= Dat is niet waar, ik ben naar Thailand vertrokken met een multiple entry Non-Immigrant type O visum, verkregen bij het Consulaat in Amsterdam, na overleg van een banksaldo van meer dan 1250 euro, en een vliegticket (in mijn geval een enkele reis) Dat visum is inmiddels vervangen, in Thailand, door de Immigratie dienst, na overleg van een banksaldo op een Thaise bankrekening van meer dan 800.000 baht, door een Retirement Visa, dus het is wel degelijk een heel ander type visa.
Verlenging van het Multiple Entry Non-Immigrant type O visum voor een jaar, kan inderdaad alleen buiten Thailand, en is sterk onderheving aan de nukken en grillen van het Thaise consulaat/ambassade waar men dit wil verlengen. Er zijn schrijnende gevallen bekend van mensen die werden geweigerd, en dus afhankelijk werden van 15 daagse visa runs, danwel 2 maanden single entry visa.
= De regel is van begin verleden jaar. Of het wel of niet een âvisum regelâ maakt niet uit, de visum vrije entry via een landgrens is verlaagt van 30 naar 15 dagen. Net zoals recentelijk in Cambodja kunnen de wetten zomaar drastisch verandert worden, dus vind ik het nog maar de vraag of men kan spreken van een ââ permanente verblijfsstatus" indien die status geheel afhankelijk is van de volgende verlenging danwel vervanging van een visum. Dit nog los van het probleem dat buitenlanders geen grond kunnen kopen in Thailand, en derhalve ook in deze altijd afhankelijk blijven van twijfelachtige lease constructies of kopen op naam van een kennis of partner.
= Ik heb inmiddels contact gehad met een aantal expats uit Europa, waarvan de meeste geld verdienen met online pokeren en niemand betaald belasting. Wat me meer interessant lijkt voor potentieĂ«le Thailand gangers is het antwoord op de vraag of je met âmeenemenâ van je AOW slechts 4% belasting hoeft te betalen. Bij uitschrijving uit Nederland vervalt uiteraard wel per omgaande de ziektekosten verzekering.