Wonen/werken op Curacao of Bonaire

Na 3 jaar wonen op sxm overweeg ik om in het onderwijs te gaan werken op Curacao of Bonaire. Op Curacao heb ik ooit stage gelopen, maar dat was 10 jaar geleden en ik weet niet in hoeverre het onderwijs daar veranderd is. Een andere optie is Bonaire een eiland dat me intrigeerd. Schijnbaar een rustig en klein eiland. Maar hoe rustig is rustig? Verveel je je er snel? Ik heb een dochter van 4 en zou graag willen weten of er op Bonaire goede Nederlandstalige kleuter/basisscholen zijn… Dan Curacao, lijkt me een leuk eiland maar hoor steeds vaker verhalen over onveiligheid/criminaliteit. Woon zelf op sxm, de verhalen zijn bekend, maar weinig wat dat betreft meegemaakt.

Hopelijk kan iemand me wat meer over de eilanden vertellen,
alvast bedankt!

Ik ben alleen een keer op vakantie geweest naar beide eilanden. Bonaire vond ik geweldig, een klein eiland met een gezellig centrum. Curcacao heeft een groot centrum en is meer levendig. Wij gaan een jaar heen en hebben gekozen voor Curacao vanwege werkgelegenheid, want dat is op Bonaire veel minder. Wat voor jou het beste is moet je natuurlijk zelf uitzoeken, geen idee wat voor jou belangrijk is. Wat is sxm? Sint Maarten of weer iets heel anders?

Ha Chotje, bedankt voor je antwoord! Sxm is de codenaam voor Sint maarten. Waarschijnlijk ga ik Bonaire nog bezoeken voordat ik daadwerkelijk een keuze ga maken. Ik ben wel benieuwd naar het centrum van Kralendijk, wat er zoal is en winkels. Ik hoop wel dat er een boeken/tijdschriftenwinkel is, dan kom ik m’n tijd zeker vooruit! Inmiddels weet ik dat er een goede kleuterschool is voor mijn dochter.

Ik vond het centrum van Bonaire erg leuk, het ligt aan een soort haventje en het is gezellig. Heel anders dan Cura, dat is veel groter. Das echt een stad en Bonaire kun je meer vergelijken met een dorp. Beide natuurlijk geweldig en zonovergoten :slight_smile:

Hallo, ik zit met de precies zelfde vragen, Bonaire of Curacao, een beetje rustig vind ik niet erg, maar wat is rustig??? Kent iemand beide eilanden?

Gr. Sacha

Ik ken de eilanden niet echt, ben wel op beide op vakantie geweest. Maar op vakantie is alles leuk :slight_smile: Bonaire is heel erg klein en ook het centrum is kleinschalig. Het heeft een dorpse uitstraling. Curacao is groot, druk, levendig en hier zijn naar mijn idee meer jongeren. Lastig om een keuze in te maken denk ik … Qua werkgelegenheid is Cura praktischer, gewoonweg omdat het groter is. Maar dat ligt natuurlijk ook weer net aan de branche waarin je wilt werken. Succes met het uitzoeken !!

Oceano,

SXM kent behoorlijk wat criminaliteit en Curacao uiteraard ook, maar af en toe heb ik het idee dat het op SXM nog vele malen erger is dan op Curacao. Net als op SXM moet je gewoon rekening houden met inbraken en soms ook overvallen, het is een fact of life waar je niet omheen kunt.
Bonaire is daarentegen een stuk rustiger, hoewel daar ook de laatste jaren het aantal inbraken is toegenomen.
Dat is nu eenmaal de ellende welke drugs met zich meebrengt.

Om voor jou het verschil tussen Bonaire en Curacao iets simpeler neer te zetten.

Vergelijk Curacao verhoudt zich tot Bonaire zoals SXM tot St Eustatius. Denk dat je dan een redelijk idee krijgt wat je kunt verwachten.
Wil je het op SXM houden dan is Curacao gelijk aan Philipsburg/front street wanneer er cruiseschepen binnenliggen en Bonaire is dan Marigot op een rustige dag.

Heb net laatst kontakt gehad met iemand die net een fittnessschool begonnen is op Bonaire en hij zei dat er veelanimo is…???
Mijn man is 32 en mijn kids die mee zouden komen zijn nu 2 2n 1 jaar en ik ben 39. Ik ben er zo klaar mee met nederland niet normaal en ik ken de caribien wel. Ben zelf in Afrika opgegroeit, ik komzelf uit zwitserland en heb met plezier 14jaar in nederland gewoond maar nu ben ik opnieuw getrouwd en ga ik eindelijk emigreren…

Hi,

Ik woon inmiddels 2 jaar op Curacao en dat bevalt heel erg goed. Persoonlijk vind ik curacao veel prettiger dan SXM, misschien ook omdat het iets ‘nederlandser’ is.

Wat betreft scholen. Sinds het niet meer verplicht is om in het Nederlands les te geven zijn de meeste scholen Papiamentstalig geworden. Er zijn wel geteld 4 basisscholen waar NL les wordt gegeven. Beperkte plek dus. Er wordt gekeken in welke wijk je woont en of je van NL afkomst bent of niet. Voor zover ik weet komt het meestal wel goed voor kinderen van NL ouders omdat die simpelweg geen papiaments onderwijs kunnen volgen. Je moet wel tijdig zijn met inschrijven. Inschijvingen voor het nieuwe schooljaar zijn al in volle gang.

Succes!

Hi Terry … je woont ook op Curacao dus. Op een ander forum stelde ik dat als vraag aan je, maar hier lees ik het antwoord. Hoe ben je zo in Curacao verzeild geraakt en ben je van plan er te blijven? Ik kom in september voor een jaar naar Cura!

