Wie kan zich nog herinneren, de eerste keer op reis naar Kenia.
Een ontwikkelingsland, een Afrikaans land en een exclusieve topbestemming waar de meeste reizigers maar eens in hun leven komen, want het is duur, veel duurder dan een gemiddelde badplaats aan de Middellandse zee en vooral door de safari.
Logisch, en comfortabel dat wanneer je vreemd bent in een land als Kenia, je de eerste keer een van de vele strandhotels uitzoekt als verblijf.
Alles is eng.
In je hotel doet de reisleiding daar nog een schepje bovenop.
Begeef je vooral niet buiten het hotel, dat is te gevaarlijk in verband met rovers.
Boek niet buiten onze reisorganisatie je safari, dan ben je niet verzekerd.
Maak geen foto’s van locals, en ga zo maar door…
Dat gevoel van onveiligheid wordt versterkt als er een horde beachboys op je af komt rennen om allerlei diensten en goederen te verkopen.
Ze weten het feilloos dat er nieuwe aankomsten zijn.
Ook zien ze aan de manier waarop je loopt en op hen reageert, dat je nieuw bent in Kenia.
Niet iedereen is daarvan gediend, maar in wezen zijn deze jongens echt geen bedreiging en laten ze je uiteindelijk wel met rust.
Eenmaal buiten de hotels, een spannend avontuur de eerste keer, kom je een heel ander Kenia tegen. Een aantal mensen op dit forum gaat regelmatig naar Kenia, net als ik. De locals zijn uitbundig enthousiast, nieuwsgierig, behulpzaam, hartelijk en welkomend, een heel ander beeld dan dat de reisleiding geeft.
Veel vragen op het forum komen vervelend over, onderwerpen waar al eens eerder over geschreven, of zelfs bijna ruzies over zijn uitgevochten (Mwende, weet je nog, ik hooop van niet!) We kunnen het oneens zijn over hoe je het beste vakantie kan vieren, wel of geen malariapillen, wel of niet pinnen, en we kunnen dat hier bespreken, het is een leuk informatief forum met allerhande mensen met verschillend achtergrond, verschillende leeftijden, verschillende motieven om naar Kenia te gaan.
Ik kan me nog de eerste keer Kenia herinneren, alles deed ik volgens advies van de reisleiding, en nog meer dan dat, elke minuut van de dag was gepland. Wereldwijzer had ik nog niet ontdekt toen, erg jammer achteraf want er is veel informatie te wisselen.
Persoonlijk zou ik nu zeggen: boek nooit een all inclusief hotel, het is zonde om daar je dagen te slijten, dat kan later altijd nog in andere landen. Maar, ik kan me ook mijn eerste keer herinneren en inmiddels ben ik een stuk zelfverzekerder om hier op straat rond te wandelen. Anderen zullen vast een goede reden hebben om wel een strandhotel te boeken, op een forum kan je niet zien of iemand fysiek 100 % is bijvoorbeeld, of met hele jonge kinderen op vakantie gaan, of zich de luxe kan permitteren dus dat gewoon doet.
Iedereen beleeft z’n eigen Kenia, op zijn eigen manier en heel veel mensen komen na een jaar of aantal jaar terug. Veel reizigers willen graag goed voorbereid op vakantie, vooral de eerste keer, en als ik me mijn eerste keer herinner, dan geef ik ze geen ongelijk.
Hoe ervaren je ook bent, elke dag leer je weer wat nieuws. Kenia en de mensen gaan in je hart zitten, of je komt hier nooit weer terug, daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik beantwoord liever een vraag of men dure sierraden nodig heeft op straat, dan dat iemand met een verhaal komt dat ze gestolen zijn. Vanzelf sprekend? Nee, alle reden om hoe dan ook goed voorbereid op vakantie te gaan, want Kenia is een prachtig land en heeft voor iedereen veel te bieden.