Lembongan

Hallo,
Wij gaan eind april 2 weken naar Bali. We kijken vast een beetje waar we heen kunnen gaan. We houden absoluut niet van de drukte van Kuta, maar wel van een beetje gezelligheid.
Nu is ons oog gevallen op het eilandje Lembongan. Ziet er erg leuk uit. Kan iemand ons meer over dit eiland vertellen?
Vast bedankt.

Groet,
Henk en Wilma

Hallo Henk en Wilma,

Nusa Lembongan, is een schitterend eilandje gelegen op ongeveer 23 km van de zuidoostkust van Bali, gescheiden door de Straat van Badung. Het eiland is slechts 8 km² groot en wordt omgeven door een azuurblauwe zee. Hoewel Nusa Lembongan vanwege zijn schoonheid steeds meer een populaire vakantiebestemming begint te worden, is er toch nog een wereld van verschil ten opzichte van het hectische Zuid-Bali. Het paradijselijke eiland straalt nog rust uit, er heerst een relaxte sfeer en gemotoriseerd verkeer zult u hier nauwelijks tegenkomen. Het eiland is te bereiken vanaf een aantal locaties op Bali met de boot in 60 minuten (speedboot 30 minuten).

Nusa Lembongan beschikt over een aantal mooie stranden en wateren, waar zonaanbidders, snorkelaars, duikers en surfers hun hart kunnen ophalen. Er zullen niet veel plaatsen zijn waar het helderblauwe water (met schitterend koraal) zo schoon is als hier. Er zijn diverse professionele duikcentra, die al menige bezoeker de kunst van het duiken hebben geleerd. Andere watersporten die hier beoefend worden zijn: jetskiën, parasailing of met een ‘banaan’ de zee op gaan.

Ook voor wandelliefhebbers biedt het eiland ruime mogelijkheden. Langs de kustlijn zijn mooie wandelroutes. Gezien de grootte van het eiland bent u nooit té lang onderweg. Vooral het ongerepte zuidwestelijke gedeelte van het eiland, dat een panoramisch uitzicht over Bali en spectaculaire zonsondergangen biedt, is zeer de moeite waard om naartoe te wandelen. Een fiets huren om het eiland te verkennen is ook een mogelijkheid.

Bezoekers die hun vakantie op Nusa Lembongan willen doorbrengen worden geadviseerd voldoende contant geld (Rupiah’s) mee te nemen, omdat hier (vooralsnog) geen pinmogelijkheden zijn. Weliswaar kan men in hotels geld wisselen, maar dit is niet aan te raden vanwege de lage koers die gehanteerd wordt.

Waar men ook verblijft, vrijwel elke hotelaccommodatie op het eiland beschikt wel over een restaurant en café waar prima maaltijden of een heerlijke cocktail worden geserveerd. Met de zee in de buurt is een verse visschotel aan te bevelen.

De relaxte sfeer, de witte stranden en het helderblauwe water nodigen uit voor een schitterende strandvakantie op dit paradijselijke eiland. Ontdek Nusa Lembongan !

Vanaf een aantal plaatsen op Bali is Nusa Lembongan met de boot in 60 minuten (30 minuten met de speedboot) te bereiken , u steekt de Straat van Badung over en u bevindt zich in een compleet andere wereld, rust en een relaxte sfeer zijn de trefwoorden hier.

De oppervlakte van het eiland bedraagt “slechts” 8 km2 maar toch is hier voor ieder wat wils, doordat het eiland omgeven wordt door een azuurblauwe zee zijn er diverse prachtige stranden waar watersporters (duikers, snorkelaars, surfers) en zonaanbidders hun hart kunnen ophalen.
Door de aanwezigheid van diverse professionele duikcentra zijn alle vormen van duiken hier mogelijk. Ook andere watersporten kunnen hier beoefent worden, zoals parasailing, jetskiën en de bananenrit op open zee.