Hoi, hallo!!

Via deze site zoek ik informatie over werken en wonen op Curacao.
Ik wil dit een half jaar of wie weet een jaar lang gaan doen.
Nu lees ik veel reacties van vooral jongeren die er stage gaan lopen
maar ik ben nu 38 en vraag mij af of dit nog wel te doen is.

Hoe is de werkgelegenheid? Hoe zijn de woningen? Allemaal dingen dus
die ik graag zou willen weten. Ieder geval alle info is welkom!!

Groetjes Peggy

Wanneer ben je van plan om te gaan? Ik ga zelf 17 sept heen en voor een jaar. We hebben een woning gehoord op het recompensa park in de buurt van Santa Rosa. Je betaalt wel wat meer dan een ‘gewone’ woning want het is op een beveiligd resort, maar dat vind ik toch wel een prettig idee en we moeten er ook een beetje van genieten een jaartje natuurlijk :slight_smile: Je kunt via www.casacama.nl kijken naar leuke en vooral betaalbare woningen. Wie weet zit er iets voor je bij. En afhankelijk van wanneer je wilt gaan kun je wat vacaturesites gaan bekijken. Wij gaan pas in sept dus is het nu nog te vroeg om een baan te zoeken, maar wie weet ga jij eerder!?

>>>Hoi Hallo!!

Bedankt voor jullie info!! Krijg er steeds meer zin in. Twijfelde in het begin
nog even om te gaan. Kreeg van vele mensen het advies het niet te doen.
Onveilig eiland, slecht betaalde jobs en noem maar op. Moet het toch zelf
ondervinden he? Wanneer ik ga weet ik nog niet precies. De site over
betaalbare woningen is een hele goede moet ik zeggen.

Wie weet komen we er elkaar wel tegen en drinken er dan eentje!!

Groetjes Peggy.

Tja onveilig eiland en niet doen hoor ik ook regelmatig, maar die mensen zijn gewoon jaloers :slight_smile: Dat de banen niet goed betaald zijn is wel een feit, maar de levensstandaard is er ook weer wat lager. Je gaat er neem ik aan ook niet heen om veel geld te verdienen en met een dikke spaarrekening terug te keren naar NL. Ik keer er juist andersom heen, met geld op mijn spaarrekenening en met een dikke nul terug naar NL hahaha… nee hoor, ik hoop er een baan te vinden waarmee ik alle rekeningen daar kan betalen en nog wat overhou voor vrije tijd en dan ist oke. Ik hoef echt niet te sparen die tijd. Ik ga voor de ervaring heen en er zijn altijd 100 redenen om het niet te doen maar als er eentje sterk is waarom je het wel moet doen, dan moet je het doen! Als je dat idee hebt vind ik echt dat je de kans moet grijpen, anders kun je er alleen maar spijt van krijgen dat je het niet hebt gedaan en later gaat het mss echt niet meer. Je kunt per slot van rekening beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan ! :slight_smile:

Hi,
Graag wil ik info wat te doen om te kunnen wonen en werken op Curacao. Ik ben in het bezit van de Suriaamse nationaliteit.Ik heb eerder gewerkt in een hotel ben midelbaar geschoold. En wilt ook graag met me dochtertje mee.

groetjes.

Hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus kan zijn dat ik dingen dubbel vertel.

Maar ik woon nu tijdelijk op Curacao. Je hoort inderdaad veel verhalen over criminaliteit op Curacao, maar ik vind het zelf erg mee vallen. Het is niet anders dan in een grote stad in Nederland, al lijken mensen hier wel angstiger vanwege het vele verval van woningen en de hoeveelheid zwervers. Ik heb nog geen slechte ervaringen.

Bonaire is een heel mooi eiland, met veel natuur. Maar het stadje Kralendijk is eigenlijk meer een dorp met 1 supermarkt en pakweg 7 cafeetjes. Mij is het te rustig en ik zou me erg gaan vervelen daar, zelfs op een vakantie van 2 weken.

Ik denk als je in Curacao in een goede wijk gaat wonen dan heeft dat jou en je kind meer te bieden dan Bonaire.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

Janneke

Hallo,

Ik zit ook te denken om vanaf aug/septemer naar cura te gaan voor minstens een jaar
werk zelf in de horeca als gastheer/barkeeper, wou dat ook gaan doen op cura nu vraag ik me af of ze daar veel nederlandse tenten hebben bar en/of restaurants enz??
en hoe is het leven daar, zijn er veel nederlanders kun je er goed feesten en kom je snel met mensen in contact want ben van plan om alleen heen te gaan…

hoop dat iemand me kan helpen

groetjess,
stefan

Stefan,

er zijn genoeg NL cafe’s / restaurants waar je zou kunnen gaan werken.
Ook kom je snel genoeg mensen tegen.

Ik ga ook alleen, maar dan iets eerder als het goed (mei/juni) is ook voor een langere tijd. Als je werk hebt gevonden, laat maar weten dan kom ik wel een biertje bij je drinken haha.

Succes met alles!

1 like

dennis,

leuk dat je hier op reageert…
Ja ik hoop er een leuke baan te vinden voor een jaar, ben
zelf in opleiding op horeca gebied en probeer te regelen dat ik daar een jaar heen kan,
en dan ben ik op gebied van gastheer klaar met die opleiding en dan wil ik er weer een jaar tussen uit en als het daar dan leuk is ga ik dan weer…
als het me lukt drink ik 1 met je mee haha…

gr. stefan