Mijn man en ik zijn recent een maand op doorreis geweest door Zuid Afrika. Met ruim 5000km de route van Johannesburg naar Kaapstad afgelegd, zoals velen met ons. En zoals velen verliefd geworden op dit prachtige land.
Met het instappen in het vliegtuig naar huis hadden we beide buikpijn. Wat vonden we het erg om weg te gaan!
Dat we terugkeren is een feit. Wellicht zouden we ooit zelfs een emigratie voor ons zien. Om dat niet overhaast maar doordacht te doen, willen we er eerst een of meerdere malen een paar maanden wonen en werken.
We spraken met mensen in onze guesthouses en lezen op internet verhalen van Nederlandse mensen die iets gestart zijn in Z-A. We denken erover om tijdelijk te gaan wonen en werken in Zuid Afrika. Bijv. als stel een lopende, kleinschalige B&B / lodge tijdelijk over te nemen, zodat de (Nederlandse / Europese?) eigenaren er wellicht ook even tussenuit kunnen? We zijn niet specifiek ervaren in het runnen van een B&B, maar hebben samen een brede ervaring en bruikbare vaardigheden die ons het vertrouwen geven dit aan te kunnen.
Hebben jullie misschien zicht op of zoiets gebruikelijk is? Ervaringen, hoe gaat zoiets in zijn werk? Of andere tips / ideeen om zoiets te realiseren, voor bijv. 3 - 6 maanden?
Ik heb gezocht op FB-groepen, forums gericht op guesthouse eigenaren etc, maar kom weinig tot niets tegen. Wellicht zijn hier mensen die ons op weg kunnen helpen…
Je hebt gelijk als je zegt dat er velen verliefd worden op Zuid Afrika en er willen komen wonen, al is het maar tijdelijk.
Jullie idee is in eerste instantie niet slecht, maar je kan in Zuid Afrika niet zomaar werken. Je moet hiervoor een werkvisum hebben en die zijn heel moeilijk te krijgen. Dat zou dan al via een critical skill moeten gaan, maar jobs in toerisme staan niet in de lijst van critical skills.
Zuid Afrika heeft een zeer hoge werkloosheid en in eerste instantie moet de lokale bevolking in dienst worden genomen. In tweede instantie de ‘buitenlanders’ die reeds een werkvisum hebben.
Vandaar dat deze jobs al zeker niet publiekelijk gepubliceerd zullen worden (tenzij je iemand met een geldig werkvisum in dienst gaat nemen).
Daarnaast is een toeristenvisum slechts 90 dagen geldig. Er kan wel een verlenging aangevraagd worden, maar die krijg je niet altijd voor een extra 90 dagen, noch ben je zeker dat je een verlening zal krijgen.
Het beste dat je voor een land als Zuid Afrika zou kunnen doen is op vakantie komen en zo de lokale economie stimuleren zodat de lokale bevolking extra jobs in toerisme kan vinden (of andere industrieen). En gewoon genieten van een prachtige vakantie. (maar dat is mijn mening…)
Ja ik kan dat zeker begrijpen om daar tijdelijk te gaan wonen en werken.mmaar even een werkvergunning te krijgen is eigenlijk onmogelijk. Het is voor een werkgever heel veel papierwerk. De werkgever gever moet namelijk kunnen aantonen dat voor de vacature echt geen Zuid Afrikaners zijn te vinden om die vacature te vervullen. En dat betekend dat de werkgever moet bewijzen alles te hebben gedaan om een locale te krijgen en dat is al niet niets. Mocht dit lukken,dan kan het nog heel lang duren, maanden om daadwerkelijk een werkvergunning te krijgen.
Hartelijk dank voor jullie vlotte en eerlijke reacties. Ik had inderdaad vernomen dat het een lastig verhaal wordt ivm die zo moeilijk te krijgen werkvergunning.
Er kwam wel een vraag bij me op: Als zo’n werkvergunning afgegeven wordt, en je gaat bijv. 3-6 maanden werken en keert dan terug. Kun je een jaar later weer op diezelfde werkvergunning in ZA werken? Of zou hij dan gemakkelijk te vernieuwen/herkrijgen zijn?
Ik zit dan te denken aan een constructie dat je elk jaar op dezelfde plek werk verricht gedurende een bepaalde tijd, bijv. in een lodge o.i.d. Dat het aanvragen dan wellicht wel zou “lonen”, omdat je er 1x doorheen moet en dan vaker kunt gebruiken. Wat ons zou kunnen onderscheiden is de Europese talen die we bijv spreken t.o.v. de Zuid Afrikaan.
Of; in het geval van 90 dagen toeristenvisum: kun je dan in die periode bijv. inwonen in (een) guesthouse(s) en daar inwonen, met in ruil daarvoor meewerken? Tegen kost en inwoning e/o een kleine vergoeding?