Ook fietsers en wandelaars kunnen op dit ongerepte eiland hun hart ophalen ook omdat je hier bijna geen gemotoriseerd verkeer tegen komt.
Fietsen kunnen ter plaatse worden gehuurd en er zijn diverse wandeltochten langs de mooie kustlijn en het zuidwestelijke deel van het eiland met een prachtig uitzicht over Bali en de spectaculaire zonsondergangen zijn zeker de moeite waard om naar toe te wandelen.

Door het ontbreken van pinmogelijkheden en de slechte koers die gehanteerd word in de plaatselijke hotels wordt geadviseerd om voldoende contant geld (rupiah’s) mee te nemen.

Voor wat betreft het eten: bijna elke accommodatie waar u verblijft heeft de beschikking over een restaurant/cafe waar zowel de maaltijden als de cocktails niet te versmaden zijn. De vis wordt vanuit de zee zo op uw bord geserveerd.

Warme groet,

Marcello

2 likes

Klinkt allemaal ontzettend leuk en mooi. Ik zat al te denken om hier v.d. winter nog heen te gaan nadat ik 2½e a 3 maand(en) vrijwilligerswerk gedaan heb. Ik hoop dat ik nog ruimte in m’n koffer heb voor m’n duikbril en zwemvliezen. Zou eigenlijk ook nog iets van een bootreisje willen maken

Heb je nog een hotel/hosteltip voor Nusa Lembongan? (niet al te duur?onder de 30?)

Wij zijn net op Lembongan geweest en vonden het er heerlijk. Het leven is er weer wat simpeler dan op Bali en dat is heerlijk. Het stuk waar je aankomt met de boot heeft genoeg restaurantjes en hotels. Ook is het leuk om een dag een scooter te huren en het eiland over te crossen naar bijvoorbeeld Dream Beach. Daar zit ook een heel mooi hotel.

Het is overigens niet meer zo dat er bijna geen gemotoriseerd verkeer is. Ook hier rijden volop scooters… :-). Je kunt goede snorkeltrips doen hier en een bootje huren daarvoor is niet duur.

1 like

ik heb je site bekeken trouwens en herinner me het intervieu in het NHD ook. Het onderwerp Lembongan is moeilijk te zoeken. Waar overnachtten jullie bijv.? (en de kosten daarvan?)

1 like

Voor verblijf zou je 'ns kunnen checken op: nanukbungalows.com
Wij zijn hier een dag of 4 verbleven en erg goed naar ons zin gehad. Het is een leuke familie, klein verblijf en redelijk op loopafstand naar een groter en kleiner strand. Het mooiste strand op het eiland is Dream Beach. Ook hier heb je verblijf, is iets duurder (http://dreambeachlembongan.com). Maar je kunt ook een scootertje huren en naar Dream Beach rijden vanaf Nanuk.

groet
Dave

1 like

slik beide te duur voor me…jammer

Allemaal bedankt voor de leuke reacties. We krijgen er steeds meer zin in.
We hebben nog niets geboekt, maar willen max €40 voor een overnachting betalen.
Op Lembangon wordt het waarschijnlijk bay shore huts (€37 bij Agoda).
Kent iemand dit resort?
Groeten,
Henk en Wilma

Dankjewel Ingrid! We werken met de blog altijd een stuk vooruit, zodat we het ons gemakkelijker kunnen veroorloven ook een tijdje niet te bloggen. De artikelen over Indonesië komen dus binnenkort online :-).

Wij sliepen in Puri Nusa Bungalows. Eigenlijk niets bijzonders, maar wel goedkoop (100.000 R).

dank je. Ik heb Puri Nusa even opgezocht. Bijv. op tripadvisor div. berichten vreselijk met ratten, geschreeuw, en opdringerige staf tot geweldig, en echt aan te bevelen…hahah…daar heb je wat aan… Geen zwembad maar ik neem aan dat de zee en het strand goed te doen is? De standaardkamer is te betalen (als die vrij is)
O ja, op internet is de prijs voor een standaardkamer (dus koud water…) 31,- dollar dus weet maar jij hebt het over 100.000 rp. (wat wel erg goedkoop is, maar 31 dollar weer wat duur voor een kamer met alleen koud water…)

Oohh wat erg! Haha! Zo erg was het bij ons zeker niet, maar er zijn zeker andere opties met zwembad. Ik kan even niet op namen komen. Als je me een privebericht stuurt met jouw mailadres, dan kan ik je in ieder geval het digitale hoofdstuk van de Lonely Planet (in PDF) van Bali (en dus ook Lembongan) sturen. Misschien heb je daar iets aan?

