Ik ga met mijn beste vriendinnetje de hele maand juli naar Bali. We landen op Jakarta en blijven hier eerst een paar nachtjes om vervolgens door te vliegen met een binnenlandse vlucht naar Denpasar. We zijn allebei nog nooit op Bali geweest en het is ook de eerste keer dat we zo ver vliegen. We zijn allebei fan van backpacken en nemen dan ook lekker onze rugzak mee.
We hebben totaal nog geen plannen maar een aantal dingetjes moeten er voor ons in de vakantie zitten;
overnachten in een nationaal park (back to basic bijv: boomhut, floating house)
een aantal sportieve activiteiten ondernemen zoals raften, snorkelen, klimmen
Boottocht met diner (liefst kleinschalig en knus) (Bijv: zelf vis vangen en bereiden)
kookcursus
Accommodaties waar het contact met de gastvrouw/heer en andere reizigers voorop staat. We zijn op zoek naar accommodaties via via en welke dus niet zomaar te boeken zijn via elke zoekmachine.
Wie of wie heeft er goede tips? Alvast hartstikke bedankt! Ik kan niet wachtennnnnn heb zo’n zin!!!
:zon02::chin::cheer:>>>:vak02:
p.s. we hebben totaal geen bezwaar tegen ver reizen/lopen/fietsen etc. we willen echt genieten van de natuur (en wanneer we er behoefte aan hebben het toerisme op zoeken ;))
Dat 1ste kan je schrappen is er niet wel een nationaal wild park maar daar alleen onder begleiding
Bali is ook geen kampeer-eiland., en bekpekkers zijn niet zo geliefd.
Je kan bij particulieren slapen of in een kos, waar je dan ook gelijk ontbijt hebt en meer maaltijden als jullie dat willen.Boot kan je charteren en de rest zal ook wel lukken.
Ik denk dat je dan beter terecht kunt op het eiland Sumatra. Voor de kust van de stad Padang ligt het eiland Siburut daar vind je alles wat jullie willen…:chin:
Okay dat is een korte reactie Paulana… Ik weet niet waar je ziet staan dat we willen kamperen? Niet elke backpacker kampeert hoor? We willen gewoon contact hebben met the locals en veel nieuwe vrienden maken. We zijn twee hartstikke gezellige en beleefde meiden dus met dat dat backpackers niet geliefd zijn komt het wel goed.
Voor andere mensen die willen reageren, zet er vooral bij waar we heen moeten! We willen vooral via via accommodaties leren kennen en mocht je nog leuke ervaringen hebben die volgens jou een beetje in ons rijtje thuis horen vertel het ons, alvast hartstikke bedankt!!
Hmm dat is jammer… willen heel graag naar Bali vanwege het weer (weinig regen). We hebben heel impulsief een paar weken geleden besloten te boeken, ons nog niet echt ingelezen over Bali, maar veel positieve reacties gehad van familie en vrienden. We zijn op zoek naar een vakantie waarin wel het één en ander ondernomen wordt, we houden wel van dagjes strand etc. maar niet elke dag. Zitten we dan wel een beetje goed op Bali? Iig bedankt voor je reactie :) misschien dat we het combineren maar las net dat het op dat eiland 300 dagen per jaar regent… noem ons zeikerds maar (veel) regen (ook al is het een moesson) is echt een no go voor onze vakantie.
Voor echte belevenissen tussen de locals, moet je met de bemo’s rondreizen. Ze rijden vooral 's ochtend vroeg om mensen van en naar de markt te brengen. Ze hebben grote manden met van alles en nog wat bij zich en soms ook dieren. Het is een langzame manier van reizen, omdat mensen vaak bij hun eigen huisje afgezet worden en er iedere keer gestopt wordt om mensen in en uit te laten. Maar de belevenis op zich is heel erg leuk.
Een paar leuke homestays, waar je voor heel weinig geld kunt overnachten :
In Ubud ben ik bij 2 homestays geweest die nog heel authentiek zijn. Donald Homestay en de buren daarvan, Sudana Homestay. Een paar huizen verderop heb je een heel lekkere en goedkope warung, Dewa Warung. Allemaal aan de Jalan Gootama.
