Vrijwillegerswerk in Australie

Hi!

Ik vertek 25 januari naar Australie, maar wil daar behlave rondtrekken ook heel graag vrijwilligerswerk doen en dan het liefst met dieren, bijvoorbeeld sporen zoeken, onderzoeken of redden… maar vind het heel lastig iets te vinden, omdat de dingen die mij heel leuk leken (met schildpadden enz.) bijna allemaal in augustus t/m januari plaatsvinden en ik er tot 10 mei ben. Dus weet iemand nog een super vrijwilligers plekje let me know!!
Suzanne

Hou er rekening mee dat veel ‘vrijwilligerswerk’ waarbij je dieren gaat helpen, je ook geld kan kosten! Veel van die organisaties moeten het met weinig geld doen. Voor hen is het onderbrengen van een vrijwilliger voor een tijdje vaak duurder dan dingen zelf doen. Maar dit geldt niet voor alles! Hou er alleen rekening mee.
Websites die kunnen helpen: http://www.helpx.net/ en http://www.wwoof.com.au/
Ik heb zelf heel veel vrijwilligerswerk gedaan op via wwoof. Je kunt lid worden voor iets van 50 dollar per jaar. Je krijgt een boek met daarin een paar duizend boerderijen, dierenopvangen, ecolodges, enz. Je moet dan zelf contact opnemen met de eigenaar/host. De deal is als volgt: jij werkt 4 tot 6 uur per dag en daarvoor in de plaats krijg je een plek in het gezin. Je krijgt eten en drinken en een slaapplek. Soms werk je elke dag (ook in het weekend), maar dat verschilt per plek. Soms werk je ook langer of juist korter per dag. Probeer vantevoren goede afspraken te maken. Je blijft minimaal twee nachten, maar langer vinden de meeste mensen prettiger (zij moeten je vaak ophalen, dingen leren, enz. Als je kort blijft, is het voor de eigenaar erg duur).

Op deze manier heb ik niet alleen op verschillende boerderijen gewerkt (en leren schaapscheren, paardrijden, koeien drijven, geiten melken, veel onkruid wieden, maar ook helpen om een huis te bouwen, te schilderen, een boorput te maken, enz.) maar ik heb ook gewerkt op een kangoeroeopvang en een vogelopvangcentrum. Daarnaast heb ik werk gedaan in een eco-hotel. Bedden opmaken enz. in een mooie omgeving.
Er zit dus van alles bij.
Ik kan je dit zeker aanraden. Voorwaarde is wel dat je je open opstelt, dat je je handen laat wapperen en dat je het ziet als een uitwisseling tussen culturen. Dan kun je echt genieten! Ik heb een paar minder leuke ervaringen gehad (hosts waar het niet mee klikte, werk dat veel zwaarder bleek, enz) maar de leuke ervaringen overtreffen de nare enorm! Met sommige hosts heb ik nog steeds contact en die heb ik tijdens mijn laatste reis in Australie ook weer opgezocht. In totaal heb ik tijdens twee reizen zo’n vijftien verschillende wwoof-plekken bezocht. Op een daarvan bleef ik slechts drie dagen (geen goed contact met de host) en op een andere ruim zes weken. Het kan dus heel verschillend zijn.

Er zijn in Australië meerdere vrijwilligersorganisaties. Ik weet alleen de websites niet meer zo. Zoek eens op ‘young’ ‘volunteers’ ‘australia’ en kijk eens wat er uit komt. Er zijn ook wel eens een soort jongerenkampen die aan (natuur)vrijwilligerswerk doen.

Hee! Bedankt voor de uitgebreide info!
Het is alleen niet helemaal wat ik zoek… Ik wil meer echt met wilde dieren werken. Ik heb wel een aantal dingen die me helemaal geweldig lijken, maar die zijn allemaal in mei, juni, juli en verder en ik ga in mei weer naar huis…
Een aantal voorbeelden van werk dat me heel tof lijkt zijn:
http://www.conservationvolunteers.com.au/get-involved/holidays/fraser-island
http://www.conservationvolunteers.com.au/get-involved/holidays/eco-beach
http://www.conservationvolunteers.com.au/get-involved/holidays/northernterritory/cape-arnhem
http://capeyorkturtlerescue.com/turtle_biology.php

Maar deze vinden dus allemaal plaats als ik er niet meer ben, als iemand nog een soortgelijk project weet rond februari/maart in de buurt van Queensland zou dat geweldig zijn!!!

Hallo!

