Emigreren Curacao

Hallo allemaal, mijn naam is Sacha en wij (man, en kids) zijn van plan om naar Curacao te emigreren. Dat over een jaar of 3 maar zijn nu al bezig met wat rond snuffelen. We zoeken werk op het gebied vansport, personal trainer, fittness trainer en voedingsdeskundige, heeft iemand alwat tips? Wij gaan er 6juni heen voor 3 weken, iemand een idee waar we heen kunnen gaan?

Sacha

Ik ga in september voor een jaar heen en het is nu nog te vroeg om een baan te zoeken, dus voor over 3 jaar zeker! Maar als je 3 weken heen gaat kun je het eiland goed verkennen en op zoek naar een geschikte plek om te gaan wonen. Werk lijkt me een zorg voor later, je kunt niet jaren van te voren gaan solliciteren … Je kunt wel mogelijkheden bekijken bij uitzendbureaus ofzo, dan heb je een idee wat je eventueel kunt gaan doen tegen die tijd. Fijne vakantie alvast :slight_smile:

Sport, fitness trainer of voedingsdeskundige ???

Misschien toch eerst maar een andere baan gaan leren, want denk niet dat de banen voor het oprapen liggen.
Het gros van de Curacaoenaars moet op dieet (zwaar overgewicht), maar…het interesseert hen totaal niet, dus dat kun je vergeten. Als diëtist zou je wellicht nog bij een kliniek terecht kunnen, maar dan praat je over een handvol banen op het hele eiland.
Fitness studio’s zijn er, maar ook daar zul je weinig banen vinden en op het gebied van sport kan ik alleen denken aan animator in een hotel. Er wordt wel gesport op het eiland, maar denk niet dat je daar echt een baan van kunt maken om van in leven te blijven.

En inderdaad, wanneer je pas over 3 jaar gaat heeft het absoluut geen zin om nu al te gaan zoeken. In 3 jaar tijd kan er zeer veel veranderen, we krijgen binnenkort het referendum en wanneer men besluit NEE te stemmen dan kun je het eiland wel vergeten. Nee stemmen betekent zoveel als de stop uit het eiland trekken en vrees dat er dan een aardige leegloop gaat ontstaan, want de economie zal letterlijk imploderen. Of je daar dan nog wilt zitten zou ik me dan maar eens goed afvragen.
Kortom, ga eerst lekker op vakantie, geniet van het klimaat, maar vergeet niet dat dit wel het klimaat is waarin je zult moeten werken. Maak dus niet de fout door vakantie met wonen en werken te verwarren. Wonen en werken in de hitte is toch even wat anders dan op vakantie gaan.

hey hallo,

ikga nu ook niet naar een baan zoeken maar was benieuwd waar ik moest kijken… Heb een kennis die een goed jaar op curacao heeft gewoond en hij zeidat er juist te weinig gecwalificeerd personeel is op sport gebied maar iets anders doen kanook geen probleem. Ik heb wel eerder op zo een eiland gewoond, maar toch bedankt voor je reaktie.

Sacha

Wat voor referendum bedoel je papaya? Klinkt niet al te best …

Sacha,

Ik heb 17 jaar op Curacao gewoond en hoop over een paar jaar weer terug te kunnen keren. Denk dat ik in die jaren een redelijk idee heb opgedaan van wat de mogelijkheden zijn op Curacao.
Jij zoekt werk in een bepaald soort beroep waar maar zeer weinig vraag/aanbod is. Het klopt dat er misschien niet genoeg gekwalificeerde werknemers zijn…maar helaas heeft men daar ook vrij weinig behoefte aan. In al mijn jaren ben ik slechts een paar keer een ‘diëtist’ tegen het lijf gelopen en die werkte dan toevallig voor een arts (cardioloog etc).

