Work Holiday Visum Australië (SC 417)

Hey lieve mensen,
Ik ben de knoop aan het doorhakken en wil komend schooljaar weer naar het mooiste land op aarde, om daar te werken en te ontdekken wat ik nou wil qua HBO studie. Ik ben in July 2014 ook in Australië geweest de eerste 1.5 week ben ik naar Port Douglas gegaan en zijn zij naar Uluru geweest. We waren begonnen in Sydney en ik was geëindigd in Cairns. En nu droom ik er al sinds 2014 om terug te gaan en heb altijd gezegd dat ik na mijn MBO 4 opleiding Manager Dierverzorging naar Australië ga voor 1 (school-)jaar en daarna HBO doen.
Ik heb gegoogeld en heb allerlei informatie gevonden over wat de eisen zijn voor een WHVA.
Ik wil nu stap voor stap alles afwerken om zo alles op orde te hebben voor mijn visum en rest van de reis.
Ik wilde vragen of alles klopt wat ik gevonden heb en of er nog dingen zijn waar ik nog op moet letten.
Daarnaast is het belangrijk dat ik ook werk vind. Hebben jullie daar tips voor? Zoals wat ik moet vermelden in de motivatiebrieven en CV.

Wat wil ik:
Ik wil het liefste van Perth naar Perth rijden (dit is Road 1 geloof ik), maar ik denk niet dat dat mij gaat lukken en het realistischer is om in Oost- Australië te blijven, omdat ik daar al bekend ben en ik altijd nog het vliegtuig of nog leuker de trein naar Perth kan pakken.
Mijn plan was om vooraf al te solliciteren en te zorgen dat ik baantjes van te voren vind, voor ik naar Australië ga, zodat ik zekerheid heb. Het liefste zou ik op agrarische bedrijven willen werken, vooral in het begin, dit is mijn eigen sector en dus makkelijker voor mij om er in te komen. Ik heb kennis over de dieren en wil nog heel veel meer leren over de dieren. Ik houd echt van het werken met dieren en werken in het algemeen. Ik ben het gewend om hard te werken en ben ik het gewend om zwaar werk te verrichten en ben ik niet vies van modder haha. Ik heb ervaringen in (buitenlandse) dierentuinen/- parken en heb ik druiven geplukt in Zwitserland. Ik weet dat de agrarische sector geen makkelijke sector is en enorm zwaar kan zijn/is zeker in de temperaturen van Australië, maar ik zou het met alle liefde en plezier doen.
Ik wil in ieder geval terug naar Cairns en Port Douglas om weer vrijwilligers werk te doen bij Wildlife Habitat Port Douglas. Als ze tegen die tijd een baantje vrij hebben zou ik daar heel graag willen solliciteren, maar die kans is miniem en met een WHVA mag je maar 6 maanden op dezelfde bedrijf werken. Ik heb daar al 4 weken vrijwillig gewerkt en mis de dieren en het werk ontzettend erg.:smiley: .
Daarnaast wil ik nog naar Melbourne, Sydney, Adelaide en Brisbane. En als het lukt naar Perth.
Ik heb altijd eigen een ronde van Perth naar Perth willen maken (over Road 1) maar ik weet niet of ik dat in 1 jaar wil gaan doen en het is denk ik realistischer om dit keer in het oosten van Australië te blijven en eventueel te vliegen of (als het lukt) naar Perth met de trein of auto. Maar met de trein zie je meer en met de auto kun je op verschillende plekken even stoppen. En met vliegtuig zie je alleen wolken en van alles van boven af maar is wel stukken goedkoper haha. Dus dat word nog even uitzoeken, ik heb een route kaart van heel Australië thuis liggen en wil die even goed bekijken en tegen die tijd de route stuk voor stuk afstrepen en inlijsten :D.

