werken op een farm

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om naar Australie te gaan om in de eerste plaats op een farm te werken, en natuurlijk in de 2de plaats om daar rond te reizen.
Nu was mijn vraag of dat er mensen zijn die ervaring hebben met werken op en farm (oid) en hoe dat gegaan is enzo.

Als jullie meer willen weten dan hoor ik graag wat,
Alle tips en trics zijn welkom:).

Groetjes

Kijk om te beginnen eens op de site van WWOOF, www.wwoof.com.au, staat voor Willing Workers on Organic Farms. En wat bedoel je met op een farm werken? Dat begrip is wel heel erg ruim. Op cowboytje spelen zou ik niet rekenen. Heb je enige ‘farm’ ervaring. Schapenscheerders, mits goede, kunnen ze altijd wel ergens gebruiken, net als mensen die koeien kunnen melken (machinaal wel te verstaan). En fruitplukkers.

Bedankt voor die WWOOFF site.
Mijn idee was om eerste een cursus te gaan doen (in laconfield) en daarna een baan te gaan zoeken.
Ik wou graag ervaringen horen of het te doen is of dat het alleen maar een droom is…
Fruitplukken, vind ik ook goed om te doen, maar het liefst op een boerderij werken.

Groeten,
Samyre

Hoi, nou ik zou ze in Leconfield eerst eens vragen hoe groot de kans is dat je na een basiscursus bij hen, ergens ook een baan vindt. Hoeveel rij-ervaring heb je? En het rijden als jillaroo is natuurlijk heel wat anders dan in de bak bij een manege of een bos- of strandrit in Nederland. Ik denk dat je na de eerste dagen school helemaal kapot van je paard komt, tenzij je veel rij-ervaring hebt.
Van wat ik gehoord heb is het een leuke cursus om even te ruiken aan het werken als jillaroo. Ligt er ook aan wat je op een farm zou gaan doen. Als het alleen veedrijven is, valt het met rijden nog wel mee. Dat is vaak meer saai dan spannend. De kuddes lopen natuurlijk niet hard (dan eten ze te veel, vallen te veel af, hebben te veel water nodig). Maar bij het musteren, het bijeendrijven van vee op hele grote terreinen wil er nog wel eens een dier vandoor gaan en moet je er achteraan, ongeacht het terrein. Een beetje kunnen springen is dan ook makkelijk.
Hoe lang ga je eigenlijk naar Australië?

Hallo,
Ik heb begrepen (wat op hun site staat) dat ze je helpen met zoek naar de eerste baan.
Ik zelf heb erg weinig rij ervaring, maar ben wel behoorlijk sportief (het is dus nie zo dat ik als een lamzak op dat paard zit, om het zo ff te beschrijven).

De reden dat ik dit er op heb gezet is ook omdat ik graag van andere mensen dingen wil horen, het lijkt mij erg leuk. Maar als het nou bijna onmogelijk is, dan moet ik erg nog een keer goed over nadenken. Wanneer ik ga is afhankelijk van mijn werk (uitzendkracht en allerlei bezuinigingen, dus spannend wanneer ik eruit lig). En ik ben tot december bezig om men verstandkiezen te laten trekken, dus ben nog wel even onder de pannen hier.

Groeten,
Samyre

OWja, nog even hoe lang.
Hangt ook een beetje van het werk af en daarna misschien nog wat rondreizen. Als je er bent moet je het ervan nemen toch :wink:

Wat voor een ‘farmwork’ bedoel je precies? Fruit plukken is immers ook ‘farm-werk’ en wordt het meest door backpackers gedaan.

