Peru - september 2008

Hoi allemaal,

Wil zelf in september naar Peru met een groepsrondreis (3-4 weken). Die van Koning Aap spreekt me het meeste aan qua reis. Wil sowieso de Inca-trail lopen. Heeft tot nu toe alleen nog niemand voor die reis geboekt en zie het niet zitten om dalijk de enige ‘single’ te zijn. Zit er nog iemand over deze reis te denken? Laat het me weten!

Groetjes,
Bianca.

hoi hoi

Ik ga in eind april naar peru. En ik heb alleen maar tickets geboekt. Verder niks. Het lijkt me heel interresant. Ik ken geen Spaans en ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Via deze website ben ik van plan wat te verzamelen. Ik weet een ding ik wil Macha Pichu zien…Het is altijd mijn droom geweest…Dus ja…ik ga ook `single`` maar helaas niet in september

greoten

Kadir

Hallo,

Ik speel ook met de gedachte komende zomer naar Peru te gaan. Het liefst op eigen gelegenheid zodat ik compleet de vrijheid heb. Mijn Spaans houdt op bij het bestellen van een biertje. Zal echter geen probleem zijn denk ik. Voorkeur om met public transport in een maand tijd zoveel mogelijk van het land te zien. Het liefst een beetje low budget! Ben op dit moment nog alleen maar hoop op een mede reizig(st)er. Dus als er meer mensen zijn die met deze gedachte spelen dan hoor ik dat graag.

Groeten

Bjorn

Ik hoor van alle kanten dat het geen enkel probleem is om alleen te reizen in Peru, want je bent nooit echt “alleen”. Je komt op je weg voortdurend andere packpackers tegen en maakt een hoop vrienden, met wie je wellicht nog een tijdje verder kan reizen. Zeker in het Zuiden wil iedereen dezelfde dingen zien.
Ben er zelf eveneens in september (en in jan en feb volgend jaar), om Spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen. Ik ga ook als vrouw alleen, spannend, maar ik maak me geen zorgen. Gewoon een beetje gezond verstand gebruiken lijkt me voldoende. Wel leuk, die vrijheid om te gaan en staan waar je wilt!

Groetjes,

Eva

Hallo,

Ik ga ook in september naar Peru en wil eigenlijk ook zonder reisorganisatie gaan maar niet zonder reisgenootje. Ik wil voor ongeveer 6 weken naar Peru gaan. Ik ail graag veel zien maar ook een tempo aan kunnen houden waarbij je ook nog af en toe lekker rustig aan kan doen. Heeft iemand( van de bovenstaande :wink: Dezelfde ideeen?
Ik hoor het wel.

Groetjes,
Linda

Hej Hallo, ik ben van plan 19 september naar Peru te gaan voor een maandje. Ik ga in m’n eentje en ga alles zelf plannen. Wie weet kunnen we samen een stukje reizen en ondernemen.

Hi!

Ik ga van 4-25 september naar Peru, op eigen houtje samen met mijn vriend (dus niet via een reisorganisatie). Het enige wat ik heb geboekt zijn de vliegtickets, hotel voor de eerste nacht en de incatrail naar machu pichu. Uit ervaring (ik heb er 7 mnd gewoond) weet ik dat er genoeg mensen zijn die alleen reizen en dat je veel hostels en activiteiten makkelijk ter plekke kan regelen (september is ook eind van het hoogseizoen). Van mijn oom, die daar woont en een reisorganisatie heeft, heb ik begrepen dat je er voor de incatrail maar wel beter op tijd bij kunt zijn. Er zijn zelfs al startdata in september die nu al volgeboekt zijn…

Groetjes, Chantal

hoi
ik zit nu in Cusco en alles heb ik geregeld in Lima. zooooo gaaf… En over eerder boeken macha pichu… Dat heb ze tegen mij ook gezegd maar nee hoor…ik heb het hier geregeld. Het klopt wel dat er alleen 400 mensen per dag naar Waynapichu mag. Dus je moetzelf weten. ik was 5 minute laat zelfs naar wayna pichu te klimmen. en zonder registratie kon ik naar binnen…geen problem…eheheh
groeten
Kadir

Qua reserveren hangt er van af in welke periode je gaat. Inka trail moet je zowieso vantevoren boeken. Ook de trein naar Machu Pichu is handig om vantevoren te boeken. Anders loop je het risico dat je in een hogere prijscatergorie moet reizen. En het is al zo duur! Die pinautomaat stond niet voor niets op het perron…

Hallo

Ben de voorbije zomer ook met koning aap naar Peru - Bolivia geweest, single. Het was een fijne reis. Alles was goed geregeld en ik was enkel alleen als ik het zelf wou. Zeker gaan! Maar nog beter is Peru Planet, een reiskantoor van een Belg, Dirk en een Peruaanse. Kijk maar eens op www.peru-planet.net De werkwijze van groepsreizen is hetzelfde als die van Aap, maar hun excursies zijn een pak goedkoper. Dirk begeleidt de groepsreizen zelf, dus alles in het Nederlands. Hij kent het land ook omdat hij er woont. Ideaal dus.

ja, incatrail van te voren boeken is wel aan te raden. Of je moet een gokje nemen, maar dan moet je wel heel flexibel zijn met de tijd vrees ik. In hoogseizoen dus zeker reserveren.

