Hoe zit het met Punda? ik ga daar zelf straks voor 10 maanden wonen en ik ben wel eens benieuwd hoe het daar is
Weet iemand toevallig hoe veilig het in de wijk abrahamzs is?
grt
Ik heb geloof ik nu alle wijken wel voorbij zien komen en eigenlijk is het antwoord iedere keer hetzelfde.
Er zijn een paar wijken waar je uberhaupt niet eens moet komen en die zijn reeds door Kuki aangegeven. Met name Seru Fortuna is een absolute no-go en de andere wijken kun je dan nog met de auto doorrijden, maar uitstappen kan ik je niet aanraden.
Voor alle andere wijken geldt eenvoudig weg hetzelfde: overal, op het hele eiland wordt flink ingebroken, er zijn eigenlijk geen uitzonderingen, hooguit een paar wijken waar het iets minder is.
Ik heb zelf in Sta. Maria gewoond en binnen een week na aankomst stonden ze voor het eerst bij me binnen en dat heeft zich in 1 jaar tijd nog 8 keer herhaald. Zo ongeveer alles is bij mij gestolen, van de was aan de waslijn, de ijskast overhoop halen tot de achterruit van de auto.
Maar ja, ik was dan ook de enige makamba in de straat en volgens de Antillianen zijn alle Makamba’s stinkend rijk, dus daar valt wat te halen. Of het nu waar is of niet maakt niet uit, ze komen gewoon bij je binnen.
Andere reden waarom ze inbreken bij Makamba’s is omdat ze weten dat die niets terug zullen doen.
Mijn buurman was Antilliaan, maar van hem was bekend dat hij er geen probleem mee had om zijn machete te gebruiken en dus werd er bij hem nimmer ingebroken.
Ik heb eerst alarm geïnstalleerd, daarna een pistool gekocht en ook nog twee afgerichte dobermans in huis gehaald en toen werd het minder. Voor de afgerichte dobermans hadden de dieven (vaak chollers) wel respect.
Sommige mensen leggen 25 NAFl op tafel in de hoop dat de chollers er een niet al te grote puinhoop van maken wanneer ze binnenkomen.
Later heb ik op Grote Berg gewoond, maar ook daar was het feest. 's Avonds kwamen de inbrekers van Tera Cora naar Grote Berg om daar in te breken.
Vervolgens naar Sunset Heights gegaan en nooit meer last gehad, ligt boven op een ‘berg’ en heeft maar 1 toegangsweg, ideaal !
Sun Valley was in het begin nog veilig, maar ook dat is reeds achterhaald.
Een resort met hoge muren er omheen kan wat veiliger zijn dan een huis in een gewone straat, maar 100 % zekerheid heb je op Curacao helaas nooit.
Kortom, vragen hoe een buurt is heeft weinig zin. De inbraken gaan wel als golven over het eiland, dus het kan zijn dat het net even rustig is in een buurt en wanneer je kort blijft is dat natuurlijk prima.
Ik ken weinig mensen (die er langer wonen) waar nog nooit is ingebroken, het is dus een kwestie van preventie. Leven met de ‘kleine’ criminaliteit is een ‘must’ wanneer je op Curacao wilt wonen, je moet het maar accepteren. De zon, de zee, het leven etc maakt een hele hoop goed en dan vergeet je de nadelen redelijk snel.
Abrahamz is een prima wijk!
niet de leukste buurt om te wonen…
min 25 min en strand nog verder.
auto heb je zowiezo nodig op curacao.
als je savonds nog weg wil en je moet natuurlijk ook de rest van het eiland zien!
ov is niet echt handig hier…
Hallo!
Nou ben ik al een keer half jaar geweest in Punda, pietermaai… Wil nu voor paar maanden terug. Heb nu optie in Otrabanda, of is dit af te raden?
Wauw, het verhaal van Papaya liet er niet om. Ik woon er nu 15 jaar, bij mij binnen zijn ze nog nooit geweest, wel eens bij onze huurders voor we hekwerken hadden geplaats, maar…helaas bleef daar weleens een opschuif-keukenraam open staan, dat moet je dus niet doen als je er zelf niet bent, of slaapt. Gewoon de boel goed afsluiten, dat is heel voornaam. Veiligheid begint ook veelal bij jezelf…waar hang je uit, met wie, hoe laat etc…etc…Pistolen kopen etc…nee, moet er niet aan denken zeg!!!Tot nu toe geen onveilig gevoel meegemaakt gelukkig…
als je het mij vraagt is het gewoon veel leuker om buiten het centrum te wonen.
er zijn zoveel andere leuke wijken in willemstad…
Per half augustus zitten wij in een van de Margharita Apartments, het ziet er erg goed uit en geloof dat dit een goede keus is geweest. Zijn hier nog mensen die daar zitten, hebben gezeten of erheen gaan? Ben wel benieuwd of mijn idee overeenkomt met andere ervaringen.
Een zwembad erbij vind ik in ieder geval al geweldig!