Sorry voor mijn lange verhaal haha, ik heb 3 jaar zitten dromen (en eigenlijk al veel langer) en denken wat ik wil doen en ik heb een hele creatieve brein die alles wilt, maar of het realistisch is, is een ander verhaal :P.
Okay nu nog waar deze topic eigenlijk over ging.
Het zijn losse aantekeningen en kunnen dus vaag beschreven zijn. Mijn cijfers en bedragen kunnen zijn veranderd omdat ik dit bestand minstens 2 jaar geleden heb geschreven. Ik weet dat er naast vlucht en visum, nog overleefd moet worden en die kosten moet ik nog gaan uitzoeken .
Kosten vlucht en visum, eisen en informatie.
Ticket: 1600,- > Ik zat te denken aan een flexticket en zag op Kilroy (dacht ik) eentje vanaf 1225€ en kan nog veel veranderen in prijs. Ik zat hieraan te denken zodat ik eventueel eerder terug kan of langer kan blijven. Ik ga van 1600,- uit omdat prijzen kunnen oplopen.
Eisen:
• Tussen de 18-30 jaar
• 6 à 8 weken van te voren de WHV aanvragen, € 315,- (AUD 440,- )met credit card aanvragen
• Paspoort moet na terugkomst nog 6 maanden geldig zijn (deze moet ik sowieso opnieuw aanvragen want vervalt in mei 2017)
o Vul je paspoortnummer in, niet je persoonsnummer.
• Bij binnenkomst AUD 5000,- (= €3.635,86 op moment van schrijven) op lopende bankrekening hebben. Als bewijs dat je jezelf kunt onderhouden.
o 6 weken vóór aankomst geld overmaken voor afschrift als bewijs.
Je kunt werkvisum met 1 jaar verlengen mits:
• 88 dagen of langer op een agrarisch bedrijf, hoeft niet aan een gesloten te zijn
• Niet langer dan 6 maanden op 1 dezelfde bedrijf;

Nogmaals sorry voor mijn lange tekst. :wub:

Even een paar opmerkingen op bovenstaande:

Het WHV kost inmiddels 390 dollar. Verder kun je in het NT en noordelijke delen van WA en Queensland in bepaalde sectoren tot een jaar bij dezelfde werkgever werken.
https://www.border.gov.au/Trav/Work/Empl/WHM-six-months-one-employer
Je paspoort moet verder zes maanden geldig zijn bij binnenkomst. Als de geldigheid verloopt op de dag dat je vertrekt (beter natuurlijk als je weer in Nederland aankomt) is er niets aan de hand. Maar het is lastig verlengen, als je in Australië bent :wink: Dus inderdaad beter met een nieuw paspoort gaan als het op een paar dagen aankomt. Stel dat je door ziekte of dergelijk een paar dagen te laat vertrekt.

Bedankt voor uw antwoorden! Ja ik dacht al wel dat het duurder was geworden, maar het is het allemaal waard vind ik!
Ik wist niet dat 1 heel jaar bij dezelfde bedrijf kon. Ik ga daar eens naar kijken. Bedankt!

Hallo,

390 dollar is minder dan 440! Het was juist groot nieuws dat de prijs was verlaagd ;-). Maar de belasting is verhoogd ;-(

Hahah ohja. Meestal gaan prijzen omhoog, dus vandaar mijn reactie. Sorry voor de late reactie, ik was druk met schoolprojecten! Kon je niet belasting terug vragen? Ik zag op internet een aantal links met "geld terug vragen na werken in Australië’, maar ik had er niet op geklikt omdat ik naar iets anders aan het zoeken was.

Hoi,

kijk eens hier:https://www.ato.gov.au/individuals/international-tax-for-individuals/coming-to-australia/returning-to-your-home-country/

En google eens op: tax return for backpackers australia

Leuke plannen!

Toevallig ga ik zelf ook eind Juni beginnen met reizen. Eerst m’n vriendin opzoeken die in China aan het werk is. Vervolgens door naar Australië om ook farm work te gaan doen zodat ik ook langer kan gaan blijven. Uiteindelijk ook om zoveel mogelijk van Australië te kunnen gaan zien.

Vergeet ook niet je zorgverzekering / gemeente etc. te regelen, mocht je dit natuurlijk niet al weten :slight_smile:
Ben zelf overigens ook wel benieuwd naar de tips voor motivatiebrieven etc.

In ieder geval veel succes en wellicht kruizen onze paden nog.

Hoi allemaal!
Ik sta op het punt mijn Working Holiday aan te vragen. Als ik nu op de officiële website van de Australische overheid de in ‘visa fee finder’ zoek, staat er nog steeds 440 AUD (vandaag is het 12-4-17). Je zou denken dat dat correct zou moeten zijn. Ik lees van anderen dat het inmiddels al verlaagd is naar 390 AUD, dus hoe zit dat nu?
Iemand een idee?
Bedankt alvast!

Robin

Robin, je hebt gelijk wat de site betreft. Maar ik vond ook dit:
http://sjm.ministers.treasury.gov.au/media-release/104-2016/
en: https://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/age-limit-changes-for-the-australian-working-holiday-visa-t32843.html
en: Age limit changes for the Australian Working Holiday visa | SBS Serbian
Vooral de eerste likt me erg betrouwbaar. Heeft geen van de deelnemers aan deze posting er recentelijk een aangrvaagd?

