Waar kan ik zwemmen met walvissen?

Tussen 2006 en 2010 ben ik 10 x naar Tenerife geweest om, in het wild, te zwemmen met walvissen en dolfijnen. En ik heb ontdekt dat deze dieren en dan vooral de walvissen mijn grote passie zijn.

Graag wil ik mijn grenzen verleggen en ben ik op zoek naar andere mooie plekken om tussen “mijn” watervrienden te liggen.

Ik ben op zoek naar kleine organisaties, dus geen massatoerisme.
Voor mijn part een visser in een klein dorpje.
Al jullie informatie is van harte welkom. :wereld:

Hartelijke groet,
Aquamaria.

Zwemmen met dolfijnen ken ik,

Whale Wachten ook,

Maar zwemmen met walvissen??? Ze zijn natuurlijk niet agressief maar wel groot en onbedoeld kun je toch zo een oplawaai met die staart krijgen???

Heb jij zelf met die grote bakbeesten gezwommen in het wild?

ik vond ze ook waanzinnig maar om er nu tussen te springen lijkt mij net iets te heftig, en ik heb zelf met duiken haaien ontmoet. Grote tanden, maar ze wegen in elk geval niet hetzelfde als een gemiddelde olietanker…

Tja, die reactie krijg ik heel vaak. Ja, ik heb inderdaad met walvissen (voornamelijk Pilot Whales, maar ook andere) gezwommen. En ook heel dicht naast ze gelegen. Het zijn hele intelligente dieren die een feilloos gevoel hebben, waar mensen of andere dieren zich bevinden. Een oplawaai met hun staart heb ik nog nooit gehad. Daarnaast blijft het zaak om zelf je gezonde verstand te gebruiken en voorzichtig te zijn, we hebben het wel over wilde dieren! Aanraken en/of beetpakken is niet raadzaam. Ik snorkel dan ook altijd met mijn handen op mijn rug. En als het niet goed voelt, blijf ik op afstand.

Het klinkt misschien heel raar, of arrogant, maar ik vind het helemaal niet eng om naast of tussen walvissen te liggen. Pilot Whales zijn trouwens niet zo heel groot. :smile:

Op de Dominicaanse Republiek kan je met bultruggen zwemmen. Die zijn pas groot! Zou ik dolgraag willen, maar het kostenplaatje ligt nogal hoog.
Vandaar dat ik op zoek ben naar andere mogelijkheden.

Als duiker die weleens haaien gezien heeft met duiken, heb ik een aanrader voor je: de DVD Sharkwater. Indrukwekkend!

Zwemmen met walvissen kan ook in Filippijnen. De soort die daar voorkomt is ongevaarlijk voor mensen en eet alleen plankton. Deze soort heet in het engels ,Whaleshark, en word in het Filippijns ,Butanding ,genoemd Vanuit de plaats Donsol gaat men met simpele boten de zee op. Ieder jaar komen hier tussen januari en mei, honderden van deze enorme vissen op de plankton af, zodra deze op is vertrekken ze naar de oceaan.

[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=xJQ0S1_odc0”]YouTube - Whalsharks Donsol[/ame]

1 like

Hoi Zuid Africa is een goede bestemming om walvissen te zien. Anders is de kust van Californië ook aan te raden. Caroline

1 like

Ik weet ook wel dat Walvissen vriendelijk zijn, maar ik kan het idee niet loslaten van een ‘klein’ stuurfoutje (van de Walvis)

Maar die Pilot Whales heb ik even opgezocht en die zijn niet groot inderdaad.

Maar om op je vraag terug te komen. Je kunt op zo veel plaatsen whalewatchen, dan kun je in principe op die plaatsen toch ook met walvissen zwemmen? moet toch niet zo moeilijk te vinden zijn?

Het klopt dat je inderdaad op heel veel plaatsen kunt whalewatchen.
Toch is dat iets heel anders dan met ze zwemmen.
Veel landen b.v. Spanje, beschouwen walvissen als beschermde diersoorten, waar niet mee gezwommen mag worden. Vandaar dat je alleen vanaf een bootje naar ze mag kijken.

Grote (dure) organisaties zijn niet moeilijk te vinden, er zijn sowieso maar weinig plekken waar met walvissen gezwommen kan worden. Juist het massale van de grote organisaties trekt mij niet aan. Ik hou ervan om één te worden/zijn met de natuur en dat kan ik niet als ik met talloze gillende toeristen op een boot zit. Vandaar dat ik op zoek ben naar kleine organisaties, want die vind je niet zo makkelijk via internet.

