orka's spotten in victoria of walvissen in Tofino?

Hallo,

In de eerste helft van september ben ik met mijn reisgenoot in Victoria en Tofino. Wat is een grotere beleving, Orka’s spotten in Victoria, of walvissen spotten in Tofino? Waar hebben we de meeste kans deze dieren te zien? Iemand nog tips voor goede organisaties die deze tours organiseren?

Groetjes, Jantine

Er zijn in ieder geval genoeg redenen om niet in Victoria een orca tour te gaan doen. In de eerste plaats de orca’s zelf. Deze groep orca’s is inmiddels gereduceerd van een gezonde groep van ca. 120-125 tot een zieke en gestresste groep van nog slechts 75-80 exemplaren. Het massale toerisme is hiervan één van de belangrijkste oorzaken. Dat is ook meteen een andere reden om een Victoria orca-tour te mijden; de massaliteit. Het is lopende band werk.
Dus doe jezelf en de orca’s een plezier en rij op weg naar Tofino (heen of op de terugweg) naar Campbell River en boek daar een orca tour. Dan ga je naar de Noordelijke resident groep en die is, gelukkig(hoewel ook bedreigd) nog een stuk gezonder dan hun Zuidelijke familie. Bovendien is het ook een veel mooiere tour in een veel mooiere omgeving, waarin je veel meer krijgt te zien, zoals adelaars, zeeleeuwen, potvissen en met wat geluk beren.
Vanaf Parksville(waar je afslaat richting Tofino) is het ongeveer 110km. naar Campbell River, dus op een Canada-reis eigenlijk een verwaarloosbare afstand én vanuit Campbell River kun je ook nog een bezoek brengen aan het prachtige Strathcona Park.
Tijdens een gray whale tour vanuit Tofino of Ucluelet heb je ook kans om (transient) orca’s aan te treffen.
Voor mij de beste adressen:

http://www.archipelagocruises.com

Ik weet niet wanneer jullie op Vancouver Island zijn, maar september is al redelijk laat voor de orca’s, dus ik zou zeker van te voren wel even informeren of de orca’s er nog zijn. Zeer waarschijnlijk wel, maar dit is wel de periode van het jaar, dat ze weer andere oorden opzoeken.

Beste Jantine,

wij zijn net terug van een prachtige reis door BC en zijn 1 week op Vancouver Island geweest. Ook wij zaten te twijfelen tussen Tofino en Victoria, hebben uiteindelijk met een zodiac vanuit Ucluelet een walvissentocht gemaakt. Erg mooi, zeer deskundige uitleg en veel walvissen gezien. Je ziet weliswaar (in ons geval) alleen de rug, het blazen en de staart maar toch indrukwekkend. Tocht geboekt via jamies te vinden in Ucluelet en Tofino.

We zijn ook in Victoria geweest en het massale van alle tochten hield ons tegen, blij met onze keuze.
Succes en geniet van een prachtige reis.
Groet,
Erika

Afgelopen juni ook op Vancouver Island geweest.
Wel in Victoria een excursie gedaan en veel orca’s gezien. Was echt een super ervaring. Lees nu pas dat de groep orca’s zo gereduceerd zijn de laatste jaren :frowning:
In Tofino bij Jamies ook nog een whale excursie geboekt, maar daar was het telkens: is het een wasvis of is 't een steen? Wss 2 walsvissen gezien, maar geen orca’s. (mss te vroeg in het seizoen…)
Daar moet je echt geluk mee hebben, want lees nu telkens op FB dat ze heel veel walvissen én orca’s zien!

Jamie’s is sowieso erg aan te raden in Tofino of Ucluelet!

Hopelijk ga je in september orca’s zien!

Wij zijn 3 jaar geleden in Canada geweest. WIj hebben in Tofino de berenexcursie gedaan (in een ZOdiac het water op), en zijn uiteindelijk voor de orca’s in het noordelijke puntje van Vancouver Island geweest, vanuit Telegraph Cove. (bij http://www.stubbs-island.com/) Wel met een overnachting in Telegraph Cove, maar alleszins de moeite waard.

De kans op het zien van orca’s is overigens vrij groot, omdat het groepen zijn die in dat gebied blijven - en de kapiteins bijhouden waar ze de orca’s voor het laatst gezien hebben.

Alvast veel plezier met je reis!

Hallo, ook wij vertrekken binnenkort en willen heel graag orka s zien, bij voorkeur willen we kanovaren. Omwille van tijd willen we kiezen tussen Tofino en Telegraph Cove… Welke optie nemen we best ?
Dank

Als je moet kiezen tussen Tofino en Telegraph Cove, zou ik zeker voor de laatste kiezen. Het noorden van het eiland is een heel mooi gebied en vanuit Telegraph Cove worden prachtige orca (en grizzly-) tours aangeboden. O.a. via de al genoemde Stubbs Island.
http://www.seaorca.com Is ook een zeer deskundige organisatie.
Deze orca’s kun je ook gaan zien vanuit Campbell River.
Ga je naar het noorden volg dan zeker highway 30 naar Port Alice. En zoek je echt een heel bijzonder plek rij dan vanuit Port Hardy richting Holberg en het unieke gebied van Cape Scott Park.

Ben van 5 tot 21 aug in BC geweest en heb de tocht ook met Seasmoke gemaakt vanuit Alert Bay. Twee dagen zijn we met hun zeilboot Johnstone strait op geweest. In 1 woord echt FANTASTISCH!!.

In 2006 ben ik vanuit Tofino met een zodiak gegaan, maar dat is niet te vergelijken. We zaten met onze eigen groep van 9 mensen op de boot. De schipper met zijn vrouw/vriendin (Dave en Maureen) kunnen dagen lang vertellen over alles wat je onderweg hoort en ziet. Een hydrophone gaat het water in als er orca’s gespot zijn en tijdens de middag maken ze een super lekkere lunch.

Ik zou dus adviseren, ga met seasmoke mee en laat de drukke toeristische schepen liggen waar ze liggen.

:thumbsup::thumbsup: In 2001 en 2004 ben ik met ze mee geweest. Zoals je al aangeeft: Geweldig.
Volgend voorjaar ben ik weer 3 weken op Vancouver Island en hoop dan weer een tochtje mee te kunnen pikken.