Ja een zwembad is heerlijk natuurlijk
uit je werk even een frisse duik, wow! Ik ben wel blij met het verhaal van AMH, want idd kun je het treffen en blijkbaar ook niet. Je schikt toch wel van het verhaal van Papya, maar gelukkig geldt dat niet voor iedereen. Veiligheid begint ook vaak bij jezelf al kan het je natuurlijk een keer overkomen … Ik hoop dat het voor ons allemaal uitblijft en dat we gaan genieten op Cura en ons veilig voelen, want dat is toch wel heel belanrgijk !!
Zoals…? En heb je daar ook appartementen die je zo weet?
Bart,
Als je al op Curacao bent geweest weet je ook dat je niet echt kunt spreken van een stad met een centrum.
Willemstad beslaat een groot deel van de Oostelijke helft van het eiland en een centrum zoals men dat bv in Amsterdam gewend is bestaat simpelweg niet.
Je hebt een paar straten in Punda en Otrabanda welke je zou kunnen samenvoegen tot ‘het centrum’, maar echt veel plek om te wonen is daar dan ook weer niet.
Je hebt waarschijnlijk ook gezien dat de wijken vrijwel naadloos in elkaar overgaan oftewel geen duidelijke grenzen.
Overal, op het hele eiland staan huizen/appartementen te huur en te koop, dus is het gewoon een kwestie van zoeken en dan vindt je vanzelf wel iets.
Een auto heb je zoiezo nodig, dus of je huis nu een paar kilometer verder of dichterbij is maakt niet zoveel uit. Je kunt 's ochtends alleen wat langer in de file staan wanneer je bv op Jan Thiel woont en de hele caracasbaaiweg moet afrijden om bij je werk uit te komen.
In Otrabanda zou ik me, denk ik, beperken tot de Hoogstraat. Daar zijn wat huizen opgeknapt en daar wordt dus wel verhuurd. Boven Colon zijn ook mooi appartementen, maar daar is moeilijk aan te komen.
De rest van Otrabanda zou ik maar laten zitten voor wat het is denk ik, de kans dat je daar iets op de verkeerde plek huurt is vrij groot.
Fergusonstraat, zegt je dat iets dan? Kijk ik weet dat er overal iets kan gebeuren… Alleen op Pietermaai heb ik bijv ook niks meegemaakt.
maar welke wijken zou je dan wel aanraden?
Heb ik al eerder aangegeven.
Het is heel moeilijk om op Curacao met zekerheid te stellen dat een wijk 100 % veilig is. Inbraken gaan in golven over het eiland en de ene wijk heeft meer last dan de andere.
Het hangt van zoveel factoren af dat je het beste gewoon eerst naar Curacao kunt gaan en dan daar ter plekke gaat zoeken. Ook de garantie van je voorganger dat ‘die nooit last heeft gehad’ zegt helemaal niets.
Meerdere kennissen van mij hebben bv op de Bramendiweg gewoond. Eentje heeft tot op de dag van vandaag geen last gehad, terwijl het bij de ander zo ongeveer ‘open huis’ is geweest, ze liepen in en uit.
Kortom, alles is mogelijk.
Recompensa is wel duur… Had informatie aangevraagt. Kost 1750 Nafl. exclusief water electra en kabel tv.
Zoiets vind ik wel erg duur.
Het is inderdaad lastig zoeken, omdat je zelf zo ver weg zit en afstanden lastig te bepalen zijn. En in je eigen woonplaats kijk je altijd eerst naar een woning voordat je boekt/huurt. Maar ach, het heeft ook wel weer wat.
Ik ga stagelopen aan de Salsbachweg. Kan alleen daar in de buurt niet echt iets vinden, kom waarschijnlijk op een half uur auto afstand te zitten, maar dat is ook nog prima te doen ![]()
iemand bekend met de wijk mahuma?
Mahuma was vroeger (jaar of 20 geleden) een goede wijk. Daarna is de wijk afgezakt en kreeg te maken met zeer veel criminaliteit (drugs, inbraken etc).
Of het de laatste jaren beter is geworden kan ik niet zeggen, maar Mahuma zou niet op mijn lijstje voorkomen.
Ik ben een auto wezen kijken in Mahuma en vond het geen fijne wijk om door te rijden. Meteen voelde je er een bepaalde sfeer. Later hoorde ik dat het idd geen goede buurt is op dit moment. Sowieso schijnen de buurten aan de oostkant wat beter te zijn, Jan Thiel, Salina, Brievengat, Biesheuvel … maar het ligt natuurlijk ook aan de plek waar je zit en zoals al heeeel vaak gezegd: aan jezelf! Ik woon dus op Recompensa en dat is wel redelijk duur, hoewel … ik betaal 1325 gulden per maand incl gas en kabel. We zitten hier prima en omgerekend naar de euro’s is het voor ons goed te doen.
Zijn deze tips nog steeds te gebruiken voor vandaag de dag? Ik vertrek naar Willemstad midden februari, en ik ben ook op zoek naar een juiste wijk om te gaan wonen voor 4 maanden. Het liefst een studentenhuis, maar wel met een eigen kamer. De badkamer en de keuken wil ik wel delen.