Allerlei vragen Peru

Hoi allemaal,

In juli zal ik naar Peru gaan om daar rond te reizen.
Ik las dat er malaria is in Peru. Is dat ook in de wintermaanden? E is het echt nodig om pillen te slikken?
Hoe zit het met het openbaar vervoer? Is het veilig om in het donker in een nieuwe plaats aan te komen? En kun je 's avonds als blonde vrouw alleen over straat? Met 's avonds bedoel ik rond een uur of 8 a 9.
Is het verder veilig om alleen te reizen als vrouw?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Er heerst alleen malaria in het tropisch regenwoud. Niet in het Andes gebergte en niet aan de kust. Dus als je niet naar het tropisch regenwoud gaat hoef je je daar geen zorgen om te maken. Ga je toch daar naar toe, niet iedereen slikt pillen. Je kunt jezelf ook goed bedekken, vooral tegen het eind van de middag, gedurende de schemering.
Voorzover Peru veilig of onveilig is om alleen te reizen, Peru is niet speciaal gevaarlijk voor vrouwen. Als je er tegen op ziet om in het donker in een nieuwe plaats aan te komen, probeer dan een overnachting te regelen met een hostel dat je komt ophalen van busstation of luchthaven. Of je 's avonds alleen over straat kunt hangt van de wijk af. Of je een blonde vrouw bent of niet speelt niet zo’n rol, behalve dat het je kan irriteren dat je nageroepen wordt (hé, Barbie).
Het belangrijkste is dat je de normale veiligheidsmaatregelen in acht neemt die overal in de wereld gelden, ook in Amsterdam. Wees vooral bedacht op zakkenrollers, speciaal ook in busstations.
http://www.hostellima.nl/

Malaria komt inderdaad alleen voor in lage jungle gebieden. Als naar deze gebieden gaat is het waarschijnlijk wel verstandig om preventief pillen te slikken. Veel toeristen komen echter niet in deze gebieden. Mocht je naar jungle gebieden gaan dan is het ook verstandig om een inenting tegen gelekoorts te laten zetten. Of het winter of zomer is maakt verder niet veel uit, in de jungle is het altijd warm.

Over het algemeen is het wel veilig om in het donker aan te komen op een nieuwe plaats. Wel is het in een aantal plaatsen verstandig om een officiele taxi te nemen (met bedrijfsnaam er op) of vervoer geregeld door het hostel of hotel.

Op toeristische plekken hoef je over het algemeen niet bang te zijn om 's avonds over straat te gaan, ook alleen. Natuurlijk zijn er altijd plekken waar je beter niet kunt komen, maar daar komen de meeste toeristen toch niet. Meestal wordt je ook wel gewaarschuwd als je per ongeluk een zone in loopt waar je beter niet kunt komen.

Bedankt voor deze tips!
Ik las in de Lonely Planet dat je echt overal voor op moet passen, maar waarsch valt het dus mee.
Malariapillen heb ik dus niet nodig, want ik ga allleen naar het Andes gedeelte van Peru.

Ik denk dat je als reiziger inderdaad steeds op je hoede moet zijn, niet alleen in Peru. Zelf ben ik in Peru altijd wat meer op mijn hoede dan in Nederland. Dat wordt overigens een gewoonte. Bedenk ook dat als je moe bent, bijvoorbeeld aan het einde van de dag, je meer risico loopt want je wordt dan minder oplettend. Maar er staat echt geen struikrover achter elke lantaarnpaal. Neem zo weinig mogelijk dingen van waarde mee. Draag dingen van waarde die je toch bij je hebt (paspoort, pinpassen, geld, fototoestel, enz.) onzichtbaar, bij voorkeur op het lijf. Of laat ze achter in het hostel, als je het hostel vertrouwt. Neem alle waarschuwingen serieus en ter harte, maar bedenk tegelijkertijd dat de (on)veiligheidssituatie in Peru nogal eens schromelijk overdreven wordt.
http://www.hostellima.nl

Ik ben het eens met de commentaren hierboven.
Ik heb een keer met een vriendin 3 maanden door Peru gereisd en een keer in mijn eentje 3 weken.

Vooral gezond verstand gebruiken. En waardevolle spullen goed verbergen, geld verspreid bewaren, oppassen voor dieven op markten en busstations en in bussen (dus als je gaat slapen in de bus, neem dan je dagtas -met wellicht je camera erin- op schoot met je armen er omheen, laat hem niet op de grond liggen of in het vak boven je hoofd).

Meer veiligheidstips vind je op mijn website, zie handtekening.

In Lima nam ik meestal na 18u wel een taxi, of in het historish centrum durfde ik nog wel te lopen. In Cuzco vond ik het tot een uur of 9 's avonds nog wel te doen, daarna nam ik taxi’s. In het donker nam ik vrijwel nooit een tas mee naar buiten, alleen geld om te eten en voor noodgevallen, en een leesboek los in mijn hand.

Als ik ergens in het donker aankom, neem ik een taxi en zorg ik dat ik weet dat het een echte is. Nachtbussen kunnen tijd schelen in een druk reisschema, en een nacht hotelkosten uitsparen, maar soms doe je geen oog dicht en je mist veel mooi uitzicht.
Sommige maatschappijen hebben verwarming (wel nodig in de koude Andesnachten) en stoelen die echt heel plat kunnen.

Ieder heeft wellicht andere normen en veiligheidsbeleving… Ga bij twijfel eerst gewoon zonder spullen de straat op en loop eens rond en voel aan hoe veilig het voelt, wat voor types er zoal rondlopen en of er veel op je gelet wordt, en wat andere toeristen en Peruanen bij zich dragen (maar let op dat veel toeristen ook dom en naief doen! Bijv. in een arme buurt met een iPad of MacBook spelen op een open terras is niet zo slim!).

Wees je ook bewust dat andere toeristen in je hostel ook dieven kunnen zijn. Soms verdwijnen dingen van waslijnen of tafeltjes… mocht je in slaapzalen gaan slapen, zorg dan voor een eigen hangslotje en eventueel een Pacsafe kluisje ofzo. Zelf maak ik altijd mijn backpack vast aan een meubel, en de pack zelf kan ook op slot met een minislotje. Dat houdt toch de eerste dieven tegen die niet met een mes te werk willen gaan.

Maar word niet te paranoide. Er zijn ook veel momenten dat je naar hartelust met een spiegelreflex kunt fotograferen en die om je nek kunt houden, bijvoorbeeld als je met een gids of groepje op een georganiseerd tourtje bent, of in kleinere dorpen.

Veel plezier!

Ik kan zeker wat met jullie antwoorden. Ik heb helemaal zin om te gaan!
Ik ga nu je site bekijken Cecilia.