Beste allemaal,
Wie heeft ervaring met onze tekst in de titel?
Zoeken contact met gepensioneerde nederlanders om hun ervaringen en daarmee onze vragen te willen/kunnen beantwoorden.
Wie kan ons helpen?
Met vriendelijke groet, Rob en Mieke.
Officieel ben ik nog niet met pensioen. ben wel boven de zestig. Voel mij nog jong, maar misschien kan ik iets voor jullie betekenen. hoor het wel
IK ben net over de 50 en woon sinds verleden jaar in Surin
Hallo, Ik ben 61 en wil vanaf volgend jaar starten een groot deel van het jaar
te gaan wonen in Thailand, ik lees dat jij er al woont, hoe bevalt het en hoe ben jij aan een leuk woonadres gekomen.
vr.gr.bettie
Hallo Bettie,
Ja, ik woon al vijf jaar in Thailand. In Mae Rim, een plaatsje dicht bij Chiang Mai. Het bevalt me uitstekend. Zou je meer willen weten hoe ik hier leef en mijn tijd doorkom, waar ik precies woon en meer van dat soort zaken is het prettiger om te mailen denk ik.
Vriendelijke groeten Ger
@Bettie27 : Wonen in Thailand bevalt me uitstekend, maar ik ben gewend om in buiten NEderland te wonen. Heb respectievelijk in Italië, België, Zweden en Zwitserland gewoond. Woonadressen kun je gaan zoeken zodra je weet in welk gebied je wilt gaan wonen. Met name op het internet kun je woningen vinden, voor rond de 200 euro per maand kale huur kun je een aardige villa huren, aan de kust is het duurder.
hey goser,
Leuk man !! good sound !!
Ik ga ook de step maken nog geen vijftig,maa rlekker pleitte.
Alles in i.o gemaakt,en dan paloy)))
Ik zie wel hoe het loopt.
De makkelijkste manier is ff 1 keer p jr terug nar NL je multipol halen en hoppa gaan voor een jaar!!!
toch? scheelt weer hoop papierwerk!!
hoor van je
groetjes frank
Beste Frank,
Uw epistel is voor mij grotendeels onbegrijpelijk. Ik woon in Thailand met een Retirement Visa, alleen verkrijgbaar voor mensen van 50 jaar of ouder. Ik hoef niet terug naar Nederland voor verlenging.
Voor verdere visum informatie kunt u terecht bij het Thaise consulaat in Amsterdam, of de Thaise Ambassade te Den Haag. Ik wens u veel succes.
hihi,
Ik ben er al uit
dank je wel voor de info
groet
frank
Sawadeekab,
Ik zit momenteel in Thailand en ben op zoek naar een appt of huis in Cha Am of Hua Hin en me aldaar te vestigen.
Nu lees ik hier over een pensionade visa voor 50+ mensen, te bevragen bij het Consulaat Thailand in Amsterdam.
Op de nieuwe site van het consulaat wordt met geen woord gerept over dit soort visa. Wel dat ze nu op de Herengracht zitten met een plattegrondje van De Lairessestraat, maar goed. Dus daar kom ik even niet verder mee.
Iemand een idee waar de aanvraag voor zo’n wel te regelen valt?
Ik ga overigens in april terug en de bedoeling is om hier van october t/m april te wonen, dus >6 maanden, zodat ik hier ook m’n belasting betaal.
(Hier 4%, in Nl 40%!!!) Iemand suggesties? Graag.
ja 50+ retirement vis banksaldo 800.000 batjes opd e bank
of inkomen van 1400 euro netto laten legaliseren door de notaris en nog 5 stempels!!!
dan paloyyyyyyyyyyyyyyyyyy
Dat is snel, lijkt …
OK, en met dat briefje van de notaris ga ik naar het Consulaat?
yes,
cash geld mee en foto 2x
[EMAIL=“frankmichel30@hotmail.com”]frankmichel30@hotmail.com
jammer dat je in hua hin gaat hangen,pattaya veel leuker hebik nog wel tripple AAA adresje voor weinig geld!
kijk maar op www.asiafmrentals.com
groet
frank
Hou er rekening mee dat je in jiuw geval ook de ziektekostenverzekering in nederland verliest.
Als ik u was zou ik eerst kontakt opnemen met het Consulaat voor de details. Het zou zo maar kunnen zijn dat het bij de Immigratie Dienst in Thailand moet worden aangevraagd.
Het retirement visa op zich bestaat al vele jaren, er is dus niets “nieuws” aan.
Inschrijven in Thailand is sowieso niet mogelijk, belasting betalen dus volgens mij ook niet. Zelfs met een Retirement Visa moet u elke 90 dagen naar de Thaise Immigratiedienst om een stempel te halen. Het visa is een jaar geldig, en verlenging is altijd onzeker. De regels veranderen namelijk sneller dan het weer.
Als u langer dan 6 maanden per jaar buiten Nederland verblijft, is het strafbaar om in Nederland ingeschreven te blijven.
