Binnenkort ga ik naar Canada en verblijf o.a. een paar nachten in Port McNeill (vlakbij Telegraph Cove) en in Tofino. Uiteraard wil ik daar whale en/of bear watchen.
Graag hoor ik ervaringen over welke organisatie goed is bevallen. Goed dichtbij de dieren kunnen komen bijv ivm fotografie. Goede prijs/kwaliteitverhouding.
Ik had al Tide Rip in Telegraph Cove gevonden, maar da’s wel 'n rib uit je lijf: 290 dollar voor 'n bearwatch. Het is dan wel de hele dag, maar toch…
Verder ook Stubbs Island whale watch wat iets van 90 dollar kost voor 'n paar uur.
Als je die whalewatch doet, kan 't dan ook zijn dat je beren ziet?
Als ik mooie plaatjes heb kunnen schieten tijdens 'n trip vanuit Telegraph Cove hoef ik vanuit Tofino natuurlijk niet meer te gaan whalewatchen, maar indien het tegenviel en ik nog 'n keer opnieuw wil. Wat is 'n goeie in Tofino?
Ben overigens nogal gevoelig voor zeeziekte, gaat 't varen erg te keer tijdens die trips?
Ik zou in ieder geval een whalewatchtour doen vanuit een zodiac en niet vanuit een schip.
Een zodiac is veel sneller bij de dieren. Het gaat best hard op en neer op een zodiac maar je word in een zodiac niet zo snel zeeziek als op een langzaam schommelend schip. Plus als je overgeeft vanuit een zodiac dan zijn er hooguit 10 mensen die het zien en geen 50.lol2
Er zijn ook combinatietrips met bear- en whalewatching in tofino volgens mij.
Canada is goed voor de dieren dus ze zullen niet heel dichtbij de walvissen komen of de walvissen moeten zelf dichtbij komen.
Verwacht niet dat je fantastische walvisfoto’s gaat schieten, de kant is heel klein dat je op tijd bent voor een goede foto. Neem in ieder geval een telelens mee als je een spiegelreflexcamera hebt. (minimaal 300)
Bij de beer excursie met een zodiac het water op gegaan, rondvaren in verschillende baaien langs de kust. Vanwege laag water konden er beren zitten die op zoek zijn naar zeedieren tussen de stenen etc. Met de boot kwamen we tot ongeveer een meter of 15(?) van de kust, er waren af en toe meerdere boten en je zag duidelijk dat de bestuurders allemaal hun best deden om de beren niet te storen. Ik denk dat de kans best groot is om een beer te zien, wij hebben er op die ene trip met veel mazzal in totaal 7 gezien (twee keer moeder met 2 jongen en nog 1 alleen). De foto van de banner van de site is vergelijkbaar met wat ik heb vast kunnen leggen. Ik vond het zien van de beren die gewoon rustig hun gang gaan veel indrukwekkender dan de foto’s die ik heb.
Port mc neil heb ik twee nachten overnacht, we kwamen in doe hoek eigenlijk voornamelijk voor de excursie in telegraph cove. Je zal op eigenlijk gelegenheid op zoek moeten naar anderen dingen om er te doen, wat dat betreft kan je beter meer dagen pakken aan de west kant van vancouver island. Bij de plaats campbell river is overigens nog een mooie waterval (het licht voor de foto’s is smiddags niet optimaal…:)).
Maar goed, de excursie was met de bovenste boot hier: http://www.stubbs-island.com/Whale_Watching_Tours/tours_vessels.html
Opzich wel veel mensen, maar ik heb me daar niet heel erg aan gestoord. Aan boord was een biologe die uitlegde wat voor dieren we op de trip konden tegenkomen. Haar verhaal was nog niet af of we kwamen al orca’s tegen…
Het was super mistig, voor foto’s niet ideaal, maar wel een aparte sfeer. Uiteindelijk zee arenden, een zwarte beer, zeeleeuwen, zeehonden en 2 bultruggen gezien.
