Ervaringen met Curacao

Hallo allemaal,

2 jaar geleden heb ik 5 maanden op Curacao gewerkt. De baan was super en het leven daar al helemaal!!
Het is een klein eiland en je zult er snel op uitgekeken raken, maar het is wel een gezellig, warm en vriendelijk land.

Ik woonde in een appartementje (met airco, heel belangrijk!) in Otrabanda. Otrabanda vormt samen met Punda de hoofdstad Willemstad. Otrabanda is nog wat achtergesteld maar men is hard aan het werken om ook dit gedellte wat meer op de kaart te zetten. Het 5 sterren hotel Kura Hulanda ligt in dit gedeelte, dus er komen wel genoeg toeristen hier.

De stranden op Curacao zijn waanzinnig. Mambo beach op ongeveer 5 km van Willemstad heeft geen erg mooi strand, maar hier liggen Mambo Beach en Wet 'n Wild. Bij deze 2 strandtenten moet je zaterdag en zeker de zondag zijn!

Tip: huur een auto bij lokale verhuurders, niet de grotere, want deze zijn vaak duur als je voor langere tijd wilt huren. Als je een auto wilt kopen kan dit ook, maar let dan uiteraard goed op dat de auto goed in orde is en liefst dat deze al gekeurd is, dit om hoge bedragen die je moet betalen achteraf te voorkomen. Ga ook geen superdeluxe mooie grote auto kopen/huren, want autoinbraken komen veel voor. Als je auto maar ijd, toch?Ook is het raadzaam om je auto op tijd aan andere mensen aan te prijzen voordat je weggaat. Ga nooit 's avonds alleen rijden, maar altijd met 2 personen, ivm je eigen veiligheid. Niet bang zijn om te rijden, want aan de regels houden de meesten zich niet echt (gebeuren wonder boven wonder niet veel ongelukken).

Als je wilt werken in de horeca moet je er echt rekening mee houden dat het werk zwaar is, door de hitte in de eerste plaats en doordat je vaak vele uren moet maken en weinig goede nachtrust zult hebben. Ik heb zelf niet in de horeca gewerkt, maar dit zijn reacties die ik heb gehoord van mensen die het wel gedaan hebben. Het is natuurlijk wel aan te raden als je naar Curacao gaat en je wil werken en mensen leren kennen. Vaak verhuren of verzorgen de horeca ondernemers wel onderdak voor hun medewerkers.

Niet vergeten dat je paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn als je teruggaat!

Tip: Ga een keer eten bij de oude markt, echte lokale gerechten en een geweldige sfeer. De lokale inwoners eten hier vaak, het is goedkoop, lekker simpel, maar erg goed.

Heb je vragen, dan hoor ik het wel.

Ayo!!

hoi hoi,

Ik zit even je verhaal te lezen, en het ziet er goed uit! ik ben namelijk ook van plan om binnekort na curacao te gaan om te wonen en te werken. maar ik wil graag in de toerisme iets doen. Dus ik heb al een aantal brieven opgestuurd…maarja je zult vast wel weten,…dat t daar niet allemaal erg snel aan toe gaat. haha. maar k wou vragen of je eventueel wat tips hebt voor mij. Ik zou bijv. graag in een hotel willen werken als receptioniste. ( of iets anders richting toerisme bijv. reisleiding). alvast bedankt.

groetjes Evelien
[EMAIL=“evelien17822@hotmail.com”]evelien17822@hotmail.com

ha, ik ben zelf van plan om een jaar weg te gaan naar curacao, daar wil ik wonen en werken, hoe ben jij aan werk en onderdak gekomen, hoeveel heeft het je uiteindelijk allemaal gekost, met hoeveel geld begon je, en had je daar genoeg aan?
ik zou, ook nog na het lezen van je bericht, graag in de horeca willen werken want daar heb ik veel ervaring in. het is net wat je zegt, je ontmoet er veel nieuwe mensen mee en als je gezellige colega’s hebt, dan zal het wel meevallen toch? ik zou graag wat specifikere informatie hebben, over hoe je het voor lkaar hebt gekregen, want ik ben nu al een tijdje bezig met dingen uit te zoeken, maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen of wat handige sites zijn.

hoor graag van je!
mir

Hallo,

Ik wil graag gaan studeren op curacoa, maar ik vroeg me af of dit ook kon, het is geen stage maar ik wil daar echt gaan wonen. Kan iemand me daar meer informatie over geven, of dit mogelijk is?

met vriendelijke groet,
Joost.

Ook ik ben bezig om een half jaartje naar Curacao te komen om daar aan het werk te gaan. Wat ik veel om me heen hoor is dat je ter plaatse gemakkelijk werk kunt vinden (vooral in de horeca natuurlijk!). Dus is het alleen nog een kwestie van slaapplaats regelen. Er zijn verschillende studentenhuizen (gewoon even googlen) waar je vrij goedkoop een kamer kunt huren. Wat ik mij afvraag is wat voor papieren je allemaal nog moet regelen voordat je erheen gaat. Paspoort. Visum? Werkvergunning (dat kan alleen als je er al werk geregeld hebt voor vertrek)?

Misschien weet jij dat wel, hoeweh?

Geen visum nodig en het is bloedheet. Hard werken kán tegenvallen. Laat je goed informeren, het kan leuk zijn, als je veel vrije tijd hebt, maar werken in die hitte is geen kattepis…

hallo iedereen,

ik ben katrien en ik ga samen met een vriendin ongeveer 3 maand en een half naar curacao om daar stage te lopen in een school, wij hebben al onze school enz,
maar wij wilden graag weten waar je leuke, kleine studio’s of een appartementje voor 2 kan huren, liefst niet te duur.
Heeft er iemand een idee?
en is curacao werkelijk zo prachtig als iedereen het beschrijft?
groetjes

Goeie dag allemaal :zon02:

ik zie hier dat jullie bijna allemaal naar curcacou willen gaan … ik ben zelf een antilliaan die hier al jaren woont en elk jaar weer even naar de antillen gaat…

om op curacou te kunnen wonen is heel makkelijk… werk in de horeca en toerisme krijg je daar heel snel maar je moet wel jong zijn en je wordt al helemaal aangenomen als je met diploma’s etc van nederland hebt.

wat wonen betreft dat zou ik hier regelen voor ik daar naartoe zou gaan … ik zou wel uitkijken met waar je een woning aanneemt … neem een woning een beetje op de toeristicsche plaatsen zoals punda, otrabanda, salina etc.
ik zou kijken wat de mogelijkheden zijn want meestal kan je op internet al vaak wat vinden over werken op cura en dat ze je intern willen… dit zou dan een goeie start kunnen zijn tot je echt een plek vind waar je zegt van daar wil ik een huisje, studio etc huren/kopen

op www.antiano.com vind je heel veel info over curacou … heel leuk om te wonen en naar toe te gaan wel rekening houden met het weer dat het daardoor vermoeiender werken is tenzij je binnen werk want ze hebben overal wel airco…

bewaar wat zon voor wanneer ik weer op vakantie ga :vak02:

ik wens jullie veel plezier en succes …
laat me vooral weten hoe het is gegaan :dag:

groejtes>>>