Misschien is Baja California (Mexico) een optie voor je? Daar is via goegel wel e.e.a. over te vinden.

Dank je wel roberts, ik ga op zoek…

Beste Aquamaria,

Rond de cancun, Playa del carmen, Tulum, Cozmuel, Holbox…kan je in de juiste maanden met whalesharks zwemmen en dit ook zelf regelen.
Je kan er al zitten voor 5 á 6 honderd euro.

En vanuit daar een binnenlandse vlucht richting Baja California en je hebt de walvissen er zijn ook bij en dolfijnen en zeeleeuwen…

Veel plezier waar je ook heen gaat.

Bastiaan Versloot.

2 likes

Beste Aquamaria,

Tonga is één van de beste plaatsen om met walvissen te zwemmen! Hoe en wat kun je terug vinden op de volgende pagina: Tonga - Reizendoejezo

Tonga is te bereiken via Australië, maar het beste kun je via Nieuw Zeeland gaan! Tonga is echt genieten als je niet van Massatoerisme houdt. Sterker nog, de bevolking kan wel wat toeristen gebruiken! Voor de walvissen ga je naar Vava’u! Ha’pai is ook een eilandengroep waar je ver afgelegen van de bewoonde wereld aan de blauwe oceaan kunt genieten van de zee, de riffen en de rust!

Mocht je ooit daar naar toe gaan, dan kun je voor veel vragen bij mij terecht!

Groet Thijs

1 like

Dank je wel, Thijs.

Daar heb ik naar gekeken en het trekt me absoluut aan. Het jammere is dat er een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Ik ga hoe dan ook sparen.

Hartelijke groet,
Marjo.

Hi aquamarina,

Ik weet niet of je ermee kan zwemmen, maar in Kaikoura (NieuwZeeland) heb je ze wel veel. Een bedrijf dat Whale watch heet organiseerd wel tours met Walvissen enzo… Moet je even een kijkje nemen op hun website: whalewatch.co.nz

Groetjes :slight_smile:

1 like

Hoi Aquamarina,

Je kan in Mozambique in Inhambane zwemmen met walvishaaien via een organisatie genaamd xtreme gap : xtreme-gap.nl

Groetjes >>>

1 like

Tijdens 1 van mijn overtochten van de Atlantische Oceaan per zeilschip kwam ik walvissen tegen nabij het eiland Porto Santo (buureiland Madeira)

Dichter bij waar ik nu woon kan je langs de Argentijnse kust ook wel een aantal interessante plaatsen vinden om deze reuze visjes te zien.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

1 like

Dank je wel, Ixke. Ik ga een googelen op de Argentijnse kust. Het vinden van walvissen is niet zo moeilijk. Wel de locatie waar ik met ze kan zwemmen.

Grappig dat heel veel mensen het over grote vissen hebben, wat de naam walvis ook wel in zich heeft, maar het zijn toch echt zoogdieren. :zon02:

Hartelijke groet,
Marjo.

Beste Aquamaria,

Ik weet niet of je dit ooit gaat lezen, maar ik vraag het maar alsnog.
ik heb tevens een passie voor deze majestueuze wezens en vraag me dus af bij welke kleine organisaties ik terecht kan in Tenerife om hetzelfde als jou te mogen ervaren. Het grote nadeel is echter dat het in Spanje illegaal is om met deze beesten te zwemmen.

Met vriendelijke groet,

Lionwell

Hoi Lionwell,

Wellicht kun je Aquamaria beter even een PB sturen, de kans dat je haar dan bereikt is groter.

Vorige zomer heb ik tijdens onze reis in Mozambique ( TOFO) gezwommen met een walvishaai, de mooiste ervaring die ik als duiker ooit heb meegemaakt.
Zwemmen met de walvishaai gebeurt echter tijdens het snorkelen en meestal niet tijdens het duiken, de walvishaai zo’n 10m lang en 3 breed, blijft voornamelijk aan de oppervlakte zwemmen om zich te voeden met plankton, krill en kleine visjes.

Het was zo’n rustgevend gevoel om samen naast dit kolosaal dier te zwemmen. Een moment die ik nooit meer vergeet. Spijtig dat mensen de walvishaaien willen aanraken, ze schrikken dan en duiken dan de diepte in.

Bultruggen waren er ook, vaak in groepjes (paartijd) maar het was verboden om daarmee te zwemmen.

Je kan de video bekijken op mijn facebook als je wilt.