Snorkelen & Bali

Wij (dochter 14 en ik) komen 22 juli aan op Bali en willen graag snorkelen, hebben al wel op Gili air iets geboekt, en kijken nu of we elders (Lovina? Amed?) wat zullen boeken, of op de bonnefooi rond gaan trekken. Kan iemand mij bv een goede chauffeur met auto aanbevelen, zodat we met hem/haar rond kunnen reizen? Zijn bepaalde plaatsen waar je zo van het strand bij het koraal komt. Eventueel Lombok? En een plaats waar je kunt zwemmen met dolfijnen… grote wens van ons beiden

alvast dank

Willemien

Dolfijnen zijn wilde beesten. Je kan ze vaak zien op de boot vanaf Bali naar Lombok, en je kan ze zien als je een boottochtje vanuit Lovina boekt. Maar met ze zwemmen? Nee, dat kan alleen als je ze gevangen houd in een (te klein) zwembad, en dat is echt dieronvriendelijk! Er zijn plekken op Bali waar het kan, maar ik mijd ze. Walgelijk. Met google kun je ze echter vast vinden.

Wat snorkelen betreft: bij Padangbai wordt veel gesnorkeld. Je kan met een bootje naar de Blue Lagoon. Minder spectaculair maar makkelijker te doen (zonder boot) is het snorkelen bij Sanur.

Op Bali maak ik al jaren gebruik van dezelfde chauffeur: Made +62-81-23 678 670. Hij spreekt geen Nederlands, maar wel goed Engels. Het is overigens echt geen probleem om je verblijf en de chauffeur pas ter plekke te regelen.

1 like

Er zijn enkele plekken waar je met dolfijnen kan zwemmen in Bali. Een van die mogelijkheden is het Melka hotel in Lovina www.melkahotelbali.com. Inderdaad oppassen want het zijn en blijven wilde dieren. Als je er heen gaat, maak dan een afspraak zo vroeg mogelijk in de ochtend. In de middag hebben de dolfijnen het eigenlijk wel gehad met al die toeristen.

's Ochtends vertrekken vanuit Lovina verschillende traditionele bootjes richting zee om de zonsopgang te zien en de dolfijnen. Vooral in het hoogseizoen kan dat nogal komisch worden. Het idyllische idee van een rustig moment op zee wordt verstoord door vele bootjes met luidruchtige motoren die iedere glimp van een dolfijn achterna gaan. Wel leuk om mee te maken en niet echt kostbaar. vanaf Lovina vertrekken de bootjes voor Rph 50.000 tot 100.000,- per persoon. vanaf een hotel of een villa kan het iets duurder zijn vanwege kartelvorming. Altijd proberen af te dingen aan het strand.

Leuker, maar ook duurder is een tocht met de broer van dokter Hendra. Vissen, vissersboten en dolfijnen spotten is zijn hobby. Made is man van twee vrouwen en 10 kinderen. Bel hem op wat het kost 081916242058 en wat hij ervoor levert. Normaal is het een volledig ochtend programma met een Indonesische zeer smakelijke lunch. Een van zijn vrouwen heeft een restaurant Khi Khi en laat het eten brengen. Hij gaat echt opzoek naar de dolfijnen en je ziet ze dan ook onder je boot door zwemmen. Wij hebben zelfs de walvis dolfijnen mogen spotten. zie [ame=“Bali Villa - dolfijnen - Lovina 2.wmv - YouTube”]YouTube - ‪Bali Villa - dolfijnen - Lovina 2.wmv‬‏[/ame]
Hij zegt dat je ook kan zwemmen met deze dolfijnen, maar ik heb zo mijn twijfels. Ze zijn best groot en met heel veel.

Voor snorkelen in Bali is Menjangan aan te bevelen. Gelegen noord-westelijk van Bali, 45 minuten met de auto en vanaf daar een 30 minuten met een bootje. men zegt dat het een van de mooiste snorkel plaatsten zin ter wereld.

Ook bij Amed kun je snorkelen, maar kijk uit om daar zomaar de zee in te gaan. Het koraal kan erg scherp zijn. beter is het om met een bootje de zee in te gaan en vanaf daar te gaan snorkelen.

Hoe dan ook, er zijn verschillende mogelijkheden om dolfijnen te zien en enkele mogelijkheden om ermee te zwemmen.

1 like

Wij hebben op Bali in Amed gesnorkeld vanaf het strand. net wat Marja zegt… Het is wat lastig het water inkomen, maar wel heel erg mooi! En het was er lekker rustig dusje kon lekker je gang gaan.
Wij hebben gewoon op het strand een snorkel en flippers gehuurd, ging perfect…

Wij zijn ook mee geweest met een georganiseerde trip op een mega boot en zodoende ergens heen gevaren (waar precies geen idee), maar dat was wel heel massaal en bovendien was het in wat dieper water en dus behoorlijk koud/fris en lang niet zo mooi als Amed beach.

