Als ik mensen in mijn omgeving vertel dat ik naar Curacao ga, dan hebben ze allemaal zoiets van: “Curacao? Echt? Zou je dat nou wel doen?”
Ze vinden bijna allemaal dat Curacao een beetje gevaarlijk is en dat je met je blanke gezichtje daar vraagt om problemen. Nu de bolletjesslikkers geen kans meer hebben kunnen ze twee dingen doen: 1) toeristen rondleiden of 2) toeristen beroven. Echt, dit wordt tegen me gezegd. En niet door één iemand. In 't begin had ik zoiets van: ja, daaaag, Je bent gewoon een beetje negatief bezig omdat je misschien een beetje jaloers bent. Maar nu begin ik wel te twijfelen.
Dus, zijn dit indianenverhalen of heeft men een punt? Ik ben nu nog vol enthousiasme, maar ik ben wat dat betreft ook zo groen als gras.
In Februari ben ik een paar weken op Curacao geweest en ik persoonlijk heb me geen moment angstig gevoeld, terwijl ik wel veel op stap was, lopend of met het OV, en alleen. Ik kan naar alle eerlijkheid zeggen dat ik me 's avonds in Amsterdam stukken mider op mijn gemak voel
Natuurlijk zijn er wijken waar je 's nacht moet uitkijken, maar die heb je hier in Nederland ook in iedere stad.
Lekker laten kletsen dus, en gewoon je eigen plan trekken! In de media hoor je alleen maar de negatieve berichten, anders verkoopt de krant niet…
Blijft grappig wat mensen kunnen verzinnen uit ontwetendheid, want bij mij komt dan altijd eerst de vraag naar boven of ze er zelf zijn geweest en al die horror verhalen zélf hebben meegemaakt?
Het is geen Napoli ofzo en ook niet onveiliger dan Nederland, het is gewoon anders. Maar als je s avonds in je mini rok op het afrikaanderplein gaat lopen in Rotterdam zuid vraag je ook om problemen toch.
Ja, naar de band! Jammer dat ze uit elkaar zijn. Terzake: nee, de mensen zijn er zelf dus niet geweest. Maar ze kennen een vriend en diens broer etc…etc…
Ik had al zoiets als jullie, maar ben blij om 't toch bevestigd te krijgen.
Wij zitten nu al 2 maanden op Curacao en we hebben ons nog geen moment onveilg gevoeld.Natuurlijk hier zijn er ook plekken net als in iedere stad waar je beter niet kan komen.Dus gewoon gaanhoor veel te gaaf hier.Groetjes
Veiligheid begint ook een beetje(boel) bij jezelf. Waar hang je uit, met wie, in welke buurt, op welk tijdstip etc.etc… Ik woon hier bijna 13 jaar. De keren dat er bij ons iemand naar binnen is geslopen, kun je in feite ook geen sluipen noemen om de simpele reden dat mensen in het appartementencomplex het idee hadden met open ramen en/of deuren te kunnen gaan slapen. Dat kan dus niet, niet hier en tegenwoordig nergens meer denk ik. Dat is jammer, maar het zij zo en je moet daar terdege rekening mee houden dat er mensen op de aardbol rondlopen met minder leuke gedachten. Nodig dit soort gasten niet uit, sluit de boel. Dan gebeurt er, bij ons in ieder geval, niets… Gewoon gaan, om jezelf denken en kijken waar je beland, in welke buurt ga je wonen etc…
ja Curacao is heeeeel onveilig als je rondloopt met 5 gouden ketingen en een overal een pak geld laat zien
maar ik denk dat je in amsterdam of rotterdam ook niet erg ver komt
ik ben hier nu drie weken n 6 jaar afwezigheid en tot nu toe heb ik maar van een beroving gehoord van een nederlander om dat zij opzichtig stond te pinnen
Ik heb een jaartje op Curacao gewoond en ik heb me zeker niet onveilig gevoeld, niet veel anders dan hier in Rotterdam waar ik nu woon. Het is denk ik wel een beetje zo dat mensen met boze bedoelingen het wel vaak voorzien hebben op toeristen/blanken. Maar is dat niet overal zo? Trek gewoon niet te veel aandacht met dure spullen e.d. Wij hebben wel een paar keer ongewenst bezoek gehad maar dat kwam omdat ons huis niet goed afgesloten kon worden.
