ervaring met bali dolphins in sanur

We gaan in November met vakantie naar Bali en mijn vriendin wil graag met dolfijnen zwemmen.
Heb op internet ontdekt dat er in Sanur de mogelijkheid hiervoor bestaat.
Heb reacties gezien van mensen uit andere landen maar niet uit Nederland.
Waarom niet?? misschien de kosten?
We blijven ongeveer een maand weg i.vm. met VOA.
Suggesties betreffende hotels en bezienswaardigheden zie ik graag tegemoet, het liefst buiten de "normale"toeristische attracties.
Bijvoorbaat mijn dank hiervoor.

Om voor mezelf te spreken: de kosten zijn niet hetgeen wat me tegenhoudt. Wat me wel tegenhoud is het feit dat ik vind dat dolfijnen in de vrije natuur thuishoren, en niet in een (te) klein zwembad waar touristen met ze kunnen knuffelen, eraan gaan hangen of er op willen staan.

Wat de tips betreft: op dit forum staat HEEL VEEL geschreven over plekken met niet zo veel toeristen. De omgeving van Tabanan (Yeh Gangga, de warme bronnen, Jatuluwi, Batukaru) is al jaren mijn favoriet. Het oosten vind ik ook leuk, met name Amed, Klungkung, Taman Ujung en Titra Gangga.

Wij hebben twee weken geleden wel gezwommen met dolfijnen in Sanur.
Ze gaan hier heel goed en rustig met de dolfijnen om. Er wordt niet getrokken aan de dolfijnen, of eraan hangen of staan.
Dit gebeurt op een rustige en leuke manier.
De dolfijnen worden een paar keer in de week los gelaten in de zee.
Wij vonden dit een hele beleving en een aanrader om te doen.

Omdat veel mensen ons hier naar vragen, ben ik het zelf gaan uitproberen in Sanur, want ik vind het ook belangrijk dat dit goed gebeurd. Ik kreeg een hele goede indruk hoe hier met de dolfijnen werd omgegaan.

Allereerst zitten ze niet in een zwembad, maar in een ‘pen’ in zee. Lijkt me gezonder voor ze, dan een chloor zwembad. Ze worden inderdaad regelmatig gewoon los gelaten in de zee en komen dan s avonds uit vrije wil terug.

Deze dolfijnen zijn op strand ‘aangespoeld’ en functioneren op dat moment niet meer in het wild. Het zijn sociale dieren en kunnen niet alleen overleven. Dit wordt dus hun nieuwe ‘sociale groep’. We hadden een hele goede trainer, een bioloog, die ons nav onze vragen, veel heeft uitgelegd.

Er wordt niet aan dolfijnen gehangen of gestaan. Eigenlijk zwem je niet werkelijk met ze, zo wordt het alleen maar genoemd. Aan een vin gaan hangen, zou alleen kunnen bij oudere sterke dolfijnen, en je zou jongere dolfijnen beschadigen.
Je staat op een plateau (het is 10 meter diep ofzo) met 4 of 5 personen en de dolfijn kan er zelf voor kiezen naar je toe te komen. Natuurlijk heb jij als bonus een lekker visje, dus over het algemeen komen ze wel… Dan vind er allemaal verschillende interacties plaats…
Maar de trainer kijkt ook goed naar het gedrag van de dolfijn. Hij vertelde ons dat als de dolfijn niet happy is, de interactie met mensen ook geen succes is.

Tja, en dan is het een kwestie van smaak of je het wel of niet leuk vind of een dolfijn is getraind of niet. Na afloop hebben wij hier onderling over gesproken. Je hebt wilde honden en je hebt getrainde honden. Allebei is het een andere ervaring. Maar de ontmoeting met de dolfijn vonden wij -het klinkt wat soft, sorry, maar zo voelden wij het nou eenmaal- best ontroerend. We hadden echt het gevoel contact te hebben, hij keek ons aan en leek het leuk te vinden om te spelen … Het kan onze verbeelding zijn, maar wij hadden dit allemaal. Kortom, wij hadden hier een goed gevoel over.

Dus als je 1x in je leven dit wilt doen, dan vind ik dit persoonlijk een geschikte plaats…

Voor mij zijn en blijven het wilde dieren, waar je op afstand naar kan-mag kijken.
Ik heb ook die hordes hier op Bali gezien , in de rij staan om zo’n bootje te bemachtigen, leuk met Flipper “spelen” , hetzelfde vind ik ,maar dat is ook persoonlijk, met olifanten rijden en spelen.
Vooral het voeren vindt men “leuk”. Nou ja ieder het zijne.

