Wij overwegen binnenkort naar Curacao te gaan maar twijfelen toch. Die twijfel komt omdat we een dochter hebben van 8 jaar oud. Zij moet dus haar lagere school afmaken op Curacao op een privéschool.
Vragen zijn er over de veiligheid op het eiland. Veel mensen waarschuwen ons met opmerkingen over de hoge criminaliteit. Het is voor ons een must dat we veilig met onze dochter kunnen wonen en werken en dat zij in een rustige omgeving naar school kan gaan en met vriendjes en vriendinnetjes kan spelen.
We willen dan ook graag in contact komen met mensen, die ook een kind hebben van dezelfde leeftijd, en eens praten of schrijven over de voors en tegens van een vertrek naar Curacao.
Hi, privescholen zijn wel prijzig natuurlijk, scholen als Albert Schweizer, Romer etc…zijn prima scholen hoor. Op Curcao wonen…alles heeft zijn voor en tegen. Mijn kinderen zijn nu groter en dat wordt het erg beperkt allemaal. Leeftijd 8 jr, die kun je nog lekker mee naar toenemen overal. Teenageleeftijd vind ik hier drama. Continu afhankelijk van Paps en mams om gehaald en gebracht te worden. Te jong om echt op stap te gaan en te oud voor de mac speeltuin:-)). Iets wat ik niet gewend was (kom uit Friesland). In Ned. is de jeugd veel zelfstandiger in vele opzichten…voordeel Curacao: Je weet altijd waar ze zijn, met wie etc…controle is groter.
Inkopen doe ik hier niet, mijn kleding neem ik altijd mee uit Ned/Miami, goed leren schoeisel, katoenen blouses etc… zeker. Werk…salarissen zijn lager meestal, minder opties qua part timewerk, of duobaan (laatste hebben ze nog nooit van gehoord lijkt het soms wel). Je kunt altijd gaan zwemmen, is nooit koud…maar op een gegeven moment… is dat ook wel genoeg…en bedenk je je…waneer zijn we ook al weer voor het laatst naar de beach geweest?
Ik wel tenminste, ook ga je de 4-jaargetijden missen, plus breekt die constante hitte je ook wel eens op. Mis de fiets ook, alles doe je in de auto…PAS OP JE CONDITIE!!! Sport, ga lopen etc…wil wel groeien hierzo…
Bevolking is prima, criminaliteit heb je overal en veiligheid begint wel bij jezelf, wat voor preventie tref je, waar ga je wonen, waar vertoef je in de late uurtjes etc…etc…Of je nu hier woont of in Ned. Wel aan te bevelen om eerst lekker aantal weken hier op vakantie te gaan, vakantiebril wel afzetten en goed orienteren, niet zomaar neer strijken en dan continu vergelijken. Mentaliteit is compleet anders, cultuur idem dito. Take it like it is…zo nee…lekker blijven waar je bent zeg ik dan altijd. Tref zoveel nieuwkomers die verwachten dat ze gelijk een topjob krijgen met een huis in een topwijk, verwachten een behandeling zoals ze thuis gewend zijn, helaas…zo gaat het hier niet, no hurry, be happy. Ook de makambaatjes mogen hier inburgeren, hetgeen ze wel aldoor van de yui di Korsow verwachten als hij/zij zich wil (her)vestigen in Nederland, andersom moet dat net zo…Op de leeftijd van 8, swich je zo van de ene wereld naar de andere, ze leren de taal veel sneller aan. Dat laatste is wel voornaam, wil je erbij horen, mee communiceren, ondanks dat je het Nederlands grotendeels overal kunt gebruiken. Dit was in een vogelvlucht een kort resume van mijn voor-en tegens van het wonen op de Amtillen…(v.a. april 1994 inmiddels)het heeft zijn positieve, maar ook zijn negatieve kanten…ook dat is iets wat je overal aantreft, waar je ook maar gaat wonen…denk ik…
Heel veel succes met jullie voorbereidingen!!
groetjes Anneke
Ik ben het met de meeste van Anneke voor en tegens eens.
Wij gaan ook in juni naar Curacao verhuizen. Ik wil het al jaren en heb mijn man, hij komt zelf van Curacao, en na 25 jaar in Nederland, eindelijk zover gekregen. Nu vraagt ie zich af waarom hij niet eerder terug was gegaan. Ik ga met onze twee kinderen van 4 en 5 volgend jaar die kant op. Hij woont nu in koraalspecht. Hoewel ik op dit forum meerdere malen gezien heb dat die buurt word af geraden voel ik me er niet onveilig. Het is inderdaad zo dat je 'savonds niet meer de straat op moet gaan, dat je alles met de auto doet. Het is er altijd warm… heerlijk!! En waarom een privé school. Op de Albert Schweitzer, Johan van Walbeeck geven ze ook in het nederlands les en dan komen de kinderen tenminste ook in contact met de curacaose kinderen. Reden misschien dat ze weinig plaatsen hebben.
Ik zie veel op dit forum dat de kinderen op privé scholen gaan dat mensen in parken en resorts gaan wonen, dat je niet van een salaris van 3000 netto kan rond komen. Zijn er ook nog mensen die op curacao willen gaan ‘leven’? Of wil men het liefst nederland mee nemen.
Tot nu toe zijn de reacties meer negatief dan positief over het wonen op Curacao. Jammer want ik had me erg op verheugd! De balans is alleen al overgeslagen op: nee, dat gaan we niet doen. Te onzeker. Wanneer we geen dochter hadden gehad waren we het avontuur zeker aangegaan, nu is dat toch anders. Dit besluit is niet alleen op basis van info van dit forum, ook mensen die we spreken geven hetzelfde signaal. Wie ons van het tegendeel wil overtuigen: GRAAG!!! Dan wel voor 24 november de datum waarop
mijn partner een baan daar wel of niet aanneemt!