Het is een heerlijk eiland! Ik hoop er snel weer naar toe te gaan op herinneringen op te halen. Ik mis de zon, het buitenleven, op slippers door Punda of Otrabanda slenteren, Batidos drinken langs de kant van de weg, over eindeloos lange, stoffige wegen scheuren, de kleuren…
Voor jou heb ik 1 vraag: Diegenen die jou dit advies gaven, hoe vaak zijn ze op Curacao geweest?
Het blijft jammerlijk dat de mens altijd bang is voor het onbekende. Toen ik naar Venezuela ging om te studeren, kreeg ik ook allerlei verhaaltjes over ontvoeringen, berovingen, prostitutie en noem maar op van iedereen :retard:. Als je je bang laat maken dan kom je nergens.:crybaby: Ik zou zeggen laat maar…:lol: en geniet van de zon, strand en zee. O, vergeet niet een foto naar ze allemaal op te sturen waar je lekker op de strand ligt te geniet!!:biggrin:
Heey!
Ik wil in 2008 ook naar Curaçao en ik hoor overal dat het er onveilig is. Maar nu ik dit allemaal lees, ben ik toch weer overgehaald!
Groetjes, Laura
beetje jammer, want het is absoluut geen reden om Cura te skippen.
Sterker nog: als dit de reden is om niet te gaan, dan kun heeeeel veel andere landen ook skippen.
ik vroeg dezelfde vraag in een ander forum en kreeg een jammerlijk antwoord als deze :
Hello,
I prefer not to post this in a tourist board. Research your decision. CUR has bad crime, higher per capita than many islands. There is a huge drug problem too. It is like the rest of the world really but research this. Many great schools for sure compared to other Caribbean islands.
When anyone asks this question I must say, go off tourist board websites and read the statistics on crime, live on the island for 3-6 mos. to get a feel for the place, ask other friends and locals about their experiences. As with any part of the world CUR has much crime. The ABC islands are close to SA so naturally that indicates we have drugs here like all the islands. I read the paper so know what is written about CUR, I dated a man for 3.5 years who lived there so I know his experiences. You must form your own decision. Best of luck.
Maar … er waren enkele reacties die deze negatieve mails temperden , net zoals ik las hierboven in de antwoorden op dit topic !
Ik vertrek binnenkort opnieuw naar Curacao en zal weer wat wijzer worden ter plaatse . Als ik het overleef schrijf ik mijn positieve indrukken in dit forum . Hahaha
Nja ik heb dus beetje het zelfde probleem.
Ik ben 18 en meisje en dan schijn je geen goed te kunnen doen volgens mij omgeving. Aan wie ik het ook vertel ik krijg steeds het,
je word verkracht verkocht en verzopen verhaaltje.
En dan ga je toch denken.
Wel grappig dit topic want het is idd zo dat mensen zo over Curacao praten. Ik ga in sept voor een jaar en zal het dan zelf ervaren. Ik ben het helemaal eens met de meningen van hier dat je het er zelf naar kunt maken. Ik woon in IJmuiden, dichtbij de zwarte markt in Beverwijk waar het altijd heel druk is. Als je daar met een rugzak oploopt met je spullen erin is die ook leeg aan het einde van de dag of in Amsterdam hetzelfde als je op straat loopt en opzichtig doet met geld of iets dergelijks. Ik vind dat er overal iets kan gebeuren maar dat je het moet proberen te voorkomen, dan zal het allemaal wel meevallen. Dus … Cura here I come !