Ik ben erg onder de indruk van je plan omdat ik er nooit bij stil ben blijven staan dat je zo een prachtige reis met vrijwilligerswerk kan gaan combineren. Met wilde dieren werken en echt iets goeds voor hen en het milieu doen ljkt me fantastisch. Je hebt me geinspireerd en ik ga nu op zoek naar meer info. Hopelijk kan ik je gauw meer laten weten. Ik wens je enorm veel succes! Groetjes van Rosebud :zon02:

Wat leuk dat ik je geïnspireerd heb! Ik ben benieuwd naar je zoekresultaten.
Ik ga nu waarschijnlijk twee weken vrijwilligerswerk doen in een natuurpark met allemaal australische dieren er worden ook zieke dieren opgevangen. Het is dan wel niet in het wild met onderzoekjes doen enzo, maar dit lijkt me ook heel erg leuk! Wanneer ga jij naar Australië rosebud?

hoi hoi, ik zit nog helemaal in de droomfase en weet nog helemaal niets concreets, maar het begin van iedere reis is een inspiratie en de wens. daarom vind ik het zo leuk om hier een beetje op zoek te gaan naar verhalen en berichten van mensen die al een of meerdere stappen verder zijn.
weet je al waar je gaat werken en wat voor dieren er zijn? ik ben dol op vogels en het lijkt me leuk om een keer met mensen te werken die voor de vogelbescherming werken. ik zal je zeker ook op de hoogte houden als ik interessante of goede links tegenkom! tot gauw, rosebud :zon02:

Zoals ik al zei, kun je via wwoof ook met dieren werken. Bij Ravenshoe (nabij Cairns) heb ik (Rosebud; voor je dromen:-) op een vogelopvang gewerkt: Eagles Nest Wildlife Hospital. Geen idee of ze nog steeds bij wwoof zitten, maar je kunt natuurlijk ook rechtstreeks contact opnemen. Naast vogels (van roofvogels zoals wedgetailed eagles tot kleinere, zoals kookaburra’s) vangen ze ook kangoeroes, possums, vleermuizen e.d. op.
Het is vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning.
Ook in de buurt van Darwin heb ik met dieren gewerkt en er zijn er nog meer. Er is ook een wwoof-adres op een soort kleinn dierentuintje nabij Mackay waar ze ook dieren opvangen.

Wauw dat klinkt echt heel erg leuk en dan hoef je geen 700 euro te betalen zoals bij een project dat ik had gevonden…?

Nee, voor een lidmaatschap bij wwoof betaal je tegen de 50 a 60 dollar voor een jaarlidmaatschap. Vervolgens kun je bij zo veel mensen langs als jij wilt. Verder zijn er geen kosten aan verbonden en werk je tegen kost en inwoning. Bij sommige hosts krijg je zelfs geld toe als je meer werkt, maar dat zal in de dierenopvang wel niet zo zijn (die mensen hebben vaak al hun geld nodig om de opvang te behouden).
Maar zeker geen 700 dollar!

francine1, dat klinkt echt geweldig! even nog een vraag aan jou. wat voor mensen heb je ontmoet toen je er ging werken? zijn het voornamelijk jongeren en mensen uit australie. ik ben inmiddels 50 en heb drie kinderen maar zo langzaam wil ik graag meer voor mezelf doen en weer nieuwe leuke dingen ontdekken. soms ben ik echter :frown: een beetje bang dat de meesten het maar raar vinden als ik op die manier ga reizen. ik hoop dat jullie dat niet gek vinden…

Rosebud: met het wwoofen heb ik heel verschillende mensen ontmoet. De meesten waren jongeren (meestal 25 a 30+, meestal niet de echte jonkies, die bleven meestal heel kort, tot ergenis van sommige hosts), maar ik heb ook ouderen (50+ tot 60+) ontmoet en ook jongeren met hun oudere, bezoekende moeder.

Veel hosts vinden het soms best leuk om eens geen jongeren te hebben. Het brengt een heel andere sfeer. Hou er wel rekening mee dat je hosts wel verwachten dat je flink je handen uit je mouwen steekt. Wanneer je een host belt, zou ik ook zeker aangeven dat je wat ouder bent en wat ze van je kunnen verwachten. Tijdens zo´n telefoongesprek kunnen beide partijen dan besluiten of ze wel of niet met elkaar in zee willen gaan. Het moet ook een beetje ´klikken´. Dat is belangrijk. Maar als het dan eenmaal leuk is…dan kun je tijden blijven! Wat ik van veel hosts hoorde, is dat veel jongeren het alleen als goedkope manier van reizen gebruiken. Ze zitten dan twee, drie dagen op een bedrijf en gaan dan weer verder. Veel hosts vinden het erg prettig als je minstens een week of twee blijft. Dan kunnen ze je echt dingen leren en kun je onderdeel zijn van het werk dat gedaan moet worden.
Mijn leukste momenten in Australie zijn mijn wwoof-adressen geweest. Het is echt een heel leuke ervaring (vind ik).

