We zijn binnenkort in Canada en gaan ook naar Vancouver Island. We willen graag de walvissen bekijken, maar ik kom er niet uit waar we de meeste kans hebben. We gaan eind juni en hebben ook een lieve dochter van 1 jaar, dus de zodiac valt af, wat mij betreft. Iemand ideeen of tips ?
Bedoel je orca’s of (grijze) walvissen? Voor de laatste moet je naar Tofino/Ucluelet aan de westkust. Hier is ook een (kleine) kans op het spotten van (transiente) orca’s.
Vanuit Victoria/Vancouver ga je naar de zuidelijke residente orca’s. Vanuit het oogpunt van de orca’s kan ik zo’n tocht echt niet aanraden. Deze groep orca’s behoort inmiddels tot één van de meest bedreigde(endangered) diersoorten wereldwijd en helaas is het massale orca-toerisme één van de oorzaken.
Ga je ook naar he wat meer noordelijke deel van Vancouver Island dan kun je vanuit Telegraph Cove een trip boeken om de noordelijke residente orca’s te gaan bekijken. Die zijn daar te vinden vanaf medio juni, dus wat de periode betreft zit je dan wel goed. Deze noordelijke groep orca’s is “slechts” geclassifiseerd als “threatened”, maar maakt het vergeleken met de zuidelijke groep redelijk goed.
Vanuit Campbell River vertrekken ook orca-tours op zoek naar transiente en noordelijke orca’s. Dit betekent wel een aanzienlijk langere vaartijd. Je kunt hier ook een excursie boeken, die meer de nadruk legt op de algemene flora en fauna met het spotten van orca’s als een soort bonus.
Ga je niet zover naar het noorden, dan zijn er toch twee prima mogelijkheden voor het zien van de zuidelijke groep; Lime Kiln Park op San Juan Islands en Point Roberts ten zuiden van Vancouver.
San Juan Islands is bereikbaar per ferry vanuit Sidney(V.I.) Hier zie je de orca’s tot vlak onder de kust komen en veel dichterbij dan met welke boot-tour dan ook, en belangrijker, zonder de orca’s te verstoren. Dat geldt ook voor Point Roberts, hoewel wat minder frequent en doorgaans minder dichtbij. Point Roberts is ongeveer 40 minuten rijden vanuit Vancouver.