Een vriendin en ik willen deze zomer graag naar Peru. Nu heb ik wel wat ervaring met Afrika. Maar ik heb totaal geen idee wat wij mogen verwachten qua veiligheid in Peru.
Alle info is welkom!
Waar ben je in Afrika geweest? In Peru zit het wel goed met de veiligheid hoor. Gewoon de normale dingen doen, die je in iedere wereldstad ook zou doen. Op je spullen letten en niet dronken door donkere steegjes lopen
Ik ben al naar Ghana en Oeganda (meerdere malen) geweest.
Dat dronken door de donkere steegjes lopen, was nu toch ook niet ons hoofddoel, but you never know
Je zult in Peru prima overleven met die reiservaring. Ik heb zelf twee keer in Peru gereisd, een keer met een vriendin in toeristische gebieden, en een keer (in mijn eentje) in een wat minder bezocht gebied. Juist de toeristische gebieden trekken wel wat meer dieven aan volgens mij.
Ook heb ik in mijn eentje gereisd in Malawi, Tanzania, Kenia, volgens mij wel redelijk vergelijkbaar met Oeganda.
In mijn ervaring is juist Afrika wat gevaarlijker. Daar zorgde ik altijd dat ik binnen was zodra het donker was, en dat is vrij vroeg (18.30u ofzo). Of ik gebruikte alleen nog taxi’s na die tijd, maar liefst was ik gewoon niet meer op straat, of hooguit 3 huizen verder van mijn hotel in een restaurantje.
In Peru kon ik voor mijn gevoel makkelijk alleen over straat tot een uur of 9, 10 's avonds, ook in Lima, Cusco etc. Na 9 uur nam ik meestal taxi’s. In kleinere dorpjes hoefde dat zelfs niet eens. Alleen was het wel zo dat ik na het donker zo min mogelijk spullen mee nam naar buiten, dus meestal geen cameraatje meer, alleen wat geld om te eten en voor een taxi, en eventueel een leesboek. Maar soms was ik bv. ook met een mannelijke andere reiziger samen, of met een vriendin die daar woont, en dan durfde ik wel wat meer mee te nemen.
Let in de steden wel goed op hoe je een echte taxi kunt herkennen. In Arequipa, Lima, Cusco zijn wel verhalen van neptaxi’s die toeristen ontvoeren en beroven. Als je twijfelt en het echt zeker wilt weten stap dan een hotel binnen en vraag of die telefonisch een taxi voor je bestellen.
Ik heb ook nachtbussen gebruikt zonder probleem. Ik slaap dan boven op mijn handbagage (als kussen), of ik heb dat op schoot met mijn armen er omheen. Je grote bagage is in principe veilig in de laadruimte, vooral bij de wat betrouwbaardere busmaatschappijen die echt goed opletten of jij wel het nummertje hebt van de tas die je af wilt halen (Civa, Cruz del Sur, Ormeño, en nog wel wat… ik heb er nooit problemen mee gehad ondanks verhalen over diefstal uit de laadruimte… maar ik stop ook altijd mijn backpack in een aardappelzak die ik met een touwtje dichtbind, die ik daar voor 1 sol heb gekocht op een markt).
Maar als je er genoeg tijd voor hebt, zou ik dagbussen nemen want de uitzichten zijn vaak prachtig. En dan kun je 's nachts in een hotel een stuk comfortabeler slapen.
Verder gewoon dezelfde basisprincipes die je ook uit Afrika gewend bent: zo min mogelijk sierraden (liefst geen) dragen, altijd goed op je spullen letten, dus niet met een camera aan je schouder rond wandelen, je tas niet aan je rugleuning van de stoel in een cafe hangen of in het vak boven je hoofd in de bus en dan gaan slapen… op je drankje letten in een kroeg… enge steegjes vermijden en naar je intuïtie luisteren…
De mannen in Peru zijn ook wel macho maar ietsje minder opdringerig dan Afrikanen, althans ik heb er minder huwelijksaanzoeken gekregen. maar je kunt voor de zekerheid altijd een nep-trouwring dragen en een heel verhaal klaar hebben over jullie ‘maridos’ die pas later zullen aanhaken bij jullie reis omdat ze niet eerder weg konden van hun werk ofzo.
Kortom: ga gewoon lekker genieten!
Op mijn website vind je mijn routes en foto’s van 1998 en van 2006.
Suerte, buen viaje,
Cécile
Hallo reizigers,
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het doorreizen naar Santa Cruz in Bolivia.
Wij zijn van plan om te reizen vanaf Lima naar Santa Cruz in Bolivia, en hebben 5 weken de tijd. Peru lijkt ons veilig genoeg om zelfstandig door te reizen, maar we vragen ons af hoe het zit met de veiligheid in Peru. Is het verstandig om hier zelfstandig rond te gaan en is het goed te bereizen? We hebben gelezen dat het reizen erg veel tijd kost in Bolivia omdat wegen e.d. slecht zijn.
Hoeveel dagen heb je ongeveer nodig om vanaf Puno (peru) naar Santa Cruz in Bolivia te reizen via o.a. de Zoutvlakte en de Zilvermijnen van Potosie?
Alvast bedankt voor jullie onfo,
Pascal
Hoi Pascal,
Ook in Bolivia zijn telkens meer wegen geasfalteerd, vooral naar de steden zoals Uyuni (voor tours naar zoutvlakte, fantastisch mooi!) en Potosi. In een Lonely Planet of andere reisgids kun je wel opzoeken hoeveel uren zo’n busreis ongeveer in beslag neemt. Het verschil tussen Peru en Bolivia is wat dat betreft niet heel groot behalve dat er in Bolivia misschien iets vaker stakingen en wegblokkades zijn als de politieke situatie instabiel is. Ook qua veiligheid niet heel anders, mijn indruk is juist dat er in Peru veel meer toeristen zijn en dat dat dus juist meer criminaliteit aantrekt. Wel zou het kunnen zijn dat er in Peru tegenwoordig betere controles zijn op de arbeidsomstandigheden van buschauffeurs (genoeg rust), en dat er in Bolivia minder controles zijn op alcoholgebruik onder chauffeurs, maar dat gis ik… en is dus niet gebaseerd op feiten.
Als je terug vliegt uit Lima, heb je wel een groot stuk dubbel reizen… je zou dan wel heen kunnen via Arequipa en Puno, en terug via Puno, Cusco, Ayacucho bijvoorbeeld. Of reis je vanuit Santa Cruz door / terug?
Buen viaje!
Cécile
Hoi Cecile,
Hartelijke dank voor je antwoord. Hier heb ik zeker iets aan, maar mochten mensen nog meer info hebben dan hoor ik dat zeker graag.
groeten Pascal
Hoi Pascal, ik raad je aan om ook eens wat te lezen in het forum van Lonely Planet, je kunt naar de branch van South America gaan en vervolgens kiezen om alleen posts over Bolivia te zien. En uiteraard kun je daar ook zelf een vraag posten.
Ik vind Bolivia fascinerend en prachtig. Als je bv. in www.Flickr.com of in www.pbase.com zoekt op foto’s van “salar de uyuni” zul je versteld staan. En juist leuk dat het land wat minder bezocht wordt.
Suerte,
Cécile
Cecilia geeft al heel goede antwoorden, dus ik heb er niet heel veel aan toe te voegen. Wat wel een beetje opvalt is als je bv de reisadviezen van minbuza (www.minbuza.nl) leest, je dan in eerste instantie een wat twijfelachtiger gevoel krijgt bij Bolivia. Dan je erg moet oppassen voor nepagenten enzo. Maar dat blijkt in de praktijk mee te vallen. Toen ik daar was vroeg iedereen zich af hoe dat nou eigenlijk zat met die nepagenten, want niemand kwam ze tegen :-). Verder moet je gewoon een beetje oppassen in die hele regio. Denk bv niet dat Argentinie ineens veel veiliger is. Juist in Mendoza hoorde ik veel verhalen over berovingen. Wat zeiden de locals nou? Dat komt omdat tuig uit Peru/Bolivia naar Mendoza komt omdat er daar meer te halen valt…
Maar verder gewoon je verstand gebruiken. Ik voelde me in al die landen niet onveilig, maar overal lopen toch ladrones (=dieven) tussen. Zorg ervoor dat jij niet het slachtoffer wordt. Dat kun je best sturen hoor. Iedereen kan wat overkomen, maar de onnozele toeristen die risico’s niet goed spreiden en angstig rondlopen worden gewoon eerder “gepakt”.
Waarom wil je trouwens naar Santa Cruz? Is dat omdat je vandaaruit terug vliegt via Brazilie of Buenos Aires ofzo? Het schijnt niet de meest interessante stad van Bolivia te zijn.
Nog een paar tips:
- ik pakte bij een busstation standaard een taxi die netjes in het rijtje stond te wachten. Ik heb er niet alleen een hekel aan als ze gelijk beginnen te schreeuwen als ik een nachtbus uitrol, maar vertrouw die lui ook niet.
- ontwikkel een 6e zintuig voor afleidingsmanouvres, en vertrouw vooral lui niet die er netjes uitzien! In Bogota moet je juist oppassen voor mannetjes in pak! Vreemd? Nou, hoe zullen ze aan het geld gekomen zijn om dat pak te kopen :-)? Het vervelende is dat iedereen wel eens verslapt. Ik trapte na een aantal maanden reizen alsnog bijna in een afleidingsmanouvre. Gelukkig redde m’n 6e zintuig me nog net op tijd