Wie kan zich nog herinneren, de eerste keer...

Wie kan zich nog herinneren, de eerste keer op reis naar Kenia.
Een ontwikkelingsland, een Afrikaans land en een exclusieve topbestemming waar de meeste reizigers maar eens in hun leven komen, want het is duur, veel duurder dan een gemiddelde badplaats aan de Middellandse zee en vooral door de safari.

Logisch, en comfortabel dat wanneer je vreemd bent in een land als Kenia, je de eerste keer een van de vele strandhotels uitzoekt als verblijf.

Alles is eng.
In je hotel doet de reisleiding daar nog een schepje bovenop.
Begeef je vooral niet buiten het hotel, dat is te gevaarlijk in verband met rovers.
Boek niet buiten onze reisorganisatie je safari, dan ben je niet verzekerd.
Maak geen foto’s van locals, en ga zo maar door…

Dat gevoel van onveiligheid wordt versterkt als er een horde beachboys op je af komt rennen om allerlei diensten en goederen te verkopen.
Ze weten het feilloos dat er nieuwe aankomsten zijn.
Ook zien ze aan de manier waarop je loopt en op hen reageert, dat je nieuw bent in Kenia.
Niet iedereen is daarvan gediend, maar in wezen zijn deze jongens echt geen bedreiging en laten ze je uiteindelijk wel met rust.

Eenmaal buiten de hotels, een spannend avontuur de eerste keer, kom je een heel ander Kenia tegen. Een aantal mensen op dit forum gaat regelmatig naar Kenia, net als ik. De locals zijn uitbundig enthousiast, nieuwsgierig, behulpzaam, hartelijk en welkomend, een heel ander beeld dan dat de reisleiding geeft.

Veel vragen op het forum komen vervelend over, onderwerpen waar al eens eerder over geschreven, of zelfs bijna ruzies over zijn uitgevochten (Mwende, weet je nog, ik hooop van niet!) We kunnen het oneens zijn over hoe je het beste vakantie kan vieren, wel of geen malariapillen, wel of niet pinnen, en we kunnen dat hier bespreken, het is een leuk informatief forum met allerhande mensen met verschillend achtergrond, verschillende leeftijden, verschillende motieven om naar Kenia te gaan.

Ik kan me nog de eerste keer Kenia herinneren, alles deed ik volgens advies van de reisleiding, en nog meer dan dat, elke minuut van de dag was gepland. Wereldwijzer had ik nog niet ontdekt toen, erg jammer achteraf want er is veel informatie te wisselen.

Persoonlijk zou ik nu zeggen: boek nooit een all inclusief hotel, het is zonde om daar je dagen te slijten, dat kan later altijd nog in andere landen. Maar, ik kan me ook mijn eerste keer herinneren en inmiddels ben ik een stuk zelfverzekerder om hier op straat rond te wandelen. Anderen zullen vast een goede reden hebben om wel een strandhotel te boeken, op een forum kan je niet zien of iemand fysiek 100 % is bijvoorbeeld, of met hele jonge kinderen op vakantie gaan, of zich de luxe kan permitteren dus dat gewoon doet.

Iedereen beleeft z’n eigen Kenia, op zijn eigen manier en heel veel mensen komen na een jaar of aantal jaar terug. Veel reizigers willen graag goed voorbereid op vakantie, vooral de eerste keer, en als ik me mijn eerste keer herinner, dan geef ik ze geen ongelijk.

Hoe ervaren je ook bent, elke dag leer je weer wat nieuws. Kenia en de mensen gaan in je hart zitten, of je komt hier nooit weer terug, daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik beantwoord liever een vraag of men dure sierraden nodig heeft op straat, dan dat iemand met een verhaal komt dat ze gestolen zijn. Vanzelf sprekend? Nee, alle reden om hoe dan ook goed voorbereid op vakantie te gaan, want Kenia is een prachtig land en heeft voor iedereen veel te bieden.

Kenya, ik herinner me de eerste keer in Kenya als de dag van gisteren. Ik was 22 en kwam aan in een mistig, regenachtig Nairobi, iets wat ik helemaal niet had verwacht, dacht dat het tropisch en warm zou zijn, dus een beetje teleurgesteld in het weer was ik de eerste minuten wel. Eenmaal aangekomen in onze YMCA (volgens mij in Eastleigh) pakten we onze spullen uit en gingen met onze begeleiders naar de markt vlakbij. Een dikke laag modder, allemaal mensen op blote voeten, stank, iedereen riep mzungu en wilde aan ons zitten. Ik vond het vreselijk, ik liep op hoge gympen (was ons aangeraden) en alle locals liepen op blote voeten door de vuilnis en de modder. Na die eerste dag wilde ik alleen maar in mijn kamer blijven, ik vond de confrontatie met al die ellende, manke en ziek mensen, bedelaars en drukte, stank en armoede verschrikkelijk.

Ik ben nooit in die resorts of in die lodges in wildparken geweest. Wij reisden met een eigen bus allemaal projecten langs en zo ben ik ook in MasaiMara geweest, geslapen in een boma (niet eentje voor de toeristen) en gewandeld met Maasaimeisjes van de ene boma naar de andere tussen de wilde beesten door. En ik heb een paar maanden in een krottenwijk in Kisumu gewoond in een project.

Aan de kust ging ik naar het strand met locals. Als we iets wilden drinken in de hotels langs de kust (iets wat ik gewoon gewend was) mochten we niet naar binnen, alleen ik mocht op het terras wat drinken, de Kenyanen moesten buiten blijven.

Dit jaar ga ik voor het eerst in zo’n resort-achtig hotel, het Reef-Hotel. Ik hoop dat er wat veranderd is en dat ik mijn bekenden uit Mombasa gewoon mee kan nemen voor een drankje.

Mooi verwoord en heel erg waar.

Er is 1 ding : de eerste keer dat ik weer terugging naar Kenya, met man en 5 kinderen, was in 2003. Het speelde al een tijdje door mijn hoofd dat ik terugwilde, maarhet was atijd zo duur !

Toen kwam bij D-reizen een last minute aanbieding !! 299€ pp voor 9 dagen ALL INCLUSIVE. (wat toch wel handig is als je 5 grote eters hebt !!)

Dat kon ik uiteraard niet laten liggen en zo zijn we dan de eerste keer allemaal samen gaan proeven.

Mijn oudste wil nooit meer terug, de rest is even verslaafd als ik.

Het ding, wat ik hierboven bedoel , is : prijsgewijs met het plaatje ook kloppen.
Ik heb nu het mega geluk dat ik een vriend heb, die al heel zijn leven in Kenya woont en een buitenverblijf heeft waar ik voor een vriendenprijsje gebruik van mag maken.

Als de mensen op het forum hier alleen kijken naar Kenya boeken bij de reisagenten, dan is het een dure grap.

Ik kan haast niet wachten om weer naar huis te komen, nog minder dan 1 maand jipieieie

Hakuna matata, wel even melden aan de receptie !

Hoelang moet jij nog slapen voor het zover is ?
:zon02:

Nog even een aanvullig.
Gisteren vertelde ik mijn oudste zoon dat ik altijd terugwilde naar Kenya, zo ook de vriendin waarmee ik meerdere keren geweest ben. Ik heb er een stukje van mijzelf achtergelaten en een stukje Kenya voor in de plaats mee terug genomen.
Ik verheug me er ontzettend op dat ik na lange tijd nu weer terugga! Nog minder dan 6 weken!

Ha Mwende, het aftellen is begonnen!!!

Als je dan op weg bent van Reef naar Lamu, stop dan even voor thee in Kilifi ??

LEUK !

Ha Mwende, we zijn wel met een heel gezelschap hoor! 2 volwassenen, 3 kinderen:-)))
Als je een leuk plekje voor 1 overnachting weet daar in Kilifi, doen we het misschien wel vertrekken we de volgende dag verder naar Lamu:-)

Dit bedoelde ik dus, iedereen heeft z’n eigen ervaringen en het ene bezoek in Kenia is weer heel anders dan de vorige.
Zelfs al heb je er twee jaren gewoond.
Dat gevoel dat je iets achter laat en hoe dan ook weer terug moet, dat had ik vanaf de eertse keer.
Dat terwijl de eerste keer (achteraf) helemaal niet zo’n bijzondere vakantie was, maar ieder bezoek weer, en elke dag als je hier bent doe je nieuwe ontdekkingen.

Herinneren…dat gaat voor mij nog niet op!
over een paar maanden ga ik voor de 1e keer naar Kenia en ik vind het superspannend! Mijn sponsorkinderen wonen daar en ik ga ze opzoeken!
Ik ben zowiezo al Afrikagek dus een vakantie daar zat er wel aan te komen…en nu eindelijk gaat het gebeuren >>>
En mijzelf kennende ga ik volgend jaar weer.
Ergens op het forum heb ik wel wat handige tips gelezen maar ik ben van plan deze vakantie gewoon over me heen te laten komen, ben redelijk flexibel en pas me snel aan situatie’s aan.
Maar er is genoeg te lezen op dit forum!
Kennen jullie het Africa Night forum? De moeite waard om ook eens daarop te kijken/lezen.

Ziet er leuk uit dat forum Amavee.

Link is: http://www.africanightforum.com

Als je nog vragen hebt over Kenia, er zitten hier een aantal mensen die heeel veel weten en anderen, die net als jou voor het eerst het avontuur aangaan.
Leuk, dat je naar Kenia gaat…

De 1e keer dat ik ging was in 2005. Wel naar een all in resort omdat we dat gewoon lekker vinden! Gelukkig waren we wel zo slim om alles bij lokale touroperators te boeken.

De busreis naar de ferry, de oversteek en de reis door de armoede. Wat was dat een eye-opener. Ooit zou ik met mijn kinderen hier naar toe gaan om ze te laten zien dat niet iedereen gewoon maar een gameboy etc heeft. Op mijn verjaardag zijn we naar Funzi island geweest. Nog steeds de meest indrukwekkende verjaardag ooit.

Het jaar erop weer naar hetzelfde resort maar nu met kinderen. We hadden nog altijd contact met onze taxichauffeur en onze touroperator. Weer zijn we naar de mooiste plekken geweest. Ook zijn we bewust met de kinderen bij een weeshuis en bij straat kinderen geweest. Wij vinden het erg belangrijk dat ze wat van andere culturen en leefwijzes meekrijgen.

Het jaar daarna zijn we een maand met de kinderen naar een prive gehuurd huis gegaan. Dan maak je het leven daar toch anders mee. Geen electriciteit bij tijd, geen water voor je wc door te trekken en om te douchen omdat er een stukje plastic voor een leiding ligt. Maar ja hakuna matata!! Zelf naar de lokale marktjes om je boodschappen te doen, zelf onderhandelen voor een redelijke prijs. Alles met de matatu, wat een ervaring (wel met hulp van een vriend). Na een paar dagen word je herkend en houden de mensen je aan voor een praatje. Op een gegeven moment valt de grote armoede en achterstand je niet meer op. Je ziet het wel maar je schrikt niet meer. De mensen zijn zo vriendelijk, trots en behulpzaam. Daar kunnen wij in het rijke westen nog heel wat van leren.

Wij zijn inmiddels allemaal verslaafd aan Kenia en willen graag weer een keer terug maar ja inmiddels is het 4e kindje op komst. Waarom is zo`n geweldig, verslavend land zo duur?? Ooit, ja zeker ooit ga ik weer naar het land wat in mijn hart zit.

Handigje, wat leuk om je reactie te lezen.

Wat is dat toch dat men zo verslaafd aan een land kan raken! Ik heb al eerder gehoord dat als je er eenmaal geweest bent je op de terugreis alweer plannen maakt voor een volgende reis.
Nu weet ik niet of dat voor alle Afrikaanse landen geldt…
Ja ook ik ga met een vriendin in een resort maar we gaan ons zeker mengen tussen de locals bv de ouders en familie van mijn sponsorzonen die ons graag willen voorstellen!
Ik ben zeker voorbereid op het zien van armoede en het halstarrig vastklampen van mensen die hun diensten willen aanbieden. Het is fijn te weten wat je kunt verwachten!
Het boekje Swahili op reis gaat ook mee want ik vind het leuk de mensen in hun eigen taal te kunnen begroeten.
Maar ik wil het forum nog doorspitten om meer te weten te komen :dag:

Amavee, zodra wij weer gaan denk ik dat we toch weer naar een resort gaan. Sorry voor alle “tegenstanders” daarvan. Met kinderen vind ik het makkelijk. Ik heb gemerkt dat mijn kinderen zich goed vermaken in een prive gehuurd huis maar dat ze het toch leuker vinden om met een animatie team en andere kinderen te spelen. Ik vind ook niet dat resortgangers zich hoeven te verontschuldigen voor het feit dat we daar gaan zitten (dat gevoel bekruipt me af en toe als je de topics leest).

Ik ben nu een paar keer in Kenia geweest en ik weet inmiddels dat het zeker de moeite waard is om je buiten je resort te begeven. Niet alleen voor uitstapjes maar ook voor wat te eten. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat als je de mensen netjes duidelijk maakt dat je niets wilt kopen ze je ook vrij makkelijk met rust laten en net zo vriendelijk blijven. Uitzonderingen daar gelaten maar die heb je overal.