De bedoeling van een werkvergunning is dat je je gaat settelen in Zuid Afrika voor de tijd dat de werkvergunning wordt afgegeven. Een werkvergunning kan enkel aangevraagd worden op basis van ‘critical skills’. Talen is daar inderdaad eentje van, maar je moet bewijzen dat je een diploma van die specifieke taal hebt. Gewoon de taal spreken is niet voldoende. Je moet bijvoorbeeld een master in Engels hebben. En vaak wordt er dan ook nog een aantal jaren bewezen ervaring gevraagd in dat specifieke diploma dat je hebt. Verder nog, kennis van talen wordt vaak enkel geaccepteerd als je gaat werken in een call center (wat ik overal een beetje gehoord heb)
Stel nu dat je een critical skills visum krijgt, dan krijg je een bepaalde tijd om een job hierin te vinden. Zo gauw je een contract hebt wordt dat aan je visum toegevoegd en moet je in deze job blijven werken. Je kan niet zomaar een job vinden op basis van je skill en nadien veranderen naar een andere skill. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Een werkvisum voor toerisme is een onmogelijke taak om te krijgen. Er zijn zovele Zuid Afrikanen die in toerisme afstuderen dat het zeker en vast geen critical skill meer is. Er zijn er genoeg die hierin afgestudeerd zijn.
Officieel kan je niet werken tegen kost en inwoon. In Zuid Afrika moet je voor alles wat je doet een visum hebben (officieel). Onofficieel kan natuurlijk van alles.
Op je vraag of het makkelijk is om een visum te vernieuwen? Neen, het wordt elk jaar moeilijker om een visum te krijgen en er komen elk jaar meer en meer regels en moeilijkheden bij.
En dan betreffende te werken tegen kost en inwoon, wel, jullie zijn net terug uit Zuid Afrika en ik neem aan dat je de schrijnende beelden gezien hebt die werkloosheid met zich meebrengt? Dan zou ik opnieuw zeggen, neem vakantie in Zuid Afrika, sponsor de economie en hopelijk kan een lokale Zuid Afrikaan tegen een loon zo een job innemen om zijn familie te eten te geven…(opnieuw, mijn mening natuurlijk ). Dat is ook de reden waarom het zo moeilijk is om een werkvisum te bekomen tegenwoordig en dat je die enkel kan krijgen voor jobs waar men niet genoeg lokale personen voor kan inzetten.
(maar je kan het altijd proberen natuurlijk, vooral als je land je zo aanspreekt)
Helaas, dat gaat je niet lukken. En werken tijdelijk op je toeristen permot ook niet. De werkgever kan zeer hoge boetes krijgen. Nee het wordt je niet makkelijk gemaaktmom een werkvergunning te krijgen. De regering wil niet meer blanken in het land, heel triest maar waar. ZUid Afrika kan zeker de skills gebruiken…
Dat je je talen spreekt vinden ze ook niet echt belangrijk.
je kan wel een eigen bedrijf beginnen, maar dan moet je wel een goed ondernemingsplan schrijven met financiële onderbouwing. De hele procedure kan wel jaren duren helaas. Nee is niet makkelijk om binnen te komen en te werken.
Hartstikke bedankt weer, Moonrise en Thatch. Jullie eerlijke antwoorden zijn heel helpend en welkom
Het klinkt als een onbegonnen zaak. Wat meer research leert inderdaad dat het vrijwel onmogelijk is om een land al werkend te leren kennen.
We hoeven absoluut niet de weg van de minste weerstand te volgen, maar het lijkt erop dat we anders moeten kijken naar wonen en werken in ZA.
Toch gaan er veel mensen naar ZA of zijn er ooit gegaan (voorheen natuurlijk met andere regelgeving).
We hadden gehoopt om een grote stap als emigreren goed te kunnen onderzoeken door er tijdelijk te wonen en te werken. Vakantie houden is toch iets heel anders. Met het werken in een lodge o.i.d. wat wij dan voor ons zouden zien, zouden we heel wat facetten van een wonen/werken leven in ZA kunnen ervaren. Helaas moet je blijkbaar direct met de billen bloot en flink investeren en een forse hand personeel aannemen in eigen zaak. Dat is nogal wat. In ieder geval stof tot nadenken!
Hartelijk dank en warme groet, al doet het weer hier me nu nog meer verlangen naar dat heerlijke klimaat :),
Als het jullie grote droom is om ooit naar Zuid Afrika te emigreren zou ik je niet laten tegen houden door dit. Het is nu eenmaal niet mogelijk om even tijdelijk te komen werken in Zuid Afrika. Maar laat dit je niet in de weg staan, bekijk andere mogelijkheden. Ga voor 3 maanden op vakantie en blijf misschien 1 maand op 3 verschillende plaatsen. Misschien kan je overeenkomen met guesthouses om een paar dagen te kijken hoe het allemaal loopt en hoe het is om iets uit te baten in ZA. Zo heb je verschillende meningen.
Huur een huisje, praat met de buren, mensen in de buurt, mensen die al geemigreerd zijn. Bekijk met de ambassade mogelijke visa’s, enz enz. Zo krijg je een veel beter beeld hoe het land ineen zit, lijkt me.
Het enige dat vast staat is dat als je naar Zuid Afrika wil emigreren, je te maken krijgt met heel veel bureaucratie, papierwerk, een grote investering en een hoop engelen geduld.
Wij hebben de emigratie zo’n 12 jaar geleden gedaan. Was toen al niet makkelijk en is er de afgelopen jaren ook zeker niet gemakkelijker op geworden. Naast heel veel bureaucratie, moet je als buitenlander ook aangeven hoeveel Rand je in dit land gaat investeren. En hoeveel Zuid-Afrikanen je een baan kunt bieden etc. Ze zoeken dus niet alleen ondernemers, maar zeker ook mensen die dan geld investeren in het land én werkgelegenheid kunnen bieden. Op alle regels zijn uitzonderingen mogelijk, maar het is en blijft een lang traject. Mocht je die kant op willen, neem dan contact op met de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag. Daar begint het. Laat je niet ontmoedigen door de houding van de mensen daar. Dat is stap 1. Daar moet je gewoon even doorheen.
Alternatieven zijn al gegeven. Toch gewoon als toerist voor max. 3 maanden komen, goed rondkijken, met veel mensen praten etc. Maar op een toeristenvisum kun en mag je ook echt niets anders dan genieten, vakantie vieren etc. Een bankrekening openen of anderszins zakendoen gaat je bijna niet lukken zonder verblijfsvergunning (eventueel gekoppeld aan een werk- of zakenvergunning).
Soms kunnen wij ook wel extra handen of oppas op ons bedrijf gebruiken. Altijd tijdelijk en veelal vrienden of bekenden die ons komen helpen. Mocht je daarover willen mailen, stuur me dan even een persoonlijk bericht.
Groetjes vanuit de bush,
Natascha Snelder ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
Dag Tima,
zoals jullie, ben ik ook ‘gevallen’ voor Z-A. Ook gepolst voor werk op langere termijn en het is sedert 2014 zeer moeilijk om Z-A binnen te geraken. Zoals in andere antwoorden gemeld, wordt de arbeidsmarkt voor eigen mensen beschermd. Wat wel een tijdelijke mogelijkheid is obv ‘critical skills’ werken in een call center. De verdiensten zijn eerder laag, maar met 2 is dit mogelijks een ander gegeven. Ik vind het vreemd dat er weinig reacties te vinden zijn over dit onderwerp 'call center (en meestal zijn het ‘oude’ reacties die misschien niet meer conform zijn). In ieder geval is blijkbaar hier een ‘blijvende’ vraag naar.
het zou fijn zijn mocht op dit onderwerp - 'werken in een call center ’ -ook enige ervaringen worden meegedeeld.
Gr, derikken
Als je bij IBM gaat werken in Johannesburg, regelen zij je work permit, die is dan tijdelijk en hangt vast aan tijdelijk contract bij IBM! je kan niet bij een andere werkgever gaan werken, die work permit.
Ja, inderdaad. Maar ik bedoel dat je nergens recente ervaringen vindt omtrent het werken in een call center zoals IBM. Hoe is het daar? Aangenaam om te werken? Kan je met wat je verdient normaal leven? En mocht dit lukken kan je misschien via netwerken een andere job vinden op termijn.
Ik weet persoonlijk niet of het fijn werken is voor IBM in call center. Volgens mij krijg je wel naar ‘lokale maatstaven’ betaald dus dat zal omgerekend naar euri’s niet gek veel zijn. En je mag dan met dié specifieke werkpermit niet bij een ander bedrijf werken. Dus als je over wilt stappen naar een ander bedrijf, dan zul je weer veel moeite moeten doen voor de werkpermits. Die worden maar mondjesmaat en moeilijk afgegeven.
Ik heb een paar keer Nederlanders ontmoet die bij de call center werkte. Zij vonden het leuk, zeker omdat je in het weekend, heerlijk veel naar buiten kan, naar de de parken etc. Ze ontvangen een salaris comform de Zuid Afrikaande markt. En in ZA konden ze daar van rond komen.mook 1 tickets per naar huis,mvoor de vakantie on NL.
je moet zelf wel voor huisvesting zoeken.