Maar voor de mensen die hem niet kunnen lopen heb ik een goede tip: de Salkantay trek. Prachtige trekking door de bergen die uiteindelijk ook bij Machu Pichu uitkomt. Hiervoor is reserveren niet noodzakelijk.

Vanwege m’n werk kan ik alleen in oktober. Ik zit ook aan de reis van Koning Aap te denken (24 dagen) en ga ook alleen! Nog liefhebbers of mensen die al meegaan?

Groeten,

Ronald

ola!

ik ga 10 september naar Peru, direct naar Cuzco om 3 weekjes Spaans-curcus te doen, dus misschien komen we elkaar wel tegen. ik blijf alleen ietsje langer, dus boek daar pas voor de Inca-trail.
misschien tot ziens…
Marijke

Het is inderdaad heel goed te doen om zelfstandig te reizen in Peru maar er gaat wel meer tijd zitten in het regelen van de bussen, de hotels etc. Ter plaatse stikt het van de tour operators waar je korte of wat langere tours kunt boeken, bijvoorbeeld een middagje zeeleeuwen bekijken, of twee dagen naar de Colca Canyon in hot springs badderen en condors kijken, of twee dagen naar de eilanden in het Titicacameer met een overnachting bij een Indianenfamilie. Alles is gewoon heel makkelijk en goedkoop daar te boeken, en je kunt dan zelf bepalen hoe lang je ergens blijft. In het zuiden kom je overal andere buitenlanders tegen en het is heel makkelijk om stukjes samen op te reizen met mensen met wie het klikt, iedereen wil toch de highlights zien en die liggen allemaal langs de ‘Gringo Trail’ (Lima - Pisco - Ica - Arequipa - Puno - Cusco).
Daarnaast kun je ook makkelijk van de gebaande paden af, en ook die kun je nog goed plannen met een Lonely Planet. Dat plaatsen in die reisgids staan, wil niet zeggen dat veel mensen er ook echt heen gaan. Maar het is wel een handige leidraad voor wat betreft het vervoer, de hotels en de plattegrondjes van steden.

Als vrouw alleen reizen… heb ik ook gedaan. Het is wel opletten en altijd alert zijn hoor. Maar dat moet je in bijvoorbeeld Rome ook zijn. Maar in Peru komen er ook wel dingen bij kijken zoals backpacks die van bussen af worden gejat tijdens tussenstops, en berovingen. Maar het meeste is stiekem zakkenrollerswerk, met of zonder afleidingsmanoeuvre.
Vergeet niet dat je daar als toerist een wandelende goudmijn bent, en dat de mensen daar van een paar dollar per dag leven en wij dus superrijk zijn, alleen al doordat we een vliegticket kunnen betalen.
Draag dus geen sierraden (ik ben iemand tegengekomen bij wie de oorbellen uit haar oren gerukt waren), geen horloge, stop je camera in je (goedkoop uitziende) tas als je hem niet gebruikt, verstop je geld onder je kleren en hou alleen wat kleingeld bij de hand voor kleine aankopen. Neem naar een markt niks van waarde mee. Zet je tas in een cafe nooit op de grond, tenzij je je voet erop houdt en/of de lus om een stoelpoot doet. Val in een bus nooit in slaap terwijl je (dag)tas met waardevolle spullen in het vak boven je hoofd ligt, maar gebruik die tas als kussen of omklem hem met je armen. Als er iets geks gebeurt op straat, let dan extra goed op je tas of je geld. Bijvoorbeeld als twee jochies opeens beginnen te vechten, of iemand je wijst op een vlek op je kleding, of iemand opeens kleingeld op de grond laat vallen voor je neus… dat kan heel goed een truc zijn om je aandacht af te leiden terwijl een handlanger ondertussen de camera uit je tas pikt…
Als ik net gepind had, nam ik meestal een taxi / mototaxi naar mijn hotel om daar het grootste deel te verstoppen, dan pas weer de straat op met weinig waardevolle spullen. Ik verstop geld altijd op verschillende plaatsen zodat ik nooit alles kwijtraak, mocht er iets gejat worden.
Neem een goede reisverzekering.
Maak eventueel back-ups van je foto’s door ze op cd’s te branden (en eventueel een kopie naar huis te posten), dat kan in vrijwel elk internetcafé en daar zijn er vele van. Spullen kun je vervangen als ze gejat worden, foto’s niet…