Met dolfijnen hebben wij gezwommen ergens net onder Sanur in de baai, met dolfijnen in gevangenschap, maar wel in een soort drijvend iets in de baai, dus redelijk in hun eigen omgeving. Verder mocht je niet aan ze hangen enzo, maar wel trucjes doen en ze aaien/aanraken. Erg leuk, ik zie het maar net alsof ik naar de dierentuin ga. Ze werden daar voor zover wij konden beoordelen goed verzorgd.

1 like

Dat is toch een indicatie dat die dieren het niet leuk vinden, en dan doe je dat toch niet als dierenvriend ?!?!

1 like

Dat klopt. Vissen in een aquarium, honden aan een riem, ze hebben er allemaal niet om gevraagd. Het voordeel van deze dolfijnen is dat ze wel chagrijnig kunnen zijn en dat ook zeker tonen in tegenstelling tot menige Hollandse hond op een flat. Het is niet aan mij een oordeel te geven. Ik weet wel dat ze proberen de dolfijnen zoveel mogelijk hun zin te geven. Niemand is immers gebaat bij een chagrijnige dolfijn… :slight_smile:

1 like

Ik oordeel ook zeker niet. Maar mensen staan vaak niet stil bij het leed dat dieren wordt aangedaan, en ik vind het niet slecht om een stukje bewustwording te kweken :slight_smile:

Ik wil zelf dolgraag een keer met dolfijnen snorkelen of duiken. Soms komen ze in Hurghada (Egypte) op je af tijdens de duik. Echt geweldig lijkt me dat! Maar helaas ben ik daar nog nooit geweest, en zal het dus nog een tijdje duren voor die wens in vervulling gaat. Maar knuffelen met zo’n beest in een zwembad of afgeschermde baai: dat nooit.

1 like

Ik ben nog nooit in het Melka Hotel geweest, maar over de dieren die daar gehouden worden lees ik op het internet veel verhalen als deze:

1 like

Vanaf Lombok heb ik een 5daagse boottocht met Perama gedaan en toen voor het eerst goed kunnen snorkelen. Vooral bij Perama-Island is het erg mooi. Terug op Lombok heb ik (ook weer bij Perama) een snorkeltour langs de 3 Gili-eilanden gedaan. Je gaat dan in een bootje met een glazen bodem zodat je ook daardoor vissen kan zien. Bij ieder eiland kan je dan snorkelen. Bij Gili Trawaran en Gili Meno ga je ook van boord om even een uurtje op het eiland zelf te kunnen vertoeven. Ik vond het een hele leuke tour en vooral het snorkelen bij Gili Meno vond ik top.

Bij Sanur heb ik met dolfijnen gezwommen. Het is een soort bassin in zee, waar de dolfijnen ook uit kunnen, ze vertellen ook het hoe en wat hierover. Je wordt er met een bootje naar toe gebracht. De kosten zijn € 55,- p.p. daarvoor wordt je van/naar hotel gebracht, krijg je 2 x te drinken, een handdoek om je af te drogen en je mag in groepjes van 8 ongeveer 45 samen met een dolfijn zijn. Voor ieder wordt evenveel aandacht geschonken en de begeleiders die letten er goed op dat dat ook daadwerkelijk zo is. Ze maken ook foto’s met je eigen toestel wat echt heel mooi is want zo hoef je dus geen foto’s te kopen (kan hier ook niet, dus eigen toestel is handig). Het leuke was dat een begeleider aan de kant m’n camera pakte toen de dolfijn aan het springen was en dit ook fotografeerde. Hij wist precies waar de dolfijn kwam, ik had het zelf niet beter kunnen doen. Na iedere sessie, hebben de dolfijnen rust en hoeven de volgende dus niet en mogen eventueel naar open zee. Ze komen op fluitsignaal en ook omdat ze lekkere vis krijgen (wat je ze zelf ook na ieder ding moet geven van de begeleider) Ik vond het helemaal top. Let wel op dat je van tevoren reserveert want het is minimaal 2 weken van tevoren vol en voor de zomermaanden soms nu al (ik was er begin april). www.balidolphins.com
(van Lovina heb ik trouwens alleen maar slechte dingen gehoord/gelezen. Sanur (zuidBali dus) is echt veel beter maar veel mensen weten niet dat je dit hier kan doen.)

