veilig rondreizen

hallo, kan mij iemand vertellen of het veilig is om rond september, oktober in mijn eentje rond te reizen door peru en bolivia. lees steeds meer op verschillende sites dat ontvoeringen (expres) en berovingen aan de orde van de dag zijn. aub niet antwoorden met zorg dat je niet alleen reist want de grootste tijd reis ik alleen maar wil wel zeker van zijn heelhuids weer terug te komen.

gr bean

Hoi Bean,

Zeker ben je nooit. Maar…ik ben betrokken bij een Spaanse school in Cusco en ik woon ook sinds een tijdje in Cusco. De meerderheid van onze studenten reizen alleen en bezoeken Peru en Bolivia. Van de honderden (duizenden?) die ik hier in Cusco ben tegengekomen is er niet 1 ontvoert of met geweld berooft. Je leest het wel af en toe in de krant, dus het bestaat wel en zeker ben je dus nooit. Zelf heb ik ook veel gereist en mij is nog nooit iets overkomen. Wel moet je uitkijken voor zakkenrollers want dat komt in deze regio wel regelmatig voor.

GrDonny
www.proyectoperucentre.org

Ik woon in Peru (Lima) en ik heb al veel gereisd in Peru. Als je zelf een beetje oplet en verstandige keuzes maakt kun je veilig alleen reizen in Peru. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde wijken in Lima die je beter niet kunt bezoeken, stap niet dronken alleen in een taxi en maak gebruik van betrouwbare busbedrijven e.d.

Natuurlijk kun je nooit 100% zekerheid hebben wat betreft ontvoeringen en berovingen, maar dat is in elk land zo. Waar je wel rekening mee moet houden is diefstal, let goed op je spullen en houdt waardevolle spullen zoveel mogelijk uit het zicht. Overigens ben ik nog nooit bestolen of beroofd.

Wat betreft Bolivia kan ik je niet verder helpen, aangezien ik daar niet geweest ben.