Tirtagangga vond ik ook erg leuk. We zijn daar met bemo’s naar toe gegaan en hebben ons bij het waterpaleis af laten zetten. Tussen de rijstvelden zijn een aantal leuke bungalows. De goedkoopste optie is Rijasa Homestay, die ook een goede warung hebben. Je moet je hierbij echter geen toeristenrestaurant voorstellen! Je eten en drinken kun je meenemen naar je eigen veranda. Als je achterom het waterpaleis loopt, kun je naar het heerlijke koude zwembad. Aan het eind van de middag is het gratis. In de buurt kun je fantastische wandelingen door de sawa’s maken. Je komt soms ook mensen tegen die je uitnodigen om op hun erfje kokosmelk te nuttigen.
Padangbai vind ik ook een leuk plaatsje. Er zijn meerdere guesthouses. Je hoeft van te voren niet te boeken.
Natuurlijk mag je Ahmed en Lovina niet overslaan, maar daar kun je op veel plaatsen hier op het forum wel iets over vinden.
Oh ja, een tocht met een mountainbike bergafwaarts is ook de moeite waard. Je kunt dat georganiseerd doen, maar je kunt ook gewoon fietsen huren en er zelf op uit trekken.
Wat betreft het backpacken op Bali: reis zo licht mogelijk! Eigenlijk heb je haast niets nodig en waarom zou je er dan mee rondzeulen?
Yeh Gangga is een leuke plek om tussen de locals te verblijven. Het is wel lastig om er zonder eigen vervoer te komen. Je zou een bus naar Tabanan kunnen nemen, en dan daar iets charteren. Of je chartert meteen wat.
Er is geen echte budget accommodatie, maar er zijn een paar leuke hotels met zwembad. In de namiddag gaan alle locals naar het strand, er zijn bijna geen toeristen. Iedereen wil wel een praatje maken. Je kan 's ochtends rond 6 uur kijken hoe de vissers hun vangst binnen brengen. Ook kun je over het strand naar Tanah Lot lopen (8 km), of kun je door de rijstvelden lopen. Je kan er ook paardrijden.
Neem eens kontakt op met Marcello (homebalihome.com) hij is woonachtig op Bali, heeft daar samen met Jolanda (zijn vrouw) en Jade (dochtertje) een prachtige home-stay en weet bijzonder veer over dit prachtige eiland en kan je daarom ongetwijfeld wat goede adviezen geven !
Hi Manon,
Heerlijk,jullie enthousiasme straalt er vanaf en dat is niet alléén positief maar ook ontroerend.
Mocht je wat meer info willen hebben over de vorm van reizen die jullie graag zouden willen dan wil ik je dat met alle plezier geven.Er is (behalve de reactie van ene mevr.paulana) al op een goede en correcte manier gereageerd.Mooi en neutraal forum is dit.
Mocht er nog tijd over zijn in jullie reisschema dan zijn jullie van harte welkom bij ons(mijn vrouw,ik en de kinderen,in genteng (o-java) waar we wonen.
We hebben een “achterhuisje” waar wij regelmatig studenten,backpackers en ontdekkers van het mooie indonesia ,een slaapplek voor een paar dagen aanbieden en dat kost niets.
hartelijke groet en natuurlijk veel plezier .
sereh.
Als je van trekken houdt kan je op Bali en op Lombok een vulcaan beklimmen. De vulcaan op Lombok is de 1 na hoogste in Indonesie, 3800 meter, De Rinjani. De trekking op de Rinjani duurt 3 dagen en je krijgt 1 van de mooiste uitzichten van je leven. In Juli is het heel goed te doen om de vulkaan te beklimmen.
Om van Bali naar Lombok te komen kan je per vliegtuig, 20 min, rond de IDR300.000 (28euro) of Fast boat, 2 uur, rond de IDR350.000 (33euro) per persoon.
Kuta (Bali) is de plaats waar veel back packers gelegenheden zijn. Het is ook gelijk het drukste deel van Bali met alle bars, restaurants, souveniersshops etc.
Contact maken met locals is heel makkelijk in Indonesie. de mensen leven vooral buiten het huis en een paar woorden Indonesisch doet al wonderen. Probeer gewoon goede morgen, goede avond en hoe gaat het met u te zeggen in indonesisch en de mensen hebben al een glimlach.
Bedankt voor jullie reacties! Vooral de aanbevelingen van de homestays echt super die komen allemaal op ons lijstje te staan! Berantas we hebben nog geen echte planning gemaakt alleen dat we de eerste 3 dagen in Jakarta blijven omdat we hierop vliegen. Stuur anders even een privébericht waar jullie zitten, het lijkt ons super om kennis te maken met mensen die er wonen etc. Komen jullie oorspronkelijk uit Nederland? Leuk joh en hartstikke lieve reactie!