Mijn kinderen van toen 3 en 6 spraken ook een paar zinnetjes Swahili. Op straat hielden ze heel korte gesprekjes met de mensen en dat werd zeer gewaardeerd. Zelfs mijn jongens zijn verslaafd aan het land en vragen vaak wanneer we weer een keertje gaan. Ik ben in nog een paar landen (ook buiten Afrika) geweest maar geen enkel ander land gaat zo in je bloed zitten als Kenia (bij mij dan).

1 like

Leuk topic!

Voor mij is de 1e keer Kenia nog niet zo lang geleden, maar het heeft wel een grote indruk achter gelaten.
Ik heb het “geluk” dat ik niet in een toeristisch gebied ben belandt ( ik heb niets tegen all inclusive hotels, of rondreizen, ik heb er genoeg gemaakt).
Ik heb in Barcelona een Keniaan leren kennen en hij heeft mij in 3 weken tijd het “echte” kenia laten zien.

Het gebied waar ik geweest ben is Meru. Na de aankomst in Nairobi was Meru een verademing. Geweldig natuur, voor de olifanten hoef je niet het natuurpark in, ze staan vlakbij het dorp ( wel achter een hek). Heel veel vlinders, vogels. Wij hebben veel tochten gemaakt op de motor, naar mount Kenia, de evenaar, Maua het gebied waar de miraa wordt verbouwd. Veel wandelingen in de prachtige natuur. Het leven van de locals heel dicht bij meegemaakt, ze leven dichtbij de natuur, geven niets om televisie, een radio is er wel.
Ze zijn heel gastvrij, ze zorgen altijd dat er iets te eten is.
Ze vinden het fijn als je ook je handen uit de mouwen steekt, en af en toe wat swahili probeert.
Met de kinderen heb je snel contact, ze vinden je bijzonder, mzungu.
Rekenen doen ze in het engels en het alfabet leren ze ook in het engels.
Ze krijgen engels vanaf hun 7de jaar, dus de meeste mensen spreken wel een paar worden engels.
Het enige waar ik heel erg aan moest wennen, is de hele dag nagestaard worden. Zeker in dit gebied, hier is het niet toeristisch. De enige blanken die hier zijn, die lopen niet op straat maar rijden altijd in de auto.
Al met al een geweldige vakantie!

En ik ga terug… 30 juni mag ik weer voor 3.5 week.
Heel veel zin in. Heerlijk Ugali & sukumawiki eten mmmmmmmmm

1 like

Dat geldt zeer zeker voor andere afrikaanse landen. Bijv. Namibië, Tanzania en Zuid Afrika.

Sudan en Mali zou ik nooit meer doen, maar iemand anders misschien wel…

In Namibië hebben ze bijv. heel veel soorten vlees en BBq’n ze continu en heel veel duitse dingen, Vlees, Worst, KOeken en Taarten … Geen fruit en groenten (en als het er is heeeeeeeeeeel duur) En ongelofelijke landschappen…

Elk land heeft zijn charmes.

Maar Kenya is mijn thuis.

Wat leuk jullie reactie’s te lezen! Beetje bij beetje word ik toch veel wijzer.
Het spijt me nu al dat ik niet langer dan 16 dagen naar Kenia ga, volgend jaar moet het zeker 4 weken worden.
Het verbaast me dat ik dat nu al zo zeker weet! Ik heb duidelijk mijn hart al aan Kenia verloren…:wub:

Hoi Amavee, ik ben er dus ook nog nooit geweest en wij gaan ook 16 dagen en heb ook al het gevoel dat het te kort zal zijn. Ach, laten we maar blij zijn dat we kunnen gaan, qua gezondheid, kosten, ervaringen etc.
Ben benieuwd of we na de vakantie ook nog zo praten, of we helemaal verliefd zijn op het land of juist helemaal niet.
Hele fijne vakantie toegewenst.

Ik hoop dat jullie niet teleurgesteld raken als de verwachtingen zo hoog gespannen zijn. Geldt ook voor mij hoor, ik hoor dat bijna iedere dag:-)))) Ik ben er dan wel vaak geweest, maar verwacht echt een traantje te laten als ik eenmaal Mombasa ruik (of Lamu zie, voel en ruik).
Hahahaha, maar misschien zeg ik deze keer wel “zo, dat was de laatste keer” hahahaha :slight_smile:

Hoi Gilling, grappig dat je hetzelfde denkt over de vakantiedagen! En zeker weten ben ik blij om te kunnen gaan.
Ik ga 9 augustus weg en ben nu al aan het aftellen, gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan Kenya denk.
En de voorpret…heerlijk:vak01: