2 meisjes in Bolivia - veilig??

Hey iedereen,

Samen met een vriendin wou ik deze zomer rondtrekken in Bolivia. Mijn vriendin zou dit liever met een groep doen omdat ze twijfelt of het wel veilig is om met twee meisjes alleen rond te lopen in Bolivia. Overvallen worden is haar grootste zorg…

Wat denken jullie? Zijn er meisjes die dit al gedaan hebben en hoe viel dit mee? Alle tips en ervaringen zijn welkom - liefst snel want wij willen deze week nog beslissen wat het zal worden (alleen of met een organisatie)

Groetjes
Eline

Hoi,

Ik ben weliswaar geen meisje, maar ik kan je verzekeren dat wanneer je geen gekke dingen doet ('s nachts rondlopen / liften / met mannen mee naar huis) de kans dat je overvallen of beroofd wordt even groot is als in Amsterdam / Rotterdam / Utrecht.

Natuurlijk moet je wel voorzichtig zijn en niet met geld lopen zwaaien, maar met een beetje nuchtere kijk op 't leven moeten er geen gekke dingen gebeuren.

Gewoon heengaan en genieten!

Succes.

2 meisjes alleen kan prima hoor. Er zijn veel dames die dit doen. Idd, geen gekke dingen doen natuurlijk :slight_smile:

Zit hier al een tijdje als meisje alleen, en er overkomt me niets. Gewoon goed opletten, op zowel jezelf als je spullen en niets doen wat je thuis ook niet zou doen.

In 1997 met een vriendin door Bolivia gereisd (en 2006 in mijn eentje door Peru wat best vergelijkbaar is qua veiligheid), prima te doen. Natuurlijk geen domme dingen doen zoals 's avonds op straat foto’s maken, gouden oorbellen dragen, in de bus in slaap vallen terwijl je tas met camera op de grond ligt of in het vak boven je hoofd; je tas aan de leuning van je stoel hangen in een café, liften met onbekenden (al heb ik wel eens een lift gekregen in Bolivia van een lief gezinnetje), drankjes aannemen van vreemde kerels zonder dat je hebt gezien wie het heeft ingeschonken, drugs kopen of smokkelen (dus ook geen cannabis!), etc.

In mijn lijst met gratis reistips (zie handtekening) vind je nog meer veiligheidstips.

En inderdaad loop je in Rotterdam of Amsterdam net zoveel risico, vooral als je er een beetje onnozel bij loopt en het heel duidelijk is dat je de weg zoekt bijvoorbeeld, of je je portemonnee niet goed verstopt.
In Bolivia val je alleen nog iets sneller op als toerist dus wees je daar bewust van, en uiteraard ben je in verhouding een ‘wandelende goudmijn’ (de gemiddelde Boliviaan kan nooit van zijn leven een vliegticket betalen) dus wees je daar ook bewust van en loop niet te zwaaien met je rijkdom.
En pas op voor neptaxi’s, zorg dus dat je weet hoe je de echte kunt herkennen. Bij twijfel kun je altijd een hotel binnen stappen en vragen of zij een taxi voor je bellen.

Verder: vooral gewoon genieten van de prachtige natuur en cultuur! En als je je wat zekerder wilt voelen, boek je gewoon ter plaatse goedkope tourtjes met een gids, telkens voor een dagje of twee daagjes ofzo. Als je dan met zo’n gids ergens loopt kun je wat geruster je camera tevoorschijn halen enzo, mocht je je daar zenuwachtig over maken. Let alleen op dat Boliviaanse vrouwen over het algemeen niet graag op de foto gaan omdat ze geloven dat je hun ziel dan meeneemt.

Duizenden, miljoenen anderen reizen zoner kleerscheuren door Bolivia dus waarom zouden jullie het niet kunnen?

Buen viaje,
Cécile