Zoals ik al zei, en je zult het zelf gaan zien, is men redelijk ‘aan het gewicht’ op Curacao en zouden er behoorlijk wat kilootjes bij iedereen af kunnen, maar…er bestaat absoluut geen interesse om af te vallen of om gezonder te gaan eten.
Gedurende de dag rijdt men regelmatig even langs de ‘snek’ of McDonalds voor wat te eten en een biertje gaat er zo ongeveer de hele dag wel in. 's Avonds (zelfs na het eten) even langs de ‘trukki pan’ voor een broodje lomito, patat met kip, porkchop, spareribs etc is voor zeer velen een vast ritueel (ook door de week). In het weekend gaat men met grote koelboxen naar het strand voor een dagje eten en drinken.
Wil je dus werk in die sector vinden dan zul je dus op zoek moeten naar een speld in een hooiberg, bv een kliniek waar men net op dat moment een voedingsdeskundige of diëtist nodig heeft.
De sportscholen zijn lang niet zo professioneel/luxe als in Nederland en de trainers die er zijn zijn dan ook vrijwel allen Antilliaan. Overige sportclubs is met name vrijwilligerswerk en zeker geen betaalde baan.
Misschien dat je bij de hotels iets kunt beginnen, maar animatie zoals in Spanje etc kun je op de eilanden wel vergeten.

Nogmaals, ik wil je Curacao niet uit het hoofd praten, in tegendeel, het is een prachtig leven aldaar, maar juist daarom is het van groot belang te weten wat je te wachten staat. Wil je daar persé in die sectoren (welke je genoemd hebt) aan het werk dan zul je hele goede contacten op het eiland moeten opbouwen en dat zal je zeker niet lukken vanuit Nederland.
Hou er ook rekening mee dat men vaak de neiging heeft om ‘komt wel goed’ te zeggen, terwijl dan, als puntje bij paaltje komt, er vrij weinig geregeld blijkt te zijn, het allemaal ‘slechts’ een idee was of dat men dacht dat je het niet meende.
De hele relaxte sfeer op het eiland heeft dus ook zijn nadelen en die moet je niet onderschatten.
Veel ex-pats hebben daarom al de zekerheid van een baan voordat ze vertrekken of beginnen gewoon een eigen bedrijf en maken er maar het beste van. Voordeel van Curacao is dan weer wel dat de regelgeving voor bedrijven een heel stuk minder is dan in Nederland.
Mijn advies ?
Zorg dat je je huiswerk zeer goed doet en staar je niet blind op ‘de zon, de zee en de zaligheid’, want je zult uiteindelijk toch gewoon moeten leven. Tenzij je het kunt veroorloven zou ik zeer zeker niet beslissen te verhuizen zonder zekerheid op een baan of een realistisch idee van wat je er wilt gaan doen.
Als persoon alleen is het nog allemaal wel te behappen, maar als famillie met kleine kinderen is het niet slim. Wanneer je de kinderen bv bij de scholen te laat aanmeldt dan kunnen ze dus niet naar een Nederlandstalige school. Dan moeten ze of naar de internationale school (zeer kostbaar) of naar een voornamelijk papiamentstalige school.

Simpele dingetjes, maar wel iets om aan te denken.

Chotje,

Zoals je wellicht weet zijn de Ned. Antillen failliet. Door jarenlang wanbeleid, corruptie en tegenvallende belasting inkomsten heeft men nu een schuld van meer dan 2 miljard euro.

Nederland heeft aangeboden om de gehele schuld af te lossen (samen met een volledige herziening van de structuur van de Ned. Antillen, lang verhaal, maar zal ik je besparen), maar wel onder voorwaarde dat Nederland dan ook de uitgaven gaat controleren.
Deze controle is natuurlijk een doorn in het oog van veel politici en andere profiteurs, want dat zou inhouden dat hun graai praktijken niet langer door kunnen gaan. Zij verzetten zich dus tegen deze controle en doen dit op een slinkse manier.
Men speelt op het onderbuik gevoel bij de bevolking, waarvan een groot deel amper scholing heeft gehad. Deze bevolking, die dus zelf amper geld heeft, wordt wijs gemaakt dat Nederland Curacao weer tot kolonie wil maken en dat men dus Nee moet stemmen tijdens het referendum.

