Wij gaan deze zomer voor het eerst naar Kenia en ik lees in verschillende topics dat mensen er telkens terugkeren of zelfs heimwee hebben.
Wat is het dat Kenia zo speciaal maakt?
Ben heel erg benieuwd en kijk uit naar jullie reakties.
Alvast bedankt
Ik was verkocht toen ik de eerste keer ging in 1986. In 1987 weer, 1988 en 89 gebleven, 1990 weer…en altijd heimwee gehouden.
De geur, de warmte, de kleuren en de mensen. Ik ben nooit op een “safari” geweest zoals mensen hier beschrijven, naar een speciaal park. Een keertje bij lake Naivasha op doorreis. Heb ook nog nooit leeuwen, olifanten en neushoorns gezien. Op doorreis wel heel veel andere dieren. Dus die jacht op de grote vijf is niet wat mij daar naar toe drijft.
Ik ga nu weer sinds lange tijd en ik verheug me er ontzettend op. Ook nu weer niet speciaal voor de dieren, al gaan we wel een tripje je maken om de giraffen en zebra’s tegen te komen. Maar ik kijk nu al uit naar chai, mandazi en chapati met kleine bruine boontjes met cocos 's morgens. En naar wali met vis tussen de middag.
Heel mooi omschreven!
Daar komt bij het strand, de warmte van de mensen en hun mentaliteit (vaak pole pole).
Voorbeeld:
Je zit lekker rustig aan een strand van de namiddag te genieten met een drankje.
De vissers komen net terug in van die oude houten bootjes met hun nieuwe vangst, een beleving op zich.
Je hebt zin in vis, zoekt er een mooie uit. Die wordt vervolgens terplekke voor je bereid.
Mooier kan het leven niet zijn.
Er zijn hier verschillende mensen die mooie villas verhuren.
Persoonlijk vind ik een private villa een veel betere manier om van het echte Kenia te genieten dan bijvoorbeeld in een all-inclusive hotel die je in elk vakantieland kan vinden.
Wat een leuke reakties!
Ik ben ook meer een mensenmens maar ga voor mijn hubbie en jongste zoon toch wel een safari doen maar niet te lang ( hooguit dag of 3 Tsavo east and west).
Verder gaan we in elk geval ook ons sponsorkind van plan nederland op zoeken in kilifi wat goed te doen moet zijn vanuit diani beach waar we een huisje bij trudi gehuurd hebben (zij is ook vaak aktief op dit forum)
Vandaar uit willen we graag een kindertehuis en een tehuis voor gehandicapten bezoeken en ook zouden we graag met zo’n boot mee voor een dagje. Volgens mij kon je ook nog naar een krokodillenopvang, lijkt ons ook erg leuk en natuurlijk willen we graag naar een al dan commercieel masaai dorp tijdens de safari.
Verder lekker genieten en eventueel nog naar fort jesus.
Zoals ik het lees kun je daar lekker eten? Gevaarlijk voor mij, ben zo ongeveer de helft van het jaar op dieet om in de zomer weer in bikini te kunnen hi hi.
ben vooral heel erg benieuwd naar de manier van leven, ik hoop daar ook wat te leren. Dat je maar weinig nodig hebt om lol te kunnen hebben wist ik al maar die mensen hebben echt bijna niets en lijken (in boeken en op tv) toch echt gelukkig te zijn. Ook ons materialisme staat me niet meer aan (in nederland) en leef steeds meer back to basic.
Nogmaals ben erg benieuwd en tel de maanden af.
Als jullie nog meer kunnen vertellen; GRAAG! Ik ben wat dat betreft net een spons.
Bedankt alvast
Ik ga nu voor het eerst in mijn leven in een hotel (resort-achtig ding) in Mombasa. Ik sliep vroeger als ik een keer rustig wilde slapen in het New Peoples Hotel in Mombasa. Ik ken het strand van Mombasa alleen van “dagjes” er naar toe.
Ik heb in Kenya erg veel geleerd. Ook om vooral te waarderen wat je thuis hebt omdat zoveel mensen dingen als goede scholing, goede zorg bij ziekte, een baan die genoeg oplevert om comfortabel van te kunnen leven moeten missen.
Van 1979 tot 1983 heb ik full time in Kenya gewoond met mijn ouders en zusje omdat mijn vader daar werkte. Het was ongetwijfeld de leukste periode uit mijn jeugd.
Door trouw/kleine kinder beslommeringen dan een tijdje niet terug kunnen gaan en sinds 2002 weer lk jaar minimum 1 keer soms 2 keer terug.
Gelukkig heb ik een heel goede vriend daar van wie ik zijn beachhouse mag huren. Dat is geen luwe villa maar gewoon 3 slaapkamers, keuken, badkamer op 50 meter van de zee…En… muggennetten. Het is ons tweede thuis. We hebben als we even terug zijn weer heimwee.
De 3 jongste kids (mijn zoons zijn het huis uit) vinden het ook super ! Ze spelen met de lokale kinderen, gaan mee naar school, hebben geen WII, TV, PC etc etc en missen dat helemaal niet.
