Excursies -> Thuis boeken of op locatie?

In september gaan wij naar West-Canada. Vanaf Vancouver gaan wij een rondrit maken per kamper naar de Rocky Mountains en terug, vervolgens met de huurauto nog een week naar Vancouver Island. Nou zitten wij nog in de oriëntatiefase en vragen wij ons af of het financieel voordeliger is ter plaatse excursies te boeken of dat deze bijvoorbeeld duurder zijn ter plaatse en continu volgeboekt zijn?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Ik zit met 't zelfde dillemma (vertrek begin augustus) maar gevoelsmatig denk ik dat ik ter plekke pas wil boeken. Dit omdat het hele dure excursies zijn (whalewatch/bearwatch bij Telegraph en/of Tofino) en als het shitweer is, dan wil ik pas de volgende dag bijv. Of als ik bij Telegraph al whales van dichtbij heb gezien, dan hoef ik bij Tofino niet meer.

Het hangt erg van de excursie af. Probeer te polsen wanneer en hoe vaak ze vol zitten. Vaak kun je ter plekke altijd nog wel terecht. Dikke kans dat je zelfs nog coupons kan vinden, heel misschien last-minute-aanbiedingen. Ook als er keuze is voor meerdere vergelijkbare excursies, kun je misschien ervaringen horen van medetoeristen en/of de locals. Met name de lokale bevolking weet aardig goed welke aanbieders een beter oog voor de natuur hebben dan anderen.

Wat betreft de whale-watching: kies voor de zodiacs, niet voor de grote boten. Als de walvissen gewend raken aan grote boten, kunnen ze makkelijker aangevaren worden. Een tourboot stopt namelijk voor de walvissen, de grote tankers en andere beroepsvaart doet dat niet!

Boek ter plaatse,

alleen als je aan een erg druk schema vast zit zou ik vooruit de excursies boeken. Onze ervaring is dat je de avond van te voren nog heel veel keus hebt. Veel excursies aangeboden door reisorganisaties zijn overbodig.
( i.e. jasper evening safari ) Het meeste wild zie je als je in je auto sávonds rond rijd. Wij kunnen aanbevelen helicoptervlucht bij Columbia Icefields, berensafari op blue river en orca excursie bij Campbell River.

heel veel plezier

Bedankt voor de reacties! We gaan gewoon ter plaatse boeken…
De reis is nu geboekt en we hebben in ieder geval hotels op Tofino en Victoria, dus vanuit daar gaan we per zodiac walvissen en orca’s spotten…
De rest moeten we nog bekijken…