Wonen als pensionada in Thailand

= Dat is niet waar, ik ben naar Thailand vertrokken met een multiple entry Non-Immigrant type O visum, verkregen bij het Consulaat in Amsterdam, na overleg van een banksaldo van meer dan 1250 euro, en een vliegticket (in mijn geval een enkele reis) Dat visum is inmiddels vervangen, in Thailand, door de Immigratie dienst, na overleg van een banksaldo op een Thaise bankrekening van meer dan 800.000 baht, door een Retirement Visa, dus het is wel degelijk een heel ander type visa.

Verlenging van het Multiple Entry Non-Immigrant type O visum voor een jaar, kan inderdaad alleen buiten Thailand, en is sterk onderheving aan de nukken en grillen van het Thaise consulaat/ambassade waar men dit wil verlengen. Er zijn schrijnende gevallen bekend van mensen die werden geweigerd, en dus afhankelijk werden van 15 daagse visa runs, danwel 2 maanden single entry visa.

= De regel is van begin verleden jaar. Of het wel of niet een “visum regel” maakt niet uit, de visum vrije entry via een landgrens is verlaagt van 30 naar 15 dagen. Net zoals recentelijk in Cambodja kunnen de wetten zomaar drastisch verandert worden, dus vind ik het nog maar de vraag of men kan spreken van een “” permanente verblijfsstatus" indien die status geheel afhankelijk is van de volgende verlenging danwel vervanging van een visum. Dit nog los van het probleem dat buitenlanders geen grond kunnen kopen in Thailand, en derhalve ook in deze altijd afhankelijk blijven van twijfelachtige lease constructies of kopen op naam van een kennis of partner.

= Ik heb inmiddels contact gehad met een aantal expats uit Europa, waarvan de meeste geld verdienen met online pokeren en niemand betaald belasting. Wat me meer interessant lijkt voor potentieĂ«le Thailand gangers is het antwoord op de vraag of je met “meenemen” van je AOW slechts 4% belasting hoeft te betalen. Bij uitschrijving uit Nederland vervalt uiteraard wel per omgaande de ziektekosten verzekering.

Ik ga hier verder niet meer op in, maar je hebt het op alle punten bij het verkeerde eind.

PS: natuurlijk betalen pokeraars geen belasting, als ze dat aan zouden geven zouden ze direct het land uit worden gezet.

travels4ever

je verhaal rammelt aan alle kanten.

ik ken ook expats en die verdienen hun geld met drugshandel en die betalen ook geen belasting, nou ja sommige betalen de BIB belastinglol2

Ik weet niet wat BIB belasting is, maar als uw kennissen in de drugshandel zitten zou ik maar erg goed oppassen als ik u was.

Uw reaktie is simpel en schofferend. Welke van deze punten is niet waar :

1. Ik heb in Thailand een Retirement Visa gekregen als vervanging van een Multiple O visa, en hoefde hiervoor niet naar een consulaat buiten Thailand

2. De visum vrije entry via een landgrens is begin 2010 verlaagd van 30 naar 15 dagen.

3. In Cambodja is per 1 maart 2011 een nieuwe wet die het buitenlanders van ouder dan 50 jaar verbiedt te trouwen met Cambodjaanse vrouwen

4. Er zijn expats die al jaren in Thailand woonden, maar zonder opgaaf van redenen niet langer hun visa konden/mochten verlengen :

The fact remains that unless you have a resident permit, (RP), all foreigners are only allowed to stay in Thailand for a maximum of one year at a time. Even the so-called ‘retirement visa’ is shown in you passport as an ‘extension of stay’. You are only 100% safe until that extension expires and there is no guarantee that upon the next renewal of your application for extension to stay, that you won’t be refused for a whole range of reasons, least of all a change in the extension or ‘retirement’ rules. (zie Thaivisa.com)

Feit is dat de visum regels wel degelijk aan verandering (meestal verslechtering) onderhevig zijn, en daarnaast door de verschillende consulaten/ambassades op verschillende manieren worden geinterpreteerd en uitgevoerd. Op Thaivisa staan regelmatig updates inzake de “beste” consulaten. De visum regel voor het verkrijgen van een visum middels een investering van 10 miljoen baht in Thailand is ook recentelijk vervallen. Dus er verandert wel degelijk van alles.