Peru is een macho cultuur dus als vrouw alleen ook wel wat meer oppassen, vooral als het donker is. Taxi’s zijn niet duur. Let dan wel op dat je een echte taxi hebt (dus weet hoe je die herkent); er zijn (m.n. in Arequipa en andere grote steden) nep-taxi’s gesignaleerd die toeristen ontvoeren en beroven. Als je het echt zeker wilt weten, stap dan een hotel binnen en vraag of die een taxi voor je willen bellen.

Meer veiligheidstips op mijn website! www.xs4all.nl/~cile

Oh ja en dit klinkt misschien allemaal heel scary, maar het is vooral een waarschuwing dat het reizen daar wel effe anders is dan in Frankrijk ofzo. Je valt altijd op als buitenlander (en dús rijk). Maar ik heb er in totaal 4 maanden gereisd zonder probleem, het ergste dat is gebeurd is dat de yoghurt werd gestolen uit de gedeelde koelkast van het hotel. :slight_smile: Dus als je goed oplet en alert blijft, en je routines ontwikkelt om veilig te blijven, heb je genoeg ruimte over om volop te genieten van het prachtige land.

Suerte,
Cécile

Het is al een wat ouder topic, maar voor mij aktueel.
Ik vlieg donderdag naar Lima voor een 15-daagse vakantie naar Peru.
We gaan naar Lima, Cusco, Nazca, etc. en wil natuurlijk mijn digitale spiegelreflexcamera meenemen met lenzen.

Nu is het daar niet altijd even veilig en ik zal daar ook zeer goed op letten, maar je zal zo nu en dan natuurlijk wel met je camera om je nek lopen, je kunt niet elke keer dat ding weer opbergen.

Tussen de toeristen moet het toch wel enigszins veilig zijn?
Vind het ook wat om mijn spullen thuis te laten…het is allemaal goed verzekerd, dus mocht er wat gebeuren dan…

Iemand tips hoe ik met mijn camera moet omgaan?

Hoi DickG,

Op momenten dat ik bijvoorbeeld met een gids en een groepje andere toeristen in de Colca Canyon ben of op een boot zit naar een eiland, durf ik gerust mijn camera om mijn nek te hangen en continu te gebruiken.
Maar als ik door Lima wandel, ook overdag, heb ik hem absolut niet in het zicht. Dan gebruik ik hem alleen als het veilig voelt, en stop hem daarna weer weg, en houd ook in de gaten of ik niet gevolgd word. Ik was zelf erg blij met mijn kleine digitaaltje dat heel makkelijk in mijn broekzak past, met hand in mijn zak lopend had ik dan volledige controle en veilig gevoel, én de camera zo bij de hand voor snelle foto’s. Weliswaar zonder alle opties van verwisselbare lenzen, maar soms moet je keuzes maken.
In Afrika heb ik meestal beide bij me: spiegelreflex en kleintje. Ik laat dan telkens van tijdstip en gelegenheid afhangen welke ik meeneem. Dus als ik jou was zou ik ook zeker een klein digitaaltje meenemen.

En bewaar altijd je memory cards op een nóg veiligere plek, zodat als je camera gejat wordt, je niet ook je unieke foto’s kwijt bent. Brand kopietjes op cd’s (er zijn volop internetcafé’s waar dat kan, all over Peru), of neem een portable harddisk mee waar je de foto’s op kunt overzetten. Je zou zelfs beide kunnen doen, of twee kopieën branden waarvan je er eentje naar huis post, of in twee verschillende tassen bewaren.

Vergeet niet dat veel Peruanen rondkomen van een paar tientjes per maand. Voor hen is zo’n spiegelreflex een goudmijn.

Ok dank je! Ik heb inderdaad een portable HDD (mijn foto’s zijn nogal erg groot kwa opslag) dus die kan ik in het hotel laten en iedere dag mijn nieuwe foto’s daarop zetten.

Ik zal als ik in Lima loop sowieso niet in arme wijken mijn DSLR meenemen, maar in San Isidro en Miraflores moet het toch wel kunnen zou je denken?

Ik loop sowieso niet alleen en ben daar met een Peruaanse…misschien dat dat ook minder overval-gevoelig is.