1 like

o ja, 2 foutjes: 45 moet dus 45 minuten zijn. en het bassin is een soort platform in zee.

1 like

Dank voor je bericht, ik wil de laatste week nog wat plannen, een paar dagen Amed, en Ubud denk ik., tussen de apen, en hopelijk met bril naar huis! En georganiseerde trips zijn dus af te raden, als het in zo’n grote boot gaat.

we hebben er heeeel veel zin in,

groet
Willemien

Wij zijn net terug uit Bali… We hebben op veel plekken gesnorkeld:

• Menjangan island
    Vanuit Lovina geboekt. Rijd je in een 1,5-2 uur heen en stopt op 2 plekken om te snorkelen. Het is er prachtig!!!Echt een aanbeveling! Heel veel harde en zachte koralen, er is niets beschadigd en ontzettend veel diverse vissen. Waauw!

-Lovina
Wel wat mooie vissen gezien,maar eentonig hard koraal
Om 6.00 uur 's ochtend vanuit de boot dolfijnen gespot,maar is niet diervriendlijk…

Telamben US Liberty vanaf het strand

• Die dag ontzettend hoge golven, zonder flippers niet te doen. Maar omdat ik snel zeeziek word, heb ik het maar 3 kwartier volgehouden. Het schip was desondanks goed te zien,maar het was er wel druk met veel duikers.

Amed hebben we overgeslagen,maar moet ook erg mooi zijn, ook een Japans schip bij de kust.

Padang Bai- Vlakbij olieraffinaderij en veel troep op water,maar onder water toch erg mooi, veel variatie en harde/zachte koralen.(nog witpuntrifhaai zien slapen)

Lembongan-
Echt super gesnorkeld op 3 plekken, wel hoge golven en soms harde stroming. Vergelijkbaar met Menjangan. Wall point erghelder en mooi. We wilde graag bij Manta Ray Point snorkelen,maar stond gewoon teveel stroming. Dus geen manta gezien…

Bali is echt prachtig om te snorkelen, het viel ons echt op. Er word zuinig mee omgesprongen. In thailand en Maleisie ook veel gesnorkeld, maar dit was wel 10 keer mooier. Helemaal geen dood koraal van dynamietvissen, en ze gebruiken vaste ankers waaraan ze de boten vastmaken.

Veel plezier!

1 like

Snorkelen de mooiste plek is voor ons menjangan eiland echt wouw.
Heb veel gesnorkeld in de wereld maar daar was voor mij echt het mooiste.
Je kunt het beste een paar daagjes naar pemuteran gaan dat is bij manjangan.
Het addi assri hotel is een aanrader.
En chauffeurs te over in sanur putra is echt een lieverd en goede chauffeur,
hij staat schuin tegenover bumas hotel met een witte bus.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben.:chin:

1 like

Hallo,

Menjangan island is prachtig we zijn een keer via lovina wezen snorkelen, maar vind het nog een aardige rit.
Heeft iemand ervaring met een hotelletje daar in de buurt van Menjangan, dan hoeven we niet zo ver te rijden.
Alvast bedankt.

1 like

Zoals ik al schrijf addi assri ligt in pemuteran en is echt een super mooi hotel met lekker ontbijt.
Heel schuin aan de overkant kun je heerlijk in een warung eten.
Menjagan is dan ongeveer een 15min. En dan nog met de boot natuurlijk.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Veel plezier. :dag:

2 likes

Hi Willemien,

Wij hebben een chauffeur beschikbaar voor nog geen 25 euro per dag beschikbaar is…
Hij weet ook leuke plekken en kan ook engels praten …

Groetjes,

Sanya
www.adailystay.com

1 like

Menjagan klinkt goed, wij zitten voornamelijk in het zuiden van Bali maar het lijkt me wel de moeite waard hier heen te gaan. Is het te doen om vanuit bijvoorbeeld ubud met een taxi naar het noorden te gaan en vandaar met de boot verder?

Waar kun je het beste op een boot stappen? is het georganiseerd?

Ik hoor graag!

Alvast bedankt!

Hoi het is wel te doen vanaf Ubud maar is wel ruim 4 uur rijden heen en terug.
Je kunt voor menjangan eiland op de boot stappen wel van te voren reserveren bij de lokale bevolking is makkelijk. Ik zou echt voor 1 of 2 overnachtingen gaan maar dat moet jezelf weten. Bij addi assri hotel kunnen ze je helpen met de boottrip en goedkoop. Veel plezier en als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
gr Yolanda

Wij zijn vanuit Seminyak naar Lembongan gegaan, was ook echt prachtig!

Dat klopt maar niet te vergelijken met menjangan neem dat van mij aan.
gr:chin: