Wie gaat de komende dagen met de vliegtuig naar Peru?

Onze zoon zit samen met zijn vriendin in Peru en heeft ons zojuist een berichtje gestuurd dat zij zijn beroofd van hun tas en daarin zitten een kleine en een grote fotocamera in. Ze willen nog ruim anderhalve week blijven om daarna door te reizen naar bolivia.

Mijn vraag luidt;
Wie gaat de komende dagen naar Peru vanuit Amsterdam?
Kunt een van de lezeressen hier voor hun een vervangende fototoestellen meenemen?

Verkopen ze in Peru dan geen foto-cameras?

Ik weet niet waar in Peru ze zitten, maar als ze in Lima zijn kunnen ze net zo gemakkelijk in winkelcentrum Larcomar (Miraflores) of Jockey Plaza (tegenover Universidad Lima) een toestelletje kopen. Hier verkopen ze ook gewoon merken als Canon, Sony, etc.

Wel shit dat ze beroofd zijn, waar is dat gebeurd?

Saludos!
Mike

Hij zegt dat het daar twee keer zo duur is

Mmm daar kun je wel eens gelijk in hebben. Een maat van me hier in Lima heeft laatst ook een nieuwe moeten kopen, Sony Cybershot, en die was inderdaad wat duurder dan in Nederland (niet de helft, maar toch wel wat duurder).

Ik denk dat ze beter een camera in Peru kunnen kopen. Anders zullen ze nog enkele dagen zonder camera zitten denk ik. Je moet anders eerst wachten tot er iemand vliegt, vervolgens het versturen van de camera binnen Peru (dat kan ook enkele dagen duren afhankelijk van waar ze zijn). Dan kan het nog zo zijn dat ze de factuur van de camera willen zien bij het verzenden (bij computers is dat in iedergeval zo). Een niet Spaanstalige factuur zullen ze waarschijnlijk niet accepteren, zou je eerst moeten laten vertalen. Daarnaast is ook nog een Spaanstalige pakketbrief nodig, waar de inhoud op staat beschreven. Allemaal niet erg gemakkelijk dus.

In vrijwel elke stad in Peru kun je digitale camera’s kopen. Het kan zijn dat ze wat duurder zijn, het is mij nooit echt opgevallen.

tnx pa en ma voor het openen van een topic hier :slight_smile:
Allereerst, we zijn bestolen in een restaurant in Cusco. Ik ging naar de w.c. en had de cameratas onder de tafel gezet. Mijn vriendin zat nog steeds aan tafel. Toen ik binnen een minuut terugkwam (snoot alleen mijn neus vanwege verkoudheid) was de tas al weg! Heb nog rondgerend, maar niks tegengekomen. Achteraf bleek (via de beveiligingscamera´s) dat het om 4 oudere personen ging, netjes gekleed met gilletjes enzo, die erg professioneel te werk gingen. Eentje leidde mijn vriendin af, de ander schoof de tas met zijn voet uit het zicht, en de ander pakte hem af terwijl nog een ander een oogje in het zeil hield…

Verder zijn de camera´s hier in Cusco niet een stukje duurder, maar vaak het dubbele of meer! Ze laten wel iets van ruimte over om te pingelen… Ook zijn ze erg oud. Ik hecht echter veel waarde aan de kwaliteit van een camera. Zo wil ik een spiegelreflexcamera die ook kan filmen, zodat ik niet meer met een SLR en een kleine compactcamera hoef rond te lopen. Zoiets is bijna onvindbaar in Cusco. Ik heb zelf al redelijk wat gesurfd op het internet, en het viel me op dat in Lima de prijzen ietsie pietsie lager liggen dan in Cusco, maar bij een camera van b.v. 1000euro´s betaal je gewoon MINIMAAL 500euro meer dan in Nederland… Hetzelfde geldt voor een macbook adapter kopen in Peru. Doordat er in heel zuid amerika geen Apple store is, zijn ze onvindbaar, en waarschijnlijk onbetaalbaar.

