Wonen en werken in Afrika

hai Paul

spijtig dat je website niet vermeld staat.Je hebt gelijk dat er risico’s verbonden zijn aan het investeren in Kenya.Maar mijn man en ik zelf koesteren al zolang die droom en we hebben hem gelukkig kunnen verwezenlijken…hopelijk zijn we niet te vlug ontgoocheld maar ik zou niet graag met een gevoel blijven rondlopen van : HADDEN WE MAAR!We hebben het gedaan en niemand kan ons die vreugde meer afpakken en al is het maar voor een korte tijd…ok dan

Voor een ieder die het nog eens wilt horen:

www.hipa.nl

Groetjes

Paul :wave:

Ben benieuwd hoe het nu verder met jullie staat Paul? Inmiddels al daadwerkelijk vertrokken naar Kenia?

Katrien (mijn echtgenote) is deze week voor één week vertrokken naar Diani, tesamen met een collega-kleuterleidster, teneinde een definitieve start te geven aan haar project “Rainbow 4 Children”. Ze wil er de plaatselijke “leerkrachten” ondersteunen met haar ervaring en eveneens materiaal. Het onderwijs in België zit haar zo hoog dat ze beslist heeft om vanaf volgend jaar ermee te stoppen, en zich toe te leggen op haar "droom"projekt. - wordt vervolgd :slight_smile:

Beste Paul,

Wat een mooie site hebben jullie zeg!
Wij gaan per half januari naar uganda emigreren om daar een campsite aan de Nijl, bij Jinja te beheren en we hebben er harstikke veel zin in!

Vanaf december heb ik vrij van mijn werk (daarna uiteraard ontslag genomen) oa om twee websites op te starten; eentje voor de campsite en eentje voor onszelf zodat vrienden en familie in nederland ons kunnen volgen, alleen heb ik daar nu nog 0,0 verstand van, moet ik nog allemaal induiken.

Kunnen jullie ons vertellen hoe jullie deze site opgesteld hebben en of dit voor ons misschien ook een idee is?
(ons mailadres is: [EMAIL=“sonjaenben@hotmail.com”]sonjaenben@hotmail.com)

Hoe concreet zijn jullie plannen inmiddels? Veel succes in ieder geval met het verwezenlijken van een mooie, maar heftige droom!

Bvd & groetjes,

Sonja & Ben

Als je gaat werken in Kaapstad, kijk dan op www.KaapstadMagazine.nl voor meer informatie.

groeten chris

hallo iedereen die dit leest,

toen ik 6 jaar was zei ik het volgende tegen mijn moeder: mama ik ga vandaag de hele dag weg, want dan kan je alvast wennen dat ik later heel veel weg ben. Dit gevoel speelt nog steeds (15 jaar later) Ik ben in de tussen tijd een tijd in Sierra Leone en in Oeganda geweest.
Ik heb door gekregen dat afrika een oneerlijk, geheimzinnig, soms duister soms helder, heerlijk, mooi, warm land is. Ik ben nu tot de conclussie gekomen dat ik moet stoppen met nadenken maar moet moet gaan plannen en stappen moet gaan ondernemen. Het zijn geen stappen voor even, maar stappen die evenaren aan mijn levenverwachting. ( ik word namelijk 112, en ik denk dat ik tegen die tijd al wel wat bereikt zal hebben)
De mensen waar ik mijzelf op gaan richten zijn de onschuldigen van het land, dus vooral de kinderen, maar ook de mensen die zijn bezwelkt door de corrupsie van het land. Mijn liefde voor de mede mens is heel groot maar ook weet ik dat de wereld erg hard kan zijn, dus voor de mensen die het klimaat heerlijk vinden en gaan verhuizen, ga eerst is kijken in wat landen en bepaal of je van afrika houd, of dat je er een hekel aan hebt, deze keuze maakt namelijk iedereen die daar komt. Voor mijzelf geldt dus het eerste.

