Hoe veilig is Curacao?

Wie heeft ervaring met een stage in Curacao?
Mijn zusje zit er aan te denken om naar Curacao te gaan voor een half jaar.
Zij is 18 jaar en wil iets doen met evenementen organiseren.
Maar mijn moeder ziet het niet zo zitten, ze vindt het eng om haar dochter daar naar toe te laten gaan. Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Is het veilig daar of heb je je weleens onveilig gevoeld?
Werden jullie nooit lastig gevallen?

Groeten,

Dae

Nou Dae,
Het is veiliger voor je zusje naar Curacao te gaan, dan bijv. naar Amsterda m om maar wat te zeggen.
het enige waar ze op moet letten is, dat ze alles goed afsluit als ze haar woning verlaat.
Voor de rest heb ik nimmer problemen gehad.

Hi Wimpie,

Jij woont op Curacao dus als ik het zo lees? Volgens mij zijn er alleen wel buurten waar je beter niet kan wonen toch? Ik ga zelf in september 2009 voor een jaar naar Curacao, maar heb me wel laten vertellen dat er wat delen van Cura zijn waar je beter niet kan zitten als je het veilig wilt houden. Misschien kun jij daar iets over zeggen?

Hallo Chotje,
Ik heb tot begin vorig jaar 3 jaren op curacao gewoond en ga er eind juli weer heen, omdat het een heerlijk eiland is.
Waar je beter niet kan gan zitten zijn bijv. Souax of Otrobanda, St. Michiel dat is meer door de rook en stank van de Isla,maar wellicht heb je er meer aan als ik je vertel ,welke buurten je kan proberen terecht te komen, daar is het gewoon veilig, maar het punt blijft dat je gewoon als je weggaat de boel moet afsluiten, net als in Nederland.
Leuke en veilige buurten zijn, Sta. Rosa, v.Engelen, Jongbloed, Bottelier, St. Barbara en als je in het centrum wilt zitten Punda.
groetjes
Wim

Oke dank je, kijk daar heb ik iets aan! Ik wil natuurlijk wel een beetje veilig zitten. En natuurlijk, overal kan wat gebeuren en je moet altijd opletten maar toch wel goed om te weten waar je het beste kan wonen !

Bericht verwijderd.

Hoi,

Ik heb er 8 maanden gewoond, waarvan 6 maanden in hartje Punda, en kan het iedereen aanraden. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat, maar als je zelf gewoon blijft nadenken bij wat je doet (dus ramen dicht als je weg gaat, niet door donkere steegjes in je eentje, geen portemonnee in je kontzak etc.) dan merk ik geen enkel verschil met Nederland.

Ik ken ook wel iemand die destijds is beroofd, maarja die liep alleen 's nachts met een half open handtas door een ‘slechte’ wijk.

Kortom, je hebt het zelf voor een groot deel in de hand.

Groeten,
Peter

— het vervoer voor onder de zon: www.studentscoot.nl

Helemaal met Peter eens!! veiligheid begint vooral in de instantie bij jezelf!!! Wat, waar, met wie, welk tijdstip kies jij om ergen rond te hangen!!! Woon hier inmiddels 14 jaar en heb gelukkig persoonlijk nimmer iets van dien aard mee hoeven maken. Inderdaad, gewoon zelf nadenken wat je doet!

Dat is natuurlijk overal wel zo dat je op moet letten … sommige mensen vinden het gek dat hun rugtas open staat nadat ze de markt hebben bezocht! Ik vind dit onderwerp nu wel interessant gezien de rellen die er op dit moment gaande zijn tussen zwarten en blanken? Merken degene die op Curacao wonen hier iets van ??

Nee ik persoonlijk helemaal niet hoor, maar ik stel me ook absoluut niet negatief op tegen een ander, ongeacht huidskleur. Benader en ga om met de mens zoals jezelf ook graag behandeld wilt worden. Negatief over anderen praten is easy, de boel opblazen na bepaalde incidenten, gaat ook heel gemakkelijk. Zijn erbij die er van houden om te doen zelfs, jammer maar het zij zo. ook dat tref je overal immers.
groetjes Anneke.

Hahah je wilt niet weten hoe dat in de krant hier allemaal wordt vermeld … Mijn moeder is nu doodsbang dat we er heen gaan volgend jaar! Jammer …

Gewoon doen, het is een fantastisch eiland met adembenemende stranden en een leuk uitgaansleven. Die verhalen over de veiligheid zal je altijd blijven horen, maar het is er echt niet onveilig. In de meeste grote steden in Nederland ga je ook niet bepaalde wijken in. Er gebeurt wel eens wat ja, maar waar niet? Criminaliteit is overal en op Curaçao is het niet anders. Het meeste speelt zich af in de onderwereld waar je niks of nauwelijks wat van merkt. Zorg er gewoon voor dat je s’nachts niet alleen over straat gaat. Wat betreft een appartementje, probeer een kamer te huren in een wijk aan de noord- of oostkant (zuidoost ook) van Willemstad (Jongbloed, Dominquito, Salina, Marie Pampoen, Brakkeput, Santa Rosa). Aan de westkant liggen namelijk een paar wijken waar je beter niet kunt komen.

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik wil even reageren op de (on)veiligheidsgevoelens en de vragen van de pappa’s en mamma’s die hun zoon of dochter niet durven laten gaan. Curacao is niet veiliger of onveiliger dan de gemiddelde plaats in Nederland. Het is inderdaad een kwestie van het gebruiken van gezond verstand. Niet alleen midden in de nacht over straat gaan in de al eerder genoemde niet zo veilige wijken. Maar ja, zou je dat fijn vinden als je zoon of dochter dat doet in Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Arnhem of welke andere plaats dan ook?
Alles afsluiten is ook heel handig, dat doe je in Nederland immers ook. Er lijkt soms wel een negatief beeld over Curacao, wat ik onterecht vind. Er is gewoon veel negatieve publiciteit en de positieve kant komt te weinig in de krant. Niet dat er nooit iets gebeurd, alleen hier is de samenleving kleinschaliger waardoor het ook gelijk meer teweeg kan brengen.

Dus let gewoon op jezelf, zoals je altijd doet eigenlijk!
En verder wil ik alleen maar kwijt dat Curacao een prachtig eiland is.

p.s. Uiteraard is Curacao gewoon een heel fijn eiland.

Dat is ook helemaal waar, je hebt onveiligheid voor een groot deel zelf in de hand. Maar ja … er waren wel een aantal beelden op tv van blanke ondernemers die zijn vermoord op Curacao vanwege de blankenhaat. Ik moet zeggen dat ik daar ook wel even van geschrokken ben. Als ik de verhalen op dit forum zo lees valt het in Curacao zelf allemaal wle mee, maar maken wij het hier veel erger dan het is … We zien hier beelden van bloed op de wegen en blanken die hun huis niet meer uit kunnen komen. Het verhaal gaat dat de slavenhandel van vroeger weer woedegevoelens oproept en dat de zwarten daardoor de blanken van het eiland af willen. Tja … ik vind ook dat je gewoon zelf moet uitkijken en wie goed doet, goed ontmoet … Maar het is wel fijn om te weten in welke wijken je het beste een huis kunt huren, want dat weet ik allemaal nog niet zo goed dus daar ga ik me verder in verdiepen!

Weet je wat grootste probleem nog steeds op die eilanden is! Het totaal niet respect hebben voor de bevolking daar! Alle grote bedrijven halen mensen uit Nederland en Engeland om hoge functies te bekleden.

Ik heb zelf op St. Maarten gewoond en mensen vinden het raar als je met de bus ging. Je wordt daar als blanke snel aangezien voor rijk en iemand die discrimineert. Ook al is dat niet altijd zo! Je moet die mensen hun respect verdienen, want ze willen niet steeds gekletst worden!

Wat ik ook wil proberen is iets Papiamento praten, ik denk dat je toch zo een soort van respect kunt aangeven! En dat is tot nu toe vaak nog ver te zoeken. Jammer genoeg!

Ik heb daar niets aan toe te voegen!!!

groetjes Marjolein

Ja ik heb het zelf meegemaakt en dit is gewoon puur de waarheid! De Nederlanders hebben gewoond nog een bevoorrechte positie en maken daar arrogant gebruik van! Toon wat respect en dan heb je nergens last van!

Zeker niet als je de plaatselijke bevolking laat zien dat je je wilt aanpassen en respect hebt voor hun cultuur! Geloof me: Dan is de kans zeer klein dat je ergens last van hebt! Hoe arroganter je doet, hoe meer last je ervan hebt!

Precies, zo is het maar net.

Marjolein