1 like

he francine1, geweldig! ik leer er een hoop van want ik had zulke dingen als leeftijd zeker niet over de telefoon besproken, maar je hebt natuurlijk gelijk! je kan maar beter meteen een zo duidelijk mogelijk beeld van jezelf geven. bovendien weet je dan ook meteen wat men van je verwacht. ik ben best sportief en houd van fysiek werk, dat is dus geen probleem, en samen met een groep mensen van verschillende leeftijden werken lijkt me ook iets als ik lees hoe enthousiast je over je ervaringen schrijft. hartelijk dank, francine1!

ik was helemaal vergeten suuzieaussie een heel fijne reis te wensen. over drie dagen vertrek je al! behouden reis en ik hoop hier gauw meer over je belevenissen te lezen! >>>

Tuurlijk is het niet raar dat je al wat meer op leeftijd bent!! ik ken genoeg mensen die in hun eentje de wereld rond reizen die boven de 50 zijn! Laat je vooral niet door bekrompen mensen tegen houden.
Ik ga in OZ zo snel mogelijk een wwoof boek aanschaffen, want in NL hadden ze ze niet op vooraad hellaas. Maar het lijkt me echt heel erg leuk, bedankt voor de tip :slight_smile: Woensdag vertrek ik aaaaaah nu lekker in inpakstress

Voor de duidelijkheid: je zult ook af en toe alleen op een wwoof-adres zitten. Het is gewoon totaal verschillend. Er zijn een paar duizend adressen waar je terecht kunt, dus je kunt gewoon rustig kijken.
Wacht soms niet te lang met iets ‘boeken’ want sommige adressen zijn razend populair.

Suuzie: bij Travellers Contact Points kun je terecht voor wwoof-boeken en lidmaatschap. Ze zitten in de meeste grote steden.
Heel veel plezier!!! Ik zou zo weer met je mee gaan; Australië is prachtig!

hallo! bedankt voor je berichtje voordat je bent vertrokken. misschien is deze thread nu al afgesloten maar ik ben een tijdje niet meer hier geweest en las je woorden nu pas. vind ik werkelijk tof! want soms denk ik daadwerkelijk dat het raar is als ik alleen zo avontuurlijk ben. nee dus. ik ben benieuwd hoe je reis verloopt… misschien kom je hier nog eens langs om iets over je reis te vertellen. ik ben benieuwd of je tijdens zo een reis ook in staat bent, online dingen te doen. heb je een laptop meegenomen? dat is misschien een rare vraag, maar ik denk dat ik hem wel zou meenemen om in contact met familie te blijven. Is het in Australie makkelijk onderweg hotspots te vinden?
enfin… ik ben benieuwd. :wereld:

@rosebud: je bent zeker niet de enige wat oudere avonturier! Ik ben er meerdere tegengekomen, ook in hostels, en juist die verschillende leeftijden geeft een gesprek soms meer diepgang. Maar laat ik geen verkeerd beeld schetsen: de meeste mensen die alleen reizen, die je in bijvoorbeeld hostels en op wwoof-boerderijen tegenkomt zijn stukken jonger!!

Ik had tijdens mijn laatste reis een laptop mee. Dat kwam mede omdat ik zo door kon werken tijdens het reizen. Er zijn best veel plekken waar je kunt inloggen. Soms voor een flinke prijs, soms gratis. Maar ik kon eigenlijk om de paar dagen zeker online komen. Er zijn ook veel internetcafé’s voor het geval je geen laptop wilt meeslepen.

1 like

nou ja, Francine1, inmiddels heb ik er een hele tijd over nagedacht en heb het gevoel dat mijn vraag over mijn leeftijd een beetje onzinnig is, want er is nou eigenlijk niets mis mee omdat ik een onafhankelijke en best sportieve vrouw ben en graag mensen ontmoet. Ik ben nieuwsgierig en kan het heel makkelijk met mensen van alle leeftijden goed vinden. Ik denk eigenlijk niet dat ik eenzaam zal zijn. het was misschien maar een gedachte of gevoel van onzekerheid in toen ik begon plannen te maken. ik ben gewoon een wat oudere avonturier, maar nog steeds heel avontuurlijk…
over internet en laptop moet ik nog even nadenken. ik heb een goede en veilige betaaloptie nodig waarmee ik dus kleine bedragen online kan betalen. las laatst iets over paysafe card. die kan je in de winkels kopen en met codes op bepaalde sites betalen. misschien is dit iets. hebben jullie hierover gehoord en misschien tips? :zon02:

Hallo,

Ik zou mij ook willen inschrijven op de website van wwoof Australia. Ik heb gelezen dat je na je inschrijving een boek toegestuurd krijgt met al de hosts. Maar weet er iemand of je na je inschrijving ook al de hosts online kan raadplegen?
Ik vind het namelijk veel gemakkelijker om op die manier te browsen door de hosts, dan een extra boek mee te nemen in mijn rugzak.

Alvast bedankt!

Als het goed is staan de hosts ook online. Maar bedenk dat als je eenmaal aan het reizen bent, je niet meer altijd een online-toegang tot je beschikking hebt…het boek is niet zo groot en zwaar. Ik vond het juist erg fijn om een boek te hebben. Ik zette er ook aantekeningen in van de hosts die mij wel leuk leken.