Vertrekken naar Zuid Afrika (West Kaap)

Hallo allemaal,

Bij deze zal ik mij even voorstellen:

Ik ben een jongeman van 25 en kom uit Hilversum. Ik heb afgelopen jaar een hele leuke au pair leren kennen en we zijn smoorverliefd op elkaar. Nu moet zij in februari weer terug naar Zuid Afrika en ik ga dan voor 3 weken met haar mee (vakantie). Uiteindelijk is mijn bedoeling om mezelf daar volledig te gaan vestigen.

Ik hoop hier mensen tegen te komen die het zelfde ondernomen hebben die hun ervaringen willen delen. Wat moet ik allemaal regelen? Is het makkelijk om een baan te vinden? Wat zijn de regels voor het huren/kopen van een huis? En zijn er eventueel nog andere dingen die ik moet weten voor ik vertrek?

Hoe werkt het met de nodige visa’s? Van welke nederlandse sociale voorzieningen kan ik gebruik blijven maken? Hoe zit het met verzekeringen?
En wanneer moet ik mij officieel inschrijven in Zuid Afrika en uitschrijven in Nederland?

Nogmaals: Wie kan of kunnen mij hier bij helpen?

Groeten Jorrit

Hoi Jorrit,

Als je echt wil emigreren, dan schrijf je je uit Nederland natuurlijk. Hier in ZA inschrijven hoeft niet, kennen ze ook niet. (hebben geen basis administratie)

Wel een verblijf-werk vergunning regelen, kan tijd kosten.
Wil je een werkvergunning dan moet je hier in ZA een baan zoeken en een arbeidskontrakt krijgen, met dat document kan je je een werkvergunning aanvragen bij de SA Ambassade in Den Haag.
Maar werk hier vinden is super moeilijk of je moet een bepaalde skill hebben.

Maar misschien kan je vriendin, haar familie/vrienden jouw helpen, want alleen de baan zoeken kan erg moeilijk zijn.

Hier zijn ook ziektekostenverzekeringen, verschillende.
Een huis huren is hier erg duur, omdat de rentestand zo hoog is. Kopen kan altijd no voordeliger zijn. Ook een bankrekening openen gaat niet makkelijk, of je moet dat kunnen via, via. Je kan alleen een bankrekening openen als je een verblijfs/werkvergunning heb en een baan. Je moet dan zeker 3 maandsalaris slips kunnen overleggen.

Heel belangrijk is dat je veel gedaan kan krijgen met behulp van vrienden en famille in SA. Dus hopelijk val je in de smaak bij je schoonfamilie (grapje)

Kijk even op deze site: South African Government | Let's grow South Africa together
regel zelf je papieren, laat het geen burea doen, kost veel geld en je moet het meeste toch zelf doen.
Maar kan veel tijd kosten, je regel dit niet even.

Suc6:zon02:

1 like

Misschien is het wel handig om er eerst een “proefperiode” aan te wagen.
Met een verlenging van je verblijfsvergunning mag je 6 maanden blijven.
Je kunt in die periode je verliefheid testen op duurzaamheid en eens goed rondkijken hier welke mogelijkheden je hebt. Je kunt dan alsnog besluten wat je doet.
Wanneer je langer dan 8 maanden uit Nederland weg gaat moet je officieel uit de basisverzekering (zietekosten). Ook vervalt je recht op Nederlandse AOW als je vertrekt. Duurt nog wel even maar goed om te weten.
Wij wonen nu 5 jaar hier (8 maanden per jaar) en hadden geen enkel probleem om een bankrekening te krijgen. Ook verzekeringen voor huis, auto etc. geen probleem.Verder is het inderdaad belangrijk om werk te vinden voordat je een verblijfsvergunning aanvraagt anders krijg je die niet zomaar. En een permanent resident permit krijgen is niet zo makkelijk meer.
Kortom: bezint eer ge begint.

We zijn lang bezig geweest met zn tweetjes om nou te bekijken wat het makkelijkst is. Ook hadden we het idee om mn vriendin hier naar Nederland te halen. Maar wat een gedoe is dat zeg… Als ik wist dat het zo veel rompslomp zou zijn, had ik haar niet laten gaan.

Ik kon helaas niet met dr mee omdat mn baas zo graag op vakantie wilde. Mn vriendin is nu dus in Zuid Afrika en ik zit hier. Vanaf de tweede week februari kan ik vrij krijgen en ga ik er heen.

Ook heb ik heel sterk het gevoel hier alles op te geven en gewoon voorgoed te vertrekken. Ik heb een kleine studio waar ik woon met weinig spullen. Dus alles leeghalen en wegwezen.

In Zuid Afrika kunnen we bij de vader en de zus van mn vriendin wonen. Die familie en vriendengroep daar is zo ontzettend groot, dat ik ook niet bang ben dat ik geen werk kan vinden. Ook heb ik gezien dat ze veel Nederlands sprekende mensen in Callcenters zoeken, dus daar kan ik altijd mee beginnen.

Ik boek gewoon een ticket voor 4 weken, ga daar lekker solliciteren en als ik wordt aangenomen cancel ik gewoon mijn vlucht terug en blijf ik daar…

Moet alleen nog mijn familie vertellen dat ik dan van plan ben… Zal hevige discussies opleveren, maar mocht het daar niets worden, kan ik altijd weer terug. En ik kan mn vriendin mee terug nemen. Is een stuk makkelijker…

Zal maar eerst goed nadenken. Want als je werk heb gevonden moe je een werkvergunning aanvragen en dat moet vanuit Nederland. Als je op een toeristen visum hier binnen ZA bent, mag je niet werken en ook geen werk zoeken. Doe je dat wel dan heb je een probleem en kan je niet meer de juiste visum aanvragen. En kan je niet meer in Za gewoon wonen en werken, zou toch zonde zijn.
Neem nu al contact op voor een baan bij die callcenters en laat hun alles regelen is veel makkelijker, duurt misschien langer, maar dan gaat het gewoon goed!

Suc6

En als je het vanuit Nederland regelt betalen sommige callcenters je ticket naar ZA. Scheelt behoorlijk!