De reder waarom ik hier reageer is omdat ik mensen wil ontmoeten met de zelfde plannen, of met ervaringen, tips, aanbiedingen ( de rest kan je zelf invullen als je snapt wat ik zoek :slight_smile: )

[EMAIL=“tijgert65@hotmail.com”]tijgert65@hotmail.com is mijn hotmail, dus reageer als je wat wilt vragen of iets wilt melden of gewoon als je nieuwschierig bent of mij nieuwschierig wil maken met verhalen enz.

succes iedereen die zijn plannen wilt waarmaken, maar blijf wakker in afrika want het is vaak geen plek om te dromen. ( ligt aan de lokatie )

groetjes

Jonathan peters

Hey Jonathan,

Volgens mij hebben we ongeveer dezelfde plannen in het koppie, Afgelopen zomer heb ik een rondreis gemaakt door Namibia/Botwana/Zuidafrika/Zimbabwe, nu ben ik bijna klaar met studie en wil eigenlijk zo snel mogelijk weer terug.
Het liefst reizen/werken maar ik heb nog weinig informatie hierover kunnen vinden, behalve bij die geldkloppers waar je eerst paar duizend euro betaald voor vrijwilligerswerk.

Dus ideeen zijn er wel, maar hoe en wanneer is nog niet duidelijk!

Laat mij anders even weten wat jouw plannen zijn…

Greets,

Tim Schaap

Hoi ramon en paul,

Jullie zijn zeker niet de enige die, plannen hebben om in het buitenland iets op te zetten. Mijn zus en ik, zijn serieus plannen aan het ondernemen om iets te beginnen in Ghana. In december gaan we er weer naar toe, eerst 2 weken om vakantie te vieren, en daarna om belangrijke stappen te ondernemen.

dit is mijn e-mail: [EMAIL=“saskia_tas@hotmail.com”]saskia_tas@hotmail.com

groetjes

saskia

Hoi Sas, ik was n beetje aan het zoeken op dit forum, kom ik ineens jou tegen! Lachen. Succes, xx Sanne :dag:

ik ben op zoek naar iemand die in Lusaka woont en mij kan helpen met het zoeken naar vrijwilligerswerk.Liefst met kinderen of medische dienst.Ben zelf tandartsassistente en prefentieassistente,groeten,Wilma

Beste,

Hoe zit het met jullie project in Ghana?
Ik ben zelf al 8x in Ghana geweest en hoop er ooit ook iets te beginnen, ben benieuwd naar jullie avontuur !

groetjes
Hanne

Hallo iedereen,

Mijn man en ik (beiden eind de twintig), overwegen al zeer lang om weg te trekken uit België. We hebben genoeg van de Westerse decadentie, de prestatiedrang, de geldzucht, het egoïsme en vooral: de stress. Ikzelf werk momenteel als facilitair manager in een rusthuis, en mijn man werkt als elektricien-kableur in een fabriek en volgt daarnaast een opleiding voor preventie-adviseur. We ondervinden geen van beiden voldoening van ons werk, hebben het gevoel dat ons leven en onze job geen doel hebben, en wanneer we 's avonds thuis komen zijn we op van de stress. We praten er al heel lang over, en niet zo heel lang geleden zijn we tot het besluit gekomen dat we zelf doel en betekenis moeten geven aan ons leven. Na vele lange gesprekken zijn we tot de conclusie gekomen dat we in Afrika wél een betekenisvol bestaan zouden kunnen leiden, door de bevolking te helpen. Dat we daardoor waarschijnlijk qua levensstijl “back to basic” zullen moeten gaan, schrikt ons absoluut niet af, in tegendeel, het lijkt ons een opluchting in vergelijking met het over-complexe bestaan dat we hier in België leiden (of zeg ik beter “lijden”?)…

De grote vraag is echter: hoe begin je aan zoiets. We zijn ons ervan bewust dat de realisatie van die droom niet voor de eerste jaren is. We willen eerst namelijk een klein beetje sparen, zodat we toch niet van nul moeten starten. Zijn hier mensen die zich ooit in dezelfde situatie bevonden als wij, en die hun droom hebben kunnen waarmaken? Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie tips voor ons? Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Lien & Steve

Nu dan moet je het zelfs eens ervaren hoe het is in Zuid Afrika. Totaal anders als jij beschrijft! Wij komen dagelijks in contact met vele lagen en rassen van de Z.A. bevolking.
En er zijn zoveel Nederlanders die met suc6 zijn geemigreerd naar Z.A. onderschat dit aantal niet. Wij zijn er 1 van hen!