Erg lief van mijn ouders om te vragen of iemand een camera mee wilt nemen voor mij, maar voor mij is dat niet echt een optie om meerdere redenen. Ik ben nog wel een tijdje in peru (niet echt een planning) dus ik dacht eraan om zelf naar Amerika te gaan en daar het een en ander weer aan te schaffen en dan weer terug te keren naar mijn vriendin in Peru. De tickets zijn echter schandalig duur… Retourtje Lima - Miami, 1400$ voor 2 dagen… Ook geen optie dus… Nu raadde mij net iemand aan iets via Amazon te bestellen, maar ook dit vertrouw ik niet echt… Een camera bestellen die vanuit Amerika naar Cusco(3300meter) moet komen :frowning: Een adapter voor de macbook wil ik nog wel proberen, maar een dure camera :S Erg lastige situatie aangezien ik bezig ben met mijn droomreis van een jaar, en nog minimaal 3 maanden in zuid amerika zit… Daarna Australie, maar dat moet geen probleem zijn om daar iets aan te schaffen. Dusja…

Heeft iemand misschien nog een origineel idee voor mij, om toch de nodige elektronica aan te schaffen in Peru?!? Redelijk hopeloze situatie, maar ik vraag het toch :stuck_out_tongue:

Camera in Nederland kopen, en dan verzekert opsturen met DHL of een andere koeriersdienst? Misschien moet je invoerbelasting betalen, maar dat zal vast goedkoper zijn dan de opties die je zelf noemt.

Prijzen tussen de verschillende landen in Zuid-Amerika kunnen enorm verschillen. Als je tijdens je reis bijvoorbeeld naar de Yguazú-watervallen gaat, profiteer en kijk dan ook eens in Ciudad del Este (Paraguay) of je daar de foto-camera kan vinden die je nodig hebt.

Naar welk merk en model ben je specifiek naar op zoek?

ben opzoek naar een redelijk goede spiegelreflex camera zoals de Nikon d300s of de Nikon d5100. Tnx voor de tip! Even googlen… Waarschijnlijk moeten we dan wel ons hele schema door elkaar gooien, maar dat hebben we voor een goede camera wel over :slight_smile: Ook moeten we even uitzoeken of dat gaat… verzekerd opsturen naar Cusco, maar als dat in totaal 100euro ofzo kost, dan gaat het nog, maar als dan ook nog eens een dikke lading invoerrechten overheenkomt… Moet ik ook nog even verder uitzoeken :S

Mja, dus een tip voor de andere reizigers: voortaan iets van je tas om je been binden!!! pfff…

Prijzen van merk en type zoals jij zoekt, in Ciudad del Este (Loje Mega):

CAMERA NIKON D-300S 12.3 CORPO PRETO, 1.468 US$
CAMERA NIKON D-300S 12.3 KIT18X105 PRETO 1.950 US$
CAMERA NIKON D-3100 18-55 VR KIT PRETO, 680 US$
CAMERA NIKON D-5000 12.3 KIT 18X55MM, 702,00 US$
CAMERA NIKON D-5100 18-105 KIT PRETO, 1.100,00 US$
CAMERA NIKON D-5100 18-55 KIT PRE 893,00 US$
CAMERA NIKON D-5100 18-55+55-200 KIT PRE 1.100 US$

Ik weet niet hoe zich dat vergelijkt met Peru of Europa en weet ook niet waarom voor dezelfde modellen verschillende prijzen gehanteerd worden, maar dat zal jij als kenner vast wel weten.

:vak02:

off topic:

[quote="“grietzen, post:11, topic:91422"”]

… en weet ook niet waarom voor dezelfde modellen verschillende prijzen gehanteerd worden, maar dat zal jij als kenner vast wel weten.

[/quote]

De camera’s (bodies) zijn hetzelfde, maar de lenzen verschillen. Daarom zijn de prijzen anders.

1 like

In Jockey Plaza in Lima zit een Apple store volgens mij. Misschien dat je daar wat aan hebt voor de adapter.

Nu je aangeeft wat voor camera je zoekt begrijp ik wel dat er een behoorlijk verschil is. In de VS zou inderdaad het goedkoopste zijn, maar tickets zijn op het laatste moment altijd erg duur (je moet deze min. 2 weken van te voren kopen). Opsturen vanuit Nederland kan ook lang duren. Behalve dat het vaak 1 a 2 weken duurt om te verzenden, zal het pakket ook afgehandeld worden door de douane en dat kan weken duren. Daarnaast moeten er flinke invoerheffingen betaald worden.

Misschien dat Paraguay inderdaad een optie is.

Wow Grietzen!!
Thanks for the info! Als deze prijzen echt kloppen dan hoef ik niet terug naar Amerika nee :slight_smile: Mag ik vragen welke site je precies gebruikt hebt? ik heb deze gevonden: http://www.lojamega.com.br/ maar daar staan ze niet op :S

Alvast erg bedankt! Waarschijnlijk dat ik dan mijn reisschema wat aanpas, maargoed, dan krijg ik ook weer een extra stempeltje in mijn paspoort :smiley: Machu Picchu moet dan maar met mijn iphone gefotograveerd worden :S

klik hier voor de link.
Staat allemaal in het braziliaans want het zijn vooral Brazilianen die inkopen doen in Ciudad de Este.
Zou die prijs wel even dubbelchecken met die shop voordat je afreist naar Ciudad del Este, kom je tenminste niet voor verrassingen te staan.

