Beste plaats om walvissen te spotten

Hoi,

Wij gaan 20 juni voor 23 dagen naar West Canada. Er zijn natuurlijk verschillende plaatsen waar we een walvissentocht kunt maken. Maar waar is nu de beste plaats?
En kan dat per zodiac? (een open rubberboot)

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes,
Leonie

Hallo Leonie,
Wat is de beste plaats om walvissen te spotten?
Dat ligt er een beetje aan. Hoe ziet jullie route er uit? Welk soort walvissen bedoel je? Orca’s? Gray whales?
Voor orca’s is de beste locatie Telegraph Cove/Alert Bay. Een goede mogelijkheid is ook vanuit Campbell River.
Victoria, Sidney, Vancouver kan ook.
Voor Gray Whales kun je het best terecht in Ucluelet of Tofino.
Ik zou in ieder geval niet kiezen voor een zodiac-tour.

waarom zou je niet kiezen voor een zodiac tour?
Ik loop stage in oost Canada en ga met collega’s walvissen spotten in Tadoussac en de bevolking hier is massaal enthousiast over de zodiac…

Een orca-tour vanuit Victoria met de zodiac gaat ongeveer als volgt: Om te beginnen moet je je in een zeer oncomfortabel oliepak hijsen om niet helemaal tot op het bot nat te worden. Vervolgens neem je plaats op zo mogelijk nog oncomfortabeler houten bankjes met veel te weinig beenruimte (vier man/vrouw naast elkaar). Dan smaak je het genoegen om een minuut of veertig over de golven gesmeten te worden teneinde zo snel mogelijk op de orca-locatie aanwezig te zijn. Tijd en ruimte om iets van de omgeving in je op te nemen is er niet, laat staan de gelegenheid om foto’s te nemen. Eenmaal op de “plek des onheils” aangekomen dobber je daar 30-35 minuten rond, wordt er een zielloos begeleidend praatje gehouden en ben je letterlijk met je ellebogen aan het werk om ruimte te maken voor het maken van een foto/film. Daarna ga je opnieuw de “centrifuge” in en sta je ongeveer drie kwartier later helemaal daas weer op de kade van Victoria harbour. Overigens is er op de zodiac geen toilet aanwezig, hetgeen de laatste vraag voor vertrek verklaard: “Did you go?”
Daarom, vooral geen zodiac-tour. En daarom, àls je in gelegenheid bent, kies altijd voor Telegraph Cove/Alert Bay en neem de cruiser-tour, of, beter nog, de zeilboot.

hm, dat klinkt inderdaad niet heel aantrekkelijk…
Ik hoop dan maar dat het er in Tadoussac iets anders aan toe gaat. Ik ben benieuwd.

Ik hoop het ook voor je, want op zich is het een geweldige belevenis om de walvissen van zó nabij te kunnen zien.
Het zal ook best anders toegaan in Oost-Canada. Ik heb ook wel mijn slechtste ervaring beschreven. Dat het anders kan heb ik in Campbell River en Telegraph Cove mogen meemaken.

Bedankt voor je antwoord!

Wij gaan vanuit Vancouver een rondreis maken langs de parken en dan vanuit Whistler varen we over naar Vancouver Island en verblijven we nog 3 dagen in Victoria.
In de brochure staat dat we voor de overtocht naar Vancouver Island de boot naar Nanaimo moeten nemen, maar weet je ook toevallig of er een boot richting Campbell River gaat?
Zou jij kiezen voor Campbell River of Victoria?
En wat is de kans dat we orca’s of Grey Whales zien? In IJsland was het bijv. 99% kans en daar hebben we ze inderdaad ook gezien.

Ik hoor het wel!

Hoi Leonie,

Van af Whistler is het makkelijkste om vlak voor Vancouver af te slaan naar Horseshoe Bay en vandaar de ferry naar Nanaimo en op de terugweg van Victoria de ferry van Swartz Bay naar Tsawwassen.
Wat ook een mogelijkheid is: afhankelijk van je tijd, is om van Horseshoe Bay naar Powell River te gaan (2 kortere oversteken met de ferry) en daar de ferry te nemen naar Comox wat dichterbij Campbell River ligt en later dan van Nanaimo naar Horseshoe Bay (of van Swartz Bay naar Tsawwassen). Als je het laatste besluit kan je een CirclePac nemen die korting geeft op de vier oversteken die je dan maakt en zodoende haast niet duurder uit bent als de 2 losse tickets. Dit alles is te vinden op http://www.bcferries.com/
100 % kans op het zien orka’s is er natuurlijk nooit maar boven de 90 % zal het wel zijn. Bij vele krijg je de garantie als je niets ziet de volgende keer gratis mee mag, maar ja vaak kan je dan niet omdat je weer verder moet
Veel succec met planning

Cor