1. Ondanks dat men kennelijk officieel belasting moet betalen, doet vrijwel niemand dat, simpelweg, zo werd mij verteld, omdat er geen enkele controle mogelijkheid is. Het maakt niet uit of iemand leeft van pokeren, een pensioen of de rendementen van investeringen. In alle gevallen komt het geld via een buitenlandse bankrekening naar Thailand. Zolang men zelf geen aangifte doet, hoort men nooit iets van de Thaise belastingdienst.

M.i. heeft dit te maken met de onzekere status die men in Thailand heeft, men is namelijk nooit “officieel woonachtig” in Thailand, zelfs indien men er al jaren woont.

Behalve mensen met een Residence Permit, (en dat zijn er maar heel erg weinig) heeft men geen enkel recht in Thailand, en een “inschrijving” is slechts een bevestiging van het adres waar men verblijft. Dit valt absoluut niet te vergelijken met een “inschrijving” in Nederland of enig ander land in de EU.

Als u durft te beweren dat verlening van een Non-Immigrant Visa of zelfs een Retirement Visa een gegarandeerd recht is wat voor altijd zekerheid biedt, dan bent u een fantast en/of een leugenaar.

Ik ben echter wel, na het lezen van dit : “A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand.” op deze website: http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

wel degelijk van plan om deze zaak tot op de bodem uit te zoeken.

Als u constructiefs wenst bij te dragen aan deze discussie, tracht dan een antwoord te geven op de vraag : “Wat me meer interessant lijkt voor potentieĂ«le Thailand gangers is het antwoord op de vraag of je met “meenemen” van je AOW slechts 4% belasting hoeft te betalen.”

Ga anders wat klanten ronselen voor uw duikbedrijfje ipv andere welwillende forumleden te beledigen, en de lezers van deze draad foutieve informatie te verstrekken.

de laatste opmerking is niet schofferend?

uw reactie is schofferender dan die van stevenL die alleen maar zegt dat ie er niet op ingaat

BIB=Boys in Brown.lees politie. neem aan dat je de rest zelf kunt invullen.

enkele punten kan ik wel wat over zeggen:

1. je hebt een multiple entry Non O gekregen gebaseerd op retirement, je bent boven de 50 dan heb je er al recht op.Je mag dan bij elke binnenkomst in thailand 90 dgn blijven en dan moet je weer ff de grens over in totaal kan je dus 15 mnd bljven
    je hebt de mogelijkheid van een zgn extension of stay gebaseerd op retiremen of based on marriage als je aan bepaalde financiele voorwaarden voldoet.

2. dit klopt ben ik met je eens

3. weet ik niets van dus dat zal wel kloppen neem ik aan.

4. je bent soms wel afhankelijk vd nukken van een retirement officer maar vaak is het ook zo dat mensen die ineens geen extension of stay krijgen of geen visum toch niet aan de voorwaarden voldoen. Heb dit gezien bij een aantal die een klein pensioen hebben en door de verslechterde wisselkoers niet meer aan de financiele voorwaarden voldoen.

5. gokken is illegaal dus zullen pokeraars nooit die inkomsten opgeven en er belasting over betalen want dan kunnen ze de bak indraaien, vandaar mijn vergelijk met drugshandelaars.

de visumregels veranderen omdat er veel misbruik van de makkelijke regels werd/wordt gemaakt.

Stevenl met zijn duikbedrijfje zoals u dat beledigend noemde betaalt wel belasting,net als ik. betaalt u ook belasting?
nogmaals ik vind uw reactie schofferender dan stevenl, die zegt dat ie er verder niet op ingaat maar u bent zeker niet gewend dat er mensen zijn die u tegenspreken

Zie mijn eerdere post, nr 22.

Ik zal er nog 1 ding over zeggen trouwens: de 15 dagen regel is ingegaan of op 1 December 2008 of 1 Januari 2009, welke van de twee weet ik niet zeker.

En ook op de andere punten is duidelijk dat je er wel iets van weet maar niet voldoende om hier correcte informatie te geven.

Als je het als schofferend ervaart, sorry, is niet mijn bedoeling, maar ik heb er een hekel aan als mensen hier iets vertellen wat niet (de volledige) waarheid is.

Maar voor de volledigheid zal ik al je punten beantwoorden:

1. Je hebt een Multiple O visum gehad, wat in Thailand verlengd is op basis van retirement, zie ook Baco’s antwoord. Heel gebruikelijk, alleen de naamgeving kan verwarrend zijn: je had eerst een visum, dat is verlengd, extended.

2. Dat was December 2008 of Januari 2009, dus zoals gezegd ‘langer geleden dan verleden jaar’. Bovendien heeft dit niets met visa te maken, dit betreft visumvrije entree.

3. Heb ik ook gehoord, heeft dit iets met Thailand te maken?

4. De regels zijn niet veranderd, wat wel voor kan komen is dat een bepaald immigratiebureau zich strikter aan de regels houdt dan voorheen het geval is geweest (m.a.w.: die mensen hadden eigenlijk al in het verleden geen extension moeten/kunnen krijgen), en ook de wisselkoersen kunnen daarbij een rol spelen. Uitleg zullen ze zeker wel gehad hebben, maar op dit soort algemene uitlatingen is verder weinig te zeggen.
    Bij regelwijzigingen is het wel altijd zo geweest dat deze ‘gegrandfathered’ zijn, dus als de oude regel was: 400.000 Baht op de bankrekening, blijft dat ook zo voor degenen die in het verleden op basis van deze regel een extension kregen, terwijl voor nieuwe aanvragen de regel 800.000 Baht kan zijn.

Citaten zonder bronvermelding oid zijn volstrekt nietszeggend.

1. Zoals gezegd, je moet belasting betalen, uitvoering is een ander punt. Maar houd er wel rekening mee dat hoe minder je je aan de regels houdt, hoe kwetstbaarder je wordt.

Belasting of niet betalen heeft m.i. niets met onzekere status te maken, maar veel meer met ‘dat doen we niet’. En dat kan dus ieder moment veranderen, officieel is het ook anders! Een bestaan opbouwen op iets illegaals zou ik niet aanraden.

Volgens ASEAN NOW - News, Travel & Forum bestaat het 10 mio baht visum nog wel degelijk trouwens.

Dan zijn er nog enkele punten waar je geen cijfer aan hebt gegeven:
‘gegarandeerd recht’ geen idee waar je dat vandaan hebt, heb ik niet gezegd en zal ik niet zeggen. Ik verwacht persoonlijk niet dat de regelgeving wezenlijk zal veranderen de komende jaren, en dat de komende tientallen jaren in hoofdlijnen de regels ook hetzelfde zullen blijven, mogelijk wel andere nuances en zeker andere bedragen.

‘bleastingplicht’ Het belastingverdrag tussen Thailand en nederland is hiervoor belangrijker dan deze aangehaalde wet, alhoewel deze ook duidelijk is: op inkomsten moet belasting worden betaald in Thailand mits men in Thailand woont.

‘4% op AOW’ Voor informatie over dat soort zaken ga naar thailandforum.nl, waar veel Nederlandse pensionado’s actief zijn. Geen idee trouwens waarom ik op deze specifieke vraag, van jou afkomstig, antwoord zou moeten geven om een constructieve bijdrage hier te leveren.
Maar dit is volgens mij een Nederlandse inhouding, geen Thaise.

En over het schofferennde deel van je reactie zal ik hier verder niets zeggen.