Ander werk vinden op een boerderij is niet makkelijk. Reken er niet te erg op dat de mensen van Leconfield je aan een baan helpen. Het is een leuke cursus om lekker te snuffelen aan het (ouderwetse / romantische) boerderijwerk, maar reken zeker niet direct op een baan na die cursus! Wil je een kans maken, doe dan in elk geval de lange cursus en niet de korte.
Tegenwoordig wordt op veel boerderijen nog maar weinig paard gereden. Het meeste musteren gebeurt met motoren, quadbikes en gewone auto’s. Als je geen ervaring hebt, is de kans niet zo heel groot dat ze je mee laten doen aan een mustering. Je kost dan simpelweg meer (met inwerken e.d.) dan dat je de boer oplevert.
Om te snuffelen aan het boerenwerk en om kans te maken op een beetje een soort baan, is wwoof-en inderdaad een prima alternatief. Je werkt dan tegen kost en inwoning. Je doet dan ervaring op en je kunt een leuke tijd hebben. Reken er wel op dat je echt een aantal weken (minstens vier) moet blijven op een plek voordat een boer echt een beetje in je gaat investeren om je dingen te leren. Blijf je maar een week of twee, dan heeft het voor die boer niet zoveel nut.
Er zijn ook wel wwoof-boeren die je willen laten werken voor geld, maar meestal wordt dat pas duidelijk als je er bent. Kies uit het wwoof-boek bewust de wat grotere bedrijven en zeg tijdens een telefoongesprek dat je echt flink wilt leren werken.

Ik heb zelf veel ervaring met WWOOF-en en heb ook op boerderijen (stations) gewerkt waar ik uiteindelijk betaald werd voor het werk. Dat was vooral te danken aan het feit dat er op dat moment gewoon heel veel werk was. En ja, daar zat ook het stoere bijeendrijven van runderen bij. Maar niet op een paard, maar gewoon met de auto.
Schaap scheren heb ik ook beter geleerd op een WWOOF-boerderij dan op Leconfield.
Als je de tijd hebt: doe dan lekker ervaring op op WWOOF-boerderijen en kijk dan of je met die ervaring een baan kunt vinden.
Veel boeren kennen elkaar over grote afstanden. Mogelijk kan een WWOOF-host je aan een baan helpen.

Ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is, maar zie het ook niet te rooskleurig en door een roze bril.

Ben het helemaal met Francine eens. Toch nog even over hoe lang? Zes weken, zes maanden, een working visum van een jaar? Dat bepaalt wel welke werkmogelijkheden je hebt.

Bedankt voor deze tips allemaal,
Ik denk dat het ik het allemaal door een roze bril zie (weet dat het natuurlijk anders is maar zag het toch wat makkelijker in als je op de sites enzo allemaal kijkt).
Ik zelf zou ook voor de lange cursus gaan. Is het een idee dan om de cursus te doen, en dan daarna gaan WWOOF’en?

Het liefst zou ik er zo lang mogelijk zijn, dus een visum voor een jaar aanvragen.

Ik ben blij dat er op deze vraag geantwoord is, zo heb ik toch een wat duidelijker beeld van hoe en wat, dan wat er allemaal op de sites word aangegeven.

Groeten,
Samyre

Hoi Samyre,

ik vond dit nog. http://suite101.com/cornelia-kaufmann
Misschien kun je Cornelia mailen, twitteren, skypen en haar nog wat vragen

En dit: Trying to be a new chum jackeroo
is ook wel grappig/nuttig

hallo,

Ik vertrek binnen 6 dagen naar Australie.
Ik doe ook de leconfield cursus in de hoop erna een job te vinden op een echte boerderij. Qua haalbaarheid van deze droom weet ik ook niet veel, ik ga in ieder geval met een hoge verwachting.

Wwoof’en is in ieder geval een mooi alternatief maar ik weet niet goed hoe je aan het boek komt. Kan je het in Australie gewoon kopen of moet je het perse bestellen via internet? Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt,

Ik wens je veel succes bij vervullen van je wensen!

groeten,

Jeroen

Hoi Jeroen,
wil je hier eens melden hoe het ging, met de cursus en de mogelijkheid om een baan te vinden. En wat wwoof betreft, je hebt nog zes dagen om te googelen. Maar wellicht meldt Francine zich wel.

Zal ik doen!

groeten,

Jeroen

@Jeroen: De meeste grote plaatsen in Australië hebben een ‘travellers contact point’. Hier kun je lid worden van WWOOF en hebben ze het boek meestal op voorraad. Je zou ze eventueel van tevoren kunnen mailen om te vragen of ze een boek voor je achter houden in de plaats waar je aankomt. Ik heb er de eerste keer best even op moeten wachten omdat ze net uitverkocht waren. Beetje vervelend. Maar goede kans dat ze er gewoon zijn.