Klein digitaaltje mee…hmmm sja die heb ik niet, die zou ik dan moeten lenen ofzo. Zal ik over nadenken nog morgen…

Hmm tja ik vond zelf Miraflores best wel tricky, juist omdat er veel rijke toeristen verblijven trekt het ook aardig wat criminaliteit aan, ik voelde een naar sfeertje daar op straat. Maar sowieso vind ik zelf het historische centrum veel leuker en mooier (maar ook daar flink oppassen voor foute mannetjes, nep-politie en onverwacht onveilige steegjes). Je leest bijvoorbeeld ook wel over nep-politie die jou net na het pinnen vertelt dat je je geld moet inleveren omdat het nep geld is en dat ze het moeten confisqueren. Yeah right. Bied maar aan om mee te lopen naar het politiebureau (niet in een auto stappen), en dan maar kijken of ze nog steeds echt van de politie zijn…

Oh, enne, omdat andere toeristen domme dingen doen zoals met hun camera om hun nek lopen (of zelfs van één schouder, nog makkelijker te jatten), gouden kettingen dragen, hun portemonee in het ritsvakje van hun rugtasje op hun rug dragen, hun camera laten liggen op de tafel beneden in het hotel, hun kamerdeur niet op slot doen als ze naar de wc gaan, etc… wil niet zeggen dat het veilig is. Ik zelf denk dan altijd: “dank je, jij bent het naieve makkelijkere doelwit, nu zullen ze mij hopelijk eerder met rust laten.”
En ook andere toeristen kunnen dieven zijn. Je reist tussen mensen die misschien al een jaar op pad zijn op een hongerbudgetje en soms niet al te eerlijk zijn. Zelfs je spijkerbroek of speciale reishanddoekje aan de waslijn is soms niet veilig hebben wij gemerkt.

Nou ja in Amsterdam gebeuren dat soort dingen ook, dus het is ook weer niet zo dat je paranoide moet zijn, maar wel altijd alert en goed opletten wat er om je heen gebeurt, en je niet laten afleiden door trucs (iemand die munten laat vallen, of ongemerkt viezigheid op je smeert en e daar vervolgens vriendelijk op wijst (terwijl zijn vriend je rolt), een vechtpartijtje tussen kinderen…).

Je merkt vanzelf wel waar het wel en niet kan. Op de markt in Pisac zijn ze inderdaad wel gewend aan al die toeristen met hun camera’s, dus kun je hem makkelijk op je buik dragen. Maar blijf gewoon alert, ook als je even later zit te lunchen. En let op dat veel Indiaanse vrouwen bang zijn voor camera’s, ze denken dat je hun ziel dan meeneemt, dus vraag altijd eerst of het wel okee is. En op veel plekken zijn ze ook al zo slim dat ze geld vragen voor een foto, dan is de keuze aan jou… ik doe het zelf liever niet.

Gebruik liefst ook niet een dure cameratas, maar een onopvallende tas. (Met daarin eventueel een beschermend tasje voor om je camera heen.)

Ik heb gemerkt dat ik in elk internetcafe wel het programma Irfanview kon installeren om in één keer een hele hoop foto’s te verkleinen (kopietjes), zodat ik die snel effe op een website kon zetten zodat vrienden en familie mee konden kijken.
Ook mocht ik overal gewoon mijn harddisk aansluiten, en zelfs hun electriciteit gebruiken (ik vroeg dat wel altijd). Dus zo kon ik rustig in een internetcafe alvast wat selecties maken, verkleinen, en op internet zetten. Uiteraard ging ik daarna zo snel mogelijk die spullen weer in m’n hotel leggen.
Ook mocht ik mijn mp3-speler aansluiten en cd’s invoeren waarop nieuwe muziek stond (niet al mijn muziek past op mijn mp3-speler, dus af en toe even wisselen). Als dank gaf ik dan vaak alle mp3’s die de mensen van het internetcafe wilden hebben, als ze dat wilden dan kopieerde ik die naar hun schijf. In de bus zag ik veel toeristen met iPOD’s, ik voelde me dan ook weer wat veiliger met mijn simpele goedkope mp3-speler. Als je wilt kun je zelfs op je iPOD zwarte (i.p.v. witte) oortelefoontjes aansluiten zodat het ook een goedkoper ding lijkt.

Sommige mensen plakken overigens ook zwarte tape over de merkjes op hun spiegelreflexcamera (en nemen een neutrale draagband zonder merknaam).

Kortom vat het niet te licht op maar wees ook niet paranoide. Vertrouw op je intuïtie (als je daar althans in Nederland ook al wel eens door gewaarschuwd bent en gebruik van hebt kunnen maken).

Veel reis- en fotografeerplezier,
Cécile