Dankjewel!
Al die links zijn ‘aankondigingen’ die eind 2016 zijn gedaan: vanaf januari 2017 zal…
Maar is dat echt gebeurd of zijn plannen misschien gewijzigd of uitgesteld?
Zou inderdaad fijn zijn als iemand die in 2017 een visum heeft aangevraagd zijn ervaringen kan delen.
:slight_smile:

Ik heb even een lijntje gelegd met Australië. Denk dat ik morgenochtend wel uitsluitsel heb. Was er heilig van overtuigd dat het inderdaad was doorgevoerd.

Robin en anderen,
Teleurstellend nieuws. En excuses voor het feit dat ik het eerder zo stellig bracht. Ik las het ook nog op een site van een organisatie die bemiddelt bij visumaanvragen. Maar hier is het antwoord van een aardige Australiër:

Re: Latest on Work Holiday Visa?
Postby julian » Thu Apr 13, 2017 5:40 am

willem269 wrote:
Hi, by the end of last year I read a lot about taxes for backpackers going up but work holiday visa reduced by 50 dollars (390 instead of 440) by the 1st of January 2017. But on the immigration website the Aud 440 rate still shows. Does anyone know the situation?

knowing how hard it is (impossible) to contact Aus Immigration from overseas I phoned them.

they understood that there was some advertising that the visa fee would be reduced in association with tax increase but as yet they have not been notified of any review. Reviews are normally applied on 1st January. The current fee is $440 and no indication of when or if it will be reviewed or reduced.
complicated is easy, simple is hard, and silence doesn’t imply acceptance.

Hier de link naar de bron:http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=9&t=70708

Nogmaals, sorry, sorry, sorry. En als klopt wat hierboven staat, dat wijzigingen altijd per 1 januari worden doorgevoerd, heeft het ook weing zin om even te wachten. Gelukkig is het op de totale reissom geen al te groot aandeel maar het scheelt toch een overnachting in een goed hostel, 2 dozen bier bij de Aldi https://www.aldi.com.au/en/groceries/liquor/beer-cider/laundry-detail/ps/p/rivet-lager-24-x-330ml-1/ of twee pakjes Marlboro Price of 1 package of Marlboro cigarettes in Sydney of wat lekkers bij Woolworths Woolworths Catalogue 19 - 25 Oct 2022

Ondanks alles prettige Pasen,

Willem

Dank voor je moeite, Willem!
Fijn nu wat meer duidelijkheid te hebben (De teleurstelling valt mee).

Ik heb (in een nieuw topic) een andere vraag gesteld, maar daarop nog geen reacties. Het heeft weinig te maken met dit topic, maar wellicht heeft iemand hier een idee.
Bij het aanvragen van een WHV wordt de vraag gesteld of je de laatste 5 jaar langer dan 3 maanden (aansluitend) in een ander land (buiten je thuisland of Australie) bent geweest.
Ik ben 3,5 a 4 maanden in Nepal geweest een paar jaar geleden (die visa staan in een oud paspoort!)
Ik ben bang dat als ik dit opgeef (ivm hoog risico TBC land) ik verplicht een gezondheidsonderzoek en x-ray etc moet doen, veel gedoe en kosten daarvoor zijn meer dan 200 euro, las ik.
Als ik dat nu niet invul, kan de Australische Immigratie er achter komen dat ik wel in Nepal ben geweest langer dan 3 maanden (nieuw paspoort heeft geen Nepal visa)? Hoe zouden zij daarachter kunnen komen?
Is het echt een risico dat ik dan loop?

Bedankt voor het meedenken :slight_smile:
Fijne Pasen!
Groet, Robin

Hoi Robin,

ik kan en durf je hier met de beste wil van de wereld geen advies in te geven. Het ‘no worries mate’ van de gemiddelde Australiër gaat hier niet op.
Maar ik wil wel weer een lijntje leggen als je even aangeeft wat ‘een paar jaar geleden’ is. Twee, vier?
Ik kan me overigens niet indenken dat visumgegevens voor Nepal in een wereldwijd systeem terecht komen waarin de douane van andere landen dan weer kunnen kijken. Ik zou eens met de huisarts gaan praten over een Mantoux test

Als de uitslag daarvan ínternationaal erkend is zou je die bij je kunnen dragen voor het geval dat.
Ik vond ook nog dit: https://www.doccheckshop.de/Praxis/Labor-Diagnostika/Bluttests/Tuberkulose-Schnelltest-TB-ST.html?gclid=CMzinZONodMCFQ4R0wodg8sG1A, 20 sneltesten voor 120 euro. Alleen om aan te geven wat het materiaal voor de test kost.
Maar geef maar eens door hoe lang geleden je in Nepal was.