Vorig jaar naar Dream Beach Huts geweest, was top! Leuk barretje, PRACHTIGE locatie, lekker en mooi zwembad, schone hutjes. Aanrader. Gewoon geboekt (en niets aanbetaald) via hun website, ter plaatse (Kuta) nog even laten herbevestigen voor de zekerheid. We zijn er met Scoot heen gevaren (thuisbasis Sanur), was ook prima geregeld.

ziet er mooi uit. Maar als ik de prijzen op hun site zie is het jammer genoeg te duur voor me…

Hoi, wij gaan in augustus naar Sumatra en Bali. We wilden eigenlijk naar de Gili eilanden voor 3 dagen maar daarvoor moeten we weer extra malariatabletten slikken ( Sumatra ook wel maar dan moeten we 8 dagen langer hiermee doorgaan + een week daarna), Lembongan island leek ons ipv Gili ook leuk, dichterbij ook. Klopt het dat je voor Lembongan geen malariatabletten nodig hebt in tegenstelling tot Gili?

Dream beach huts zag er leuk uit, we zegen ook hai tide hut aan mushroom beach. Welke is mooier/ leuker? Volgens mij beide direct aan het strand? ( ook een voordeel, op Gili zijn er geen acc. direct op het strand, uitkijkend over de zee)

Kun je vanaf Lembongan makkelijk naar Penida gaan om daar wat dorpjes te zien en kun je dat het beste met een gids doen of zelf?

Ik zie hier staan dat je prima een scooter kunt huren op L. Op bali wordt dit afgeraden i.v.m. verkeer en verzekering. Is dit op Lembongan anders ( ivm verzekering met name, verkeer zal niet zo druk zijn daar…)

Wat duiken betreft: zijn er in augustus ook manta’ s? Heb je hier veel kans om schildpadden te zien met duiken/ snorkelen?

Voor de Gili’s heb je ook geen malaria-medicatie nodig. Officieel wel voor de rest van Lombok.

Voor schildpadden tijdens het duiken of snorkelen zou ik echt naar de Gili’s gaan. Daar zie je ze echt vaker! (Al is er ook een kleine kans dat je bij Bali een schildpad ziet. Ik heb ze echter alleen bij Menjagan gezien.)

We hebben geiinformeerd bij de Travel health clinic en GGD, zij zeggen dat het wel nodig is ( ligt ook erg dicht bij Lombok).
Wij lopen dan liever het risico niet. Hoe doen anderen dit? Het is wel leuk dat ze op Lembongan hutjes op het strand hebben ( dit is op de Gili’ s weer niet het geval), ook waarschijnlijk meer te zien op het eiland zelf qua dorpjes e.d.)

Wij gaan ook 2 nachten naar Pemuteran, Amertha Bali Villas. Maar ik heb weinig tot geen duikervaring, alleen 10 jaar geleden Mexico: discover scuba diving. Zie je ook met snorkelen al veel bij Menjangan?

Nu hoorde ik toevallig gisteren van iemand die ook op Bali is geweest en zelfs een brevet in NL had gehaald dat het hen was afgeraden om naar Menjangan te gaan voor duiken ivm erg sterke stromingen. Klopt dit of zijn er plekken waar je wel heel mooi een beginnersduik kunt doen/ kunt snorkelen ( en schildpadden kunt zien) zonder dat het gevaarlijk is door sterke stroming? We hebben het hotel al geboekt, snorkelen kan vast wel en wb. duiken kunnen we dan nog kijken en informeren.

