Peru 2016: veiligheid, kamperen, auto huren of OV

Hallo allemaal,

Wij, een setje van 2 dat tegen de 30 loopt, plannen een reis naar Peru in de laatste week van april en de 1e week van mei 2016.
Er zijn een paar dingen waar wij tegenaan lopen. Wellicht dat jullie ons daarbij kunnen helpen!

1. Veiligheid…
    We lezen veel verontrustende dingen over de veiligheid in Peru. Is het zo dat je ook buiten de steden een grote kans loopt op beroving al dan niet met geweld en dergelijke?
    Kun je de grote steden als bijvoorbeeld Arequipa overdag bezoeken zonder je overdreven zorgen te maken? Uiteraard nemen we onze voorzorgsmaatregelen door niet te koop te lopen met onze camera en andere kostbare zaken.
    De vlucht die we nu op het oog hebben land om 18:00 in Lima. Wat is dan de meest veilige manier om je naar een hotel te verplaatsen? Of is doorreizen met een nachtbus veiliger?

2. Kamperen
    In the rough guide van Peru lezen we dat het mogelijk is om te kamperen in Peru. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

3. Auto huren of verplaatsen met OV.
    Loont het om een auto te huren of kun je op de mooiste plaatsen komen met het OV?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!

De kans zal er wel zijn, maar ikzelf heb me op geen enkel moment nog maar een beetje onveilig gevoeld in Peru. Ook in Lima niet, sommige buurten kan je natuurlijk best vermijden.

De meeste nachtbussen vertrekken buiten het centrum en niet op de meest veilige plaatsen ('s avonds of 's nachts). Dus het veiligste is om een hotel te boeken en er met een taxi naartoe gaan. Dat is ook de enige optie, er is geen openbaar vervoer (voor toeristen) van en naar de luchthaven in Lima. Ze hadden ons gewaarschuwd voor die bus terminals 's nachts, maar ook daar heb ik zelf niets van gemerkt. Wij waren natuurlijk wel met 5 mannen. :slight_smile:

Ik heb 12 dagen rondgetrokken in de Cordillera Huayhuash en daar waren er campings waar je moet betalen aan de locals voor het gebruik van de camping. Nuja camping is veel gezegd, een wc (gat in de grond) en af en toe een waterkraantje en that’s it. :stuck_out_tongue:

Volgens mij is alles/veel wel te doen met OV, maar het is erg traag.

Het is niet raadzaam vanaf het vliegveld van Lima een stadsbus te pakken. Je komt in de spits aan, en dan zitten de bussen overvol. Het openbaar vervoer is ook niet zo eenvoudig als je er niet bekend mee bent. Tevens is het geen optie met koffers/grote rugzak te reizen in de stadsbussen om die tijd.

Je kunt op het vliegveld een officiele taxi nemen, er staan her en der prijslijsten waar volgens mij voor de zones Miraflores/San Isidro zo’n 60 soles staat, wat kan worden beschouwd als de hoofdprijs, maar ga absoluut niet nog meer betalen en let op voor dollar/sol wisseltrucs. Je kunt het beste soles pinnen op het vliegveld voor je een taxi neemt. Deze automaten vragen wel hoge comissie. Je kunt enkele tienjes (soles) besparen door buiten de noordoostuitgang een officieuze taxi te pakken, maar dit is minder veilig. Een transfer regelen (via het hotel bijvoorbeeld) is misschien de veiligste en goedkoopste oplossing.

Lange afstanden zijn het beste te doen met langeafstandsbussen. Afstanden zijn groot in Peru, als je zelf overdag met de auto gaat ben je zo een dag kwijt. Er zijn erg comfortabele bussen met stoelen die bijna plat gaan (buscama 180), vaak 's nachts. Het enige grote nadeel van het bussysteem is dat Lima geen ‘centraal busstation’ kent, de busstations liggen verspreid over de stad. Vanaf San Isidro en Miraflores zijn de busstations aan de Javier Prado waarschijnlijk het beste te bereiken en dit is veilig gebied. Andere busstations zitten vaak in onveilige zones dus altijd met taxi gaan. Over het algemeen kun je op de dag zelf je tickets regelen. Trein Machu Picchu is hier een uitzondering op, doe dat optijd!

Je kunt wel in de toeristische centra tickets kopen in de travel agencies, maar let goed op van waar de bus vertrekt. Civa, Cruz del Sur, Flores, Tepsa zijn enkele grote goede busbedrijven.

Ter plaatse kun je met combis, colectivos of taxi korte afstanden afleggen.

De centrums van de toeristische steden zijn veilig als je inderdaad niet met je camera en gouden ketting staat te zwaaien.

Kamperen geen ervaring mee.

Ik heb me nergens onveilig gevoeld, ook niet in Arequipa en Cusco. Ben niet echt Lima in geweest, dus daar is het misschien anders.
Wat betreft een auto huren; wij hebben afgelopen zomer 4 weken in een huurauto rondgereden en dat was geweldig, vooral door de Andes en in de heilige vallei, alles op eigen houtje gedaan en 4 fantastische weken gehad !
Machu Picchu gedaan met de trein vanuit Ollantaytambo . ( wel ruim van te voren geregeld, even als de kaartjes voor Machu Picchu, verder alles ter plaatse gedaan)
Veel plezier daar !!

Groetjes,
Wendy

Ik denk dat Peru een vrij veilig land is als je gewoon je verstand er een beetje bij houd en op je spullen let.
Wij waren er 6 weken en nooit problemen gehad.

Een auto huren is een leuke optie, dan heb je meer vrijheid maar het bussennetwerk is ook heel erg goed en comfortabel. Soms zijn er ook hele grote afstanden waardoor een bus wel sneller is (gewoon nachtje slapen en je bent er in vergelijking met een volle dag zelf rijden).

Vele campings zijn er niet naar mijn mening… Hostels zijn er even goedkoop en gezellig!

Veel plezier!

Groeten
Silke

www.reisjemee.com