Alleen door Bolivia reizen??

Hola!
In januari vertrek ik voor 5 maanden naar Zuid-Amerika! Argentinie, Peru en Ecuador ga ik allemaal bezoeken! Bolivia zou ik ook heel graag willen bezoeken! Nu twijfel ik echter of dit verantwoord is! Ik ga namelijk alleen en ben dan net 19 jaar. Ik lees ook een beetje vreemde verhalen, over rare avonturen met taxi’s etc. Zijn er mensen die naar Bolivia zijn geweest en mij iets zouden kunnen vertellen?? Verder vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring met hetanderereizen hebben? of misschien een andere organisatie aan kunnen bevelen?

Groetjes Willemijn

Is prima te doen.
Taxi’s heb je niet veel nodig, hoogstens in la paz. Neem anders een taxi samen met een medereiziger.
Over het algemeen zit je met verschillende andere backpackers in volle bussen.
Je bent meestal veilig als je jezelf niet als net aangekomen toerist gedraagt.
Ga dus niet in het openbaar geld staan tellen of uitgebreid op straat in je reisgids gaan snuffelen.

Ook in Peru en Ecuador heb je gebieden waar je best wel moet oppassen. Bolivia is juist eigenlijk vrij kalm.
En ook in Amsterdam of Londen moet je op je hoede zijn, bijvoorbeeld niet 's avonds alleen een donker steegje in lopen, of je tas achter je op de grond leggen in een café.

Ik heb ook alleen gereisd in Peru (en Brazilië), en met een vriendin door Bolivia, Peru. Als je geen domme dingen doet moet het goedkomen. Het is er vooral heel mooi! :slight_smile:

Op mijn website vind je veiligheidstips.

Hoi,

Ik heb Ecuador, Peru, Bolivia en het noorden van Argentinië alleen gedaan. Ik vond het in Bolivia niet lastiger dan in de andere landen. Wel voelde ik me in La Paz iets minder veilig. Maar je zult waarschijnlijk genoeg mensen ontmoeten om niet te vaak alleen te zijn in La Paz. Laat het in elk geval geen reden zijn om niet te gaan, Bolivia in onvoorstelbaar mooi. Ik had het voor geen GOUD willen missen! Heel veel reisplezier gewenst, geniet ervan!

Als je het leuk vindt om alvast wat reisverhalen over Ecuador, Peru en Bolivia te lezen, er staan er heel veel op mijn website (zie link hieronder).

Groetjes,

Eva

Als jongedame van net 19 is het natuurlijk altijd verstandig om extra voorzichtig te zijn als je alleen op reis gaat. Zeker als het naar een verdere bestemming is met een totaal andere cultuur.

De meeste zaken zullen voor zich spreken: goed op je spullen letten, probeer zo min mogelijk op te vallen (kleding, sieraden, gedrag etc), zo min mogelijk waardevolle spullen meenemen, optrekken met anderen indien mogelijk en niks aannemen van een ander. Koop dus zelf je drankjes en Bolivia en dergelijke zijn berucht vanwege de drugshandel, dus je wilt dat ook niet nietsvermoedend bij je dragen.

Wat betreft de taxi’s: altijd de officiële pakken, met een telefoonnummer erop.

Voor de rest de voorzichtigheid uiteraard niet je reisvreugde laten beïnvloeden :vak02:

Bolivia is niks minder veilig dan de andere landen die je noemt. Geen dingen doen die je thuis ook niet zou doen, goed op je spullen letten en dan komt het allemaal goed. Leeftijd zegt helemaal niks over hoe jij je zou redden in bepaalde situaties, met een gezond verstand kom je een heel eind. Veel plezier met de voorbereidingen!