1 like

als je de boot van Bali naar Lombok neemt heb je kans om dolfijnen te zien. ook in Alor heb ik ze een aantal keer gezien. dat vind ik veel bijzonderder dan in gevangenschap (of semi-gevangenschap).

De tour is een leuke ervaring en de dolfijnen worden daar zover ik weet goed verzorgd en krijgen idd genoeg vrijheid in de open zee. Niet zoals bij ons in het Dolfinarium :wink:

Ik ben vorig naar naar Bali Dolphins in Sanur geweest en vond het heel leuk, echt gaaf en genieten. (sorry Jenny en Paulana…). Idd. is het in zee, en ze worden iedere dag naar open water gelaten en komen dan zelf terug. Ze gaan heel goed met de dolfijnen om.

Ze nemen ook echt de tijd voor je. Je bent maar met z’n 5en bij een dolfijn (in tegenstelling wat ik soms hoor bij dit soort dingen in andere landen). Je mag veel dingen doen met de dolfijn behalve echt zwemmen.

Bovendien kunnen de trainers foto’s nemen met je eigen meegebrachte fototoestel waar ze heel voorzichtig mee omgaan.Je hoeft dus geen dure foto’s achteraf te kopen (enige nadeel vond ik dat ze steeds aan je vragen in de lens te kijken terwijl de dolfijn bij mij belangrijker was)

Het is incl. tranfer van/naar hotel, 2 x drinken en handdoek.

Ik heb ook die hordes hier op Bali gezien , in de rij staan om zo’n bootje te bemachtigen

Hebben we het over het zelfde? Want dat is hier helemaal niet? Er is 1 bootje van Bali Dolphins en daar ga je op je gemak met een klein gezelschap naar toe. Geen hordes.

Ik denk dat je het over Lovina hebt? Daar gaat iedereen in een bootje dolfijnen kijken.
De vraag gaat over ervaringen met Bali Dolphins in Sanur.

Kijk dat bedoel ik nou Ingrid, jullie vonden het gaaf en geweldig, je hebt echt genoten. Dat vind ik natuurlijk fantastisch voor jou, maar hoe vinden en voelen die dieren dat ? Het gaat mij niet alleen om dolfijnen, maar om alle dieren die in het wild thuis horen. Ik woon op Bali, en als ik zie hoe bv ook aapjes die (nog) loslopen door toeristen belaagd worden…alleen om zo’n foto.
Maar nogmaals het is mijn persoonlijke mening. Wij zien hier ook die dolfijnen van een afstand (Candidasa) en dat vind ik heel bijzonder maar zonder die hordes. De weg naar Amlapura een enclaaf van aapjes ,leuk van een afstand.

Groetjes Paulien

Er zijn meer vragen over het zwemmen met dolfijnen Paulien.
Mijnheer had in het internet gelezen dat hetin Sanur kan!!!
En wat maakt het dan uit, waar dat zwemmen met deze wilde dieren is…
Die moeten naar mijn idee gewoon kunnen zwemmen ,en wat je zelf al aanhaalde : in Sanur zijn deze dieren afhankelijk van verzorgers geworden.

Zoiets moet je niet willen = mijn persoonlijke mening.

Maar ook andere dieren die in het wild horen te leven kunnen dat vaak niet .
Dan denk ik aan het kappen van bomen en ontginnen van land om te bouwen.

Bovendien ben ik het met Jenny eens , laat dieren dieren zijn.
Alles vanwege geld!!

Paulien

Ik vind het ook het mooiste als je dieren in het wild ziet. En helemaal leuk als ze onverwachts in de buurt van je boot opduiken, terwijl je niet eens op zoek er naar bent. (Hadden wij toen we van Bunaken af kwamen. Echt een cadeautje.)

Natuurlijk ben ik ook tegen het vangen voor dieren voor menselijk vermaak.
Zoals ik het begrepen heb, zijn deze dolfijnen uitgestoten door hun groep en daardoor aangespoeld op het strand. In hun eentje kunnen ze niet in het wild overleven. (Jagen, haaien en zijn sociale dieren, ze willen dus niet alleen leven.) Alternatief zou je kunnen zeggen, ok vang die dolfijnen dan op, maar laat geen mensen erbij… Zoiets als Lenie t Hart zeehonden centrum ofzo. Dan is er wel een andere inkomsten bron nodig natuurlijk. Want ze moeten wel verzorgd worden en eten krijgen.

