Hoi,
Ook mij is niks ergs overkomen tijdens mijn twee reizen in Peru, een keertje 3 maanden met een vriendin, en een keertje 3 weken in mijn eentje. Het ergste wat er is gebeurd is dat een keer onze yoghurt uit de gezamenlijke koelkast van het hotel was gejat, waarschijnlijk door andere toeristen.
Om even aan te geven dat het reuze kan meevallen!
Wel hoorde ik af en toe van andere mensen nare verhalen over dingen die hen zelf overkomen waren (dus niet uit tweede hand). Van een vrouw waren haar gouden oorbellen uit haar oren gerukt. Nou draag ik zelf ook absoluut geen sierraden en ook geen horloge in een land als Peru.
En van een jong stel dat toch al aardig wat gereisd had, en hun videocamera in een tas hadden zitten met slotjes erop, en die tas met de lus om hun voet in de bus… daarvan waren de slotjes kapot geknipt en de videocamera gejat terwijl zij sliepen in die bus. Iemand moet dus gezien hebben dat ze daar een camera in hadden.
Ook ben ik wel mensen tegengekomen die in een afleidings-truc zijn getrapt, bv. kinderen die opeens begonnen te vechten (nep dus), en ondertussen zijn zij gerold.
Kortom toch wel dingen om rekening mee te houden en niet als een naïeve sukkel rond te banjeren.
Aan de andere kant komt een hoop criminaliteit ook voort uit domheid, zo heb ik een keer in een café een fotocamera op tafel gevonden, en maar gewoon laten liggen, en dan kwam een uur later een onnozel meisje hem ophalen.
In een ander café kwam een meisje juist boos foeteren omdat haar camera ‘al na een uur’ gejat was van de tafel waar ze hem vergeten was. Ja, waarschijnlijk door een andere toerist en helemaal niet door een Peruaan.
Ook heb ik een keer een moneybelt met bijna 800 dollar in cash + een paspoort gevonden in een badkamer, en ben ik een keer gebeld voor een moneybelt (ook met alles erin) door een meisje dat hem vergeten was, en of ik hem alsjeblieft mee wou nemen want ze wist dat ik dezelfde kant op reisde. Als je al die verhalen optelt van wat er zou kunnen gebeuren met de spullen van zulke onnozele mensen, ja dan kom je wel aan aardig wat verhalen van gestolen spullen.
Dit soort dingen overkomen ook de overduidelijke toeristen in Amsterdam (zoals eerdere posts al aangaven), bv. mijn oom die duidelijk uit de provincie komt is gerold in een tram in Amsterdam, en ik ken mensen die constant drugs aangeboden krijgen; mij persoonlijk zijn al die dingen nog nooit overkomen maar ik fiets dan ook meestal door Amsterdam en weet de weg. Ook in Amsterdam worden natuurlijk wel eens toeristen beroofd of erger, maar dat wil niet zeggen dat het er levensgevaarlijk is. Wel dat je alert moet zijn als je de weg niet zo goed kent. Datzelfde geldt voor Peru.
Je moet er wel rekening mee houden dat je in Peru ook altijd en overal een overduidelijke toerist bent en nooit in de menigte kunt opgaan.
Je hoeft niet paranoïde te zijn maar je moet wel even wat veiligheids-gewoontes aanleren:
- niet je tas over je rugleuning hangen in een café of op de grond leggen.
- op een drukke markt je tas of waardevolle spullen heel goed in de gaten houden, ook als er wat onverwachts gebeurt. Daarom gebruik ik zelf graag een schoudertas met één band die ik diagonaal over mijn torso draag; de tas is dan makkelijk naar voren te halen in drukke menigtes, en met je hand erop lopen ziet er niet raar uit; met een rugzakje is dat lastiger.
- als je gaat slapen in de bus, neem je tasje met waardevolle spullen dan op schoot en slaap gewoon met je armen daar omheen. (Zoals verhaal van gestolen camera hierboven laat zien, is een lus om je been niet genoeg als je slaapt.)
- altijd je hotelkamer op slot, ook als je alleen even gaat plassen. Onder toeristen zitten ook erge dieven! (Dure spullen dus liever niet aan een openbare waslijn laten drogen)
- verspreid je geld over meerdere plekken als je reist.
- op straat in een stadje, ook je geld verspreiden. heb wat kleingeld in een zakje of portemonneetje waar je makkelijk bij kunt, maar groter geld beter weggestopt. Ik heb ik elke broek een geheime binnenzak met klitteband genaaid, dat vind ik lekkerder dan een moneybelt.
- draag geen sierraden en show niet met andere dure spullen zoals mobieltjes en iPods. Bedenk dat een groot deel van de Peruaanse bevolking onder de armoedegrens leeft en van een paar dollar per dag moet rondkomen. Voor hen is een iPod dus een goudmijn.
- draag je camera niet de hele tijd in het zicht om je nek in de stad. En al helemaal niet bungelend aan één schouder, zodat iemand langs kan rennen en hem weg kan grissen. Als je met een gids en een groep andere toeristen op tour bent (bv. naar de eilanden in Titicacameer), dan kan dat best wel, maar op andere momenten gewoon oppassen. Je kunt heus wel foto’s maken, maar let een beetje op je omgeving. 's Avonds nam ik meestal geen camera mee op straat en ook geen tas, behalve als ik met andere mensen samen op pad ging.
- in de grote steden na een uur of 9 's avonds liever een taxi nemen dan bussen of lopen. Let ook op dat je een echte taxi neemt en geen nep.
- vertrouw op je intuïtie. Als een steegje, of een taxichauffeur je niet aanstaat (ook al weet je niet precies waarom), luister dan naar dat gevoel en loop even om, of kies een andere taxi.
- als je het in het begin nog een beetje onwennig vindt in een stad waar je net aankomt, laat dan gewoon al je spullen in je hotel en loop eerst eens rond met alleen wat kleingeld bij je. Dan voel je vanzelf wel aan wat je een volgende keer mee de straat op durft te nemen.
Zelf gebruik ik juist nooit hotelkluisjes omdat ik die niet vertrouw. Ik verstop mijn geld op verschillende plekken, ook tussen mijn vuile was enzo. En een deel in vakjes van mijn backpack die op slot kunnen, en mijn backpack zit met een wokkelslotje aan een meubelstuk vast (slot buiten zicht om geen aandacht te trekken).
Mocht je wel geld willen laten bewaren in een kluis van het hotel, doe het dan in een dichte envelop met een krabbeltje over de sluiting heen, dan kunnen ze niet stiekem wat jatten.
Nou ik hoop niet dat al deze tips je het gevoel geven dat het supergevaarlijk is. Zoals gezegd is mij in die bijna 4 maanden niks overkomen. En miljoenen reizigers trekken elk jaar door Peru heen dus die kunnen het ook.
Oh ja, iedereen zegt dat die Cruz del Sur bussen veiliger zouden zijn, maar persoonlijk vind ik die verschrikkelijk. Je waant je gewoon in de Verenigde Staten met die airco, lunch aan boord, bingo spelletjes, Jean Claude van Damme films en alleen maar toeristen om je heen. Ik vind het altijd wel leuk om diverse soorten bussen te proberen en gewoon tussen de Peruanen te zitten. Natuurlijk als ik zie dat een maatschappij alleen maar bussen heeft die van plakband aan elkaar hangen, kies ik die niet, maar er zit nog heel veel tussen dat segment, en het superdeluxe Cruz del Sur.
Veel plezier,
Cécile