@Samyre: als je echt lang wilt én boerderijwerk wilt doen, zou je het eerste jaar kunnen proberen in elk geval drie maanden in de fruitplukkerij te werken, daarna kun je je werkvisum met een jaar verlengen en zo uiteindelijk twee jaar weg blijven.

Ik denk dat als je echt graag werk wilt, je de opleiders van Leconfield gewoon flink achter de broek moet zitten. Zij zeggen immers dat ze je helpen aan een eerste job. Op Leconfield zelf is trouwens ook het nodige werk, dus mogelijk kun je daar terecht. Altijd proberen!!
Succes en veel plezier, want boerderijwerk of niet, jullie gaan vast een mooie tijd hebben!

Ik wil toch de groeiende euforie een beetje temperen. Francine zegt terecht dat er weinig meer met een paard gemusterd wordt. Veel meer met motor en quad. En dat leren ze je op Leconfield niet. En geloof me, ze zeggen op een farm niet: daar staat je bike, go for it. Is ook levensgevaarlijk. Ook op een quad, want die reageert in een bocht nou net weer heel anders dan een motor.
En nog wat, waar staat dat ze je in Leconfield aan een eerste baan helpen. Ze geven je een referentie (bewijs dat je hun cursus hebt gevolgd) en zullen je helpen bij het zoeken naar een baan. Dat staat er.
Maar ik hoop dat het jullie lukt en ben razend benieuwd naar jullie ervaringen. Ik denk dat je er het beste heen kunt gaan en van de 5 of 11 dagen genieten, heel veel leren, maar niet met het idee dat de Australische farmers na afloop op je zitten te wachten. Ik denk dat dat de realiteit is. Dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen. Als farmhand heb je meer kans van slagen. Dieren verzorgen, stallen uitmesten, rustig rijden op paarden die revalideren, bij de schapenscheerders in de schuur helpen als roustabout (wol sjouwen, de vloer vegen), drinkbakken controleren. Al met al best een leuk gevarieerd aanbod. En als je aanleg hebt voor koken ben je vast ook heel welkom. Serieus!
Hier nog een leuk artikel: http://www.backpackforever.com/knowledge/3/pacific/australia/make-good-money-in-the-aussie-outback/

Het is waar wat Willem zegt: gewoon leuk genieten van Leconfield, maar niet denken dat er direct een baan uit voort komt. Het is een geweldige manier om te leren hoe men vooral vroeger te werk ging op boerderijen. Je rijdt vrijwel elke dag paard en leert te rijden met ‘natural horsemanship’. Dat is erg leuk. Je gaat een dagje koeien ‘vangen’, je mag een stukje schaap scheren en voor het idee ga je een dag het veld in voor ‘fencing’. Op de WWOOF-boerderijen waar ik heb gewerkt heb ik dit allemaal beter geleerd. Alleen het paardrijden op Leconfield vond ik wel erg leuk. Ik wilde graag wat meer zien van natural horsemanship en ben daarom naar Leconfield gegaan (na alle WWOOF-ervaring waar ik ook al had leren paardrijden) en daar was het leuk voor.

@ Jeroen, laat je ervaringen gerust hier achter. Als je tijd hebt natuurlijk, en veel plezier daar in AUstralie.

@ Willem, bedankt voor alle info die je geeft en het heeft me wel van men roze wolk afgetrapt… "(wat niet erg is, ) maar het schud me even wakker. Wel op de goede manier…

@ Francine, jij ook bedankt voor je info. Ik ga er na het weekend zeker wat mee doen. Er waren ook andere aanbieders (waar ze je ook helpen met simkaart ed aanvragen) daar ga ik ook maar wat info vandaan halen.

Alle andere tips enzo zijn alsnog welkom, ik lees alles en doe er wat mee…

Groeten,
Samyre

Hoi All,

Ik zou graag op een cattlefarm werken in WA als cook/household/etc. Ik weet niet of de andere baantjes mij liggen ivm geen ervaring, maar ik zou wel graag het leven daar mee willen maken. Heeft er hier iemand een tip voor een farm waar zij geweest zijn en goede ervaringen hebben? Hoor het graag.

Groetjes Gwen

Begin eens met hier te kijken: Finding Work In Australia: Working On Cattle Stations (Ranches)

Thanks Willem!! Daar heb ik echt ontzettend veel aan. :cheer: