Hoi,
Ik wil binnenkort naar Bolivia om bij de apenopvang te werken.
Daarna wil ik nog 2 weken backpacken om wat van Bolivia te zien.
Weet iemand of het daar een beetje veillig is om dit in mijn eentje te gaan doen?
Groetjes Joyce
Lees dit (scroll naar beneden naar Dangers).
En lees veiligheidstips op mijn website.
Hallo Joyce,
Ik ben in 2010 ook alleen naar Bolivia gegaan (4 weken ongeveer). Voelde me niet onveilig in mijn eentje, maar had wel vooraf goed uitgezocht waar ik wel en niet moest komen, of wat ik wel of niet moet doen.
Ik heb toen al vrij snel een groepje reisgenootjes om me heen verzameld. Is toch gezelliger met een paar mensen samen. Dus dan heb je dat ‘probleem’ niet meer.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het graag.
Groetjes, Heleen
Hoi Heleen,
Goed dat je van tevoren hebt uitgezocht hoe je veilig kunt blijven. Daar zit het 'm in! Natuurlijk kun je niks 100% uitsluiten (ook in Europa niet), maar als je weet waar je op moet letten scheelt dat al 99%.
Maar ik vind niet dat je per definitie veiliger bent als je met meerdere mensen bent, of per definitie onveiliger als je alleen reist. Ook mensen die als setje of in een groepje reizen, worden beroofd, soms aangevallen of zelfs ontvoerd. Juist dat samen zijn kan een gevoel van schijnveiligheid geven, en kan je ook afleiden. Je zit met elkaar te kletsen en let even niet op, weg tas. Of je denkt dat als jij naar de wc gaat, de rest wel even op je spullen let, maar die hebben niet dezelfde alertheid en laten zich afleiden door een dief die een truc gebruikt (vaak zijn die met twee of meer, eentje leidt je af, de ander jat de spullen).
In je eentje ben je vaak nog net even wat alerter en houd je gewoon altijd je waardevolle spullen goed in de gaten. Het is alleen ietsje lastiger als je met backpack en al onderweg bent en je moet naar de wc; maar voor de rest is het net zo veilig of onveilig als met meer personen, vind ik.
Als je alleen reist, zit je in een bus ook al snel naast een Boliviaan(se), wat hartstikke leuk kan zijn als je wat wilt kletsen en weten over het land en hoe zij leven. Maar dat is een ander onderwerp… ![]()
Bedenk ook dat de meeste mensen in de wereld vredelievende eerlijke mensen zijn, die je eerder zullen helpen dan beroven.
Dus als je even aan de bardame, marktkoopman of toiletjuf vraagt of zij/hij op je backpack past terwijl jij naar de wc moet, gaat dat meestal gewoon prima… bij mij nooit iets mis gegaan althans. Ik kies natuurlijk wel iemand die er betrouwbaar uitziet. Ze zien ook dat ik mijn waardevolste spullen in kleinere tas wél zelf bij me houd, dus…
Dat het leuk en gezellig kan zijn om met andere reizigers op te trekken, staat als een paal boven water. Dat heb ik ook veel gedaan, meestal voor korte stukjes; soms ook spreek je telkens opnieuw af via internet. Maar dan voor de gezelligheid, en niet voor veiligheid.
Kortom Joyce, volgens mij vinden zowel Heleen als ik dat je gewoon lekker moet gaan, maar lees je van tevoren goed in over gevaren en trucjes die ze gebruiken.
Die trucjes gebruiken ze overigens in Amsterdam en in Rome ook hoor… bij de mensen die duidelijk herkenbaar zijn als toerist. Maar in Bolivia ben je natuurlijk continu herkenbaar als buitenlander, dat is het verschil (of je moet wel heel erg geluk hebben dat je ongeveer dat uiterlijk hebt
én je zo weet te kleden als een local). En de verschillen tussen rijk en arm zijn er erg groot (en jij hoort hoe dan ook bij de rijken).
Veel plezier! Het is een bizar prachtig land.