Ocean wat een topidee om een vulkaan te beklimmen, zeker ook een fijne tip. We gaan er naar kijken… we zijn ook zeker van plan wat woorden te leren van te voren!
Hi Manon en Esther,
Dank je wel voor je reactie.
We kennen nederland omdat we daar in de zeventiger jaren,
gestudeerd hebben,en na onze afstudeerprojecten nog een tijdje gewoond ,
en gewerkt hebben.We zijn niet afkomstig uit nederland maar uit o-java .
Wel hebben we zgn.aangetrouwde nederl.fam .
Ik zal i.i.g. ruim voordat jullie vertrekken,
een privé berichtje sturen met wat meer info.
Als mijn vrouw en ik mensen ontmoeten die naar Indonesia komen,
om ons mooie land te willen verkennen,maakt ons dat altijd blij.
Dus beste manon en esther,alvast veel plezier met de voorbereiding.
Salam
sereh
Wij hebben geslapen in een soort boomhut: Het Panti Asuhan Widhya Asih 3 kindertehuis in Singaraja (soms ook als Singaradja geschreven). Voor 10 euro per nacht half-pension. Dat betekent rijst met groente en ei 's ochtends en 's avonds (net als alle kinderen). En je steunt er een heel goed doel mee. Vraag naar pater Yohanes. Ze zitten vlak naast de supermarkt Carrefour.
Oa. door veel gebruik te maken van de stratengids: Street atlas bali van uitgeverij Periplus, te verkrijgen in de betere boekhandel hebben wij heel veel gezien door zelf te rijden en te zoeken.
We hebben oa. heerlijk vis gegeten langs het strand: Jl. Pantai Kedonganan.
Probeer zoveel mogelijk naar rechts te gaan als je met je gezicht naar de zee staat, want daar gaan de localen eten.
Ook heel goed: Gubuk Makan Mang Engking Bali aan de ln. Nakula No. 88 Denpasar, Denpasar, Indonesia
In Ubud hebben wij in hotel Bunga Permai geslapen. Een paradijs 10 auto-minuten buiten Ubud (taxi niet meer betalen dan 25000) met een leuke wandeling naar Ubud.
Een leuke en heel goedkope hot-spring is bij Ambengan en niet zo heel ver daar vandaan in een Brahma-tempel: Brahma Arama Vihara, die gratis is.
De hot-spring kost heel weinig in tegenstelling tot andere hot-springs waar ze rustig 15 euro durven te vragen.
Wauw bedankt voor deze prachtige reactie. Dat weeshuis gaan we zeker doen! Ik studeer voor leerkracht en mijn vriendin voor pedagoog
, dus zeer zeker affiniteit met kinderen en helemaal als we er iets voor kunnen betekenen!! Onze dank is groot!
Ohhhh spannend we gaan al over 4 weken! Volgende week vaccinaties halen en de reis een beetje plannen. Er staat tot nu toe nog niks vast alleen de reis van Amsterdam naar Jakarta en het gegeven dat we op Bali willen belanden. Uiteraard zijn tips om back to basic en tussen de locale te verblijven
Nog steeds van harte welkom. We hebben besloten sowieso het kindertehuis te gaan bezoeken, ook tips voor andere vrijwilligers activiteiten of het kunnen steunen van soortgelijk d.m.v. verblijf etc. zijn van harte welkom!
Liefs en geniet van het mooie weertje in Nederland;)
We hebben de afgelopen 3 jaar al heel veel mensen een hele mooie rondtour laten beleven op Bali, zoals jy dat omschrijft! Dit hebben zij allen op een motor-scooter gedaan.
Belangrijk is dat je een nederlands internationaal motorrijbewijs moet hebben en dat je reisverzekeringen geen uitsluitsels heeft betreffende motorrijden in het buitenland. Wanneer je geen nederlands motorrijbewijs hebt dien je voor je verzekering een geldig lokaal rijbewijs te hebben in het land waar je wilt rondrijden anders sta je juridisch nergens…
Daarnaast is het heel handig om een simlockvrije smartphone mee te nemen zodat google maps, middels gps, je naast een landkaart kan ondersteunen om de juiste richting te vinden.
Wanneer je interesse hebt mail je maar, wij kunnen je op weg helpen.