Het duurt allemaal wel lang, maar het lijkt de goede kant op te gaan. Ik dacht dat ze voor het sollicitatie gesprek me al hadden gescreend. Maar dat hadden ze dus blijkbaar niet gedaan. Verder moeten ze ook nog een verklaring van goed gedrag van mij hebben. Die heb ik dinsdag aangevraagd, maar het duurt nog 3 weken voordat ik die binnen heb. Daarna kunnen we verder. Het wordt dus waarschijnlijk februari voordat ik eindelijk vertrek. Maargoed, ben nu ook al zolang bezig dat het zonde is om het nu nog af te zeggen. Ze hebben al die screenings nodig omdat ik op een desk van een bank kom te zitten (niet ABN) waar nogal eens wat gevoelige informatie voorbij komt. Baal er wel van, ik had nu zoon beetje wel eens willen vertrekken. Moet nu nog weer 2 maand wachten.
Hoe ver ben jij al dan Mathijs? Hebben ze jouw al geïnterviewd? En weet je ook wanneer je ongeveer vertrekt?
Nee ik wacht nog tot ze contact op nemen met mij en als ik dit zo hoor gaat het dus nog behoorlijk lang duren voordat ik in ZA zit.
De functie waarvoor ze mij willen interviewen is voor het hoofdkantoor van abn.
Heb vorig jaar al voor de abn zelf gewerkt dus misschien maakt dat het wat makkelijker ivm die verklaring van goed gedrag.
Matthijs, ik zou die verklaring maar vast aanvragen. Is voor je workpermit en die verklaring in het Engels moet je zeker hebben!
Ook een x-ray of verklarring dat je geen tbc heb, gewoon alvast even regelen, scheelt weer in tijd, toch.
Voor het aanvragen ben je eerst een aanvraagformulier nodig dat ingevuld is door de werkgever. Kelly dus. Het aanvraagformulier is alleen in het Nederlands, en volgens mij is de verklaring ook in het Nederlands. Ik weet niet hoe we het voor elkaar hebben gekregen dat Kelly dat ingevuld heeft, volgens mij heeft mijn contactpersoon hun daarmee geholpen. Het was in het Engels ingevuld, gelukkig heeft de gemeente het goedgekeurd.
Ik baal er wel een beetje van dat ze er niet eerder meegekomen zijn. Als ze dit een paar weken geleden al aan hadden gegeven dan had ik hem nu gehad. Nu is hier het wachten weer op. Die verklaring van TBC heb ik nog niks van gehoord. We hebben wel gevraagd of er nog meer formulieren ingevuld moesten worden, maar daar hebben we geen reactie op gekregen.
Voor een werkvergunning moet je het volgende hebben:
een uitreksel geboorte,
een uittreksel van de gemeente waar je nu woont,
2 pasfoto’s
verklaring dat je gezond bent.
een verklaring dat je geen tbc hebt.
een verklaring van goed gedrag.
Arbeidscontract voor S.A.!
Dit heb je zeker nodig, vraag of kijk even op de site van SA ambassade in Den Haag en zorg dat je al deze dingen, anders kost het weer weken.
Gewoon een Tip en wacht maar niet op Kelly, gewoon al deze dingen al verzamelen.
Ik heb vorige week eindelijk het gesprek gehad. Kreeg gelijk mail terug dat het gesprek goed was verlopen. Daarna moest ik ook formulier invullen voor 2de screening. Nu afwachten of er een voorstel komt.
Heb jij al een voorstel gehad Gert?
Hoe ver ben je inmiddels?
Ik moet een hele screening doorlopen. Als het goed is zijn daar nu alle formulieren voor naar IBM gestuurd. Vorigeweek maandag heb ik het laatste formulier(verklaring van goed gedrag) op gestuurd neer Kelly. Ik kreeg meteen bericht terug dat ze alles door hadden gestuurd naar IBM en dat ze waarschijnlijk diezelfde week(vorige week dus) nog met bericht zouden komen of alles goed zat. Tot op heden nog niks gehoord. Vandaag even een mailtje gestuurd of er nog vooruitgang is zit. Hopen dat ik morgen bericht krijg, daarna moeten ze mij ook een voorstel doen.
Mijn contactpersoon dacht ook al veel eerder dat de onderhandelingen zouden beginnen, maar ze moesten steeds weer een formulier hebben. Dit had te maken met dat ik op de desk nog wel een gevoelige informatie te zien zou kunnen krijgen. Ik hoop voor je dat jij die rompslomp niet krijgt.
Of je snel wat hoort, weet ik niet. Hier zijn namelijk zomervakantie en de meeste mensen zijn weg. Vanaf 8 januari gaan de scholen weer beginnen en gaan de meeste ook dan weer werken.
Bij Kelly werken ze in ieder geval nog wel. Had vandaag meteen een reactie op mijn email. Misschien dat er bij IBM nog wel een paar belangrijke mensen vrij zijn. Ze heeft daar iig niks over gezegd. Ik hoop gewoon deze week bericht te hebben. Maar iig bedankt voor je reactie, als het nog wat langer duurt weet ik waar het aan ligt.
