Hi,
ik, vrouw 30, heb plannen om volgend jaar een klein maandje naar Peru te gaan. ( en wil ook vriendin bezoek op Curacao, iemand toevallig adviezen/tips voor vliegen van Peru nar Curacao en/of dat uberhaupt mogelijk is).
Voorkeur gaat uit om in Peru een inca trail te gaan doen en verder op eigen houtje nog beetje het mooie Peru te verkennen. Te doen als vrouw alleen, ervaringen???
ben benieuwd…
Hoi
Ik ga je een eerlijk antwoord geven. Ja, Zuid Amerika is als vrouw in je eentje goed te doen. Hierbij is het natuurlijk logisch dat je wel je gezonde verstand moet gebruiken en eigenlijk wel bijna altijd in meerdere of mindere mate op je hoede moet zijn. Maar hey, is dat niet op heel veel plaatsen ter wereld het geval?
Je zult je gewoon bewust moeten zijn van je doen en laten. En dan nog kan het mis gaan (gewoon een kwestie van wrong place, wrong time). Zo ben ikzelf eerlijk gezegd op klaarlichte dag overvallen midden in de stad (Lima). En nee, ik was niet in een of andere buitenwijk, ik liep niet met dure spullen in het zicht (camera etc) en ik liep ook niet in opzichtige kleding o.i.d.: alle maatregelen die ik had kunnen nemen om het te voorkomen had ik genomen. Maar zoals gezegd kún je het blijkbaar onmogelijk altijd vóór zijn.
Kijk, realistisch gezien kunnen dit soort dingen je nou eenmaal op elk moment, overal ter wereld (Amsterdam bijv) overkomen.
Maar je bent pas een slachtoffer als je je leven door dit soort vervelende ervaringen negatief laat beïnvloeden of je je erdoor laat beperken.
Dus ik zou zeggen Just enjoy life en GO FOR IT!!
Slds Eveline
:ARGENTINA
Het klinkt natuurlijk niet erg bemoedigend als ik zeg dat ik op 4 weken tijd 2x werd overvallen in Peru. Tenminste … het was “een poging tot”, want na alle waarschuwingen was ik wel op m’n hoede voor dit soort dingen.
Eerste keer liep ik voor 6h in de stad rond, na een nachtbus, op zoek naar een hostal. Met 3 probeerden ze me met een afleiding mijn rugzak afhandig te maken. Ik ben gewoon beginnen roepen en tieren (jaja, ook als man mag je gillen) tot de politie kwam aanrennen.
Tweede keer was toen ik na weer een nachtbus in het station bleef wachten tot het veiliger was om me op straat te begeven. Maarre … in 't station was het ook niet veilig, want deze keer probeerden 2 personen hier (opnieuw met een afleiding) in m’n rugzak te geraken.
Wees dus op je hoede op drukke plaatsen, wees gewaarschuwd voor afleidingtrucs, hou je spullen goed in de gaten, steek al het waardevolle onder je kleren en laat niet méér geld zien dan je nodig hebt om iets te betalen.
Na een paar berichtjes gelezen te hebben als deze, heb je misschien even veel geluk als ik ![]()
Oh ja … ik vergat even te zeggen dat Peru een geweldig land is ![]()
Hoi,
Overal kun je pech hebben, dus laat je niet afschrikken. Ik woon in Peru, heb er als reisbegeleidster gewerkt en heb daarvoor ook als vrouw alleen door Peru gereist en heb gelukkig tot nu toe nog nooit vervelende dingen mee gemaakt.
Maar zoek het niet op, zoals reeds gezegd. Ga niet alleen van de gebaande wegen af, ga niet alleen met een (mannelijke) gids mee, hou je spullen goed in de gaten, hou er rekening mee dat vriendschap tussen mannen en vrouwen niet normaal is hier, en dat mannen vaak meer van je willen, hou als uitgangspunt dat niemand te vertrouwen is, dan ben je voorzichtig en valt het reuze mee!
Veel plezier, en mocht je in het Noorden komen (Celendín) kom me dan vooral even opzoeken!
Gewoon doen en bovenstaande raad opvolgen. Kom je ergens met vliegtuig of bus aan, dan kan je je laten ophalen door het hostel. Zeker aan te bevelen als je in de avond of nacht aankomt. In Lima doen vele hotels dat, onder meer Casa Ana waarover diverse postings op deze site te vinden zijn.
Meestal heb je tijdens het rondreizen niet van te voren ergens een hostel geboekt. In dat geval zou ik het gebruik van nachtbussen zowiezo willen afraden als vrouw alleen. (behalve als je dan dus de volgende ochtend ergens aankomt). Zoek dus uit hoe laat je ongeveer bij de plaats van bestemming aankomt voordat je in een bus stapt.
Eveline
:ARGENTINA
Andere tip: zoek je ter plekke een reisgezel. Dit is niet alleen gezellig maar ook veilig voor die nachtritten en goedkoop om een taxi of kamer te delen.
Je zal genoeg mensen tegen komen die alleen reizen en graag met je meereizen voor een bepaald traject (om dezelfde redenen die jij hebt).