:paranoid: Let goed op in Ciudad del Este: Het is niet de meest frisse stad van het continent…

Succes! Hoop dat het allemaal lukt, heb je tenminste goeie fotos van de Yguazú watervallen!
:vak02:

Beste LauRamon,

Wat een vervelend begin van jullie reis (jullie behoren natuurlijk juist de mooie avonturen mee te maken in plaats van hier op wereldwijzer te surfen…).

Wellicht dat nog een alternatief is om via Ebay.com een camera te kopen. Ik had zelf in Ecuador plotseling camera-accessoires nodig en ik kon die goedkoop en snel via een betrouwbare Ebay-winkel kopen. Daar zijn er maar zat van, en vast ook die naar Peru verschepen. Heel veel succes daarmee en nog een goede reis gewenst!

Even semi off-topic: ik begrijp alle goede bedoelingen van Cromajoma om fototoestellen vanuit NL naar Peru voor jullie mee te laten nemen, maar nu jullie toch al hebben aangegeven dat dit niet haalbaar is, wil ik daarover nog wel opmerken dat ik mij heb verbaasd dat niemand hier heeft laten weten dat aan dat soort acties in het algemeen nogal wat risico’s kleven. Ik ben zelf altijd bereid om iedereen te helpen, maar een “internetbekende” op deze wijze helpen is gewoonweg niet zo verstandig. Tussen NL en Peru wordt veel drugs verhandeld en je wil niet meemaken dat in die camera ook nog iets anders zit dan een accu en een sim-kaart. Dat is niet wantrouwend (en ik geloof jullie wel), maar simpelweg wereldwijs. Ik zou denken dat iedere reiziger per definitie over die voelspriet zou moeten beschikken (zonder die voelspriet is je kans op problemen onderweg namelijk veel groter).

Have fun!

In aanvulling op mijn vorige post:

op Ebay staat een Nikon D300s met 2 kitlenzen, een cameratas en extra accu te koop voor $ 1589, 95. Shipping (verzekerd) naar Peru in 1 dag is mogelijk voor $ 87,65.

Zie:
http://cgi.ebay.com/Nikon-D300S-Digital-SLR-Camera-Body-2-VR-Lens-Kit-USA-/360370676092?pt=Digital_Cameras&hash=item53e7c4217c#ht_17375wt_1139

De verkoper heeft al bijna een half miljoen items naar grote tevredenheid van de feedbackgevers verkocht.

Bedankt Anacondor voor je tip! En inderdaad, ik had nog niet eens aan het risico voor de reiziger gedacht, alleen aan die van mij :S Ik denk hier zelf ook altijd aan, vandaar dat ik mijn backpack altijd in een grote tas doe die ik dicht maak, voordat ik hem ergens inlaad :slight_smile:

Maar die camera via ebay wil ik zeker wel hebben voor die prijs ja! Een beetje boven mijn budget, maar er zitten natuurlijk wel 2 lensen en dergelijke bij. Ik vraag me alleen af of er bij die 1677.6euro nog invoerrechten kunnen komen :S Ik had ergens gelezen dat invoerrechten in Peru erg hoog waren, mochten die er niet bijzitten dan ga ik hem bestellen denk ik! Op deze manier kan ik toch nog goede foto´s maken van de machu picchu! Mocht dit echt buitensporig duur zijn, dan zal ik moeten wachten tot Paraguai… Even kijken of ik hier meer over kan vinden :slight_smile:

Verder iedereen nogmaals bedankt voor de goede tips! Ik zag het gisteren even helemaal niet meer zitten met alle rompslomp, maar er is weer licht :wink:

Betreft eBay: Aangezien de camera vanuit de VS verstuurd wordt moet je wel degelijk rekenen op flinke invoerrechten. Verder kan de verzending wel snel zijn, maar de douane is in mijn ervaring erg langzaam. Het kan weken duren voordat ze het pakketje afgehandeld hebben.

ik lees het net ja :frowning:

Camera and camera accessories: It is highly recommended to bring your camera and camera equipment with you. Check for customs allowances when considering these items (see below for websites in English). It is not a good idea to ship these types of items to Peru, as they are most likely to be heavily taxed by customs. In some cases, it would be cheaper for you to fly back to your country and pick up the items and fly back to Peru instead of shipping them to Peru. Digital cameras and point and shoot cameras are easy to buy here, but specialized cameras (professional quality) and their accessories can be very expensive, if they can be found at all. Camera film is available everywhere.

Ook kunnen ze geen enkele vorm van levertijd aangeven. Erg jammer, mooi pakketje als ik het zo zie…