Jet probleem met Kenia is dat ze steeds meer een onstabiel land worden. Jammer gewoon. Dus oppassen als jullie daarheen willen.

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal reacties gelezen op dit forum-bericht. Wat mij opvalt is dat heel veel mensen een ideaal-beeld hebben bij het emigreren naar een ander land. Ikzelf woon inmiddels 1.5 jaar in Kenia omdat ik verliefd werd op een Keniaan tijdens een rondreis. Natuurlijk is Kenia een geweldig mooi land, maar laten we eerlijk zijn: er zijn heel veel cultuurverschillen in vergelijking met Nederland! Op een heleboel vlakken heb ik een stap terug moeten doen: dingen die voor mij belangrijk waren in NL heb ik hier opnieuw moeten overdenken. Waarden en normen zijn anders. En laat ik vooral niet vergeten te benoemen dat het missen van vrienden ook niet altijd gemakkelijk is. Niet iedereen wil op vakantie naar Kenia omdat ik er toevallig woon. En omdat wij niet zo’n groot budget hebben weet ik ook niet wanneer ik weer naar Nederland op vakantie zou kunnen.
Een tijdje terug heb ik een interview gegeven aan wereldwijzer:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=894827
Een tip: stap alsjeblieft niet blind en naief in het grote avontuur dat emigreren heet, maar bereid je goed voor!
Mocht iemand meer info willen hoor ik het graag!
Groetjes, Janet

Dag Lien en Steve,
ik weet niet hoe ver jullie al gevorderd zijn met jullie plan…ik lees het bericht nu. IK heb de voorbije twee jaar in West-Afrika gewoond: in een gewoon huisje zonder airco, met af en toe elektriciteit, geen stromend water.
Nu ben ik even terug in België om daarna terug te keren.
Ik wil jullie graag vertellen over mijn ervaringen,
laat het maar weten als je hiervoor interesse hebt.
groetjes,
chantal

Ik ben op zoek naar iemand die in een Afrikaans land woont.

Ik ben bezig een gesponsord project op te zetten bedoeld om mensen te helpen met een opleiding, maar ook meteen een kans op betaald werk te bieden. Ik denk bijv. aan studenten op een ambachtsschool iets te laten maken in opdracht en dit te gaan verkopen in Nederland. Lokale kleding of iets dergelijks.
Klinkt vaag, maar het is goed doordacht en al grotendeels gefinancierd.

Wat me nog ontbreekt is een lokale partner die daar de zaken kan regelen. Liefst een vrijwilliger, maar we hebben wat budget voor lokale kosten.

Het land moet het liefst Engelstalig zijn en er moet goed internet beschikbaar zijn zodat we de voortgang aan het project per webcam kunnen uitzenden. Als de verkoop van de producten winst oplevert gaat dit geld dus naar de studenten en evt. naar een (lokale) leraar. Het budget mag niet gebruikt worden voor salaris aan westerlingen, het moet de lokale bevolking ten goede komen. Slechts een beperkte onkostenvergoeding zou mogen, voor daadwerkelijke kosten.

Het project wordt in een bestaande Nederlandse stichting ondergebracht, die echter nog wel wat eisen heeft over het soort project. Vandaar dus met name interesse in schilders/handwerkers/lokale producten, enz. Dit in combinatie met een bestaande school of onderwijs-instelling/stichting zou ideaal zijn.

veel suc6. Zo/n project is erg moeilijk te verwezelijk als je niet een goed en betrouwbaar persoon hebt. Ik ken verschillnde mensen die met eigen geld van die projecten hebben opgezet. Helaas faalde dit altijd door onbetrouwbare mensen, die het geld bestemd voor deze projecten in hun zak staken.
Dit is niet om je te ontmoedige, maar een waarschuwing. Helaas steekt Afrika zo in elkaar.