Werken in Johannesburg, wel of niet doen

Zelf heb ik in PE gewoond, ook daar zijn restaurantjes te over. Ik denk eigenlijk in elke stad wel, je moet ze alleen weten te vinden. Binnen een straal van 5 minuten met de auto van mijn huis waren al 20 restaurants.

PE was voor mij persoonlijk een geweldige stad. Ook wel de friendly city genoemd. Net als in NL heeft in ZA iedere stad weer zijn andere charme.

Toen Nederland de 1/4 finale tegen Brazilië speelde in PE zijn we vanuit het stadion (rond 11:00 uur) te voet naar het cricket stadion gewandeld, dwars door het centrum. Idd vriendelijke mensen! Vanuit het FIFA fanfest in Oranje-optocht weer terug naar het stadion, overal stonden mensen te lachen en zwaaien.

Was een fantastische ervaring :slight_smile: En een hele gave wedstrijd waar ik met weemoed aan terugdenk…

Groetjes uit de bush - ook leuk wonen -

Corné.
Amukela Game Lodge.

www.amukela.com

Gaaf die foto, die oranje stoet incl. de oranje bus (die nu weer veilig thuis in Nederland is).

Hier de oranje bus voordat de finale plaatsvond.

http://i32.tinypic.com/351953o.jpg

Waarom ik je adviseer meerdere lijntjes uit te gooien is omdat IBM lang niet zo professioneel is als jij hier hoopt. Er werkt een behoorlijk aantal volslagen idioten. Nee, ik overdrijf geen woord. Uit ervaring weet ik dat al je geld op Kelly/IBM zetten niet heel slim is. Jay Consultancy werkt niet met IBM/Kelly, ik heb er geen enkele ervaring mee maar ik weet dat ze iets soortgelijks doen, vandaar mijn tip. Wie weet kunnen ze je beter helpen.

Ik snap dat je een soort van trouw hebt aan je contactpersoon, maar van de andere kant: Je wil toch een baan? Doe met mijn advies natuurlijk wat je wil.

Heb hier in 2005 gasten gehad die beidde al een jaar voor IBM helpdesk in Jo’burg hadden gewerkt. Dat was hen zo goed bevallen dat ze voor nog 1 jaar getekend hadden. In hun vrije tijd ging ze allerlei leuke dingen doen, kortom zij hebben wel een prima ervaring gehad met IBM.

Kortom, beslis en kies zelf.

Groetjes,
Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

IBM werkt ook voor Joburg city en daar is het een grote puinhoop met de automatisering.

Dus altijd op 2 lijntje uitkeggen kan nooit kwaad, Gert!

Eindelijk, eindelijk heb ik iemand Kelly aan de telefoon gehad. Ze wou een afspraak maken voor een sollicitatie gesprek. Ik heb haar verteld wanneer ik volgende week beschikbaar ben. Hopen dat ze volgende week dan ook bellen.

Als ik naar Zuid-Afrika zou gaan dan zou ik toch graag een Nederlandstalige functie hebben. Mijn Engels is redelijk, ik kan me er altijd wel goed mee redden als ik in het buitenland ben, maar ik zie het niet zitten om hele problemen uit te leggen in het Engels.

En natuurlijk wil ik graag werk hebben. Momenteel heb ik wel werk, maar niet op mijn vakgebied. Dit houd ik nog wel een paar maand vol als het moet, maar daarna wil ik toch graag aan de slag. En 2 jaar Zuid Afrika lijkt me dan ook leuk. Maar als ik daar naar toe ga, dan moet het wel op een manier gaan waar ik een goed gevoel bij heb. Bij IBM heb ik gewoon een beter gevoel dan bij Jai Consultancy. Al duurt het bij IBM nogal lang, als ze je uiteindelijk op het vliegtuig zetten dan is volgens mij al het echt belangrijke wel geregeld(zoals onderdak en vervoer naar het werk enzo). Mijn contactpersoon kan mij goed adviseren, hij heeft al meerdere mensen naar Zuid Afrika gestuurd. Zoiets als bij Jai Consultancy zou je later denk ik beter een keer kunnen doen, als je het land beter kent.

IBM zoekt op dit moment 6 mensen. Mijn contactpersoon schat mijn kansen nogal hoog in, gezien mijn diploma’s. Mocht het onverwachts toch niet doorgaan dan zou ik nog naar Ierland kunnen. Dus ik heb wel wat achter de hand als het moet. Maar mijn voorkeur gaat echt uit naar Zuid Afrika.

Vriendelijke groet,

Gert

Dan kan je in Zuid Afrika, ook mooi je Engels oppoetsen. Is toch wel belangrijk dat je Engels praat, leest etc. Zeker in de ICT wereld, maar ook daar buiten.

suc6:zon02:

Nou, niet zoon mooi nieuws gehad vandaag. Bij IBM hebben ze gereorganiseerd en er zit een nieuwe manager. Die manager schijnt nogal op de centen te zitten en hij wil niet meer zomaar mensen uit Europa over laten komen. Hij wil eerst kijken of ze in Zuid Afrika zelf Nederlandstalige mensen kunnen vinden die dat werk kunnen gaan doen. Kelly heeft daar niet zoveel vertrouwen in, het idee schijnt lastig te zijn. Voor andere talen schijnt het eenvoudiger te zijn. Maar goed, het is de vraag wanneer die manager het zelf in gaat zien. Ze verwachten dat IBM pas weer Nederlanders gaat halen als ze de service niet meer kunnen leveren en dus geld mislopen. Opzich niet geheel onlogisch, IBM is een commercieel bedrijf en dan moet daar op zulke dingen gelet worden. Maar het is wel jammer.