De zware criminaliteit (moorden, afrekeningen etc) is meestal tussen de criminelen onderling en daar zul je doorgaans vrij weinig last van hebben.
Waar de gemiddelde burger last van heeft is de kleine criminaliteit en dat is zeer sterk afhankelijk van de buurt waar je woont.
Er zijn buurten waar vrijwel continu wordt ingebroken en er zijn buurten waar het relatief veilig is, dus je kunt niet stellen dat Curacao nu veilig is omdat je toevallig in een goede buurt woont.
Inbraken komen veelvuldig voor en helemaal wanneer we richting de carnaval of kerstmis/oud en nieuw gaan.
Wie echter in een huis of appartement met tralies woont heeft het over het algemeen vrij rustig en zal weinig last hebben.
Een andere vorm van criminaliteit zijn de auto inbraken en auto diefstallen, doch deze zijn vrij eenvoudig te voorkomen. Parkeer je auto niet op plekken waar veel inbraken plaatsvinden. Zo staat de parkeerplaats bij Mambo beach bekend om de vele diefstallen en inbraken, wat je vrij eenvoudig kunt oplossen door bij Lions Dive voor de deur te parkeren.
Een tijd lang werd er ook regelmatig ingebroken op de parkeerplaatsen bij de kroegen (de Tropen, de Heeren etc), maar ook daar geldt dat even nadenken de grootste ellende kan voorkomen.
V.w.b je persoonlijke veiligheid lijkt het me, net zoals in Nederland, logisch dat je niet 's avonds (of zelfs overdag) gaat lopen in buurten waarvan iedereen weet dat je er niet moet lopen. Zorg ook altijd dat je niet teveel geld op zak hebt (ook niet naar het strand) en dan loop je weinig risico.
Ik heb veel inbraken gehad, maar daar is het dan ook wel bij gebleven. Moet wel zeggen dat ik wel altijd alert ben en gewoon even nadenk alvorens ik ergens parkeer, ga wandelen etc.
I.p.v. aan te geven welke buurten je niet moet lopen denk ik dat het makkelijker is dat je eerst daar naartoe gaat en dan zul je vrij snel begrijpen wat je wel en wat je niet kunt doen.
De goede en de slechte buurten vis je er in twee tellen uit en v.w.b. de inbraak gevoeligheid moet je even navraag doen. Sommige wijken zijn misschien momenteel erg ‘in trek’ bij inbrekers terwijl ze dat daarvoor niet waren. De bewoners kunnen je dat feilloos uitleggen.
Een voorbeeld ?
Vroeger was Jan Thiel een buurt waar je goed kon wonen, zonder al teveel problemen. 10 jaar later werd er continu ingebroken.
Grote Berg was eerst een veilige buurt, daarna geteisterd door inbraken, waarna de bewoners zelf een ‘avond patrouille’ hebben opgestart en het weer wat rustiger werd. Geloof dat het er nu wel weer redelijk is.
En zo verplaatsen de inbraken zich over het eiland.
Woon je in een ommuurde compound dan is dat al weer veiliger dan zonder, maar ook dat zal zich vrij snel wijzen.
Maar nogmaals, wanneer je tralies in huis hebt dan heb je de halve strijd al gestreden, kans is dan groot dat ze je huis voorbij lopen.
Ik heb al een huis gehuurd, op het Recompensa Park, dus op een beveiligd resort. Ik hoor er ook wel verhalen over van inbraken, maar volgens mij valt het allemaal mee daar. Ik begrijp wel dat je moet ervaren wat goede en slechte wijken zijn maar om zelf te moeten ontdekken wat een slechte wijk is waar je niet moet komen is een beetje jammer… dan is hetdus te laat als het ontdekt hebt! Ik ben in december naar Suriname geweest en had daar een woning gehuurd met tralies, ik vond het echt verschrikkelijk om zo te leven maar ja het moet ook daar … maar we wilden dat geen jaar in Cura en hebben dus voor een resort gekozen. We zullen het wel merken allemaal dan