Hoi,
Ik was benieuwd naar ervaringen van anderen met wwoofen in Australie. Wat vond je ervan? Is het de moeite waard? Bespaar je er geld mee? Kom je zo op plekken waar je als toerist niet komt?
Ik ben zelf van plan vanaf eind dit jaar in Australie te beginnen en dan de wereld rond te reizen.
Ik hoor graag jullie bespiegelingen. Of tips.
Ik heb vooral ervaring met reizen in Europa, Zuid- en Midden-Amerika.
Groet,
Guiselaine
Ja, ik heb veel ervaring met WWOOF in Australië. Ik heb bij zo’n 15 verschillende bedrijven in Australië gewerkt. Van een week tot ruim twee maanden. Geweldige manier om het land te leren kennen. Zie het niet alleen als een geldbesparing, maar vooral als mooie manier om het land te leren kennen. Overigens bespaart het wel geld. Je bent niet alleen geen geld kwijt aan accommodatie en eten, maar je kunt meestal ook helemaal niets uitgeven omdat je in the middle of nowhere zit. Als je flink van aanpakken weet, kun je vaak ook leuke dingen doen met je hosts, is mijn ervaring. Mijn mooiste herinneringen komen vrijwel allemaal van plekken waar ik gewwoofd heb. Met sommige mensen heb ik nog steeds contact en sommigen heb ik ook weer opgezocht tijdens volgende reizen.
Tips: spreek altijd eerst voor een paar dagen (3 a 4) af om te kijken of het klikt, maak duidelijke afspraken over wat jij van hen verwacht en wat zij van jou verwachten. Geef ook maar aan als je bijvoorbeeld een dag vrij wilt om dingen te bekijken. Kijk of dat in te passen is. Ik reisde met het openbaar vervoer en dan kun je minder makkelijk weg van het bedrijf. Gevolg is dat je soms een beetje met je ziel onder je arm kunt lopen en maar gewoon hele dagen gaat werken (heb ik wel gedaan). Dat is prima, maar voelt niet altijd goed. Ik heb later betere afspraken gemaakt: ik wil best hele dagen werken, maar kunnen jullie me dan op een vrije dag ergens heen brengen om te wandelen oid. Op vrije momenten heb ik ook wel eens een auto/fiets/paard geleend om dingen te bekijken. Met je hosts dingen bekijken is het leukste, natuurlijk.
Ik reisde als vrouw alleen en had voor mezelf het principe dat ik niet bij mannen alleen langsging. Als er alleen een man als contactpersoon was, belde ik en vroeg bijvoorbeeld of er ook een vrouw was en of ik die kon spreken. Dat snappen ze allemaal wel. Ik hoorde een naar verhaal van een meisje bij een wat handtastelijke man. Een andere WWOOF-host had haar ‘gered’. Dat is natuurlijk niet fijn!
Als je nog vragen hebt, laat het dan maar weten.
Wat leuk om te lezen Francine!
Ik doe het niet alleen om geld te besparen. Lijkt me vooral erg lekker om ergens in the middle of nowhere te zitten. En fijn om te horen dat je met OV hebt gereisd, want dat wil ik ook gaan doen.
Erg handig om je tips te lezen. Daar had ik zelf nog niet gedacht. Nu weet ik dit al voor mijn eerste adres.
Ik heb nog wat vragen:
Hoe lang van te voren regelde je je volgende wwoof adres?
Heb je wwoof-adressen uit boek gehaald of ook tips van andere onderweg gebruikt of van wwoof adressen waar je verbleef die je andere adressen aanbeveelden?
Met het ov moet je altijd wel even afspraken maken met je hosts, maar ik heb nog nooit ophaalproblemen gehad. Het heeft ook wel wat om op de meest vreemde plaatsen (door een lekke band was een host een keer te laat bij het ophaalpunt van de bus -ergens langs de kant van de weg- de buschauffeur wachtte netjes tot ik werd opgepikt, want hij wilde mij niet daar laten staan;-) te worden opgepikt!
Sommige wwoof-adressen zijn echt heel populair. Zeker in Queensland (langs de kust) is het niet altijd makkelijk om ‘last minute’ iets te krijgen. De plekken langs populaire routes zijn echt lastiger. Ik keek vooral in het boek en ik kocht een goede kaart om te weten waar de verschillende plaatsen lagen. Vervolgens maakte ik een lijstje van zo’n 4 a 5 voorkeuradressen in een bepaald gebied en die belde ik dan. Meestal belde ik een paar dagen tot twee weken van tevoren. Hierdoor kon ik vaak niet bij het adres van mijn eerste keuze, maar ik vond het soms best lastig om zo ver vooruit te plannen. Tijdens mijn tweede reis heb ik wel verder vooruit gepland en kon hierdoor beter terecht op plaatsen waar ik graag heen wilde. Ik heb mijn eerste adres toen al vanuit Nederland geregeld. Zo hoefde ik lekker maar 2 dagen in de stad te blijven (wel handig om een paar dingen te regelen) en kon daarna lekker naar een boerderij. Hard werken, maar wat heerlijk om zo te beginnen!
Ik ben soms afgegaan op tips van anderen, maar zo heel veel wwoof-ers kwam ik niet tegen. Soms hadden hosts ook tips die ze soms weer van andere wwoof-ers hadden gekregen. Soms kwam ik ook wwoof-ers tegen op de boerderijen die je tips gaven. MAar verreweg de meeste adressen haalde ik uit het boek.
Het blijft altijd een gok uit het boek, want je doet soms wel andere dingen dan staat aangegeven. Dat vond ik zelf wel eens jammer. Maar ik ben steeds positief gebleven en heb gewoon wel echt supergave herinneringen aan het wwoof-en.
Dankje Francine voor je reactie. Ik ga denk ik ook de eerste adres van te voren plannen. En de andere kijk ik wel hoeveel adressen in de buurt zijn van waar ik wil zijn. Klinkt allemaal goed. Net het avontuur waar ik naar opzoek ben en kennismaking met het Australische leven.