Kwa foto’s was ik op beide excursies niet ontevreden, het scheelt wel dat ik een goeie spiegelreflex met 400mm lens heb en weet hoe ik die moet gebruiken.
Als ik me niet vergis heb ik in de rest van de vakantie 2 keer op vancouver island een beer in de berm gezien en nog een keer in jasper. Alleen bij die laatste zijn we gestopt en die beer was in no time verdwenen. Wat dat betreft vond ik de eerste excursie wel wat toevoegen aangezien je dan minuten lang zo’n beer (of groep) kan observeren terwijl ze schijnbaar ongestoord hun gang gaan…
Dit was allemaal in september afgelopen jaar. Ik durf niks te zeggen over hoe groot de kans is dat je een vergelijkbare ervaring krijgt, al met al denk ik dat ik met name bij de walvis excursie super veel geluk heb gehad. Anderen betalen hetzelfde voor de excursie en moeten het doen met een paar zeeleeuwen.
Hoop dat je hier toch wat aan hebt
Heb zelf helaas geen 400 lens, wel 'n 70-300, maar ik vind m’n 70-200 2.8 VR toch 'n pak beter.
Neem wel 2 body’s mee dus kan op de één de 200 en op de andere de 300 zetten voor 't geval ik dat extra bereik toch nodig heb.
Ben half augustus op Vancouver Island, hoop dat 't weer dan mee zit. Hou nu al vanaf juni al mijn te bezoeken plaatsen in de gaten op wunderground.com, maar zie nog veel regen en kou.
Op tripadvisor kwam ik voor Port McNeill ook nog MacKay whalewatch tegen die daar als nummer 1 getipt staat.
De beren kom je vanzelf ook wel tegen
wij zijn net 3 weken naar west-canada gegaan en zijn 5 maal een beer tegen gekomen… (steeds vanuit de auto)
Dus gewoon ogen openhouden…
Veel succes
ps dit was wel meer in de buurt van de Rocky Mountains…
maar ook eentje op Vancouver Island
Als je het water op gaat om walvissen te spotten, zoek dan een zodiactour, omdat:
Grotere boten vormen een indirecte bedreiging op het bestaan van de walvissen.
Zodiactours gaan meestal met meerdere boten tegelijk het water op, dus als 1 boot walvissen vindt, roepen ze de andere boten op, dus meer kans om meer te zien.
Ik had een DSLR met telelens in een holster tas mee in een zodiac boot. Ik ben bewust niet voorin gaan zitten vanwege opspattend water, maar volgens mij viel dat ook wel mee. Het was wel handig dat ik mijn camera makkelijk weg kon stoppen als we weer op hoge snelheid gingen varen om vervolgens in no time de camera bij de hand te hebben als er wat te fotograferen was.
Een grote foto rugtas mee in de boot lijkt me onhandig.
Ik heb 2 heel succesvolle whalewatchtochten gedaan en gelukkig NIET met zo’n zodiac. Ik fotografeer ook met 'n dslr en wil geen risico lopen met water. Bovendien als je uren op pad bent, dan moet je ongetwijfeld 'n keer naar de wc en dat kan niet op zo’n zodiac.
In Telegraph Cove ben ik met Stubbs geweest en in Port McNeill met McKay. Heb op beide tochten veel orca’s gezien en 'n stuk of 3 humpbacks.
Morgen ga ik in Jasper bearwatchen. Hopelijk krijg ik ze te zien.
Bij ons op de whalewatchboten zaten vooral mensen met ‘duur glas’, dus 2.8 objectieven. Die passen vanwege hun formaat niet in 'n holstertasje. Buiten dat men met lenzen van dik boven de 1000 euro toch iets voorzichter met water is, dan met 'n kitlensje.
Verder is het ondanks dat het zonnig was, op de boot toch af en toe fris, dus wel lekker als je even binnen uit de wind kunt zitten als er even flink gas wordt gegeven.
Ik ben ook snel zeeziek, vandaar dat ik koos voor Port McNeill en Telegraph Cove omdat dat water daar tussen eiland en vaste land zit en dus minder wild dan de zuidkant. Het was idd heel kalm water en ben totaal niet misselijk geworden.
Verder bleek het nog 'n goeie keus ook omdat in 't noorden veel meer walvissen zijn dan in 't zuiden.
Kwestie van een plastic zak(-je) aan de onderkant openknippen en met een elastiekje om je lens en body doen. Professioneel truckje en werkt perfect. Zo kun je met een Zodiac mee (en als je snel zeeziek wordt, neem je toch gewoon een pilletje…?) zonder het risico dat er water in je lens komt. Werkt overigens ook prima als het (stort-) regent.
Ik heb in andere landen gebruik gemaakt van zodiacs, maar niet om iets te bezichtigen waar ik 'n camera bij nodig had, maar om te jetboaten. Ik weet dus hoe je in zo’n ding zit en hoe makkelijk er water over de rand kletst (ook als je nog niet vol gas over golven scheurt)
En daarnaast weet ik hoe fris het is hier op de boot, zelfs met overdag zonnig weer. Het was aangenaam af en toe uit de wind te kunnen gaan zitten. Ik heb 'n tocht van 3 en eentje van 5 uur gemaakt, dus 'n wc aan boord hebben is dan toch ook wel erg prettig.
Lijken me zaken waar mensen die nog gaan ook rekening mee kunnen houden. Zodiacs zijn leuk voor 'n uurtje en dan zonder dat je je zorgen hoeft maken over 'n paar duizend euro aan camera apparatuur bij je.
En wat Air Transat betreft was dat voor mij ook 'n bewuste keus omdat AT niet op 'n dag vloog waarop ik er gebruik van wilde maken en ze ook nog niet rechtstreeks vlogen. In dit geval betaalde ik dus liever iets meer voor KLM. Je hoeft niet ergens gebruik van te maken om 'n goede reden te hebben om er niet voor te kiezen.
Op een zodiac word je minder snel zeeziek dan op een grotere boot. Ik heb mijn dslr ook meegenomen op een zodiac met mijn 300 lens en had geen enkel probleem hiermee.
Onder het varen kun je toch geen foto’s maken. Ik kies altijd voor een zodiac. Als de walvissen ver uit de kust zitten dan ben je een uur aan het varen met zo’n grotere boot.
De boten waar ik op zat waren niet zo heel groot en ik denk dat beide excursies niet meer dan ca. 20 deelnemers hadden.
Om zeeziekte te voorkomen ben ik expres naar 'n gebied gegaan tussen vaste land en eiland in, omdat ik dacht dat 't water daar rustig zou zijn en dat bleek ook zo te zijn: net zo kalm als 'n meer. En blijkt dat de walvissenpopulatie daar ook nog veel groter is dan in 't zuiden. Bij Telegraph Cove gingen we rechtsaf en vonden binnen 20 minuten walvissen. Bij Port Mc Neill gingen we links af en vonden ook al heel snel walvissen. Je hoeft daar dus helemaal niet ver voor te varen, omdat ze daar in de buurt gewoon rondhangen.
Walvissen hebben geen thuis. ze kunnen overal zitten. jullie hebben toen gewoon geluk gehad. Kijk anders naar de windvoorspelling voor het betreffende gebied voordat je iets boekt.
Ik heb een Sigma 17-70 2.8-4 en een Canon 70-300 4-56 IS USM en daar kun je prima holsters voor krijgen. Respectievelijk ongeveer 300 en 500 euro, dus al veel betaalbaarder.
2.8 is overigens vooral nuttig voor 's nachts of binnen. Voor whalewatchen op een zonnige dag is dat totaal overbodig.