Groet,

Willem

Ik ben onlangs ook nog voor een kortere vakantie in Nepal geweest. Maar die keer dat het meer dan 3 maanden was, is zo’n 2,5 jaar geleden.
Op internet las ik berichten dat je, als je verzocht wordt een test te doen, je bij slechts 1 ‘officiële’ dokter in Nederland terecht kan, ergens in A’dam en dat dat dus klauwen met geld kost.
Die 50 AUD dat het visum goedkoper zou worden, is maar een kleinigheidje vergeleken met extra kosten voor medische keuring / x-ray (200 tot 240 euro las ik).

Dankjewel!

Hoe ben jij aan een ‘Farm Work’ job gekomen? Ik heb van een vriend de tip gekregen om eerst een Jackaroo training te doen en daarna echt te gaan werken. Met mijn opleiding heb ik wel ervaring op gedaan binnen de vee sector. Het liefst zou ik eerst die 3 maanden platteland willen doen en dan verder kijken wat er te bieden valt. Mijn grootste droom is om in een Australische dierentuin aan het werk te gaan (als personeel en niet vrijwillig) maar ik schat mijn kansen niet zo hoog omdat Australiërs ontzettend veel weten van hun dieren. Maar wie niet waagt wie niet wint.

Hoe heb jij dat gedaan met zorgverzekering? Ik heb op een andere forum gelezen dat je je Nederlandse stop kunt zetten (ik wil sowieso weg bij mijn huidige zorgverzekering) en ik heb gelezen van Medicare in Australië, is dat dé zorgverzekeraar?
En hoe moet je dat doen met uitschrijven? Want je moet dan toch 1 vast adres hebben?
Je moet toch ook een Australische bankrekening openen?

Ik wil pas na 24 mei alles goed gaan uitzoeken omdat ik dan weet of ik mijn diploma heb gehaald haha. Maar ik heb wel al dingen in vage lijnen gelezen en gevraagd.

Ik ga in ieder geval wel een Flexticket kopen, zodat ik eventueel eerder of juist later naar huis kan. Ik heb een goede deal gevonden op een website die hier veel ervaring mee heeft. Die vliegen met Cathay Pacific, en dan land je in Sydney en kun je je retourvlucht in een andere stad boeken.

Ik heb nog geen echte sollicitatiebrief voor werk, maar wel voor stage in Canada. Ik kan die wel eventueel opsturen, maar ik denk dat anderen meer ervaring hebben.

Dat zou leuk zijn! Waar beginnen jullie de reis in Australië?

Heeft je vriend ervaring, ik bedoel heeft hij na het volgen van een jackaroo cursus werk gevonden? Rijd je wel paard, anders dan een strandrit of in een bak? Want als je de kans zou krijgen om te gaan veedrijven te paard wordt er van je rijden heel veel verwacht in heel gevarieerd terrein.
Wat betreft zorgverzekering, je kunt bij Medicare terecht als je kunt aantonen dat je in Nederland een zorgverzekering hebt. Ik weet niet waar dat andere verhaal vandaan komt.

Die jongen (geen rijd ervaring) heeft de Jackaroo training gedaan en daarna heeft hij ook gewerkt op een boerderij.
Zelf heb ik jaren lang paard gereden, zowel Engels als western, het laatste vind ik ontzettend leuk om te doen, en ik heb zowel in de bak gereden als in het bos, tochten van 3 uur lang en ook de “fun” ritten op het strand, maar ook keiharde lessen met zand happen erbij haha, allerlei terreinen en niet alleen sjok sjok maar ook echt hard soms hahah. Ik ben nu met paardrijden gestopt door school en stage (weinig tijd). Daarnaast heb ik ook in Canada western gereden op een Quarter Horse, heerlijk paard was dat haha. Kort om ik ben totaal niet bang voor paarden.
Alleen bij de Jackaroo training doen ze (logisch wat betreft de veebedrijven) ook vee drijven met Quads en motorbikes. En dan begin ik te twijfelen of ik dat wel zou kunnen, met het paard durf ik heel veel. Ik heb wel eens quad gereden in Afrika en dat was heel gaaf maar ik zit liever veilig op een paard, ahah. Maar voor alles moet een eerste keer zijn en het is alleen maar gaaf om nieuwe dingen te leren.

Het is mijn aller grootste droom om vee te drijven met paard en het liefst nog honden erbij. Daarnaast vind ik het heerlijk om op een boerderij met koeien en/of schapen te werken. Maar de bedrijven gaan ook met de tijd mee en pakken, logisch, liever een sneller apparaat zoals een quad.