Visa moeten altijd bij ambassade/consulaat buiten thailand worden aangevraagd.
Geregistreerd staan en belasting betalen in thailand is wel degelijk mogelijk.
De visum regels en regels voor verlenging zijn al jaren niet veranderd, en de laatste wijziging betrof de hoogte van de bedragen, geen inhoudelijke wijziging.
Als officieel in thailand woonachtig is belasting betalen in thailand zelfs verplicht, thailand en nederland hebben o.a. hierover een belastingverdrag.
Dit is absoluut niet waar, want ik krijg mijn Retirement Visa bij de Thaise Immigratie Dienst in Nakhon Ratchasima, en hoef daarvoor dus niet naar het buitenland/Nederland. Ook buitenlanders met een Family Visa kunnen elk jaar hun visum in Thailand verlengen. Ook voor het vernieuwen van mijn Nederlandse paspport hoef ik niet het land uit. Aanvraagformulier en pasfoto’s persoonlijk inleveren bij de Ambassade in Bangkok, binnen 3 werkdagen een nieuwe pas, oude pas krijg je terug als er geldige Thaise visums in staan.
Ik ben financieel onafhankelijk, dus heb geen pensioen, AOW oid uit Nederland. Of het mogelijk is om je uit te schrijven uit Nederland, in te schrijven in Thailand en dan slechts 4% ipv 40% belasting te betalen, weet ik dus niet.
Hier meer info over belasting betalen in Thailand : http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html
De visum regels veranderen wel degelijk, zo is begin verleden jaar de “visa run” veranderd, bij terugkomst via een landgrens krijgt men nog slechts 15 dagen ipv 30 dagen voorheen. Ook is het niet meer mogelijk om het saldo van de bankrekening van de partner en/of gezamelijke rekening mee te tellen om aan de 800,000 baht te komen.
Indien je als buitenlander een (duik) bedrijf hebt in Thailand moet je uiteraard wel belasting betalen, want dan heb je inkomsten. De meeste farang hebben/krijgen echter geen werkvergunning, en als je gepakt wordt met werken, ga je linea-recta het land uit, met een verbod om terug te keren. Ook mensen die hun visum laten verlopen worden steeds harder aangepakt.
Er gaan ook de laatste tijd regelmatig stemmen op in het Thaise parlement/regering om de regels te verscherpen, omdat veel (de meeste) farang helemaal niets bijdragen aan de Thaise economie, en in feite slechts klaplopers zijn die hier verblijven voor goedkoop bier en goedkope sex. In sommige provincies doet de politie al huisbezoeken bij farang om te controleren hoe zij leven. In Cambodja is verleden week met terugwerkende kracht een nieuwe wet per 1 maart 2011 in werking getreden die huwelijken tussen buitenlanders van boven de 50 met Cambodjaanse vrouwen verbiedt. Het zou me niet verbazen als Thailand ook maatregelen gaat nemen om een aantal buitenlandse armoedszaaiers het land uit te werken. Eerlijk gezegd hoop ik daar op, want het aantal berooide farang dat bezopen op brommertjes rond rijdt is schrikbarend. Kijk maar eens op http://www.pattayaone.net/ en http://www.pattayadailynews.com/en/ wat voor gekkigheid daar dagelijk gebeurt met dronken en/of pedofiele buitenlanders.
Aanpakken die paupers, oppakken en het land uit!
Dat is geen nieuw visum maar een verlenging, extension, van een bestaand visum. En klopt, dat moet in Thailand, maar nieuw visum aanvragen kan echt alleen buiten Thailand.
Ik dacht dat dat al langer geleden was, maar dat is geen visum regel. Je hebt het over visumvrije entree hier. Het saldo van bankrekening van partner niet meetellen heeft officieel nooit gekund, maar er zijn zeker wel voorbeelden waar het wel is toegestaan in het verleden. Dit is dus geen regelverandering, maar een wijziging in de uitveoring bij sommige immigratiekantoren.
Er is een belastingverdrag met Nederland. Heel simpel gezegd: over de inkomsten die je waar dan ook geniet, als je officieel in Thailand woont betaal je in Thailand belasting. Dus ook over de vanuit Nederland ontvangen AOW moet de pensionade officieel in Thailand belasting betalen. Uitvoering is een ander verhaal, maar dat kan ieder moment veranderd worden.
Beste mensen,
Allen hartelijk bedankt voor jullie bijdragen. Moet het allemaal nog goed op me in laten werken.
Al vijf jaar zit ik s winters 3 maanden in Cha Am of Hua Hin. (Nee, Pattaya is niks voor me.)
Heb AOW en overig pensioen en een aardig bedrag aan huuropbrengst.
Kan er dus goed van leven. Maar als ik dan zie hoeveel er naar de Belastingen gaat, ongehoord…
Dat is de enige reden om me te vestigen in Thailand. En om minimaal 6 maanden per jaar in Thailand te verblijven is geen probleem.
Blijf je opmerkingen posten, ik lees ze gretig!