Waar komt dat referendum vandaan ?

Heel kort, Nederland heeft tijdens overleg met de Nederlandse Antillen en Aruba een slotverklaring vastgelegd waar dus de schuld sanering in stond, de nieuwe structuur voor de eilanden en nog wat items.
Op Curacao begonnen de politici bij thuiskomst te schreeuwen en te ageren tegen deze slotverklaring (zij zagen de bui al hangen). Daarom is nu besloten om een referendum te houden en dat zal dus op 15 mei gaan plaatsvinden.

Groot nadeel is dat het grootste deel van de bevolking niet is opgeleid en dus zeer ontvankelijk is voor stemmingmakerij, zeker wanneer men op televisie, radio, kranten etc maar blijft hameren op ‘kolonialisering’ of ‘neo-kolonialisme’, waar het echter absoluut niets mee te maken heeft. Curacao mag gewoon zijn eigen beslissingen blijven nemen, alleen worden de uitgaven dit keer wel gecontroleerd en is het doorschuiven van geld naar vriendjes niet langer mogelijk.

Mocht men NEE stemmen dan zal Nederland de schuld dus niet aflossen en blijft Curacao niet alleen met een immense schuld zitten, men zal ook het vertrouwen verliezen van veel investeerders.
Feitelijk zal het er op neerkomen dat Curacao niet langer in staat zal zijn om salarissen van overheidspersoneel te betalen, ziektekosten en bv het Sehos zullen geen geld meer krijgen, pensioenen zullen niet worden uitbetaald oftewel reken er maar op dat er een opstand gaat komen en dat de armoede nog groter gaat worden.
Sommigen praten al over het aansluiten bij Venezuela, maar dat zal Nederland natuurlijk weer niet toestaan.

Bij Nee zal er dus een enorme periode van grote onrust komen en met de huidige stemmingmakerij van sommige ‘politici’ hoef je niet vreemd op te kijken wanneer zij de ‘Makamba’s’ (de blanke Nederlander) de schuld gaan geven. Vorig jaar was er al even wat onrust op het eiland waar gewonden bij zijn gevallen, daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.
We gaan dus spannende tijden tegemoet.

u

Hi Sasha,

Er zijn verschillende sportscholen op Curacao, de kwaliteit verschilt enorm. Hier hebben we niet de sportcentra die wij in NL kennen, het is allemaal vele malen beperkter. Daarom niet per definitie slecht hoor.

Voor zover ik weet zijn de meeste personaltrainers hier niet aan een sportschool verbonden, dwz niet in dienst van-.

Wat ik je aan zou raden is om te kijken bij hotels. Reniassance bijvoorbeeld is net nieuw en volgens mij nog niet helemaal klaar. Bleubay resort of in de toekomst ook het Hyatt. Daar komen met name toeristen met een wat hoger budget wat het aantrekkelijker maakt voor jullie om daar te werken, maar ook voor het hotel om mensen met een goede opleiding en ervaring in dienst te nemen.

Veel succes!

@ Papaya. Tjee wat een verhaal … ik had wel iets gehoord maar wist niet precies waar het om ging. Goed om op de hoogte te zijn. Ik hoop dat de bevolking zich toch goed laat informeren en JA zal stemmen, zodat Curacao erboven op komt. Vorig jaar de rellen met de blanken was idd vreselijk … ik heb er iets van gevolgd op internet en idd dat wil je niet nog een keer. Ik ga het in de gaten houden! Mogen alle Curacaoers stemmen?

@ Terry. Woon je ook op Curacao?

Hi Charlotje,

Inmiddels 2 jaar, veel gezien en meegemaakt. Het is anders dan Nederland, maar Curacao staat zo vaak in een negatief daglicht, terwijl je hier wonende daar eigenlijk niets van meekrijgt. Het leefklimaat hier blijft stukken beter dan in NL wat mij betreft.

Wat betreft het referendum: Papayo heeft het over ‘stemming maken’. Persoonlijk vind ik hem ook vrij resoluut. Denk niet dat het zo zwart wit is. Als het ‘no’ wordt is Curacao niet per definitie gedoemd, maar moet men opnieuw met NL om de tafel gaan zitten. Alle eilanden zijn eruit gekomen. Moet voor Curacao ook haalbaar zijn, links om of rechtsom.

Terry,

Ik wil je niet de moed ontnemen, maar Nederland heeft zeer duidelijk aangegeven dat er niet valt te onderhandelen over de koppeling ‘schuld betalen en toezicht houden’.
De slotverklaring is door alle eilanden geaccepteerd, behalve door…Curacao.

Curacao heeft een enorme schuld, kan de rente al niet meer opbrengen en is in feite failliet. Wiels, Cooper, Godett etc rekenen zich rijk door allerlei boekhoudkundige trucjes toe te passen, maar die trucjes lossen de tekorten niet op.

Grootste nadeel is dat zij echter het niet geschoolde deel van de bevolking op kunnen hitsen door op de onderbuik gevoelens in te spelen (her-kolonisatie, Nederland wil de baas spelen etc), terwijl de werkelijkheid is dat de politici hun graai partijen ten einde zien komen.

Mocht je nog steeds het idee hebben dat het bij een Nee niet zo’n vaart zal lopen, dan kun je je wellicht afvragen waarom de Curacaose politici de afgelopen tijd er niet in zijn geslaagd om met Nederland een betere slotverklaring op te zetten. Misschien komt dat doordat Nederland absoluut niet verder wil onderhandelen. De 2,5 miljard euro is zoiezo in Nederland, juist met deze crisis, al zeer moeilijk te verkopen en het geld weggeven zonder controle waar het naartoe zou gaan is volstrekt ondenkbaar.
Men kan nog een keer rond de tafel gaan zitten en dan krijgt Curacao waarschijnlijk te horen dat het barsten of slikken is.

Maar wellicht kun jij me uitleggen waar je de hoop vandaan haalt dat Nederland wel toe zal geven ?

Beste Papaya,

Volgens mij heeft Staatssecretaris Bijleveld aangegeven dat als het eiland ‘nee’ zegt tegen de staatkundige herstructurering van het eiland, er opnieuw onderhandeld zal moeten worden.
Ze heeft hierbij inderdaad aangegeven dat dan het Nederlandse aanbod van de schuldsanering verdwijnt. Nederland zit in een financiële crisis en daar zal dan bij nieuwe onderhandelingen rekening mee moeten houden. ‘Nee’ blijft dus altijd in ons nadeel.

Ik voorop stellen dat het gevoel wat u beschrijft mij ook af en toe besluipt. Bij ‘nee’ zal het er zeker niet beter op worden. Maar ik ga er vanuit dat het grootste gedeelte van de bevolking inziet dat we het leven hier nog niet zo slecht is. Daarbij vind ik kiezen voor een ‘economisch ondergang’ om je ‘waardigheid’ te behouden lastig uit te leggen. Ook aan mensen in lagere bevolkingsklassen.

We gaan denk ik te ver in de informatievoorziening richting Chotje. Het is top of mind hier en is een heet hangijzer, dat mag duidelijk zijn. Ik zeg: VOTA SI. En daar wil ik het bij laten.

Hartelijke groet.

Hey Terry, bedankt voor je reaktie, ben er erg blij mee. Zo een vermoeden hadden we al, via een hotel werken is toch wel handiger. Mijn man kaneigenlijk alles op fittness gebied, les geven, ook buiten aktiviteiten, personal trainer en voedingsadvies dus ik hoop dat hij daar wat mee kan?
Wij komen in juni naar cura en gaan dan zeker die hotels bezoeken thanks voor de tip :slight_smile:

Sacha

Ik vind het wel ‘leuk’ hoor om dit zo te volgen Terry.Ik vind het reuze interessant en ben erg benieuwd wat het gaat worden. Ik blijf het zeker volgen!

en wat is het geworden?