Graag zou ik willen weten in hoeverre het veilig is om als meisje alleen te reizen? Ik ga 2,5 week met een vriendinnetje en 1,5 week alleen.
Zijn er mensen met ervaring of met tips?
Zelf dacht ik aan Spaans leren in een valei, maar ik gok dat er meer opties zijn. Surfen in Mancora, is dat leuk alleen?
Er reizen in Peru veel vrouwen alleen. Dat is heel goed mogelijk. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Trouwens je zult wellicht onderweg andere reizigers tegenkomen met wie je optrekt, soms voor meerdere dagen. Dus zo alleen zul je nou ook weer niet zijn. http://www.hostellima.nl/
ik ben zelf 19 en ben afgelopen jaar zelf alleen voor 5 maanden naar Peru vertrokken. Je komt er dan vanzelf achter dat je overal wel mensen tegen komt. Zelf ben ik begonnen met spaans leren in cusco (heel veel voorkomend, maar toch zeker aan te raden) en zat ik toen in een gastfamilie, wat wel fijn is om mee te beginnen omdat je zo toch goede tips en steun enz krijgt. Maar zelfs als je dat niet zou doen, en in jeugdherbergen enz gaat slapen kom je zo veel mensen tegen die wel samen dingen willen doen. Verder hoef je je ook niet echt druk te maken, de meeste mannen respecteren je wel, en ook al proberen veel wel toenadering te zoeken, als je hier gewoon niet op ingaat houden ze meestal vanzelf op.
Veel plezier alvast!
Spaanstalige landen schijnen minder hard en moeilijk te doen tegen vrouwen dan Arabische landen. Maar goed dit is zachtjes uitgedrukt want ik wil niemand aanstoot geven.
Je zou niet bang hoeven te zijn. Bovendien is Joran al goed in de gevangenis *lol dus wat dat betreft hoef je je niet druk te maken.
De enige vreemde mannen, believe it or not, zijn juist buitenlanders die daar komen vanuit Amerika of het ‘Westen’.
En ‘alert’ zijn hoeft ook niet te betekenen dat je altijd sober en scherp net als een boekhouder het leven hoeft door te gaan. Dat zou mij iig te saai zijn. Je mag af en toe wel drinken en zo, maar als je gaat zuipen, zorg alleen ervoor dat je in het vertrouwde gezelschap bent van mensen die je heel goed kent, bijna familie-achtige mensen, die jou nooit kwaad in de zin hebben.
Ik heb twee keer door Peru gereisd, een keer 3 maanden met een vriendin (1998) en een keer 3 weken alleen (2006). Foto’s vind je via mijn site, zie handtekening.
Bovenstaande berichten vind ik wel wat kort door de bocht… als vrouw / meisje alleen moet je toch wel behoorlijk oppassen en alert zijn, vooral in grote steden en in het donker. Maar als je je gezonde verstand gebruikt, moet het wel kunnen. Maar denk er dus ook weer niet te licht over en bouw wel wat standaard veiligheidsmaatregelen in.
Stiekeme diefstal is wat erg veel voorkomt, maar soms ook wel ergere dingen (beroving onder bedreiging, bedwelming onder drugs, ontvoering, verkrachting). Maar de terechte opmerking over Joran laat ook zien dat het overal en door iedereen kan gebeuren.
Vooral die stiekeme diefstal is goed te voorkomen. Voor de overige zaken komt er gezond verstand en ook wel wat geluk bij kijken.
Wees je ervan bewust dat je altijd en eeuwig opvalt als buitenlander en nooit opgaat in de menigte. En voor de ‘rotte appels’ staat een buitenlander synoniem aan wandelende goudmijn. Ga maar na: alleen al jouw vliegticket naar Peru is iets wat de meeste Peruanen nooit van hun leven zullen kunnen betalen.
Terwijl je op reis bent van A naar B met al je spullen, stop je je waardevolle spullen veilig weg bv. onder je kleding. Meestal zul je ook in een kleinere tas wat waardevolle spullen hebben zoals een camera e.d. Op dat tasje moet je dus gewoon altijd, 100% van de tijd alert zijn. Ook als iemand je aantikt met een vraag of om je zogenaamd op een vlek te wijzen, of als jongetjes naast je beginnen te vechten (soms is dat nep, als truc), of als iemand wat muntjes laat vallen. En natuurlijk ook als je een dutje wilt doen in de bus; dan doe je dat met dat tasje in je armen of als kussen onder je hoofd. Ook als je naar de wc gaat, neem je dat altijd mee. Je hangt het in een café ook niet aan je rugleuning, of legt het niet op de grond want voor je het weet is het weg. (Dat geldt overigens ook voor Amsterdam en Rome, dus zo gek is het ook weer niet.)
Zorg dat je weet hoe je echte taxi’s herkent. In Arequipa, Lima en Cusco bestaan wel neptaxi’s met alle nare enge verhalen vandien. Bij twijfel loop je desnoods een hotel in en vraag je of zij er eentje voor je willen bellen.
Zelf ging ik in bv. Cusco maar tot een uur of 21 u alleen over straat, daarna nam ik taxi’s.
Als ik in het donker door een stad loop, ben ik me altijd bewust van mijn omgeving en wie er om me heen is. Als een straat eng aanvoelt, loop ik desnoods om of neem ik toch een taxi. Als ik het idee heb dat ik achtervolgd word, ga ik bv. zogenaamd geïnteresseerd in een etalage staan kijken om te checken of die persoon echt mij volgt, of dat het gewoon toeval was.
Overdag als het druk is, bv. op de markt en bij busstations, bestaat er ook gevaar op zakkenrollerij. Verstop je grotere geld dus onder je kleding (en haal dat er niet in het openbaar onderuit), en heb alleen wat kleingeld voor directe aankopen dicht bij de hand (wat eventueel wel gepikt mag worden).
Neem geen drankjes van vreemden aan. Laat je drankje niet ergens onbewaakt staan als je danst of naar de wc bent, dan gooit iemand er misschien bedwelmende middelen in. (Dit gebeurt ook in de VS en Europa…)
Doe net alsof je weet waar je heen gaat en straal zelfverzekerdheid uit. Zoek desnoods even discreet de weg op een plattegrond, bv. stap even een winkel in.
Draag geen sierraden en geen horloge. Show niet met dure spullen: stop je camera weg na gebruik, speel niet de hele tijd met je iPod. (Het is ongelooflijk hoeveel toeristen uitgebreid met een iPad gaan zitten spelen op een terras…! Dat is vragen om problemen in 'n land waar zo’n ding een jaarsalaris kost.)
Ook andere toeristen kunnen dieven zijn, hang in een hostel liever niet je dure broek of speciale handdoekje aan de algemene waslijn, maar liever in je kamer. Wees in gedeelde dorm rooms voorzichtig met waardevolle spullen, gebruik bijvoorbeeld Pacsafe spullen (slotjes of metalen netjes) of de kluisjes van het hostel. Of neem een privékamer.
Verkeersongelukken zijn ook een gevaar, dus kies niet automatisch voor de allergoedkoopste busmaatschappij. Als je je ticket een dag van tevoren koopt, kun je ook even kijken hoe hun bussen eruit zien, als die van plakband aan elkaar hangen en geen profiel op de banden hebben, zullen de chauffeurs ook wel niet zo goed betaald krijgen en dus wellicht alcoholist zijn of niet voldoende slaap mogen nemen. Prima maatschappijen zijn Civa, Lineas, Ormeño, Cruz del Sur (die laatste naar mijn smaak wel wat overdreven luxe en met wat teveel entertainment), en nog wel meer. Mocht Textur nog bestaan, mijd die dan als de pest.
In het algemeen: ga op je intuïtie af. Vertrouw je een persoon of een straatje niet (ook al is daar geen rationele reden voor, maar je krijgt een naar onderbuikgevoel), vermijd die persoon of dat straatje/hotel/wat dan ook dan. Je kunt dit thuis een beetje oefenen… denk eens terug aan je eerste indruk van mensen: klopte die?
Maak jezelf deze streetsmarts eigen (zodat je het vanzelf doet zonder bij na te denken), en dan heb je voldoende ruimte om te genieten! Want het is een prachtig land en veel mensen hebben gewoon het beste met je voor. Dus wees ook weer niet paranoïde. In veilige situaties, bv. midden op straat overdag, kun je bv. ook prima de weg vragen juist aan de grootste, engst uitziende kerel die met zijn vrienden grote praat staat te houden. Zo’n macho laat maar wat graag aan zijn vrienden zien dat hij dat vrouwtje wel eens even zal helpen. (Zorg natuurlijk wel dat je in het openbaar blijft en je niet laat meelokken een steeg of auto in.)
Ik weet verder niet wat je bedoelt met Spaans leren ‘in een vallei’… een stad lijkt mij het handigst want daar zijn nu eenmaal genoeg scholen om uit te kiezen. Probeer ook veel met Spaanstaligen te oefenen buiten de lessen om. Wat dat betreft is het omgaan met andere toeristen dus wat minder handig, dan dompel je jezelf niet onder in het Spaans.
Ik weet niet of je wel eens eerder buiten Europa hebt gereisd maar houd er ook rekening mee dat de dingen in Peru meer tijd kosten en soms anders lopen dan gepland. Zo zijn er bijvoorbeeld regelmatig stakingen of wegblokkades, of dat een weg kapot is door een lawine ofzo. Dus houd wat marge in je plannen. Je kunt altijd ter plaatse nog aanpassen. Wel is het handig om van tevoren ongeveer een handig rondje te bedenken zodat je niet dubbel hoeft te reizen.
Wat een geweldige post! Ik was voornamelijk opzoek naar de ‘enge taxi verhalen’ en vooral wat daar waar van is. Ben nu in Ecuador en het gonst van dat soort verhalen over met name Bolivia en Peru, maar ik kon hier op het forum er niets over vinden. Weet jij meer?
Op Lonely Planet vind je dit wel terug in discussies… SEARCH 1 > scroll wat naar beneden, sommige onderwerpen gaan over taxi scams, colectivos bij de grens van Peru en Bolivia… SEARCH 2 > eng verhaal over vermoord stel… maar vergeet niet de daden van Joran vd Sloot in de Cariben en in Peru, en misdaden en ongelukken in Nederland! Zie het in perspectief. Het is ook een kwestie van ‘op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn’ en pech / geluk. Laat je niet gek maken door verhalen… maar leer ervan wat je kunt doen om de kans kleiner te maken. SEARCH 3 > Taxi safety tips