Ze ondersteunen voornamelijk Europese bedrijven. Die hebben niks te maken met ZA vakanties dus er wordt gewoon doorgewerkt. Als dingen wat langer duren ligt het dus niet aan vakanties maar gewoon aan hun werkinstelling.
Klopt, maar de beslissers kunnen dan wel op vakantie zijn. En dat alles hier veel langer duurt dan in NL is in ZA normaal. Het is Afrika en daar moet je echt aan gaan wennen Gert. Maar voor ons Nederlanders blijft dat moeilijk hoor!
Ik ben Katrien, 25 jaar en onlangs verliefd geworden op Zuid-Afrika. Daarom heb ik een contactpersoon gezocht die me aan werk kon helpen in Johannesburg. Inderdaad, via Kelly’s group. Ik vond het erg interessant op dit forum terecht te komen, want nu weet ik waarom ik zo lang moet wachten. Ik heb begin december mijn documenten rond solliciteren doorgestuurd en wacht nu op een telefoontje uit Z.A. Helaas heb ik geen ICT diploma (om bij IBM te werken). Ik zou graag werken aan de helpdesk / onthaal. Ik vroeg me af hoe het intussen met Gert gaat en of jullie misschien interessante informatie voor me hebben, vb. weten jullie hoe ik kan teweten komen of er vacatures vrij zijn voor de functie die ik wil invullen? Bedankt alvast voor de tip om bepaalde documenten al aan te vragen!!! Groetjes uit België
Er is een gigantisch verloop bij IBM dus er zijn vroeg of laat altijd wel ergens vacatures. ICT kennis is absoluut een pre, maar niet vereist. Al is het een aap die de telefoon opneemt, als ie op tijd wordt opgenomen heeft IBM zijn werk gedaan is de redenatie.
Ik kan je er niet zoveel over vertellen. Ik weet alleen dat mijn contactpersoon een paar maand geleden zei dat ze 6 mensen zochten. Ik weet niet of dit nog steeds zo is, het zou ook kunnen dat er inmiddels weer een paar vacatures zijn ingevuld of dat er nog een paar bij zijn gekomen. Verder weet ik niet hoeveel kans je maakt, dat kun je beter aan Martijn vragen. Als ABN niet zulk hoog niveau is dan zul je daar wel terecht kunnen komen. De service die ze lever is eerste lijns. Dit houd in dat je de telefoon aanneemt en kijkt of je het probleem kan verhelpen. Als dit lukt meld je hem af en als het niet lukt stuur je hem door naar de tweede lijn. Je moet dan natuurlijk wel een beetje kennis hebben, want je kunt niet alles doorzetten. Maar het is niet het moeilijkste werk. Martijn zei dat het werk bij ABN niet zo moeilijk was, misschien dat je daar wel kunt werken. Wachtwoorden resetten en e-mail instellen enzo heb je zo door. Verder moet je een beetje handig zijn met vragen stellen. Zo moet je bijvoorbeeld vragen als de printer het niet doet of er wel papier in zit, de stekker er wel in zit en of de printer wel aan staat. Ik heb bij Capgemini stage gelopen en daar kreeg ik laptops die het niet deden waarvan de accu leeg was. Oplossing is vaak simpel. Misschien is het niet geheel onverstandig je een beetje te gaan verdiepen in de werking van E-mail, internet, netwerk en printers. De kans is aanwezig dat ze je daar vragen over gaan stellen.
In de vacature waarop ik gereageerd heb stond dat ict kennis een pre was, maar je moest er wel voor open staan om het te leren. Als je wat technisch inzicht hebt en logisch kunt nadenken dan is dat geen probleem.
succes ermee, je moet er wel geduld voor hebben hoor, het kan zomaar nog een paar weken duren.
Bedankt voor je reactie. Ja, ik denk ook dat het geen slecht idee is me te verdiepen in die ICT-wereld. Ik ga alvast ook al de formulieren aanvragen waar je lang op moet wachten (en niet of niet teveel aan moet betalen.) Dat bespaart me misschien ook al een paar weken. Ik hoop voor jou ook dat het wat vooruit zal gaan. Want het is inderdaad niet makkelijk om een kortdurende job te vinden. Ik werk in de sociale sector (bachelor in de orthopedagogie) en tijdelijke jobs zijn vaak zwangerschapsvervangingen en dat duurt dan weer te lang… Ach, geduld en positief denken is de boodschap. Wie weet komen we elkaar nog wel tegen in S.A.
Vandaag belde mijn contactpersoon me. Mijn screening zag er goed uit, ze zijn geen rare dingen tegengekomen. Alleen degene die zijn handtekening eronder moest zetten was er niet, maar maandag is hij er weer. Ik hoop dus dinsdag bericht te hebben of ik wel of niet aangenomen ben. Volgens mijn contactpersoon kan het aast niet anders dan een ja worden. Daarna nog een werkvergunning regelen en dan zou ik eindelijk kunnen vertrekken. We hopen op eind februari.
Mathijs, misschien krijg jij begin volgende week dan ook wel bericht.