Tja en nu, ik heb de optie Ierland nog achter de hand. Maar het is 16 November, als ik dat wil duur het 3 weken. Dan is het vlak voor kerst, dus leek het mij beter om tot het nieuwe jaar te wachten. Ondertussen houd ik de optie IBM open, mochten ze het idee eerder dan verwacht terugdraaien. Ik zal hier in Nederland ook kijken of ik nog aan werk kan komen op ICT gebied. Mocht ik hier wel werk kunnen krijgen dan zal ik over een jaar nog wel eens een poging kunnen doen.

Ik baal hier wel flink van, het leek me echt leuk een tijd ertussen uit, kijken hoe het er in Zuid Afrika aan toe gaat. Je neemt vast een schat aan ervaring mee terug. Vooral na het lange wachten is dit wel een enorme teleurstelling. Maar goed, er is nog hoop. Het is nog niet definitief afgeblazen de vacatures van 6 mensen staan nog steeds open.

Groeten,

Gert

Misschien is die nieuwe Manager snel uitgekeken op zijn verwachting, want ICt ers zijn niet in Z.A> en zeker geen Nederlands talige. Als hij wil gaan werken met Afrikaans sprekende mensen, dat is al gebleken, dat dit niet werkt. Dus wie weet sneller in ZA. Maar probeer die andere optie voor ZA ook eens, je weet maar nooit. Niet alleen aan Kelly vast blijven houden hoor!

Suc6

Je had gelijk, ze zijn daar snel op uitgekeken. Vandaag kreeg ik een telefoontje dat ze me morgen willen interviewen :D. Het gaat dus misschien toch nog door. Hopen dat dat goed gaat en ik erdoorheen kom. Vandaag nog even goed voorbereiden en hopen dat alles goed gaat.

Ik laat het jullie weten als ik meer nieuws heb.

Vriendelijke groet,

Gert

Suc6

Vandaag was het dan zover, ik heb IBM aan de telefoon gehad. Het interview duurde een stuk korter dan dat er in de mail stond. Volgens Kelly zou het 3 kwartier duren, maar na 6 minuten was ik al klaar. Ik weet niet of dit positief of negatief is. IBM zou de uitslag doorgeven aan Kelly, dus ik wacht in spanning af. Hopen dat ik volgende week duidelijkheid heb of ik wel of niet ga.

Groeten,

Gert

Hey gert,

Weet je al meer en voor welk bedrijf je de ondersteuning gaat doen in nederland?
Ik heb binnenkort gesprek met ibm.
waar hebben ze allemaal naar gevraagd in het gesprek?

Mvg

Matthijs

Grootste vanuit ZA bediende IBM klant in Nederland is Abn Amro Bank. Zowel kantorennet als hoofdkantoor, dus allerlei niveau’s (qua IT kennis) van de helpdesk-bellers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Inderdaad, Hoewel de ABN Amro niet geheel tevreden is met de service, is wel weer het contract verlengt.
(Vreemd, maar ja de hele IT afdeling bij die bank is weg, domme beslissing van de bank, trouwens)

ABN is inderdaad een erg grote klant, maar qua niveau van IT is het daar bedroevend. Daar kom je vast niet terecht aangezien je aangaf best wat IT kennis te hebben. Bijna alle desks zijn puur eerste lijns, niet heel spannend dus. Er wordt gewerkt met pools, je kan op deze manier voor meerdere bedrijven tegelijk de IT helpdeskagent zijn. De bedrijven in pool D zijn de meer technische als ik het me goed herinner. Kijk of je Kelly persoon je iets kan vertellen in welke pool je terecht zou komen.

Hallo Matthijs,

Ik heb alleen nog maar het gesprek gehad. Hierna heb ik een mail gehad van Kelly dat het gesprek goed was verlopen. Volgens mijn contactpersoon betekend dat zoveel als je bent aangenomen. Het vreemde was dat ze weer on formulieren vroegen die we paar weken geleden al op hadden gestuurd. Hiermee moeten ze mij gaan screenen. Dat hebben ze dus blijkbaar nog niet gedaan, dus daar is het wachten eerst op.

Zoals ik al zei duurde mijn gesprek kort. Ze vroegen naar mijn opleidingen en werkervaring. Verder wouden ze mijn motivatie weten, waarom ik daar wil werken? Eigenlijk stelde het niets voor, maar ik weet niet of dat iedere keer zo is. Normaal duurt het ongeveer 3 kwartier. Ik weet niet wat ze bij mij allemaal geschrapt hebben. Ze willen ook je technische kennis weten, maar daar hebben ze bij mij helemaal niet naar gevraagd. Ik denk dat het komt omdat ik diploma’s op dat gebied heb. Ik weet niet hoe het met jouw zit?

Verder weet ik dus nog niet zoveel. Ik zal daar morgen eens weer achteraan gaan. Nu moeten er allerlei dingen doorgesproken worden. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

Maar hoe ben jij hierzo in terecht gekomen dan?

Vriendelijke groet,

Gert

Hey

Ik wil graag voor een jaar naar het buitenland. Eerst gereageerd op functie in Praag alleen was daar vacature stop. Toen kwam mijn contactpersoon met deze functie.

Alles is op gestuurt en nu is het wachten op reactie uit zuid Afrika.

Gr.

Matthijs

Zie die vacaturestop als een gelukje, ZA is veel mooier :wink: