bij spuiten en slikken op reis van Bnn, over het sextoerisme in Gambia. Waar de oudere europeese vrouwen zich laten verwennen door jonge Gambianen. Dit is een probleem in meer landen
zoals de Dominicaanse Republiek. Overal waar er strand(veel toeristen) is en armoede in het land, ontstaan er dit soort praktijken.

KILIFI County Government will beautify Mtwapa town in line with Vision 2030, the governor has said. Speaking on Monday after inspecting his office which is under renovation in Kilifi, Governor Amason Kingi said the town was poorly planned and does not have enough space to develop as a resort city.
“We will work towards re-planning the town so that we can achieve this goal. The town does not have proper drainage system and when it rains it is a total mess,” he said. Kingi said a modern bus terminus and market will be constructed. He blamed local authorities for not considering the expansion of the town during the initial planning stages.