Wat betreft vervoer van Sanur naar Lembongan, wij zouden dan graag met de speedboot willen… Is dit een probleem als je met een koffer ( ipv rugzak) reist? Ivm ruimte? Voor 3 weken hebben wij in ieder geval niet genoeg aan een backpack rugzak… gaan ook nog de jungle in in Sumatra… alleen met de strekkingschoenen/ slippers/ gewone schoenen al zit de rugzak al halfvol…
Hoeveel mensen gaan er mee in zo’ n snelle boot en bij welke website kunnen we rechtstreeks reserveren? ( neem aan dat je niet hoeft aan te betalen?)
Cynthib; ging de boot rechtstreeks naar het strand van Dreambeach?

Hai tide huts las ik ook een aantal mindere reacties over op tripadvisor, vies ( gedeeld) sanitair etc. Dan lijkt dreambeach huts beter te zijn… Is dit op loopafstand van Mushroom beach?

Zijn er ook een paar ( strand) barretjes in Lembongan? Las iets over de blue corner bar? Ik neem aan geen barretjes met muziek en dansen op het strand? Als het er is, is het leuk, anders komen we ook nog in Seminyak voor 1 of 2 avonden stappen.

Ik heb naar Lombok incl. uitstap Gili ook geen malariatabletten geslikt (maar ben er eerlijk gezegd ook een beetje wars van omdat ik vaak allergieën van medicijnen heb) maar niets aan de hand dus verder.

Weet niet hoe lang je van plan bent op Lembongan te blijven? maar als ik ga ben ik van plan om m’n spullen in een kleine rugzak te doen voor een paar dagen en m’n koffer in m’n laatste hotel achter te laten (in een aparte ruimte) en daar dan erna weer voor 1 nacht terug te komen.
Had ik in Seggigi Lombok ook gedaan toen ik een 5daagse boottocht ging doen en dat was ideaal en ging prima. (hunting komodo by cameratour met Perama) was ook blij dat ik het zo had gedaan want m’n koffer had nooit in de hut gekund. dus misschien is dit ook een idee?

Bedankt voor de tip, maar dat gaat in ons geval niet lukken i.v.m. de tijd en plekken waar we verblijven voor en na ( waarschijnlijk) Lembongan.
Wij komen van Ubud, willen dan naar Lembongan gaan en daarna naar Seminyak. We hebben geen tijd om voor L. nog een nacht in Sanur te overnachten, vandaar… Liever hadden we ook een paar dagen meer, kan niet vanwege werk helaas.
Maar in Sumatra doen wij dit wel, voor en na de korte rondreis hetzelfde hotel in Medan boeken en dan de koffer in het hotel laten.

Okay jammer, maar ja, wel gaaf dat jullie daarna nog naar Sumatra doorgaan

Ik twijfel nog of ik na 2½e maand vrijwilligerswerk op Bali de 2 weken erna op Nusa Lembongan, Gili Meno of idd. korte rondreis Sumatra zou doen. Hebben jullie een bouwsteen? (maar ja, dat is weer eigenlijk een ander topic…sorry anders maar privebericht…) maar voor 1 persoon is alles duurder i.i.g. Heb ook nog steeds geen betaalbaar hotel tot 30 euro gevonden voor de eerste 2 opties. maar heb nog alllllle tijd dusse…

Wij gaan voor Bali 6 nachten naar Sumatra. Hebben nog niet geboekt, moet binnenkort wel gebeuren. Welke periode gaan jullie? Wij in de zomervakantie.
Wij gaan 2 nachten naar Bukit Lawang ( oerang oetangs) en 2 naar Tangkahan ( olifanten). Daarvoor en erna 1 nacht Medan.
Willen of het meeste boeken bij sumatraecotravel of de accomodaties rechtstreeks boeken ( jungle inn BL en Mega inn Tangkahan), vervoer kan evt ook via hen. Maar op sumatra forum ook een topic waar ik al wat antwoorden heb gekregen…misschien heb je er wat aan. Mega inn is overigens erg goedkoop, jungle inn wat duurder. Maar qua vervoer is het natuurlijk ook duurder als je alleen reist. Of je moet met de lokale bus gaan maar dat zou ik zelf niet doen.

1 like