Zoals Ingrid ook schrijft, gaan de dolfijnen regelmatig de open zee in. Maar 's avonds komen ze uit eigen beweging terug. De verzorger die ik sprak vertelde dat hij 1 keer heeft meegemaakt dat een dolfijn niet terug is gekomen. Ze hebben nog een paar weken naar hem uitgekeken, of hij niet gewond was of in een vissersnet was gekomen ofzo. Hij denkt dat de dolfijn aansluiting bij een groep passerende dolfijnen heeft gevonden. Daar was hij zelf heel blij mee. Dit was wel uniek. Het was de slimste dolfijn waar hij ooit mee had gewerkt vertelde hij, en hij gaf hem veel kans om te overleven in een nieuwe groep.

Blijkbaar besluiten de groep dolfijnen (er zijn er nu 10 geloof ik), niet om samen de wijde zee in te trekken. Waarom niet, weet ik niet.

Zoals ze daar zitten, kunnen er ook vissen uit zee en dergelijke binnen zwemmen in de omheining waar de dolfijnen zwemmen. Dus ze kunnen wel zelf vissen vangen. Laat ik het zo zeggen, als je het vergelijkt met andere zwemmen met dolfijnen mogelijkheden, wordt hier de situatie behoorlijk natuurlijk gehouden. Ik was hierover verrast.

Ik heb ook eens gekeken hoe het in Lovina is, dit is in een vrij krap zwembad in een hotel (Melchior). Na een tijdje praten met personeel kwam ik er ook achter dat hier dolfijnen ziek werden of geen zin hadden om met mensen te spelen. Ik denk dat dat genoeg zegt over de situatie. Ook vond ik 1 van de trainers heel ongeduldig met de dolfijnen. Ik heb er alleen maar even rondgekeken, vanuit mijn werk, en niet zelf de interactie gedaan, dus misschien hebben andere mensen wel een goede ervaring. Zelf had ik er geen goed gevoel bij. Wat dat betreft voelde Bali Dolphins veel beter.

Overigens is het niet echt in Sanur, maar een soort schiereilandje onder Sanur (verblijf je in Sanur, dan wordt je opgehaald bij je hotel). En de dolfijnen kunnen dus overal in Indonesië zijn aangespoeld en hier naar toe gebracht.

Ieder zijn smaak en dromen. Hoe dan ook, dolfijnen zijn prachtig om te zien. Wat ik trouwens heel leuk vond, was met een duikbril op onder water kijken hoe de dolfijn onder water zwemt en duikt. Het lijkt me helemaal fantastisch als je aan het scuba duiken bent en er komen zomaar dolfijnen langs. Ik heb een marine bioloog gesproken die dat mee heeft gemaakt… maar ja, dat is dan zo iemand die 1000 uur in het water ligt, dus ook even iets meer kansen heeft. Lijkt me erg bijzonder om mee te maken!

In Hurghada (Egypte) heb je een redelijke kans wilde dolfijnen tegen te komen tijdens het duiken. Ik heb dit helaas nog nooit meegemaakt, ook niet elders in Egypte.

Op het randje van oftopic : Jenny mijn man heeft tijdens het duiken in Amed ,en hier in Candidasa
dolfijnen gezien, geheel onverwacht maar een geweldige belevenis.

Paulien

Tuurlijk zie ik dolfijnen net als alle andere dieren ook het liefst in het wild/vrije natuur .(dat gevoel heb ik ook als ik bijv. in een dierentuin rondloop) Dat bij Lovina dat is vreselijk en zou ik zelf ook nooit willen!!. Ik heb eerst goed gekeken hoe ze hier bij BaliDolphin mee omgaan en wat ze hiervan vinden. Het is idd. zo dat ze met verstoten dolfijnen e.d. werken. De trainers zijn zeer bekwaam en geduldig. Het welzijn van de dieren is erg belangrijk voor ze. Ik denk dat je over dit onderwerp kan blijven twisten over voor en tegens, helemaal eruit komen doe je niet.

Precies, dat is de manier om zo’n (wilde dolfijn ) in zijn eigen omgeving te bekijken.

En zo bedoelde ik dat ook. :cheer:

Groetjes Paulien.

Wow, echt waar? Dat lijkt me echt helemaal te gek… Januari-februari zijn we er weer… hmmm, krijg al zin om wat duikjes te gaan plannen…!