Ze beseffen nu extra goed hoe overdreven rijk wij zijn hier in het westen.
De mensen in Kenya zijn ondanks hun armoede veel blijer met het leven en staan altijd voor je klaar.
Ik sluit me verder helemaal aan bij Somoe en Kenya :
-De vissers komen net terug in van die oude houten bootjes met hun nieuwe vangst, een beleving op zich.
Je hebt zin in vis, zoekt er een mooie uit. Die wordt vervolgens terplekke voor je bereid.
en
-chai, mandazi en chapati en vul nog aan met Sukuma Wiki, cashew noten en superfruit.
Landen in Kenya voelt als thuiskomen, vertrekken naar Belgie is altijd K*t… maar het moet wel vanwege de opleiding van de kinderen en het werk…
VANDAAG IS HET FEEST NDURYA HEEFT EEN DOCHTER ERBIJ !!! Ze is wel erg vroeg geboren, na 7 maanden zwangerschap, net als haar broertje Benson. (ndurya is 1 van onze beste vrienden daar waarmee we een waterproject opzetten)
Als ze een week oud is krijgt ze haar naam. Ik ben benieuwd.
Ik hoop dat je evenveel geniet van Kenya als wij en dat je misschien vind je het leuk om ons op te zoeken in Kilifi van de zomer ?! Wij zijn er van 1 tot 31 july !
:zon02:
Voetpompen van kickstart vanaf 300 euro.
Bereik is tot 14 meter diep.
Voordelen zijn:
Effectief tot 2 hectare.
Geen electriciteit nodig
Geen agregaat en geen brandstof
Minimaal onderhoud, ongeveer 1 euro per jaar aan nieuwe rubberen ringetjes.
Minimale afschrijvingskosten, langere levensduur
Geen gevaar op diefstal
Nadelen:
Pompen gaat met de hand of voet, maar er is mankracht genoeg ik Kenia.
Hoi Ja die ken ik !
We zijn idd daarmee bezig, heb die stand bezocht op de horticultural fair in Machakos ! Tevens is er een organisatie die zich bezighoud met het her introduceren van NATIVE keniaanse groenten waarvan de meeste Kenianen niet eens de naam meer kennen !
Ik zou het wel heel erg leuk vinden om je te bezoeken maar wij vertrekken pas op 29 juli 's avonds en komen de 30e dus pas aan.
We gaan in kilifi alleen ons sponsorkindje bezoeken, voor de rest van de tijd zitten we in diani beach.
Uit jouw verhaal spreekt echt enorm veel liefde voor Kenia en als het aan jou alleen gelegen had had je er waarschijnlijk wel voor altijd gewoond he?
Proficiat met de geboorte van de kleine meid van jouw vriendin. Jammer dat je nog tot juli moet wachten om haar te zien he?
Wij zitten ook niet in een hotel hoor. We hebben een huisje gehuurd (ook bij belgische mensen) en geven ook niets om uiterlijk vertoon.
Ben benieuwd of wij net zo verliefd op het land worden. Ergens van binnen heb ik het gevoel dat deze reis iets gaat veranderen (definitief) in ons leven.
Dank je wel dat je jouw verhaal met ons deelt. Heel erg leuk om te lezen!!
IK ga nu heeeeel egoistsch wezen en zeggen : tis te hopen dat het een, heeeeeeeeeeeeeeeele lange juli wordt, want als het de 30e is zijn wij weer ant rijden naar Nairobi want we vliegen deze keer op NBO met Egypt air (420€/ticket) (maar we vertrekken al 24 juni… ;))
Mombasa-Kilifi is tegenwoordig peanuts, minder dan een uurtje rijden dus…
Ik gun je een heerlijke lange maand om te genieten mwende maar daarna zijn wij 2 weekjes aan de beurt. En we hebben het verdiend al zeg ik het zelf.
We kijken er heel erg naar uit zoals jullie wel merken en hopen dat we net zo enthousiast als jullie zijn als we terugkomen.
Ben echt benieuwd of we ook verliefd op het land en zijn mensen worden.
Aaaaaaah ik zag cashewfruit:nod:!!! Jemig, dát heb ik lang niet gegeten, zeg! Als je dorst hebt, heel erge dorst…en dan een cashewfruit nemen…aaaaaa, lekker!
Hee, maar een lekker stekje heb je daar zeg!
Oh en Doriani, daar ben ik ook zo verschrikkelijk gek op, de rijpe dan wel te verstaan, he Maar ik ben er in Juli op het verkeerde moment voor, volgens mij. Doriani is er toch veel in januari/februari?
In Kenia mag je lekker met je (gewassen!) handen eten, ook in (plaatselijke) restaurants.
Ze komen langs met warm water en zeep, zowel voor als na de maaltijd.
Eten doe je samen, ook als je thuis bent schuiven de buren aan, het is een sociale gebeuren.
Dat mis ik vaak in Nederland!