*Ik zal alleen reizen, is dit veilig als blonde vrouw? *
Ja, blond zijn maakt niet uit. Ze herkennen je toch overal als buitenlander. Mij ook met mijn donkere haar. 
Ik vind ook dat alleen reizen niet perse onveiliger is. Vaak ben je juist alerter omdat niemand je afleidt met geklets. Stellen voelen vaak juist een schijnveiligheid en letten daardoor minder goed op.
Maar net als in Europa moet je natuurlijk geen domme dingen doen als vrouw alleen. En beseffen wat ik hierboven zei: je valt altijd en overal op als toerist = wandelende goudmijn…
Waar moet ik op letten?
Geen domme dingen doen. Geen neptaxi’s nemen, 's avonds na bepaalde tijden niet meer alleen over straat, donkere steegjes vermijden, altijd je drankje in de gaten houden en je tas met waardevolle spullen ook, geen sieraden dragen.
Lees veiligheidstips op mijn website, en in een reisgids zoals bijvoorbeeld Lonely Planet of Rough Guide.
- Hoe is het openbaar vervoer daar? *
De bussen en busmaatschappijen zijn niet allemaal even goed. Sommige laten hun chauffeurs veel teveel uren werken, of controleren niet of die alcohol drinken. Vraag even na welke maatschappijen beter zijn. Veel wegen zijn ook slecht, alhoewel er wel meer geasfalteerd zijn de laatste tijd. Bussen zijn wel heel goedkoop. Let in de bus altijd goed op je handbagage, er wordt veel gestolen terwijl je even niet oplet. Dus als je een tukkie wilt doen, neem je tas op schoot met je armen er omheen.
Treinen zijn meestal trager dan bussen en gaan veel minder vaak (als ze er al zijn).
*Is het veilig om 's avonds ergens aan te komen? *
Ja, als je een betrouwbare taxi naar een hotel neemt wel.
En kun je rond een uur of 8 of 9 's avonds veilig over straat?
Ligt eraan welke plaats, en dan ook weer welke wijk. In Sucre vond ik van wel, in La Paz zou ik al meer oppassen en vroeger taxi’s nemen.
- Is er ook malaria in het zuiden en zuid-westen van Bolivia?*
Als je het hebt over gebieden boven de 2500 meter, daar is nooit malaria. Als je naar de jungle gaat, is daar wel malaria. Ga naar de GGD of Tropencentrum o.i.d. voor professioneel advies over pillen en injecties. Die hebben ook plattegrondjes van risicogebieden.
Veel van deze info vind je ook in een goeie reisgids, dus lees alvast wat in. Dat helpt je met voorbereiden. Ook staan er vaak handige routesuggesties in.
Veel plezier, het is een prachtig land!