Even voorstellen

Na onze onvergetelijke vakantie naar Zuid Afrika in 2008 hebben we het plan opgevat om daar te gaan wonen. Om een goede indruk te krijgen van de mogelijkheden gaan we begin volgend jaar voor drie maanden (april, mei, juni) naar de westkaap.

Voor deze periode hebben we nog geen strak plan en zijn nu op zoek naar tips en contacten. We hopen die via dit forum te vinden.

We zijn van plan om de eerste week in een B&B te verblijven en dan op zoek te gaan naar een gemeubileerd huis.
Is dat reeel of moeten we vanuit Nederland al op zoek naar een tijdelijke woning?

Fred & Susan

Nee het is praktischer om ter plekke naar vaste woonruimte te gaan zoeken. Afspraak maken en gaan kijken en dat werkt niet vanuit Nederland. Is onze eigen ervaring.

Wij hebben de eerste 4 maanden iets gehuurd en daarna wat gekocht.

suc6

Beste Fred en Susan
Jullie lopen wel erg hard van stapel ik lees niets over werk en immigratiedienst verblijf vergunning, werk permit enz. enz. Ga eerst eens naar de site Zuid Africa Immigratiedienst deze vertellen jullie binnen 24 uur of je aan merking komt voor immigreren. Ze staan echt niet op jullie te wachten in een land met 8 miljoen werkelozen. Je moet wel wat te betekenen hebben in die maatschappij.
Ik wens jullie veel succes
Gr Jan

Jan bedankt voor je reactie. Ik ben geloof ik niet echt duidelijk geweest. We willen er eerst drie maanden verblijven om er achter te komen of Zuid Afrika gaat bieden wat wij er van verwachten. Mocht dat het geval zijn willen we er alleen maar gaan wonen en vooral niet werken. Voor zover ik begrepen heb van de immigration site heb je dan aan een maand inkomen van 40.000 ZAR met z’n tweetjes genoeg om voor een retired permit in aanmerking te komen.

Fred

Hoi Fred,

Het is idd maar goed dat je nog even een korte toelichting op jullie plannen geeft. Mij schoten ook direct allerlei regeltjes en vergunningen door het hoofd die anders éérst zouden moeten.
In jullie geval is het inderdaad een stuk gemakkelijker! Je kunt hier als buitenlander van alles kopen, prachtige huizen aan de Westkaap te kust en te keur, dus dat is geen probleem.
En als je je maandelijkse inkomsten zoals pensioen of iets anders aan kunt tonen, heb ik vernomen dat je redelijk makkelijk in aanmerking komt voor een ‘retired permit’. Hier zijn volgens mij wel voorwaarden aan verbonden. Je mag hier dan 3 jaar of zo wonen en net zo vaak het land in en uit als je wilt, maar je zult er absoluut niet mee mogen werken. Maar ja, daarvoor kom je dan ook zeer waarschijnlijk niet naar Zuid-Afrika.

Eerst maar eens 3 maanden genieten zou ik zeggen. Kijken of het land biedt wat jullie ervan verwachten en of je je hier thuis zult voelen. Goed ogen en oren open houden en vooral heel veel informatie overal opdoen, is dan het belangrijkste. Huizen zijn hier voor Europeanen relatief goedkoop maar elk land kent ook zo zijn eigen regels dus ik zou ook eerst lekker huren en vooral praten-praten-praten!

Groetjes en alvast heel veel plezier,
Natascha / www.zazoetravel.com